Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

EU måste bli mer demokratiskt om unionen ska överleva.

Dagens inlägg hämtar sin inspiration ur flera av de inlägg jag tidigare gjort om läget i EU och EU parlamentet. Dessutom från en ledare Johan Ehrenberg har skrivit i dagens ETC med titeln ”Pikkettys demokratiska Europa. Men mest av allt kommer inspirationen till blogginlägget från Pikketys egna slutsatser och sanningar om läget i EU.

För egen del har jag under ganska lång tid argumenterat för att EU är odemokratiskt, och för att EU helt domineras av en tysk nyliberal politisk agenda och en starkt tyskinfluerad Europeisk Centralbank ECB som dessutom ligger i Tyskland.

Jag har framfört kritik därför att EU’s inriktning för närvarande åsidosätter demokratiska spelregler och att EU i allt för stor utsträckning ensidigt gynnar de redan rika och att detta leder till OJÄMLIKHET.

Tittar vi på några av Thomas Pikketys konstateranden och sanningar blir detta ännu mer uppenbart. I hans senaste bok med titeln ”Kan vi rädda Europa?” säger han bland mycket annat följande:

  • Att EU är världens största ekonomi med en samlad BNP på 15.000 miljarder euro om man lägger ihop alla EU länder.
  • Att EU medborgarna är rikast i världen.
  • Att alla EU länders samlade statsskulder är 10.000 miljarder euro samtidigt som de samlade privata förmögenheterna bland EU’s medborgare är 50.000 miljarder euro.
  • Att det i själva verket är så att EU’s medlemsländer är skyldiga sig själva hela det belopp som kallas statsskuld om man ser till hela EU.
  • Att de privata förmögenheterna hela tiden växer trots att BNP tillväxten under rätt lång tid stått mer eller mindre stilla.
  • Att en enkel liten förmögenhetsskatt skulle rätta till ALLA statsskulder om bara viljan fanns.

Så långt Pikketys konstaterande av reella fakta som inte kan ifrågasättas därför de är just en beskrivning de faktiska omständigheterna vad gäller ekonomin i EU.

Utöver detta ställer han en hel del frågor som i sak borde vara ganska lätta att förstå och fatta beslut om.

Han frågar sig bland annat följande:

  • Varför EU använder sig av ett system där stater ställs mot varandra och utelämnas till en verklighet där en privat finansmarknad sätter olika räntor på stater utan annan anledning än att man kan göra detta?
  • Varför man ska ha olika riskbedömning och olika hög statslåneränta i länder som har gemensam valuta?
  • Hur EU kan tillåta dagens system som verkar i omvänd riktning och skadar många EU länder – Ett system som istället för att skydda enskilda medlemsländer från spekulation genom sin uppbyggnad uppmuntrar finansmarknadens aktörer att göra precis detta?
  • Hur man trots att man har en gemensam valuta euron – och därmed har avsagt sig rätten att som land devalvera fortfarande inte har en gemensam statsskuld och därmed gemensamt ansvar för att reglera densamma?
  • Varför staternas ränta inte är gemensam eftersom man har en gemensam valuta?

Som ni ser är även frågorna många – Dessutom oerhört viktiga och väl värda att fundera på. Därför håller jag helt med Thomas Pikkety i hans uttalande om att alla statsskulder som överstiger 60% av BNP ska gå till en gemensam eurostatsskuld och sedan betalas via en gemensam bolagsskatt eller förmögenhetsskatt.

Pikketty ska ses som en pragmatisk reformist snarare än en skattehöjare – Hans grundtes handlar inte om att höja skatter utan om att han förordar skapandet av ett mer progressivt skattesystem som innebär att de som har mest betalar mest i skatt – Detta tillskillnad från dagens system där de som har mest betalar minst i skatt.

Precis som jag tycker Pikkety att det är FEL att de som har tillräckligt mycket pengar ska kunna skatteplanera och mer eller mindre undvika skatt genom att använda GIRIGA och EGOISTISKA länder som Luxemburg och Nederländerna som gateway för att föra vinsterna vidare till skatteparadis.

Dessutom vill Pikkety införa en gemensam bankskatt inom euron och skapa gemensamma euroobligationer. Han förordar även bildandet av av ett gemensamt budgetdepartement över eurozonen.

Vad Pikkety förordar är en väg att via ekonomiska reformer och skatter skapa ett mer homogent och JÄMLIKT Europa! Denna strävan sammanfaller med min egen strävan och jag kommer därför att anamma hans förslag rakt av och göra allt jag kan för att detta ska bli verklighet.

Pikketys förslag är därför bra och annorlunda – Han förordar inte ett nej till EU – Snarare ett annat sätt att strukturera saker inom EU.

Självklart förstår jag att hans förslag kan vara oerhört svåra att köpa för eurozonens medlemsländer och dess lokala parlament – Dock är den stora frågan om de inte redan sitter i samma båt redan nu? Den enda skillnaden är att man med dagens system bara får de dåliga bitarna som blir resultatet när ett land är så dominerande som Tyskland är i dagsläget.

Med dagens system vill Tyskland och Frankrike ha alla vinster av systemet samtidigt som man vill sprida kostnaderna för att skapa dessa vinster på resten av eurozonens medlemmar.

Därför är Pikketys förslag vägen till ett annat sorts Europa med en annan sorts politik – Ett mer JÄMLIKT och välmående Europa präglat av Demokratisk Socialism byggd på värdegrunder som sätter KÄRLEK – SOLIDARITET – MÄNNISKORS LIKA VÄRDE främst i samhällsbygget Europa.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

2 kommentarer

  1. Tommy Indahl

    Hur kan EU bli mer demokratisk av att lyssna på råd från én professor som inte är invald i EU-parlamentet? Hur kan EU vara odemokratiskt när det är det mest komplexa projektet som funnits utan att kärlek, ideologier och önsketänkande har varit involverat? Vad menas med att Luxemburg och Nederländerna är en ”gateway” för olagliga penningtransaktioner? Har läsaren sett fel? Att anamma en boks idéer är tursamt nog inte en del av den demokratiska processen inom EU. Vart hittar man Tysklands nyliberala agenda? Genom önsketänkande?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten med följande tillägg:

      jag har spenderat det mesta av mitt arbetsliv i den internationella bank och finansindustrin, dessutom med skatteplanering som specialitet så jag vet rätt väl vad jag pratar om. Jag har personligen utformat lagliga upplägg som innebär att man genom att sätta upp ett Holländskt holdingbolag för all europeisk verksamhet med hjälp av EU regler och nu rådande dubbelbeskattningsavtal kan flytta vinster till Holland utan att betala skatt i det land där vinsten uppstått. Därefter utnyttjar man dubbelbeskattningsavtalet mellan Holland och Nederländska Antillerna på et förmånligt sätt. Man förhandlar helt enkelt med de holländska skattemyndigheterna vilket jag gjort ett antal gånger för klienters räkning och gör upp hur mycket skatt man ska betala i Holland på vinster som inte skapats i Holland. I regel landar denna uppgörelse på ca 1 -3 promille av omsättningen. Resten kan sedan skickas till Nederländska Antillerna där skatten är 0%.

      Sedan är Pikketty inte någon obetydlig professor i ämnet – snarare den ledande i världen på området. Hans slutsatser som jag sedan kan para ihop med egen erfarenhet gör att jag vet att han har rätt i det han säger.

      En annan sak som bevisar hans teser är att Tyskland är starkt dominerande i EU samt att EU’s rikaste 3% likt Sveriges rikaste 3% gått från att 1985 äga 1/5 del av de totala tillgångarna till att idag 2015 äga 1/3 del av densamma. Det är hos dessa den största delan av de samlade privatförmögenheterna på 50.000 miljarder euro finns.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.