Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Snöröjningen i Umeå är under all kritik.

Trots att jag är Socialdemokrat och därmed tillhör samma parti som den styrande majoriteten i Umeå kommun kan jag inte hålla tyst längre – Snöröjningen och isrivningen på kommunens vägar – stora likväl som små är under all kritik.

Jag är just hemkommen från en lång semester i Afrika (Kamerun) och trots att vägnätet där är sämre utvecklat än i Umeå så är färden betydligt behagligare än i Umeå – Detta därför att vägarna saknar de ojämnheter som snön och isen framkallat i Umeå.

Jag sitter själv och kör buss nästintill dagligen och att åka efter de stora gatorna från Umeå Busstation via sjukhuset och Mariehem upp till E4 är en minst sagt guppig färd – Detta därför att isrivning inte existerar överhuvudtaget i vår stad. Bussar likväl som bilar dansar fram längst vägarna därför att vägarna är spåriga med djupa rännor där hjulen ska löpa – något som fungerar ännu sämre med en buss som inte passar in i spåren.

Hur stora smärtor den obefintliga plogningen och isrivningen framkallar hos handikappade och andra med värkande kroppar vågar jag inte ens tänka på. För dessa är ju som bekant varje stöt och slag förenat med stor smärta.

Olycksriskerna ökar dessutom dramatiskt och jag är rätt säker på att fallskadorna ökat markant i Umeå på grund av den eftersatta väghållningen. Övergångsställen är ett gott exempel på detta då dessa innebär att den som går eller cyklar över vägen måste köra ner i de allt som oftast minst 5 cm djupa bilspåren – dessutom 4 gånger varje gång en väg ska korsas.

Risken för fall ökar – så även risken att bli överkörd om man ramlar.

Andra saker att addera till listan är slitaget på alla fordon och deras hjulupphängningar som måste jobba för högtryck för att klara ojämnheter.

För egen del tycker jag att det är skandal att vi i Umeå ska ha det på detta sätt. Därför uppmanar jag Hans med flera partivänner i kommunstyrelsen att ta ert ansvar och se till att skärpning sker med omedelbar verkan!

Som politiker måste vi inse att vi hur gärna vi än vill aldrig styra över vädrets makter eller över hur ofta och hur mycket det ska snöa eller töa. Därför ska inte heller vägunderhållet styras av någon budget – Vägunderhållet ska tillåtas kosta vad de kostar och kostnaderna ska styras av de behov väder och vind framkallar snarare än av budgeterade medel.

I min värld ska isrivning och plogning ske närhelst behov uppstår vilket är så snart istäcket överskrider 2 centimeter. Vägytans släthet ska vara i stort sett densamma oavsett om det är sommar eller vinter.

Att Umeå som Norrlands mest expansiva stad ska tillhöra bottenskiktet i Norrland när det gäller snöröjning och isrivning är för mig inget annat än ren och skär skandal.

Nästa råd till mina partikamrater är att återgå till snöröjning i egen regi i större utsträckning än idag – Detta därför att detta över tid blir billigare för kommunens skattebetalare.

Avslutningsvis vill jag säga och förtydliga att inlägget på inget sätt kritiserar eller skuldbelägger alla er som dagligen arbetar i snösvängen – det inläget kritiserar är underlåtenheten hos beslutsfattarna att förstå att naturens makter inte låter sig styras av en kommunal budget.

P.S. Om Kommunstyrelsen önskar sätta sig in i det jag beskriver är ni mer än välkomna att säga till mig – tala om när ni är beredda så kommer jag och hämtar er med buss så att ni själva får uppleva hur det känns.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

3 kommentarer

  1. Håller med fullständigt

    Det vet väl alla som håller på med vinterväghållning
    Det har blivit så att vinterväghållning åt Umeå Kommun
    är inte någon som vill hålla på med, maskinerna som är i
    drift jobbar åt andra bolag som vill se ett resultat för vad dom
    betalar för inga upphandlingar och konstigheter utan ett väl
    utfört arbete som det är upphandlat med kriterier och Gps tid
    med stress utan mat och kafferaster som är lagstadgat låt arbets-
    miljöverket titta på hur upplägget är i upphandling områdesindelning
    antal maskiner Det är ju konstruerat för att spara pengar
    se hur det arbetas med egna maskiner klart att alla vill ju ha det så därav är
    har det blivit så att ingen vill arbeta mer än nödvändigtsvis åt Kommunen utan
    de flesta söker sig till annat arbete slippa nätter och helger därför att ingen vill
    hålla på är att investera 4-5 milijoner utrustad för vinterväghållning och inte får används
    för det skall sparas och dom som sparar inte ser behoven men kör runt runt och inte ser
    behoven kanske inte har rätt kompetens (sparkompetens) bakom en dator där kan man
    inte få bort en snöflinga. Arbeta efter väderlek och lär av Svevia (V Esplanaden) gör jobbet klart
    som andra yrkesgrupper, gör dom inte det kan nan klaga hos allmänna reklamations nämden
    och få upprättelse Med hos Kommunen betalar ju ingen ur egen plånbok.
    Bra nån ryter till så kanske någon vaknar. Skall vara roligt att se när snön kommer om den kommer.

  2. Maggan

    Har du kört bil (eller buss) i Obbola-Holmsund? Här finns isrivning (knappt ens plogning) på världskartan. Och ändå har vi en av århundradets bättre vintrar vad gäller snömängden.i

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Bil har jag kört där men inte buss – Både Obbola och Holmsund tillhör Umeå kommun så det jag skrivit gäller även för dessa platser.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.