Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Låt oss ta vara på invandrades kompetens för att öka Sveriges export.

Jag tycker att vi Socialdemokrater ska återuppta och vidareförädla det arbete vår föregående Utrikeshandelsminister Ewa Björling initierade när hon startade Projektet Kosmopolit. Detta projekt strävade efter att använda kompetensen och kunskapen om affärsmodeller i andra länder genom att använda människor invandrade till Sverige som språngbräda och resurs för svenska företag med exportambitioner.

Inom ramen för projektet bildades sedan ett antal Kosmopolitföreningar runt om i vårt land av vilken föreningen i Umeå var den nordligaste. Jag har själv suttit som ordförande i CTN Sweden som föreningen i Umeå heter. Under min tid som ordförande för föreningen genomförde vi bland annat en delagationsresa till Malaysia för att bygga affärsrelationer där.

Projekt Kosmopolit är i dag mer eller mindre dött vilket förklaras av att man från den tidigare regeringen gjorde dåvarande Exportrådet till huvudman för aktiviteterna. Detta i sig skapade en slags konkurrenssituation och medförde även att det mesta av de anslagna medlen för projektet gick rakt in i Exportrådets budget utan att nå de lokala föreningarna.

Jag tycker därför att vi ska återuppta och vidareförädla Projekt Kosmopolit då själva grundtanken om att använda människor invandrade till Sverige och deras kunskaper som verktyg för en ökad export är helt rätt och mycket tilltalande.

Dock måste stora förändringar till vad gäller hur projektet ska finansieras och styras om vi vill få ut maximalt med nya exportmöjligheter ur föreningarnas arbete.

För mig som tillbringat många år med bosättning och arbete utanför Sveriges gränser blir det dag för dag klarare och klarare hur 4-kantiga vi svenskar är i vårt sätt att tycka och tänka.

Om jag ser till min egen verklighet där jag arbetar en heldel med internationell affärsutveckling kan man ibland slita sina gråa hår då man ska försöka få svensken att förstå hur man gör affärer i andra länder.

De allra flesta tycks tro att den svenska modellen funkar överallt, och att alla andra världsmedborgare tänker och tycker som oss svenskar. När man sedan misslyckas med att sälja sin vara eller tjänst tycker man att den tilltänkta köparen är konstig eller avvikande då de inte förstod nyttan av affären.

Hade vi istället gjort vår hemläxa på ett bättre sätt skulle vi i varje enskilt fall kunna anpassa den tilltänkta affärsplanen och nå mycket större framgång på utländska marknader. Det är just här som Projekt Kosmopolit och invandrade svenskars kunskap om sina forna hemländer kommer in i bilden.

Att redan på hemmaplan kunna lära sig hur människor bosatta i andra länder tycker och tänker tänker samt hur affärskulturen och sättet att göra affärer fungerar i ett land är viktiga kunskaper att inhämta för alla företag med exportambitioner. Görs denna läxa på rätt sätt kommer man bättre förberedd till de framtida affärsmötena, dessutom med en affärsstrategi som är anpassad till den marknad man ska göra affärer på.

Författaren har själv med stor framgång gjort affärer i oerhört många av jordens länder och insett att allt går att sälja med framgång överallt, dock bara om man är förberedd och gör på rätt sätt.

Innan man går in på en främmande marknad (läs främmande land) måste man därför lära sig massor av saker om den marknaden.

Kunskapen som behöver inhämtas är följande:

  • Kunskap om BNP, befolknings storlek mm. som med fördel inhämtas via internet.
  • Kunskap av om den marknad man fokuserar på är mogen för den vara eller tjänst jag vill sälja.
  • Kunskap om hur landet/marknadens konsumtionsbeteende ser ut?
  • Kunskap om vilka egenskaper som triggar medborgarna i det land man önskar sälja till att köpa just vår produkt.
  • Kunskap om hur produkten eller tjänsten ska förpackas för att vara attraktiv för de potentiella köparna. E.g. vilken färg, namn eller numrering som ska användas på produkten och/eller förpackning för att uppnå lyckat resultat.

Vägen till framgång är att undersöka dessa saker grundligt. Man måste verkligen ta reda på hur de tilltänkta kunderna tycker och tänker. Men det slutar inte där, när vi nått så långt måste vi dessutom forska bakåt i deras historia för att ta reda på vad som fått dem att tycka och tänka som det gör. Vad finns det i deras historiska DNA som vi bör bejaka om vi ska nå framgång med det vi vill göra?

Författaren har insett vikten av detta och även hur berikande och lärorikt det är för en själv som individ att sätta sig in i andra människors tankesätt. Det är på detta område människor invandrade till Sverige utgör en avgörande skillnad för om vi ska lyckas eller misslyckas.

Därför är ett återupptagande av Projekt Kosmopolit en viktig beståndsdel för att öka den svenska exporten. Jag har en klar uppfattning om hur detta kan göras på bästa sätt, dock nöjer jag mig med att i detta inlägg lyfta frågan med syfte att skapa debatt runt densamma.

Jag har själv upplevt hur viktigt det varit för mig och min framgång i affärer att göra denna hemläxa ordentligt. Det är därför obegripligt för mig varför inte svenska företag anställer fler invandrare i sina företag.

Om svenska företag vill göra affärer i låt säga Kina så är det sannolikt en styrka att anställa en invandrad kines i sitt företag. Då får man ju gratis den kompetens om tyckande, tänkande och socialt beteende som råder i Kina och således ett stort försprång jämte sina konkurrenter. Man sparar dessutom en massa tid då man slipper de djupstudier man annars måste göra för att lyckas. Man kan till exempel lära sig varför siffran 4 inte är speciellt lyckad på den kinesiska marknaden.

Självfallet kan man uppnå samma resultat genom att anställa en svensk som bott och verkat länge i Kina. Sådana personer växer dock inte på träd och är dessutom sannolikt väsentligt dyrare att anställa.

Därför är det hög tid att vi som förtroendevalda politiker inser vilken resurs alla invandrare är för vårt land. Vårt arbete är att genom olika åtgärder få företagen att förstå detsamma. Invandrare är en stor resurs snarare än en stor belastning för vårt land. Dock verkar det senare vara det gängse tankesättet för oss svenskar.

Jag är helt övertygad om att Sverige och svenska företag skulle kunna öka sina exportinkomster om vi bara insåg detta och tar tillvara den kompetens som redan finns i Sverige. Tänk även hur roligt det blir med etnisk mångfald i våra företag. Jag är säker på att vi alla skulle kunna lära av varandra, finna nya sätt att tänka, och även komma till insikten att det svenska sättet att tänka inte alltid är det rätta sättet att tänka.

Så fram för mer mångfald i vårt samhälle och i våra företag – Återuppliva Projekt Kosmopolit!

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.