Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Trafikverkets inkompetens ett hot mot Västerbotten och Norrland.

Trafikverket har på inget sätt rosat marknaden under de sista åren – Dessutom ser Trafikverkets tjänstemän ut att ogilla Norrland i allmänhet och Västerbotten i synnerhet.

Att jag gör den tolkningen beror på att man planerar att sänka hastigheten från dagens 90 km/h till 80 km/h på många västerbottniska vägar – Bland dem 61 kilometer av E4:an på sträckan Sikeå – Bureå. Man vill sänka hastigheten med hänvisning till att vägarna är så kallade mötesvägar – Dvs. vägar som saknar mitträcken och körfältsseparering.

Därutöver vill man sänka hastigheten på vägen mellan Skellefteå och Boliden och på vägen mellan Skellefteå och Skelleftehamn.

Många av de planerade hastighetssänkningarna berör vägar med mycket yrkesmässig trafik och vägar som är viktiga för att bevara konkurrenskraften för västerbottniska företag. Sänkta hastigheter betyder längre res och transporttider och tid är som bekant pengar och kommer att leda till merkostnader för den västerbottniska företagen.

Förvisso håller jag med om att Trafikverket fått direktiv som innebär att vägar som saknar mötesseparering ska ha lägre hastighet än de vägar som har det – Men det kan aldrig vara så att Västerbotten och västerbottniska företag och invånare ska lida därför att Trafikverket prioriterat fel och underlåtit att göra hela E4:an i Västerbotten till mötesfri väg.

Ibland kan man undra hur Trafikverket tänker eller om de överhuvudtaget tänker när en så stor väg som E4: inte prioriteras framför andra vägar?

Jag vet att Trafikverket gjort både markundersökningar och kostnadskalkyler för att kunna bredda E4:an på denna sträcka så att mötesfri väg kan bli verklighet och att starten för den planerade ombyggnaden flera gånger skjutits upp.

Varför är en relevant fråga att ställa till Trafikverket?

Bland följdfrågorna finns frågan varför Trafikverket vill öka kostnaderna och försämra konkurrenskraften för Västerbottniska företag och varför Trafikverket vill lägga över sina egna kostnader på länets företag?

Dessutom kan vi fråga oss vad Trafikverket har emot Övre Norrland?

Förutom att företagen drabbas av ökande transportkostnader kommer den planerade sänkningen av hastigheten att leda till ökade restider för de arbetspendlare som i dagsläget inte har något annat val än kollektivtrafik i form av bussar eller den egna bilen då andra resealternativ saknas.

Trafikverket har gång på gång visat att man inte klarar av sina arbetsuppgifter – Att E4:an inte redan är mötesseparerad är bara ett i raden av misstag. Bland övriga misstag kan vi lägga till att västra länken förbi Umeå fortfarande lyser med sin frånvaro liksom en ordentlig upprustning av järnvägen från Norrbotten ner till Sundsvall tillsammans med det mycket behövda dubbelspåret mellan Sundsvall och Stockholm.

Att Trafikverket inte klarar av sitt arbete står helt klart!

För mig är lösningen på problemen med de Västerbottniska vägarna att göra avsteg från hastighetssänkningarna och en omprioritering som innebär att en ombyggnad till 2 -1 väg sker snarast.

Dessutom ser jag ingen annan lösning på Trafikverkets tillkortakommanden än att lägga ner Trafikverket och på nytt bilda separata verk för vägar, järnvägar, luftfart och sjöfart.

Separata myndigheter – Var och en med sin egen specialistkompetens och var sin budget kommer att bringa en bättre ordning än dagens Trafikverk där inkompetensen frodas genom att olika trafikslag ska konkurrera om samma pengar.

Att ett eget verk och en sammanhållen verksamhet är den bästa lösningen vittnar inte minst järnvägen om. När SJ skötte allt kunde man använda pengar från lönsamma verksamheter till att finansiera det som var mindre lönsamt eller till och med förlustbringande därför att det är viktigt att hela Sverige ska leva.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.