Regeringens politik tvingar trafikverket att höja banavgifterna så transporterna flyttas till bil

 

Hur järnvägstrafiken lyckas står skrivet i stjärnorna. Det har under en tid varit stora framgångar för att godstrafik flyttas från väg till järnväg främst av miljöskäl. De senaste rapporterna talar dock om att trenden har vänt och att gods är på väg tillbaka till väg och ett sämre miljöval.
Vi har läst att Cargo Net ska lägga ner sina transporter si Sverige och vem som kommer att transportera detta gods är oklart men det troliga är att det blir biltransporter. Orsaken för Cargo net och även för andra är den dåliga lönsamheten och att de måste höja avgifterna så kraftigt och då är bilen ett mycket billigare alternativ.
Orsaken är enkel och det är att Trafikverket måste höja banavgifterna så mycket enligt direktiv de fått av regeringen för att klara driften av järnvägen att transportörerna väljer bort järnvägen. Regeringen har valt skattesänkningar före att satsa på drift av järnväg och när de avgifterna blir för höga byter godstransportörerna transport sätt.
Detta är fel väg att vandra ur miljöskäl och det är en mycket märklig politik då järnvägen fått den stats den nu har. regeringen måste ompröva de intäktskrav som man satt på trafikverket och skjuta till de pengar som behövs eller är det så illa att regeringen vill visa att det är ingen ide att satsa på järnväg
Det är dags att föra en politik som minskar utsläppen och inte öka dem, alternativet med nuvarande situation för att få tillbaka transporterna till järnväg om inte trafikverket får mera pengar är att höja skatterna för drivmedel

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.