Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Vägen till ännu bättre luft i Umeå!

Det är glädjande att kunna konstatera att de åtgärder kommunen vidtagit för att bättra på luftkvaliteten lyckats, även om vi fortfarande inte nått målet.

I artikeln sägs att 65% av lokalbussarna ska drivas av el om 5 år. Detta är en bra lösning och till gagn för miljön. Det pratas även om en kampanj för att få ner tomgångskörningen något jag stödjer till 100%.

Men varför har man glömt bort att den största delen av busstrafiken som kör genom stan utgörs av Regionbussar?

Dessutom är det så att dessa bussar inte kommer att kunna köra på el under en överskådlig framtid. De flesta bussarna som kör regiontrafik i Umeå har sina garage endera på Västerslätt eller Teg vilket dessutom innebär en hel del ”tomkörning” genom stan utan passagerare.

Vill vi ha ÄNNU BÄTTRE LUFT i Umeå, något jag tror alla vill, borde vi därför se hur vi kan minimera körningen med Regionbussar genom Umeå. Löser vi detta på det sätt jag föreslagit tidigare är jag helt säker på att vi rätt fort når hela vägen till mål vad gäller luftkvaliteten i Umeå.

Jag har skrivit ett antal inlägg i ärendet tidigare här på min blogg. Den som är intresserad kan därför gå in i biblioteket för min blogg och leta upp mer utförligare inlägg på temat, men låt mig ge en sammanfattning här.

Lösningen för en bättre luftkvalitet i Umeå är följande:

  • Skrota planerna på att flytta Busstationen till andra sidan gatan och bygga i hop den med Järnvägsstationen Umeå C för att skapa ett Resecentrum.
  • Bygg istället det nya Resecentrum på Umeå Östra genom att placera den nya Busstationen där.
  • Bygg nya bussgarage i kommunal regi på den mark som finns obebyggd mellan Strömpilen och Umeå Östra. Bussgarage som kommunen sedan ska hyra ut till de företag vunnit upphandlingarna för Region likväl som Lokaltrafik.

Om vi gör detta får vi inte bara en bättre luftkvalitet i Umeå, vi vinner dessutom följande fördelar:

  • Mindre ”tomkörning” av tunga bussar genom centrumkärnan.
  • Bättre nav för våra kollektivtrafik resenärer i och med att det blir lättare, och framför allt kortare avstånd för byte mellan regiontrafik, lokaltrafik och tåg med denna placering av ett Resecentrum.
  • Frigörande av värdefull tomtmark i centrumkärnan.

Man kan bara fråga sig följande VAD VÄNTAR VI PÅ?

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.