Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Skolan är en viktig del av den svenska samhällsmodellen.

Med jämna mellanrum är den svenska skolan och min oro över att resultaten i skolan ständigt sjunker i ett internationellt perspektiv när mätningar görs av kunskapsnivån hos elever i olika länder ämnet för mitt bloggande

För mig är det oerhört viktigt att den svenska skolan och det svenska skolsystemet tillhör de ledande i världen vad gäller elevernas kunskapsnivå.

Lika viktigt är det att skolan är fri och öppen för alla att få ta del av utan att den egna och/eller föräldrarnas storlek på plånboken spelar in i möjligheten att få gå i en skola av hög kvalitet.

Den svenska skolan är en viktig del av den svenska samhällsmodellen och ett måste om vi ska lyckas med föresatsen att bygga ett mer jämlikt och kärleksfullt samhälle där alla människor har lika värde.

Min strävan är och har alltid varit att de som idag går i skolan tillsammans med de framtida generationer som börjar i skolan ska få samma chans som jag fått att få en fullödig utbildning som kunskapsmässigt tillåter dem att göra karriär och hävda sig i ett internationellt perspektiv om de så önskar.

Synen på svensken som välutbildad och kunnig bland medborgarna i andra länder befinner sig i ständig devalvering vilket påverkar svenska ungdomars möjlighet att göra internationell karriär negativt.

Där jag tidigare hade en fördel av att vara svensk därför att jag kunskapsmässigt ansågs ligga före många andra är situationen idag omvänd – Den svenska skolans kunskapsmässiga kräftgång innebär att de som gått skolan i många andra länder numera har ett kunskapsövertag gentemot de som passerat genom det svenska skolsystemet.

Därför kan en omdaning av det svenska skolsystemet inte vänta.

Omdaningen måste ske här och nu om inte Sverige, svenska företag och svenska ungdomar ska förlora i konkurrenskraft internationellt. Ska konkurrenskraften återställas kan vi inte låsa fast oss vid partilinjer eller annat när det gäller att rädda den svenska skolan och Sveriges framtida konkurrenskraft som nation.

Vad som behövs är en bred parlamentarisk uppgörelse om skolan med ett enda fokus – Ökad kunskap och fler som går ut gymnasiet med godkända betyg.

Ska det bli verklighet måste saken tas på allvar vilket innebär att det är hög tid att den svenska skolan sluta dalta med eleverna och i stället för krav om ökat elevinflytande ställer klara och tydliga krav på ökad kunskap hos eleverna i den svenska skolan.

Barn likväl som övriga människor mår bra av att i förväg veta vilka krav som ställs på dem för att leva upp till ett visst betyg. Att ställa krav på våra barn är varken fult eller kärlekslöst utan snarare ett kärleksfullt sätt att förbereda dem för ett liv i en hård och kall värld med hög konkurrens på alla nivåer.

Barn blir inte bättre individer som vuxna därför att vi låter bli att betygsätta kunskap och därför utformar skolan som en skyddad verkstad med vaga regelverk och stora mått av individuell frihet utan koppling till kunskapsinlärning.

Fortsätter vi på inslagen linje kommer kunskapsnivåerna att fortsätta sjunka samtidigt som steget in i vuxenvärlden blir ett ännu större berg att bestiga både i ett nationellt och ett internationellt perspektiv.

Lika självklart som det är att ställa strikta kunskapskrav på våra barn lika självklart är det att alla som behöver extra stöd ska få det för att kunna tillgodogöra sig kunskapen på lika villkor som övriga elever.

Dessutom tycker jag det är hög tid att helt släppa tankarna om att alla elever ska genomgå en teoretisk utbildning på gymnasiet. Teoretisk utbildning passar inte alla och för de som inte passar för en teoretisk utbildning är en yrkesinriktad utbildning som leder till arbete ett mycket bättre alternativ.

Praktiska program med yrkesinriktning mot vård, omsorg och byggbranchen etc. är minst lika viktiga utbildningsvägar som teoretiska program så länge de är strukturerade på ett sätt som leder till ett arbete och egen försörjning.

Många av de arbeten som utförs av de som genomgått en yrkesinriktad utbildning kommer därtill att existera under lång tid framöver och därför är det hög tid att vi släpper statustänkandet och uppgraderar betydelsen och nyttan av att utföra ett praktiskt arbete.

Löneutveckling inom dessa yrkeskategorier bör utvecklas på samma sätt som inom mer teoretiska yrken då dessa yrken är minst lika viktiga för ett välmående Sverige som någonsin de mer teoretiska jobben.

Som socialdemokrat är min åsikt att en av vägarna till ett jämlikt samhälle är att se till att vi ställer tillräckligt höga krav på våra barn för att leda dem mot minskade klassklyftor och större chanser att komma in på arbetsmarknaden.

Att ställa krav på ökad kunskapsinlärning i skolan är en bärande del i kampen för ett jämlikt samhälle.

Låt oss sluta att betrakta skolan som en experimentverkstad för politiska ideologier till förmån för den ordning som säkerställer att svenska barn & ungdomar även fortsättningsvis kan förvärva den kunskap de behöver för att stå sig väl i den internationella konkurrensen om morgondagens arbetstillfällen redan i skolan.

Skolan är en investering i våra barn och i Sveriges framtida konkurrenskraft – Inte en experimentverkstad för politiska ideologier.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

12 kommentarer

  1. Anders

    Håller med dig fullständigt. Skolan har under de senaste 50 åren varit experimentverkstad för olika pedagogiska trender och politiska ideologier. Lärande och kunskap har inte stått i fokus och kraven har successivt sjunkit.
    Jag har själv en lärarbakgrund och en av de saker jag tog till mig under utbildningen var att elevernas resultat i mångt och mycket styrs av de förväntningar vi har. Förväntar vi oss höga resultat får vi höga resultat och förväntar vi oss låga resultat får vi låga resultat. (Det kan dessutom appliceras på det mesta i livet). Skolan är också för politiskt styrd. Istället för att låta lärarna, som faktiskt är experterna, bestämma över undervisningen låter man politiker styra med olika direktiv, den ena läroplanen flummigare än den andra och framför allt fler och fler arbetsuppgifter som inte har med undervisning att göra. En lärare ska vara bl a förälder, psykolog (även åt föräldrarna själva) och ägna mer tid åt administration och dokumentation än undervisning. Det är inte rimligt. Den forskning som bedrivs utnyttjas inte och vi får den skola vi förtjänar. (Bl a för att det inte finns ”önskvärda” resultat eller ideér som någon politiker vill driva). Att många lämnar grundskolan utan att kunna läsa och räkna är ett underbetyg och beror nästan helt och hållet på politiska prioriteringar och att man inte låter lärare vara lärare. Jag och många med mig tröttnade när vi såg att det arbete vi lade ner inte lönade sig utan snarare motarbetades.

    Du har helt rätt i att de praktiska ämnena måste få högre status och jag ser gärna att man bygger ut ett lärlingssystem där man samarbetar med företag och verksamheter utanför skolan på ett tidigt stadium.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett läs- och tänkvärt inlägg i debatten med följande tillägg – Tack för medhållet Anders.

  2. Leif Andersson

    Nedanstående är enligt min mening vad som behöver göras…

    1. Reversera kommunaliseringen så staten ånyo blir huvudman enär det är bara då en någorlunda likvärdig utbildning kan säkras oavsett bostadsort.

    2. Skrota friskolereformen för att minska segregationen i grundskolan.

    3. Inför betyg i ordning och uppförande som även ska ingå som underlag vid ansökan till gymnasiestudier.

    4. Obligatorisk inlämning av alla mobiler och liknande vid varje lektionsstart.

    5. Ge lärarna fullmakt att slänga ut alla som på något sätt stör lektionerna. Väktare ska anställas eller hyras in med mandat att fysiskt supportera med detta avvisande vid behov.

    Finns säkert mycket annat som också kan behöva göras. Men de två första åtgärderna ger den mer jämlika skola som fanns fram till slutet på 80-talet. De övriga tre åtgärderna är saker som inte krävdes då men som krävs idag pga att skolan tillåtits spåra ur under långt tid.

    En sak jag tycker är egendomlig utifrån dinatidigare resonemang är det här om en internationell karaktär. Om nu utbildningen bekostats med skattemedel är det väl bättre om vi får tillbaka denna investering genom att vederbörande jobbar och betalar skatt här. Ifall de beger sig utomlands får vi ingenting tillbaka på denna investeringen. Ungefär som med dig själv där du befunnit dig utomlands under långt tid utan att betala tillbaka på din utbildning genom att erlägga svensk skatt.

  3. Jonny Disenfeldt

    Så du Anders ansluter dig mer till alliansen på skolans område då istället för vad S+Mp+V står för.
    Det är noterat och bra.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har alltid stått för den uppfattning jag har i skolfrågan och min åsikt i frågan ligger helt i linje med vår socialdemokratiska ideologi så jag ser den som socialdemokratisk och inte som alliansens även om alliansen tycker lika som jag i vissa av frågorna gällande hur skolan ska skötas framgent.

  4. Jan

    Du låter som Jan Björklund. Att dina barn går i Engelska skolan har fått dig att bli nyliberal och älska friskolor antar jag. Barbara Bergström som tillsammans med amerikanska riskkapitalister äger Engelska skolan har tjänat miljarder på svenska skattemedel. Du är ingen sosse. Du är en hycklare.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag är ingen älskare av friskolor Jan och så länge de finns och mina barn själva väljer att gå där och speciellt om de anger att orsaken är därför att det är ordning och reda där kan jag inte säga emot och neka dem att följa sina önskemål.

      Jag är och förblir sosse och om du vill tycka att jag är en hycklare så är det upp till dig att tycka så. Jag har aldrig dolt detta utan själv lyft upp saken på min blogg så jag har inget att dölja.

  5. Krister

    Satsa återigen på ämnes- och faktakunskaper.
    Bort med genuskunskap och kasta ut RFSU och
    RFSL från svenska skolans sexualundervisning.

  6. Olle

    Är det därför S styrda Umeå måste spara 50 miljoner på skolan på grund av dåligt underhåll på skolan.
    Man har alltså inte skött underhållet utan istället satsat på andra vidlyftiga affärer typ Guitars ,parker osv. Sanningen kommer närmare

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det har aldrig rått något konkurrensförhålllande mellan kommunens basverksamheter skolan, vården och omsorgen och den stadsbyggnad som skett parallellt Olle.

      Skolans kostnader ökar därför att antalet elever blir större och större och därför att detta kräver fler lokaler (läs skolor) och mer personal.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.