Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Striktare tillämpning av hastighetsövervakningen för lastbilar är ett måste för miljön.

Som varande coach i eco-driving/SMART körning inom busstrafiken så har jag handfasta bevis för hur stor inverkan en sänkning av hastigheten har på fordonens bränsleförbrukning och därmed på utsläppen – Med den kunskapen som grund säger jag därför att vi måste arbeta för att få ner farten på den tunga lastbilstrafiken.

Med detta sagt kan det säkert vara så att många yrkeschaufförer känner sig träffade och reagerar med ilska på det jag skriver – Dock är jag villig att ta risken och uppmanar den som känner sig träffad att läsa hela inlägget och sätta det jag säger i sitt rätta sammanhang. Gör man det är det jag säger naturligt och något man ska göra om man vill värna vår planet.

Vinsterna är många – Stressen minskar så även olycksrisken – Mest av allt vinner miljön på detta därför att sänkt fart sänker bränsleförbrukningen och därmed utsläppen.

Därför bör vi från politiskt håll se till att Polisen och andra berörda myndigheter får klarare instruktioner och mer resurser för att övervaka och beivra hastighetsöverträdelser än idag. Förutom de vanliga hastighetsböterna bör vi även överväga en miljöbot för de som kör fortare än lagstadgad maxhastighet – Detta därför att de genom att köra fortare än tillåtet släpper ut väsentligt mer koldioxid och andra skadliga ämnen än de som kör i lagstadgad hastighet.

Lite fakta om tung trafik:

  • Tunga lastbilar har 80 km/h som högsta tillåtna hastighet på vanliga vägar och 90 km/h på motorväg.
  • En fullastad långtradare kan väga upp till ca 63 ton.
  • Lastbilar och bussar är breda och höga och har därmed högt luftmotstånd.
  • Tunga lastbilar har en fartspärr vid 90 km/h vilket innebär att fordonen inte kan rulla fortare än så om inte fartspärren sätts ur funktion.
  • Bussar får köra i 100 km/h där hastighetsgränserna så medger och har fartspärren vid samma hastighet.
  • En fullastad buss (dubbeldäckare) kan väga upp till 25 ton.
  • En fullastad buss förbrukar 2,5 – 3,5 liter per mil – En fullastad långtradare mellan 4 – 6 liter per mil.

Detta sagt så är det lätt att inse att farten har betydelse. Jag tillhörde själv den skara som ”hävdade” att jag kunde köra minst lika bränslesnålt – eller till och med snålare i 100 km/h är i 90 km/h och att bränsleförbrukningen inte handlar om fart utan snarare om hur man kör.

Detta har jag dock fått äta upp ”BIG” time. Sedan jag blev coach och instruktör för eco-driving eller SMART körning i det bussföretag där jag arbetar har jag med egna ögon sett effekterna av sänkt hastighet – Jag har dessutom i min egen körning sett hur stor betydelse farten har för bränsleförbrukningen. Att det blir så beror mindre på vikten och mer på luftmotståndet.

När vi som bussföretag bestämde oss för att köra SMART och aldrig överstiga gränsen 90 km/ h inträffade något fantastiskt. På rätt kort tid sänktes den genomsnittliga förbrukningen med mellan 10 – 15% vilket medför mindre utsläpp. Att förbrukningen minskade beror på en enda sak – Minskat luftmotstånd.

Kan man dessutom utnyttja eco-drivingens teorier i praktiken – dvs. att utnyttja fordonets vikt för att rulla fritt etc. kan skickliga förare sänka bränsleförbrukningen än mer – Dessutom minskar olycksriskerna, vägslitaget och slitaget på bromsar och däck vilket även de skonar vår miljö med mindre partikelutsläpp som en direkt konsekvens av eco-driving.

RÄTT HASTIGHET och SMART körning är därför viktigt för att skona miljön!

För mig som ligger mycket ute på vägarna är verkligheten av hur majoriteten av den tunga lastbilstrafiken kör ytterst påtaglig. Långtradarna kör inte i sina lagstadgade 80 km/h utan snarare 89 -90 km/h – detta för svenska långtradare. Den påtagligt stora trafik av utlandsregistrerade långtradare kör nattetid betydligt fortare än så i och med att de manipulerat med fartspärrarna.

Det hör inte till ovanligheten att jag när jag kör i mina 90 km/h blir omkörd av fullastade utländska långtradare som kör betydligt fortare än 90 km/h – Inte sällan till och med fortare än 100 km/h.

Dessutom kan det vara bra att känna till att stora delar av den lastbilstrafik som nyttjar det svenska vägnätet och har sitt ursprung i forna Östeuropa inte har svensk miljödiesel i sina tankar – Snarare skitig öststatsdiesel vilket ökar utsläppen än mer.

Om vi som bussföretag kan sänka bränsleförbrukningen med 10 -15% genom att sänka farten med ett fordon på 25 tons tågvikt borde sänkningarna för den tunga lastbilstrafiken bli minst lika stor om den sänker farten från de 90 km/h de kör idag ner till lagstadgade 80 km/h – Sannolikt större eftersom lastbilar konsumerar mer bränsle än en buss.

Tidigare hade Polisen speciella Trafikgrupper som följde upp yrkestrafiken och som var betydligt större än idag – Med den nya organisationen är dessa grupper i princip borta vilket gör att den tunga trafiken idag törs överskrida hastighetsgränserna utan större risk för upptäckt och böter.

Idag får många åkeri- och bussföretag dryga böter därför att fordon förflyttas inom garageområdet för att t.ex. tvättas utan insättande av det digitala färdskrivarkortet (det kort på vilket körtider, hastigheter mm. registreras) men inga böter om fordonen framförts i för hög hastighet.

Vad myndigheterna gör är att ”sila mygg och svälja kameler”. 

Högre hastighet betyder högre luftmotstånd och därmed högre bränsleförbrukning och mer utsläpp – Det är detta vi som politiker ska ändra på genom att tillämpa lagstiftningen vad gäller hastighetsöverträdelser betydligt striktare än idag.

Intensifierad övervakning av hastigheten för tunga fordon är ett bra steg mot en bättre miljö och ett mindre klimathot.

Intensifierad övervakning och kontroll av den tunga trafikens hastighet ska ske regelbundet och per automatik – För förarna ska hastighetsböter kunna ges i efterskott om ”överhastighet” upptäcks – För företagen ska en miljöbot utfärdas där ”överhastighet” leder till höga bötesbelopp. Införs detta är ”överhastigheterna” snart ett minne blott – Till gagn för alla och med största vinsten i mindre utsläpp och en bättre miljö.

Till alla chaufförskollegor säger jag – NI är proffs och vägens rättmätiga riddare – Fortsätt ert redan proffsiga arbete och beteende och gör som jag börja köra SMART för att skona miljön och ge våra barn en bättre planet.

Till Sveriges åkeriägare säger jag följande – Sänkt hastighet och SMART körning spar pengar och ökar vinsten – Se därför till att införa detta snarat möjligt. Kryddar ni dessutom likt det företag jag arbetar i hastighetssänkningen med en bonus till era chaufförer som klarar eco-drivingens parametrar och kör grönt – dvs. godkänt så kommer resan till bränslebesparingar och ökade vinster att gå ännu snabbare.

Avslutningsvis en uppmaning till övriga trafikanter – Varje gång du som gående, cyklist eller bilist tränger dig före eller tvingar ett tungt fordon att stanna för att du ska komma fram gör du miljön en otjänst – En enda cycklist eller gående som valt att cykla eller gå för att skona miljön kan genom att tvinga den tunga trafiken att stanna göra ett större klimatavtryck än den klimatvinst som uppnås genom att cykla eller gå.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.