Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Upphandlingen av lokaltrafiken i Umeå.

Det är inte utan att jag är böjd att hålla med Lennart Holmlund och det han skriver i sitt blog inlägg i ärendet. Han vill mena på att den sittande alliansregeringen gjort många ändringar i lagen som gör att alla upphandlingar överklagas, och att dessa överklaganden både fördröjer, försvårar och fördyrar hela upphandlings processen.

Jag håller helt med honom i denna sak. Se bara på följetongen i Dalarna med flera regioner där upphandlingen går från rättsinstans till rättsinstans utan någon lösning.

Det ser ut att vara mera regel än undantag att förlorande företag överklagar en förlorad upphandling. Oftast på grund av sakfel i endera upphandlings underlag eller i tilldelnings processen. Självklart leder dessa överklaganden både till fördröjningar och fördyringar då mer tid måste ägnas åt samma ärende. Dessutom tillkommer alla rättegångskostnader.

Den stora frågan är hur detta gynnar kommunerna och dess invånare?

Jag tycker inte heller att de företag som väljer att överklaga gör något fel, snarare tvärt om. Det är varje parts plikt att se till att få en rättslig prövning om man anser att fel begåtts, och att man på grund av dessa fel blivit förfördelad. Så att likt Region Dalarna kasta skit på motparten är inte heller speciellt ärligt. Finns det sakfel eller metodfel måste dessa prövas rättsligt.

Problemet ligger just i det Lennart Holmlund pekar ut, nämligen alla regeländringar som gör LOU näst intill omöjlig att använda utan att senare få en rättslig prövning på sin hals.

Alla regeländringar har helt enkelt försvårat och fördyrat. På samma sätt måste även kommunpolitikerna i allmänhet, och landets Kollektivtrafikmyndigheter i synnerhet, även de ta åt sig en hel del kritik. I många regioner ställer dessa myndigheter obegripliga, fördyrande och i många stycken helt omöjliga krav i sina upphandlingsunderlag, krav som bara leder till fördyringar för beställaren och samtidigt inte gör att det man upphandlar blir bättre eller billigare.

Jag tycker att det är hög tid att parterna, dvs upphandlande myndigheter och kollektivtrafik utförarnas (läs buss och tåg operatörernas) respektive centralorganisationer sätter sig ner och förhandlar fram ett gemensamt regelverk, ett regelverk som blir lika i hela landet vad gäller hur fordonen ska vara utrustade vad gäller säkerhet, användarvänlighet mm. De borde dessutom lät kunna enas om ett biljettsystem som blir lika i hela landet. Ett sådant regelverk gör det mycket enklare för alla inblandade parter i framtiden till gagn för skattebetalarna som får en effektivare och billigare trafik.

Så låt oss se till att vi får en regering som förenklar, snarare än försvårar.

Sedan vill jag till alla mina kollegor busschaufförer säga följande. I vår branch är det lätt, och näst intill rutin att skylla allt det vi upplever som försämringar på våra arbetsgivare.

Jag tycker nog att vi som vuxna människor borde kunna se längre än så!

Om våra politiker alltid strävar efter att få samma eller utökad trafik, utförd till samma eller lägre kostnad, vilket ju mycket av lagstiftningen tvingar dem att göra, kan resultatet inte bli annat än att den som ska utföra trafiken måste spara vart helst det går att spara. Således blir det en massa delade tjänster, kortare inställelsetider mera stress och så vidare. Men låt oss vara ärliga och lägga skulden för detta på våra politiker snarare än på våra arbetsgivare.

Slutligen kan man fråga sig om lokaltrafik i mindre städer ska utföras av kommunen själva eller av privata entreprenörer?

Svaret på den frågan är inte lätt och varierar sannolikt från kommun till kommun. Men tittar vi på kommuner som Skellefteå så kanske det finns något att lära av dem?

Jag är helt övertygad om att det ger ett bättre resultat på sista raden i kommunens balansräkning när man kan använda överskott från vinstgivande verksamhet för att täcka kostnader i den service som enligt lagen är tvungen att tillhandahålla medborgarna. Där är Skellefteå Kraft motorn i sfären av kommunala bolag, och dess överskott betalar sedan en hel del av de räkningar som måste betalas för att bekosta kommunal service, allt till gagn för skattebetalarna som får samma service till ett lägre skatteuttag.

Dock tycker jag att all region trafik och sådan trafik som går över kommun och länsgränser bör utföras av privata entreprenörer då dessa är bäst lämpade för den uppgiften. Det vore högst olämpligt och orättvist för alla, om en kommun kan tillåtas konkurrera i en annan kommun, och sedan använda samma sätt som Skellefteå för att finansiera sådan konkurrens. Även om de kan bevisa att så inte är fallet tycker jag att bara misstanken är skäl nog för att stoppa sådan konkurrens.

Ha en skön dag därute alla kollegor och resenärer!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.