Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

EL bussar är framtidens stadsbussar i kollektivtrafiken.

En övergång till snabbladdade el-bussar för att köra lokaltrafiken i Sveriges städer är både välkommet och ett måste om vi vill klara av leva upp till EU’s högt ställda krav om luftkvaliteten i våra städer i framtiden.

Redan i dag finns för övrigt städer som riskerar skyhöga böter från EU därför att luftkvaliteten är för dålig. Min egen stad Umeå är en av dessa städer.

Därför är förslagen sprungna ur en utredning gjord av Trafikverket om framtidens kollektivtrafik goda nyheter för Sveriges kommunalpolitiker.

Fram till i dag är det bara möjligt att erhålla statliga subventioner och statlig medfinansiering om man bygger spårbunden kollektivtrafik. Detta vill Trafikverket nu ändra på för att få till stånd en snabb övergång till el-bussar vad gäller stadstrafiken i landets städer.

Man föreslår att staten ska gå in och subventionera/medfinansiera byggandet av infrastruktur för snabb laddning med 50% av kostnaden. Vad gäller fordonen så föreslår man en subvention/medfinansiering på 30% av merkostnaden för att köpa en el-buss istället för en traditionell buss.

I dagsläget är el-bussar ca 2.000.000 dyrare i inköp än en traditionell buss även om skillnaden sannolikt kommer att minska över tid i och med att serierna blir längre och komponenterna billigare att tillverka. Just det faktum att el-bussar är dyrare gör att många kommuner tvekar, detta oavsett om trafiken upphandlas eller körs i egen regi.

Dyrare bussar måste finansieras och valet är att kommunerna tar kostnaden och slår ut den på alla skattebetalare alternativt att biljettpriserna höjs för de som nyttjar kollektivtrafiken. Oavsett vilket alternativ man väljer avskräcker den initiala kostnaden vid en övergång till elektriska bussar.

Därför är Trafikverkets förslag ett bra initiativ då höjda biljettpriser sannolikt leder till att fler väljer den egna bilen framför att åka kollektivt.

Att en övergång till el-bussar betalar sig bra sett över tid vet och inser alla inblandade. Problemet är initial kostnaderna. Trafikverkets förslag blir en god hjälp på vägen för att göra denna övergång möjlig. Med el-bussar blir dessutom kollektivtrafiken billigare än idag om man räknar över lite längre tid, något som förhoppningsvis kan leda till lägre biljettpriser och mer kollektivtrafik.

I Umeå har man för elektrifieringen av stadstrafiken valt en modell där Umeå Kommun kommer att äga alla el-bussar som sedan ska köras av den entreprenör som vann den nyligen genomförda upphandlingen av stadstrafiken i Umeå. Att Umeå valt denna strategi beror på att ingen operatör kan räkna och uppskatta vilka kostnader service och underhåll av dessa el-bussar medför.

Man tror dessutom att den ekonomiska livslängden kommer att bli längre för el-bussar än för traditionella bussar vilket gör att de kan köras fler år än dagens bussar. Med ett kommunalt ägande underlättas övergången till ny operatör i samband med upphandling då bara utförandet och inte fordonen behöver räknas in i kalkylen.

Detta om något är att hushålla med våra skattepengar!

I och med att kommunen tar den initiala merkostnaden kan operatören i sin tur kan erbjuda lägre pris för utförandet då de slipper bekosta och hålla fordon för att upprätthålla trafiken. Sett över hela trafikperioden räknar kommunen med att detta blir en bättre affär än att köra med traditionella bussar. En uppfattning jag för övrigt delar fullt ut.

Att komma åt den ”tunga trafiken” är viktigt om man önskar skapa en bättre luftkvalitet i landets städer. Att den tunga trafiken står för den största nedsmutsningen i form av utsläpp är ingen hemlighet. Traditionella fordon bidrar dessutom till buller och andra miljöskadliga effekter  Eldrivna stadsbussar är därför ett bra första steg som bör följas med krav om eldrift för de lastbilar och distributionsbilar som ska köra i landets städet.

Trafikverket pekar även på bussar och el-bussar som varande ett mycket bättre alternativ än att bygga spårbunden trafik. Med moderna BRT system kan man upprätthålla samma trafik som spårbunden trafik till en bråkdel av kostaderna för spårbunden trafik. Med el-bussar i stads och stadsnära trafik blir fördelarna för bussen ännu större.

Om vi kan ersätta spårbunden trafik med eldrivna bussar och BRT system där så är möjligt kan vi spara åtskilliga miljarder av skattebetalarnas pengar. Pengar som kan användas till att bygga ännu mer kollektivtrafik.

En annan positiv effekt av en satsning på att elektrifiera landets stadsbussar är att vi på köpet får en infrastruktur med ett stort antal laddstationer som erbjuder snabbladdning. Dessa stationer kan i en framtid med fördel användas för att öka antalet el-bilar i våra städer. Med lättåtkomlig snabbladdning blir elbilen ett reellt alternativ till dagens bilar. En tankning på en snabbladdningsstation kommer att bli näst intill lika snabb som att tanka bilen med traditionellt bränsle. I ett sådant scenario tror jag att fler och fler väljer elbil framför dagens bilar.

Framtiden är redan här – Låt oss därför anamma Trafikverkets förslag och klubba detta i Riksdagen med bred majoritet snarast möjligt. 

För övrigt kan sägas att en övergång till el-bussar redan är långt gången I Kina. Kan kineserna kan vi!

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.