Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Bättre luftmiljö i Umeå med rätt placering av nya Resecentrum.

Som varande inblandad i både politiken och i bussbranchen så har jag en hel del insikter i hur resemönster och resvanor ser ut – samt hur busstrafiken fungerar. Frågan om vart nya Resecentrum ska placeras är och har varit på tapeten länge – och fram till nu favoriseras en placering vid järnvägsstationen i Centrum – dvs. mitt emot den nuvarande busstationen.

En av anledningarna att flytta den från sitt nuvarande läge är för att komma åt vad som anses vara Umeås attraktivaste tomtmark så att man kan bygga bättre och viktigare bebyggelse där än en Busstation. Själva flytten stödjer jag helhjärtat då dagens placering är en kvarleva från de tider när Umeås centrumkärna såg annorlunda ut.

Däremot är jag emot den tänkta placeringen av flera anledningar – Dels därför att det kommer att bli trångt och därmed bäddat för olyckor enligt det förslag jag tagit del av – Den största anledningen till att jag är motståndare till en placering vid järnvägsstationen i centrum är dock miljömässig då alla bussar som angör busstationen är regionbussar som under en överskådlig framtid kommer att drivas på diesel, RME eller HVO vilka alla bidrar till utsläpp och föroreningar.

Tittar vi sedan på ett nytt resecentrums egentliga funktion – vilket enligt mitt tycke borde vara att serva resenärerna och skapa en bra lösning för övergång till tåg och lokalbussar så är en placering av nya Resecentrum ute vid järnvägsstationen Umeå Östra ett mycket bättre alternativ än ett centrumalternativ.

Tittar vi på resemönstret hos våra resenärer så är läget idag följande: Om vi säger att sammanlagt 40 personer ska åka till eller från Umeå så stiger ca 30 av dessa av på hållplatsen vid Universitetssjukhuset eller innan det längst färdvägen till NUS – Av de 10 som stiger av på busstationen i centrum ska majoriteten endera med tåget eller vidare med en annan regionbuss till t.ex. Sundsvall eller Dorotea och övriga inlandet – Oerhört få ska in till Umeå Centrum – Dessutom blir promenaden dit rätt lång – speciellt på vintern när man ska dra en tung resväska på snöiga vandringsvägar.

Samma förhållande gäller omvänt vid resan ut från Umeå där majoriteten idag kliver ombord på bussen vid NUS och inte på busstationen.

Dessutom går många av de bussar som kommer från närliggande samhällen runt Umeå via Vasaplan på sin resa in till Umeå vilket skapar onödiga utsläpp i centrumkärnan – Dessutom trängsel och ökade olycksrisker för gående.

Samtidigt vet vi att statsluften i Umeå centrum är dålig – Det är därför våra politiker i Umeå varit oerhört framsynta och bestämt sig för att satsa på elbussar när det gäller framtidens statstrafik – Därför ska vi löpa linan fullt ut nu när vi har chansen och bygga vår infrastruktur så att vi får bort all onödig busstrafik som är dieseldriven från centrum.

Lösningen på detta problem är enkel och ser ut på följande sätt:

  • Bygge av nytt Resecentrum vid Umeå Östra.
  • Angöring för alla regionbussar och matarbussar på Umeå Östra – Dvs. Umeå Östra som start och ändhållplats för alla bussar som idag går till Umeå Busstation respektive Vasaplan.
  • Magasin för bussgods under bron som leder ner Öst på stan – detta så att annars värdelös mark kan bebyggas.
  • Biljettförsäljning och reseservice inne i den befintliga stationsbyggnaden Umeå Östra.
  • Matarlinje med elbuss var 5 minut från Umeå Östra in till Vasaplan.
  • Utlåning av cyklar och elcyklar vid Umeå Östra för resenärer som vill använda detta transportmedel för den vidare transporten i Umeå.

Med en sådan lösning vinner vi följande fördelar:

  • Renare stadsluft fri från onödiga avgasutsläpp.
  • Mindre buller i centrumkärnan.
  • Mindre olycksrisker i och med att färre tunga fordon passerar centrumkärnan.
  • Bättre övergångsmöjligheter från regionbuss till lokalbuss eller tåg.
  • Friläggande av ännu mer värdefull tomtmark i centrumkärnan.
  • En samlad busstrafik på ett och samma ställe.
  • Möjlighet för alla region och matarbussar att i en framtid åka till sina respektive destinationer utan att passera Umeå centrum – I en framtid kan de bussar som ska till inlandet och Vännäs och Vindeln gå via E4 och Söderslätt via den nybyggda Västra länken rakt till sin destination.

Mitt förslag är därför det bästa för både miljön och säkerheten – Dessutom vinner vi i och med en placering av Resecentrum ute vid Umeå Östra en annan stor fördel – Nämligen frigörande av viktig tomtmark där vi kan bygga en hel del av de nya bostäder som ett växande Umeå behöver.

Följer vi mitt förslag kan vi i Umeå fullt ut säga att vi aspirerar på att bli Miljöhuvudstad – Detta därför att vi i vår planering sätter miljön främst i allt vi gör och i allt vi bygger.

Genom att flytta nuvarande Vännäsvägen och dra den i en sträckning närmast järnvägsspåret hela vägen ut till Granngården (f.d. Lantmännen) frigör vi marken där vägen löper idag – Mark som kan användas för byggande av bostäder och affärslokaler.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.