Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Ett rikstäckande Reskort för kollektivtrafiken med staten som huvudman vägen framåt!

Mina partikamrater i Stockholms Läns Landsting vill förändra rabatt/resekortet i SL på sådant sätt att det ska gå att prenumerera på det likt vilken annan prenumeration som helst. Iden är inte helt befängd och förslaget med ett rabattförfarande som ger mer rabatt ju längre prenumerationstiden är ligger i vårt nationella intresse.

Dock är frågan varför vi ska stoppa vid SL kortet i stället för att göra en rikstäckande lösning?

Regering & Riksdag likväl som regionerna, landstingen och kommunerna och inte minst kollektivtrafikbranchens utförare har alla samma målsättning, nämligen ett ökat kollektivt resande i hela landet.

Dessutom gör en rikstäckande lösning att vi kan uppmuntra till kollektivt resande oavsett vart i landet vi bor.

Som jag ser det borde ansvaret för kollektivtrafiken i Sverige ligga på staten i stället för på landstingen eller regionerna!

Priset per resa borde vara samma oavsett vart i landet vi bor. Samma förhållande borde gälla för tillgängligheten till kollektivtrafik. Med nuvarande utformning är det i mångt och mycket så att mindre regioner och glesbygd finansierar utbyggnaden av kollektivtrafiksystemen i de stora städerna.

I glesbygd behöver kollektivtrafiken inte nödvändigtvis vara lagd enligt en fast tidtabell. I glesbygd fungerar anropsstyrd kollektivtrafik betydligt bättre utanför rusningstid. Med staten som huvudman kan vi därför bättre anpassa kollektivtrafiken utan att behöva ta hänsyn till kostnaderna för respektive kommun.

Därför är iden om ett abonemangsförfarande en bra ide! Ett nationellt reskort som fungerar i hela Sverige och som ger innehavaren högre rabatt ju mer man reser gynnar alla.

Ett utökat kollektivt resande i hela riket gynnar alla. Vi får en bättre miljö, dessutom gör ett ökat kollektivt resande att kollektivtrafikens kostnader kan fördelas på ett större antal resenärer. Något som över tid medverkar till lägre biljettpriser och lägre kostnader per resande i hela landet samtidigt som en sådan fördelningspolitik medverkar till att vi får jämställda kostnader för kollektivt resande i hela Sverige.

Ett ökat kollektivt resande innebära även större intäkter och mer att investera i mer kollektivtrafik och fler och miljövänligare fordon.

Att det ser ut som det gör vad gäller biljettsystem är i mångt och mycket en kvarleva från det tidevarv när kommuner och landsting själva bedrev kollektivtrafik. Dessutom var resandet över kommun och länsgränser betydligt mindre då än i dag.

Mitt förslag är att vi skapar ett enhetligt biljettsystem för hela Sveriges kollektivtrafik dvs. tåg, buss, tunnelbana, spårväg och busstrafik och i förekommande fall färjetrafik. 

Så här tänker jag mig att det ska fungera:

  • Ett reskort som gäller i hela landet och som laddas med valfritt belopp av kortinnehavaren genom engångsbetalning alternativt prenumeration.
  • Gemensam centraldator som sköter registrering, laddning och debitering för gjorda resor.
  • Mängdrabatt enligt principen – Ju fler resor ju lägre pris. Denna rabatt ska gälla oavsett vilket transportslag man väljer och oberoende av vart i landet man gjort sin resa.
  • Kontantlöst system som även stödjer internet och mobilbetalningar.
  • Samma utrustning i alla fordon som utför kollektivtrafik vad gäller biljettmaskiner, kortläsare mm.
  • Inbyggda funktioner som stödjer en incitamentsbaserad ersättningsmodell till utförande operatör. ( Dvs. räkneverk som ser till att de operatörer som ökar resandet utöver sitt normala åtagande får vara med och dela biljättintäkterna för detta)
  • Möjlighet för SJ och andra aktörer att ansluta sig till samma betalsystem, dock ska resor som inte är reguljär kollektivtrafik inte vara rabattgrundande.

Ett statligt ansvar över upphandling och tilldelning av kollektivtrafik tillsammans med ett statligt ansvar för att hela landet ska ha jämlik kollektivtrafik är vägen framåt för ett rättvist kollektivt resande i hela Sverige.

Att jag vill ha det på detta sätt grundar sig i att det är staten som bekostar de vägar och järnvägar som kollektivtrafiken nyttjar för att genomföra trafiken. Med staten som huvudman blir det därför lättare att finansiera förluster för kollektivtrafiken i glesbygd med intäkter från vinstgivande kollektivtrafik i storstäderna.

Jag tror även att ett införande av ett gemensamt biljettsystem kan tjäna sitt syfta när det gäller regionala statliga subventioner för att öka på det kollektiva resandet. Detta för att möjliggöra för glesbygdskommuner med stora avstånd att fortsätta satsa på en utbyggnad av sin kollektivtrafik.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.