Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Fartkamerornas placering behöver nytänk.

Detta inlägg är det första av de 2 inlägg jag har för avsikt att publicera idag för att ta tillbaka den tid jag förlorade när jag låg nedbäddad i feber. Detta inlägg kommer att handla om hur fel Trafikverket tänkt vad gäller placeringen av fartkameror och varför den är felaktig.

Inledningsvis ska sägas att jag är starkt för fartkameror då de oavsett vad vi tycker till mans faktiskt uppnått sitt syfte och sänkt farten väsentligt på våra vägar. Dessutom verkar farten gå ner mer och mer i takt med att fler och fler fartkameror tas i bruk – Så i detta har Trafikverket helt rätt.

Lägre fart ger ju även färre olyckor med dödlig utgång och färre olyckor med svårt skadade så även här tjänar de sitt syfte.

Däremot är placeringen av många fartkameror ett absolut dråpslag mot miljön!

Med miljön talar jag då främst om utsläppen från den tunga trafiken som kan minskas förutsatt att placeringen av felaktigt placerade fartkameror görs om.

För bilister i personbilar spelar placeringen mindre roll i miljöhänseende men för den tunga trafiken dvs. lastbilar och bussar är fartkamerornas placering av avgörande betydelse när det gäller miljön.

Innan vi går in vart de inte borde placerade låt mig ge er en liten inblick i eco driving eller det som på svenska kallas sparsam körning. I det bussbolag jag är verksam inom har vi sänkt drivmedelsförbrukningen med ca 15% vilket förutom att det sparar stora pengar åt företaget även sparar mycket i form av minskade utsläpp av Co2 och andra skadliga gaser och partiklar i vår natur.

Eco driving för tunga fordom innebär att man tar sats i början av en backe för att sedan rulla över krönet och hela vägen utför nästkommande utförsbacke. 20 till 60 tons vikt gör att man rullar oerhört långt efter det att utförsbacken tagit slut innan man på nytt behöver gasa vilket ger en väsentlig bränslebesparing. Självklart ökar farten, ibland över det tillåtna när man rullar utför, dock är frågan vilket som gör minst skada – högre fart eller högre utsläpp. I min värld är högre fart mindre skadlig än högre utsläpp.

Vad är då felaktig placering?

När så fartkamerorna står ”felaktigt placerade” vilket de gör när de är placerade vid backens fot i uppförsbackar och i backars omedelbara slut i nedförsbackar gör det att tunga fordon varken kan ta den fart som behövs för att ta uppförsbacken med minsta miljöpåverkan – På samma sätt medför den hårda inbromsning man måste göra längst ner innan man når fartkameran, alternativt den mjuka kontinuerliga inbromsning man måste göra genom hela nedfarten för att ha rätt fart vid fartkameran att den sträcka man rullar förkortas väsentligt. Dessutom medför både den hårdare inbromsningen och den mjukare inbromsningen genom hela nedfarten att partiklar frigörs från bromsar och däck vilket även det är till förtret för vår miljö.

Därför tycker jag att det är hög tid att vi politiker lyfter upp denna fråga på agendan och att vi tillsammans med Trafikverket försöker bestämma hur fartkameror bäst ska placeras för att fylla sitt syfte – Nämligen att dämpa hastigheten. Väg dessutom in att lastbilar har en fartspärr vid 90 km/h och bussar vid 100 km/h vilket gör att dessa fordon är näst intill omöjliga att köra för fort så länge vägen är rak eller lutar uppför.

Rätt placerade kan fartkameror spara både liv och skona vår miljö samtidigt som de utför sitt egentliga jobb som är att sänka hastigheten på vårt vägnät.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.