Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Hög tid att se över rutinerna vid beviljande av arbetstillstånd.

Den sista tidens mediarapportering om beviljandet av arbetstillstånd gör att det är dags att lyfta frågan och debatterna för och nackdelar med hur regelverket för beviljande av arbetstillstånd ska fungera i framtiden.

Dels har vi rapporter om hur människor som redan finns i Sverige och får avslag på sin asylansökan skickas hem trots att de har jobb och egen försörjning därför att de missat att följa dåligt kommunicerade strikta tidsangivelser för att få ett temporärt arbetstillstånd. Sedan har vi gårdagens rapport i Aktuellt om att det är möjligt att via ”agenter” köpa sig ett arbetstillstånd i Sverige för att sedan komma hit och istället söka asyl.

Bägge dessa rapporter innebär att det är hög tid att se över hur och på vilka grunder vi ska bevilja arbetstillstånd i Sverige.

Hur borde det fungera?

För de som redan finns i Sverige och faktiskt arbetar och kan påvisa egen försörjning borde regelverket göras om så att temporära arbetstillstånd blir lättare att bevilja. Endera måste de strikta tidsgränserna kommuniceras mycket bättre, eller så måste Migrationsverket göra en ny bedömning oavsett om tidsgränsen följts eller inte när den som fått avslag på sin asylansökan defacto redan är i arbete och kan påvisa egen försörjning.

Kanske borde vi använda liknande regler som för EU medborgare som gör att alla som kan uppvisa egen försörjning får ett tillfälligt arbetstillstånd om de kan bevisa att de faktiskt arbetar och klarar sitt uppehälle?

Hur som helst är min inställning i denna fråga att de som redan finns i Sverige och kan påvisa att de arbetar och har egen försörjning ska beviljas tillfälliga arbetstillstånd när de uppfyller de försörjningskrav som gäller för EU medborgare tillsammans med kravet att de arbetar till den lön och de villkor som svenska avtal stipulerar.

Principen om ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE är en viktig princip och ska gälla alla som redan finns i Sverige på LIKA VILLKOR.

Den andra repporten som visar att det går att via ”agenter” köpa sig ett arbetstillstånd i Sverige och därmed få en ”fribiljett” in till Sverige är ett skrämmande exempel på hur GIRIG vår värld blivit. Att tjäna pengar på andras olycka är både FEL och i allra högsta grad omoraliskt. Dessutom åsidosätter saker som dessa principen om ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE.

Därför ska den dörren och möjligheten stängas snarast möjligt!

Likt LO tycker jag att saker som dessa ska stoppas, och att regelverket för arbetstillstånd för de som befinner sig utan för Sverige vid ansökningstillfället måste göras om.

Regelverket för erhållande av arbetstillstånd för sökande utanför EU/EES och som vid ansökan befinner sig utanför Sverige borde förenklat se ut på följande sätt:

  • Att arbetet för vilket arbetstillståndet söks är en tillsvidareanställning alternativt en visstidsanställning under minst 12 månader, och att arbetstillståndet vid visstidsanställning följer visstidsanställningens längd.
  • Att arbetstillstånd bara beviljas bara för yrkeskategorier där möjligheten att anställa en arbetstagare som redan finns i Sverige uttömts, och där arbetsgivaren under lång tid försökt besätta tjänsten via arbetsförmedlingen.
  • Att arbetstillstånd bara beviljas i undantagsfall, och att ansökan ska vara kompletterad med intyg från arbetsförmedlingen och berörd fackförening om att lämplig arbetstagare för tjänsten inte går att hitta i Sverige.
  • Att undertecknade anställningskontrakt och villkor för anställningen bifogas ansökan, och att arbetsgivaren förbinder sig att inte avskeda eller underlåta att anställa personen under den tid arbetstillståndet avser.
  • Att kunskapen hos den som beviljats arbetstillstånd validerats för anställningen i fråga.
  • Att alla arbetstillstånd ska vara temporära och återkallas så fort anställningen upphör under de första 3 åren efter ankomst till Sverige.
  • Att strikt uppföljning sker löpande för att säkerställa att den som beviljats arbetstillstånd arbetar och uppbär avtalsenlig lön från den arbetsgivare som angavs i ansökan. Samt att övriga villkor följs vad gäller arbetsmarknadsförsäkringar mm.
  • Att bemanningsföretag inte har rätt att söka arbetstillstånd för personer utanför EU/EES på grundval av de ägnar sig åt personaluthyrning.
  • Höga böter och risk för näringsförbud för arbetsgivare som ägnar sig åt att upplåta sitt företag för skenanställningar med enda syfte att ”sälja” arbetstillstånd.

Som ni kan se förordar jag en återgång till delar av det regelverk som tidigare styrde om och hur arbetstillstånd kunde beviljas. Detta därför att dagens situation missbrukas och skapar en situation där det är pengar och inte yrkesskicklighet som avgör om arbetstillstånd i Sverige beviljas.

Med dagens regelverk blir den svenska modellen för beviljande av arbetstillstånd ett verktyg för människor som ägnar sig åt människohandel. Jag är dessutom övertygad om att lagstiftaren aldrig tänk sig att regelverket för beviljande arbetstillstånd skulle användas av människohandlare på detta sätt.

Att systemet missbrukats under lång tid syns inte minst i de händelser vi tidigare upplevt med thailändska bärplockare och kamerunska skogsarbetare som alla kommit till Sverige med löfte om en viss lön för att sedan uppleva en verklighet med mycket lägre löner.

Dessutom ser jag stora risker i att dagens system bidrar till den lönedumpning många upplever existerar på svensk arbetsmarknad. Med dagens system blir det möjligt för GIRIGA arbetsgivare att anställa billig utländsk arbetskraft istället för arbetskraft som omfattas av svenska arbetsmarknadsavtal.

Lönedumpning är ett fenomen vi Socialdemokrater måste bekämpa med alla tillbuds stående medel om vi menar allvar med att bygga ett mer JÄMLIKT samhälle med mindre inkomst- och löneskillnader.

Alla arbetsgivare som söker om arbetstillstånd för utländsk arbetskraft ska självfallet TVINGAS att leva upp till ingångna avtal och betala lön enligt svenska avtal, samt följa övriga regler stipulerade i svenska kollektivavtal. Dessutom tycker jag att bara företag som tecknat kollektivavtal ska ha möjlighet att söka om arbetstillstånd för utländsk arbetskraft då detta ger samhället ett bra verktyg för att vidta åtgärder och sätta företag som inte följer regelverket i blockad.

Sverige ska alltid stå upp för de svaga och ge skydd till de som behöver skydd – Dock ska skyddsbehovet inte styras av hur mycket pengar den skyddsbehövande betalar för att komma till Sverige. KÄRLEK – SOLIDARITET – MÄNNISKORS LIKA VÄRDE styrs inte av pengar och GIRIGHET – snarare av KÄRLEK och SOLIDARITET.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

4 kommentarer

  1. Lars Flemström

    Skyddsbehovet ska självfallet inte styras av hur mycket pengar den skyddsbehövande betalar för att komma till Sverige. Det är helt riktigt. Men minst lika viktigt är att skyddsbehovet inte ska styras av den skyddsbehövandes förmåga att bidra till sin egen försörjning i Sverige, inte ens om den skyddsbehövande redan har jobb i Sverige. Det är ju just detta som missbrukas. Skyddsbehovet ska inte heller styras av andra prestationer, som att klara ett test i svenska språket. Personer som har sådana förmågor har ju faktiskt bättre förutsättningar än den, som är handikappad eller traumatiserad, att klara ett liv i hemlandet, även om detta är hårt.

    Någon utvidgning av EU-medlemskapet till att gälla även icke-EU medborgare kan inte komma ifråga, eftersom den fria rörligheten för arbetskraft inom EU stället till nog många problem redan nu på den svenska arbetsmarknaden (och även på flera andra EU-länders arbetsmarknader). Om regelverket måste kommuniceras mycket bättre till dem som vill komma till Sverige, så måste så ske.

    Den fria rörligheten för arbetskraft inom EU måste alltså inskränkas, men det kan inte Sverige ensamt besluta om. Däremot måste en fri rörlighet för människor, oavsett om de har jobb eller ej, införas inom EU, och detta genom att de får ta med sig sociala förmåner som har intjänats i ett EU-land till ett annat EU-land. Det torde också behövas något slags social utjämningsfond på EU-nivå för att kompensera för olilka kostnadslägen, mm. i olika länder.

    För att få tillstånd att rekrytera utomlands ska arbetsgivaren kunna visa att den sökta arbetskraften inte finns i Sverige, samt att arbetet är av den art att det inte räcker med en kortare utbildning eller praktik för att någon i Sverige ska kunna ta jobbet.

    Jag har tidigare föreslagit en rekryteringstrappa enligt följande:
    1) Svenska medborgare och personer med permanenta uppehållstillstånd.
    2) Övriga personer, som befinner sig i Sverige och har tillstånd att vistas i landet, såsom personer med tillfälliga uppehållstillstånd, gäststuderande, turister (inkl personer som kommit hit på turistvisum för att söka jobb eller tigga).
    3) Asylsökande som ännu inte har fått sina ärenden avgjorda. Att man får jobb, ska dock inte påverka asylärendet. Får man avslag på sin asylansökan, men har fått jobb, ska man ha rätt att stanna i landet, så länge anställningen varar.
    4) Övriga EU /EES-medborgare. (För nordiska medborgare skall dock nuvarande regler gälla:)
    5) Övriga icke -EU /EES-medborgare.

    Om jag inte minns fel, får arbetstillstånd beviljas för högst 2 år i taget, men kan förlängas enligt nuvarande regler.

    Sverige är ett land med ett hårt rationaliserat näringsliv redan, och behovet av arbetskraft beräknas halveras inom ett eller ett par decennier, enligt sekretariatet för framtidsstudier, En arbetstidsförkortning rycker allt närmare, men givetvis kan inte arbetstiden fökortas hur mycket som helst, om det ska vara någon mening med att jobba. De långa sommarsemestrarna är redan ett stort problem inom verksamheter med året runt-drift.

    Detta innebär att vi har en högst reell undanträngningseffekt, vilket innebär att när någon får jobb, förblir någon annan i arbetslöshet och långtidsarbetslösheöten ökar. Arbetslösheten sprider sig alltmer även inom de högre utbildningsnivåerna. Andelen akademiker, såväl svenskfödda som utlandsfödda, inom traditionella LO-jobb har aldrig varit så stort som nu. Detta ger en ytterligare undanträngningseffekt, som drabbar lågutbildade mycket hårt, även i de fall de är väl kvalificerad – kanske rentav mer kvalificerade – än de som får jobbet.

    Arbetslösheten kan inte utbildas bort. En annan sak är att utbildningsplatserna kontinuerligt måste anpassas till efterfrågan på arbetskraft med olka kunskaper och färdigheter. Detta innebär å andra sidan, att i fall då utlandsrekrytering har varit akut påkallad, finns kanske svensk arbetskraft med nödvän

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten med följande tillägg:

      Lars – jag vet att detta är din syn på frågan då vi debatterat detta flitigt i tidigare inlägg därför nöjer jag mig med att säga att du har din syn emedan jag kvarstår vid den som jag presenterade i mitt inlägg.

      • Lars Flemström

        Jag har upptäckt att VK utan förvarning klipper av längre kommentarer, varför jag klistrar in slutet här

        //…. kvalifikationer några år senare. En ”gästarbetare” som har upprätthållit tjänsten under tiden, har då nyttiga erfarenheter i bagaget, vilka kanske behövs i hemlandet.

        När så kommer till frågan om permanenta uppehållstillstånd, så ska den inte avgöras av försörjningsförmåga e. dyl., utan av skäligheten att begära att någon ska åka hem, speciellt om vederbörande har vistats länge i Sverige, och kanske har hunnit skaffa sig en starkare anknytning till Sverige än till det gamla hemlandet. Det är fel att försöka forcera fram en snabbare anpassning /anknytning till Sverige än den berörda personen själv önskar.

        Jag är helt emot alla krav på obligatorisk svenskundervisning för personer, som har tillfälliga uppehållstillstånd, samt krav på godkända prov i svenska språket för erhållande av permanent uppehållstillstånd.

        Flyktingar, ska ha tillfälliga uppehållstillstånd som regel, vilka permanentas om flyktingen inte kunnat återvända hem efter en viss tid (tre år är den siffra som oftast nämns). Det är nämligen chansen till permaneta uppehållstillsånd som ligger bakom bedrägerierna, nu senast med arbetstillstånd. Det förekommer ju också att personer, som redan fått asyl i ett annat EU-land, kastar sina handlingar och söker asyl på nytt i Sverige.

        Sverige kan inte ha kraftigt avvikande regler jämfört med andra EU-länder. //

        Sedan konstaterar jag att vi nog inte har så olika åsikter om behovet att strama upp arbetskraftinvandringen. Dock: eftersom man utger sig för att vara arbetskraftinvandrare, men i själva verket använder detta som ett sätt att ta sig till Sverige och få sina ev. asylskäl prövade, så blir det ju i praktiken en uppstramning av flyktinginvandringen.

        Jag konstaterar också följande: Om vi inte vill ha en tullt genomförd uppdelning av de permanent bosatta invåndarna i landet Sverige, så måste invandringen begränsas på något sätt. Och ett sätt är faktiskt att personer, som saknar skyddsbehov, lämnar landet. Helt i enlighet med den lagstiftning som vi redan har.

        Det är helt ohållbart om födda i ett land blir främlingar i sitt eget land och vara de som trängs undan för att nyanlända ska gå före. Tidigare i historien har det endast skett i länder under ockupation.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag tror att kommentarerna har ett maximalt antal tecken i VK vilket de inte har på s-info.

          Tillägget till denna del är att din ståndpunkt är densamma som i tidigare inlägg emedan jag kvarstår vid min vilket innebär att vi med ömsesidig respekt tycker olika i vissa delar av migrations och integrationspolitiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.