Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Stoppa överklagandehysterin i PBL ärenden – En suverän PBL domstol bästa lösningen.

Allt byggande i Sverige präglas av en överklagandehysteri av sällan skådat slag. Det spelar ingen roll vad som ska byggas! Allt ska som det verkar överklagas gång på gång i all oändlighet.

Dock kan man fråga sig vad nyttan är med denna i många stycken helt okontrollerbara överklagandehysteri?

Att det ska gå att överklaga ett ärende som rör PBL EN gång och då till en högre instans är helt OK. Vad som inte är OK är att vi i dagens system kan gå vidare till nästa instans och nästa myndighet om den som överklagar förlorar sitt överklagande. Detta i all oändlighet.

Det måste till ändringar i PBL för att sätta stopp för detta vansinne, och det genast!

Överklaganden kostar stora pengar för samhället, dessutom försenar de byggnadsprocessen med flera år, i vissa fall till och med i årtionden.

Att människor har olika uppfattning och olika intressen är självklart för alla och envar. Dock tycker jag precis som många andra att majoritetens vilja alltid måste få gehör, och att det är majoriteten som ska få sin vilja igenom.

I min värld kallas detta demokrati!

Låt oss därför reformera PBL och införa begränsningar i rätten att överklaga de beslut som kommunerna med majoritet tagit i plan och byggärenden.

Jag tänker mig följande process grovt förenklad:

  • Alla ändringar enligt PBL som föreslås ska innan beslut fattas precis som idag föregås av en berednings och utvärderingsprocess där alla som vill kan komma redovisa sina synpunkter och invändningar mot förslaget.
  • Innan beslut tas ska dessa synpunkter vägas in. Speciella hänsyn ska tas till om dessa synpunkter vid ett överklagande har stor sannolikhet att vinna gehör hos specialdomstolen i PBL ärenden.
  • Efter revision och behandling av dessa invändningar fattas sedan beslut enligt majoritetsprincipen.
  • Inrättandet av en speciell PBL domstol bestående av juridiska experter inom de områden och aspekter som omfattas av PBL.
  • En handläggningstid på maximalt 6 månader i överklagandeärenden.
  • En överklagandeprocess som bara tillåter överklagande till denna domstol.
  • Bara personer eller organisationer som direkt berörs av beslutet ska ha rätt att överklaga. Således ska inte andra än de som bor i anslutning till, eller äger mark eller byggnader i anslutning till berört område äga rätt att överklaga.
  • Domstolens beslut blir sedan det slutgiltiga beslutet vilket måste följas av alla inblandade parter.  
  • Beslutet är explicit ock kan inte överklagas vidare varken till annan instans eller till EU domstolen.

Att jag vill förenkla denna process har sin grund i att jag tycker att det är fel att enskilda personer och organisationer ska kunna blockera kommunala majoritetsbeslut enligt PBL i åratal bara därför att de som minoritet inte gillar ändringen i fråga.

Sålunda anser jag att nuvarande ordning i allra högsta grad är odemokratisk. Demokrati ska alltid innebära att flertalet bestämmer över fåtalet då just detta är demokratins kärna.

Dessutom finns det otaliga exempel på hur överklagandeprocesser stoppat en hel kommuns fortsatta utveckling. Överklagas en del av planen måste planen stoppas fram tills det att processen är över. Ett enda överklagande kan således försena byggande av infrastruktur och bostäder med åtskilliga år.

Detta om något är skadligt för samhällets utveckling. Dessutom är det ett stort slöseri med både resurser och skattepengar.

Därför välkomnar jag att den sittande regeringen nu verkar komma till skott med förslag som begränsar överklaganderätten i PBL ärenden.

Min rekommendation är att vi ser till att de ändringar som görs blir så djupgående att vi en gång för alla kommer till rätta med problemet.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

6 kommentarer

  1. Jonny Disenfeldt

    Visst råder det i vårt samhälle problem, t.ex det du tar upp. Det finns dock ingen enkel lösning.

    Du skriver : ”Demokrati ska alltid innebära att flertalet bestämmer över fåtalet då just detta är demokratins kärna.”

    Håller inte helt med.
    Det skulle innebära att man kan göra vilka som helst övergrepp mot en minoritet. Det finns vissa grundläggande demokratiska spelregler och värderingar som måste stå över vad en tillfällig majoritet anser.

  2. Lars Flemström

    Demokrati är inte detsamma som majoritetens diktatur över minoriteten. Detta får inte missförstås, så att majoriteten i en demokratiskt vald församling är skyldig att kompromissa med minoriteten i samma församling. Men majoriteten har inte rätt att förbjuda minoriteten (oppositionen). Majoriteten har inte heller rätt att ta beslut, som kränker en enskild persons eller grupp av enskilda personers mänskliga rättigheter. Man kan säga att demokrati är majoritetsbeslut plus skydd för minoriteten.

    Därför tycker jag att ditt förslag, sett till helheten är odemokratiskt. Det behövs inte heller någon speciell PBL-domstol. En mer enhetlig och snabbare process, kan väl ingen ha något emot. Men i huvudsak ankommer det på kommunerna själva att ha en viss framförhållning, så att det bara är att sätta spaden i jorden och börja bygga, när det blir aktuellt. Man kan mycket väl skriva in i lagen en skyldighet för kommunen att ha färdigprocessade översiktsplaner, o dyl.

    Det torde också vara möjligt att förenkla hela PBL. Det är inte bara enskilda som fördröjer byggstart av olika projekt genom överklaganden, utan även klåfingriga tjänstemän och alltför lydiga politiker (som snarare uppträder som ombud för tjänstemännen än som representanter för allmänheten), som fördröjer byggstart genom att ta de ofta onödiga, eller onödigt detaljerade beslut, som överklagas.

    Skulle du vilja få din närmiljö förstörd genom att bli granne med ett kärnkraftverk, utan rätt att överklaga? Nej, det är ingen risk, men det är många som får sin närmiljö förstörd av vindkraftverk, som till hälften mutade politiker inte vågar säga nej till. Med detta menar jag att många politiker själva är delägare i vindkraftverk eller att kommunen själv är byggherre. Detta skulle man alltså inte kunna överklaga i egenskap av kommuninvånare, trots att det är kommuninvånarnas pengar som slösas bort på dessa onyttigheter.

    Jag undrar om du förväxlar Europadomstolen med EU-domstolen. Man kan inte överklaga beslut på nationell nivå till Europadomstolen. Dit anmäler man brott mot mänskligar rättigheter. Om den möjligheten tas bort, betyder det att Sverige inte längre ingår i kretsen av demokratiska stater, utan kvalar in i samma liga som exempelvis Saudiarabien.

    Rätten att överklaga kommunala beslut måste finnas kvar ograverad både för sakägare och kommuninvånare i stort. Vissa sakägares rättigheter måste till och med skärpas.

  3. Lennart Holmlund

    Det är inte stort sett det som gäller idag. Min bestämda uppfattning att det är mer än juridik som gäller. Den slutgiltiga prövningen måste tillbaka till regeringen oc från Miljööverdomstolen

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Håller med. Jag ser en PBL domstol som varande regeringens förlängda arm. Min poäng är att det idag finns alldeles för många instanser att överklaga till när de i själva verket bara borde vara en

  4. Leif

    Det finns grupperingar i samhället som har ekonomiska egenintressen av bostadsbristen och satt i system att berika sig själva genom att utnyttja dessa överklaganden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.