Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Framtidens hållbara trafiklösningar finns redan i Zurich – Läs och lär!

Zurich är ekonomisk huvudstad i Schweiz – Dessutom en stad jag både vistats och arbetat mycket i. Det man slås av är hur bra kollektivtrafiken och biltrafiken fungerar i Zurich – Något som självfallet är resultatet av folkets vilja och en oerhört god och precis trafikplanering.

Dessutom visar exemplet att det går bara man vill och genom aktiv politik skapar en bra plan.

Innan jag går in på inlägget i sig ska jag presentera några fakta:

  • Zurich har 380.000 invånare.
  • I Zurich finns 376 bilar per 1.000 invånare med 45% helt bilfria hushåll.
  • Verkehrsbetribe Zurich kallat VBZ är namnet på stadens kollektivtrafikbolag.
  • VBZ transporterar 890.000 passagerare per dag och kör 1,7 miljoner passagerarkilometer/dag.
  • Totalt transporterade VBZ under 2014 325,4 miljoner passagerare.
  • Full trafik bedrivs mellan 05.00 och 24.00 med en turtäthet på 6 – 7,5 minuter mellan 05 – 20. Därefter 10 minuters trafik fram till 24 plus nattrafik med lägre turtäthet.
  • Linjenätet är finmaskigt med ett hållplatsavstånd på mellan 300 – 400 meter.
  • Det genomsnittliga kollektivresandet per invånare ligger mellan 0,7 -2,1 resor/invånare/dag.

Fördelningen för det totala resandet med alla färdmedel ser ut på följande sätt:

  • Kollektivtrafik 28%
  • Individuell trafik (läs biltrafik) 21%
  • Cykel & gångtrafik 51%

Den framtida målsättningen är dock högre än så och ser ut på följande sätt:

  • Kollektivtrafik 50%
  • Individuell trafik 30%
  • Cykel & gångtrafik 20%

Som ni säkert kan se så skiljer sig Zurich markant från alla andra städer på jorden när det kommer till kollektivt resande. Vän av ordning frågar sig självklart vad detta beror på?

  • Är staden ideal för kollektivtrafik?
  • Bor det bara miljökämpar i Zurich?

Svaret är ingetdera – Snarare är det politiska beslut baserade på folkomröstningar parad med god planering som ligger bakom denna effektivitet. Dessutom ett samlat grepp där alla myndighetsorganisationer arbetar tillsammans för att prioritera kollektivtrafiken framför alla andra trafikslag – t.ex. vid trafiksignaler och vad gäller dedikerade körfält.

Tilläggas ska att kollektivtrafiken i Zurich betjänas av nästintill uteslutande fossilfria fordon i form av några spårvagnar och ett stort antal eltrådbussar och hybridbussar.

I Schweiz har man en politisk ordning där man folkomröstar i olika frågor kallat direktdemokrati och ett stort regionalt självstyre – Folkomröstningar som sedan bestämmer inriktningen på de beslut som ska tas. Fram till nu har ”billobbyn” förvisso varit både stark och högljudd men ”kollektivtrafiklobbyn” vinner jordskredssegrar vid varje omröstning i frågan därför att modellen med bra och lättillgänglig kollektivtrafik gynnar både miljö och invånare mest.

I Zurich parar man om ett överordnat trafiksystem vilket är kollektivtrafiken och ett underordnat trafiksystem vilket är biltrafiken med varandra där det överordnade systemet alltid prioriteras framför det underordnade.

Man har till och med gått så långt som till att prata om mobiliteten med bil ska bli konstant vilket ska ske genom ”utjämnande” och således trafikdämpande åtgärder – Eller som man säger i Zurich så ska den individuella trafiken ”doseras” för att procentuellt hållas på rätt nivå.

I Zurich har man en lagstiftning som gör att det politiska målet om att sätta ett TAK på antalet tillgängliga parkeringsplatser i city nås. Detta tak gäller alla parkeringsplatser – både offentliga och dem belägna på och vid arbetsplatser. Det ska helt enkelt vara både tidskrävande och svårt att använda bilen istället för kollektivtrafiken. 

För framtiden planerar man att göra en redan bra kollektivtrafik ännu bättre – Bland annat genom att försöka nå målet om noll väntetid på ett kollektivt transportmedel samt genom att höja kollektivtrafikens medelhastighet.

Efter att både ha bott och arbetat i staden och samtidigt tittat på hur man i Zurich aktivt jobbar för att reducera onödig biltrafik till ett minimum kan jag inte säga annat än att de lyckats mycket bra – Detta utan att det drabbar alla dem som ska in till Zurich för att arbeta eller besöka staden.

Det som görs i Zurich kan mycket väl tillämpas även i Sverige om den politiska viljan finns – I vart fall i alla städer som har fler än 100.000 invånare och alldeles speciellt i våra 3 största städer.

Allt vi behöver göra är att fatta politiska beslut och sedan skicka våra trafikplanerare till Zurich på studiebesök för att lära sig hur man gör för att skapa ett överordnat och underordnat trafiksystem.

Om vi ska klara klimatet och miljön måste vi begränsa biltrafiken där den kan begränsas dvs. i våra städer. Genom att likt Zurich bygga stora infartsparkeringar utanför staden och sedan kraftigt begränsa parkeringsmöjligheter och framkomlighet med bilar i stan skapar vi underlag för en väl utbyggd kollektivtrafik.

Dessutom – Låt oss inte vänta – Låt oss starta arbetet för en bättre miljö här och nu. Att det är möjligt är redan bevisat i Zurich.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

2 kommentarer

  1. Jan Sjöström

    Hej Anders. Brukar läsa det mesta så även din blogg i sporadiskt tecken. Du som jag har personnr som har norra Sverige som avsändare. Jag känner inte dig dock har vi träffats. Vad som blir oklart för mig är
    din beskrivning av dig skälv. Sitter du inte längre i kommunstyrelsen eller annan nämnd ? Vilka politiker förhandlar du med rörande incitament för framtid dvs (morgondagens beslut) Du påstår att skatterätt är din profession och att internationell banking är ditt nuvarande gebit. Ok låt så vara att du så anser/tycker/eller vill vara. Låt mig fråga ” Kör du buss mellan Holmsund och Umeå” och vad kostar det ? ..Hur vill du ha det ? upp till dig..

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om vi börjar med kommunstyrelsen eller nämnder så har jag aldrig suttit där. Har dessutom aldrig kört buss mellan Holmsund och Umeå så vad biljetten kostar på den sträckan exakt om vi pratar enkelpris vet jag inte. Vad jag vet är dock att månadskortet är dyrare än ett för Umeå stad.

      Visst är jag född i norra Sverige men väl med mångårig utlandsvistelse och ännu längre tid med arbete i den internationella bank & finansvärlden med beskattning som specialitet – dock jobbar jag inte i bankvärlden längre då jag för ett antal år sedan pensionerat mig från densamma. Jag påstår med rätta att jag är en av de som kan skatteplanering och dess tekniker allra bäst och att jag varit i högsta grad inblandad i det gebitet – håller fortfarande kunskapen vid liv även om jag inte längre aktivt hjälper klienter då min moral numera förbjuder mig att göra densamma – Men just därför vet jag även hur lätt det är att stoppa den.

      Om du betvivlar min kunskap och min arbetetslivserfarenhet så är det rätt lät att kolla upp den om man vill.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.