Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Svensk Åkerinäring stryps sakta till döds av EU:s ovilja att agera.

Rubriceringen baserar sig på de faktum att EU med EU-kommissionen i spetsen med hänvisning till ”den fria rörligheten” visar stor ovilja mot att agera för att komma till rätta med den ”olagliga” cabotagetrafik som sker varje dag i Sverige och flera andra EU-länder – En företeelse som sakta men säker tar död på åkerinäringen i Sverige och Tyskland med flera EU-länder.

Vad som är ännu värre än EU-kommissionens ovilja att agera är deras aktiva förhållnings sätt att agera och underkänna alla nationella försök att lösa problemen genom att hota med sanktioner och dryga böter om dessa genomförs – Något framförallt Tyskland fått känna av på ett påtagligt sätt då alla tyska försök att komma tillrätta med problemet stött på patrull i EU.

För den som inte är insatt i ämnet är cabotage per definition transport av passagerare eller gods inom ett lands gränser, utförda av ett företag registrerat utan för detta lands gräns. Enligt definitionen ska sådana transporter vara av tillfällig karaktär och får uppgå till maximalt 3 inrikestransporter under en 7 dagars period i samband med att man kört en internationell transport till det aktuella landet.

Grundtanken bakom skrivningen är god då avsikten med skrivningen är att så få lastbilar som möjligt ska köras tomma till skada för miljön. Tillskillnad mot tidigare regelverk tillåter dagens regelverk att man tar en returfrakt med sig på sin väg tillbaka till hemlandet – Detta för att skona miljön och förbättra lönsamheten.

Att man får göra 3 sådana transporter grundar sig på att det utländska fordonet efter att ha utfört den initiala internationella transporten kan befinna sig på en annan ort än den där returfrakten ska hämtas upp. Den bärande tanken i regelverket är att man i ett sådant läge ska kunna utföra en inrikes transport på vägen till stället där returfrakten ska hämtas upp för att slippa köra tom vilket gagnar både miljö och lönsamhet.

Det problem vi idag brottas med är att dessa regler missbrukas på ett sätt som aldrig varit avsett när de kom till – Dessutom på ett sådant sätt att åkerier i länder som Tyskland och Sverige med fler höglöneländer nu sakta men säkert stryps till döds därför att de inte kan konkurrera med läglöneåkerier från EU-länder likt Baltstaterna, Ungern, Bulgarien, Rumänien med flera länder.

Det som inträffat och som EU-kommissionen inte agerar gentemot är att åkerier registrerade i låglöneländer numera agnar sig år inrikestransporter i höglöneländer utan att följa cabotage reglementet.

Alla som är ute på våra vägar kan se att antalet utlandsregistrerade lastbilar som kör på vägarna ökat drastiskt i antal. Stannar man på en rastplats ser dessa numera ut som en lastbilsparkering fylld av utländska lastbilar som väntar på nästa uppdrag.

Att det ser ut på detta sätt beror på att utländska åkerier utför transporterna billigare än svenska åkerier därför att deras förarkår jobbar till svältlöner under vad som i många stycken är vidriga förhållanden. Ett exempel på detta är att chaufförerna bara får betalt när lastbilen rullar och är helt obetald när den står stilla.

Det är för att kunna konkurrera med detta som svenska åkerier, framför allt de som verkar i landets södra delar börja hyra in utländska chaufförer via utländska bemanningsbolag för att sänka lönekostnaderna – Något som i förlängningen gör svenska chaufförer arbetslösa och i olika grad beroende av stöd från samhället.

Den som följ TV nyheterna har fått höra hur skatteverket initialt efter att ha påbörjat en granskning av detta hittat 40 miljoner i obetalda arbetsgivaravgifter och 1.000 utländska chaufförer vars skattskyldighet ska utredas.

Vi ska dessutom ta i beaktande att utländska chaufförer i regel har mindre utbildning än sina svenska kollegor vilket syns klart och tydligt om man åker längst våra vägar och ser vem som är inblandade i olyckor och tillbud. Dessutom bryter de oftare än sina svenska kollegor mot kör & vilotidsreglerna därför att omorganisationen av den svenska polisen inneburit att kontrollerna för att se till att dessa efterlevs nästintill upphört.

EU bildades inte för att stödja konkurrens genom lönedumpning och låg utbildningsnivå! 

Utländska lastbilar är dessutom ofta av lägre miljöklass och framförs all som oftast med skitigare diesel än den svenska i tankarna. Dessutom håller de ofta lägre säkerhetsstandard än sina svenska diton eftersom de besiktas och kontrolleras mer sällan än svenska lastbilar.

EU bildades inte för att åsidosätta trafiksäkerheten och skapa större miljöpåverkan!

Min inställning som både medmänniska, politiker och EU-medborgare är att detta måste upphöra genast samt att EU-kommissionen måste reagera medelbar för att komma tillrätta med problemen.

För arbete i Sverige ska svenska löner och svenska regler gälla även för lastbilstransporter!

För egen del ser jag 2 sätt att lösa problemet:

  • En återgång till tidigare regelverk som innebär att alla inrikes transporter utförs av nationella åkerier.
  • Skärpt lagstiftning som innebär att svenska lastbilar körs av svenska chaufförer eller av andra EU-medborgare och/eller personer som är bosatta i Sverige och betalar skatt på löner som följer svenska kollektivavtal.

För utländska lastbilar som kör i Sverige vill jag se ett system med transpondrar som registrerar vart de kört, var de befinner sig samt hur många kilometer de kört i Sverige och hur länge de befunnit sig på svensk mark. Det som registrerats i transpondrarna ska sedan deklareras vid in och utfart från Sverige så att regelefterlevnaden kan verifieras.

Jag har inget emot varesig EU eller det faktum att utländska åkerier måste få åka till Sverige för att leverera en frakt från ett annat EU-land – Dock ska detta aldrig tillåta att EU-reglerna snedvrider den nationella konkurrensen genom att tillåta regelrätt lönedumpning, sänkt trafiksäkerhet och högre mljöpåverkan vilket är fallet med nuvarande reglemente på område.

EU ska varken lönedumpa, sänka trafiksäkerheten eller öka miljöbelastningen i medlemsländerna – Istället ska EU ha regelverk som stärker svaga grupper i hela EU så att dessa genom högre inkomster kan få en bättre tillvaro och ett drägligare liv i en säkrare och renare miljö.

Därför kommer jag i mitt politiska värv som socialdemokrat att arbeta för en förändring av det regelverk som reglerar cabotage. Allt är möjligt så länge viljan styr politiken – så även förändrade cabotage regler.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

En kommentar

  1. Heidi Bodensjö

    Bra skrivet och bra formulerat.

    Till och med politiker borde kunna förstå det du skriver här. 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.