Världens renaste bussföretag tvingas bort….

Världens renaste bussföretag tvingas bort. Hybricon som är verksamma i Umeå kanske tvingas lägga sin produktion om elbussar utomlands. Orsaken ska vara att det inte finns tillräckligt med så kallat riskkapital.

Det är skrämmande att det saknas kapital till industrisatsningar som ligger i framkant när det gäller miljöbussar som inte släpper ut några luftföroreningar. Vart har samhället sina pengar för att nya miljövänliga bussar ska kunna byggas.

Nu när produktionen ska igång med serietillverkning för att klara den efterfrågan som uppkommit efter att vi i Umeå kommun var villiga att gå in i projektet då vi trodde på miljövänliga transporter.

Finns det inga industrilaister längre kvar i vårt land. Då har vi problem i Sverige och när det inte går att få fram pengar till en ny bussfabrik. Tala om en misslyckad politik. I utlandet går det däremot att få fram pengar

5 kommentarer

  1. Britta Sethson

    Lennart

    Har du inte fattat att vi ska leva på att tvätta skjortor och gå ut med hundar via RUT avdrag.
    Verksamheten i Ebberöds bank är troligten Borgs förebild.

  2. Boh Westerlund

    Hej Lennart

    Ja, detta ÄR allvarligt, inte bara ur vår synvinkel utan ur hela Sveriges synvinkel. Sverige har levt på gamla industriföretag som nu är stora men vad gäller återväxt är det tyvärr mycket svagt. Detta är dock inget nytt fenomen utan jag kan bara nämna som exempel: Vart tog Uminovas framgångsrika bioteknikföretag vägen…?

    Vi skall försöka behålla utvecklingen kvar här men vet ej om vi ens klarar det…

    Nu kommer säkert ”investerarna” att säga att det fattas både det ena och det andra för att de skall gå in, men det säger de alltid. Endera är man för liten eller för stor, eller för tidig eller för sen, eller för teknisk eller…jag vet inte vad. Jag tror nästan att de sitter och väntar på att vi skall tvingas kasta in handuken så att de kan köpa upp bolaget för en spottstyver. Det är ju i så fall inte första gången det händer.

    Men, tack för Er orubbliga tro på oss och det vi gör! Det största beviset på den och att det var rätt var när Ni vågade stötta oss en vecka efter att hela verkstaden brunnit upp. Utan att vi ägde en skruv eller skruvmejsel tog Ni det beslut som FFI (Svensk fordonsindustris utvecklings och innovationsfond, riggad för Volvo och Scania) inte vågade ta: Att gå in med stödköp för utveckling av de två första bussarna som nu rullat sedan våren/sommaren 2011. Den mediala bevakning Umeå fått av dem har nog varit värt den satsningen.

    Nu har vi bussarna klara för tillverkning och kör på. frågan är bara om vi bara skall kunna verka lokalt i Umeå eller om vi skall kunna möta den enorma nationella och även internationella efterfrågan vi fått. DET är enbart en finansieringsfråga!

    Mvh Boh Westerlund, HYBRICON AB

  3. Erik Jonsson

    Ja, tyvärr har vi får få kapitalister i Sverige. Vi får nu lida för det på grund av vänsterns aversion mot privat företagande. Och denna aversion går långt tillbaka i tiden. Det är bara att studera den politiska regimens politik från 60-talet och framåt i Sverige. Visserligen var Volvo under denna tid och fram emot 1980-talet den tidens regerings gunstling med generösa skattevillkor. Men de små privata företagen har alltid varit styvmoderligt behandlade, de företag som ska växa sig stora och ge dess ägare lågt beskattade vinster som sedan kan satsas i exempelvis nya innovativa projekt som exempelvis Hybricon.

  4. Boh Westerlund

    Om Kinesiska investerare

    Tyvärr Conny Karlsson, så är detta ingen självklar lösning på vår finansiella problem. Vi har redan indirekt varit i kontakt med en av Kinas och därmed världens största busstillverkare. Kineserna köper nu upp snart sagt allt i Västeuropa. I USA har det gått så långt att någon form av ”Homeland security act” har gått i funktion och stoppat vidare kinesiska investerare där. Nu är det Afrika och Europa som är intressant för dem. Vi ser mönstret men kan ej överblicka det slutgiltiga målet men jag tippar att vi bara har att välja att kämpa emot eller följa med på det tåget i slutänden. Men:

    Den kinesiska företagskulturen och filosofin med massproduktion utan tanke på långsiktig hållbarhet med följden låg kvalitet, tilltalar inte oss som just jobbar med långsiktig hållbarhet.

    Torde i motsats till SAAB i Trollhättan inte heller rädda några jobb i Umeå då vi inte har några stora investeringar redan gjorda här.

    Mvh Boh W

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.