Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Nedläggningen av polisens speciella trafikgrupper är allvarligt.

I samband med omorganisationen av Polisen så lade man ner både den speciella trafikpolisen och de polisenheter som var speciellt inriktade på den tunga trafiken. Undertecknad spenderar mycket tid på våra vägar och vågar därför påstå att avsaknaden av speciella trafikpoliser skapat en hårdare trafikmiljö – En trafikmiljö där djungelns lag råder på våra vägar.

Om vi börjar med personbilstrafiken så har avsaknaden av övervakning medfört ett betydligt råare beteende och då pratar jag inte främst om hastighetsöverträdelser utan snarare om företeelser som omkörningar på olämpliga ställen. Att köra om trots heldragna linjer är mer regel än undantag i dag.

Dessutom gör avsaknaden av regelbundna nykterhetskontroller att risken att åka fast för rattfylla minskat drastiskt – Något bilisterna lärt sig och av beteendet ute på vägarna att döma så är antalet rattfyllerister större idag än det var tidigare även om jag inte kan påvisa statistik som påvisar detta.

De största riskerna i trafiken står den tunga trafiken för och då framför allt alla utländska lastbilar som rullar längst svenska vägar.

Till att börja med finns det idag ytterst få lastbilar som rullar i lagstadgade 80 km/h – De allra flesta rullar i 90 km/h och för många av de utländska betydligt mer än så. Dessutom innebär avskaffandet av de polisenheter som tidigare var specialiserade på den tunga trafiken att risken att bli stoppad för kontroll minskat till ett minimum.

Detta leder till att ett stort antal av framför allt de utländska lastbilschaufförerna bryter mot kör & vilotidslagstiftningen och sitter bakom ratten betydligt fler timmar än vad som är lagstadgat utan att ta rast. Som kvitto för att det fuskas stort med kör och vilotiderna tar jag det som inträffar de få gånger polisen är ute och gör kontroller.

Ett exempel är vad som händer när polisen trots allt har en av sina mycket sällsynta kontroll av den tunga trafiken.

Om polisen sätter upp en kontroll i t.ex. Sävar i södergående riktning går detta att se långt innan man når Sävar. När så är fallet är varenda parkeringsficka mellan Lövånger och Bygdeå (en sträcka på ca 5 mil) full med parkerade utländska lastbilar. Samma sak på parkeringarna vid bensinmackar etc. Bilarna står parkerade så länge kontrollen pågår för att sättas i rörelse igen så fort polisen packat ihop och åkt.

I min värld är detta beteende ett tecken på att det fuskas då lastbilarna rullar de dagar det saknas kontroller.

Det fuskas även en hel del med fordonens däckutrustning och övriga säkerhetsdetaljer. Andra områden där det fuskas stort är med surrning och förankring av lasten och med dokumentation av vad lasten innehåller vilket gör att vi har ett stort antal lastbilar ute längst våra vägar som utgör potentiella mordvapen – Dessutom körda av trötta förare som spenderat timtal bakom ratten.

Att ersätta poliser och övervakning med fartkameror och sänkta hastighetsgränser minskar inte antalet olyckor – Allt det gör är att skapa en slags ”laglöst” territorium där allt är tillåtet.

Därför uppmanar jag berörda beslutsfattare att tänka om och tänka rätt. Polisen måste få mer pengar och strikta direktiv att upprätta nya grupper av speciella trafikpoliser vars huvudsakliga uppgift ska vara att synas i trafiken och att göra regelbundna kontroller på mer eller mindre daglig basis.

Med fler poliser i märkta likväl som omärkta bilar kommer risken att åka fast att öka – Något som per automatik kommer att reglera beteendet bland trafikanterna.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.