Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

De strejkande SAS piloterna är en skam för fackföreningsrörelsen.

Som politiker ska man vanligtvis inte blanda sig i lönebildning och avtalsförhandlingar men i fallet med de strejkande SAS piloterna som kräver betydligt mer än märket gör jag ett undantag av den enkla anledningen att piloterna påvisar stor GIRIGHET.

Att de kräver mer än 1% högre löneökningar än det så kallade märket (3,5% jämfört med märket som är 2,2%) trots att de redan nu har löner som överstiger 90.000 kronor/månad på betydligt färre arbetade timmar än resten av svenska arbetstagare påvisar en sällan skådad GIRIGHET.

I ekvationen ska dessutom vägas in att den bransch de arbetar i ser helt annorlunda ut idag i och med lågprisflygbolagens ankomst än de gjorde på den tiden när flygbolag var mer eller mindre monopoliserade med ett statligt ägt flygbolag i varje land.

Att piloterna i SAS fått stå tillbaka lönemässigt på grund av lågprisbolagens etablering och tillväxt för att rädda bolaget från undergång är helt riktigt.

Att då när så skett och flygindustrin är en marknad under stor prispress kräva stora löneökningar är inte korrekt – I vart fall inte om man är SOLIDARISK och gläds med resten av medborgarna som nu kan resa till en betydligt lägre kostnad än under den tid när SAS hade monopol på flygresor.

Till saken hör att de piloter som arbetar i lågprisbolag både arbetar fler timmar och har lägre lön än SAS piloter varför SAS piloternas lönekrav är otidsenliga och kommer att leda till en oundviklig konkurs för SAS. SAS är redan nu ett pressat bolag med vikande lönsamhet av den enkla anledningen att SAS tvingats sänka biljettpriserna för att överhuvudtaget överleva som flygbolag.

Om SAS ska överleva måste bolaget anpassa sig till resten av marknaden och allt efter avregleringen ser marknaden annorlunda ut.

Därför underkänner jag piloternas argument om att de fått stå tillbaka för att rädda bolaget och nu vill ha kompensation för detta.

Kvarstår piloterna vid sina krav är SAS snart ett minne blott vilket gör att även SAS piloter tvingas anpassa sig till verkligheten genom att söka ny anställning till halva den lön de uppbär idag i något av lågprisbolagen om de vill fortsätta sin yrkesbana som piloter.

Vill SAS piloterna klaga på dålig löneutveckling ska de inte klaga på SAS utan på de politiker som avreglerade flygbolagsindustrin och tillät fri etablering av lågprisbolag. När de ändå klagar bör de även angripa de fackförbund som organiserar deras kollegor som flyger för lågprisbolag till betydligt lägre lön än SAS piloter.

För mig handlar fackföreningar om att förbundet centralt förhandlar lönen för alla medlemmar oavsett vart de jobbar. Vill piloterna i SAS pressa upp lönerna i flygbranschen är det denna väg de bör gå genom att se till att alla svenska piloter är organiserade i samma fackförbund, och att alla piloter och styrmän har likvärdiga löner oavsett vilket flygbolag de arbetar för.

Kostnaden för flygresor är undantaget som bekräftar regeln om marknadsekonomins förträfflighet i och med att flygresor faktiskt blivit mycket billigare efter det att flygindustrin avreglerades medan andra branscher misslyckats med att påvisa samma utveckling.

Därför tycker jag att piloterna i SAS ska ta sitt förnuft tillfånga och nöja sig med samma löneökning som majoriteten av Sveriges arbetstagare. Dessutom blir 2,2% för piloter i SAS översatt i kronor och ören betydligt mer än för de som har en lön på 20.000 kronor/månad.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

18 kommentarer

  1. Erik

    Sensmoralen är att om man ska åka på semester och för allt smör i Småland boka flygbiljetten med SAS är att först kolla hur läget är på kollektivavtalsfronten. Är det i slutet av avtalstiden eller att avtalet löpt ut ska man nog akta sig för att bestämma resan.

  2. Johan

    Nu stämmer ju dessa siffror väldigt dåligt. Till o börja med att säga att de tjänar 90000 kr i månaden? Det finns några av de som varit i bolaget länge som tjänar dessa summor men en ny styrman i bolaget tjänar en dryg tredjedel av detta, med självfinansierade studier med lån på upp till 1000000. Sedan tjänar de mindre än deras kollegor i de så kallade lågprisbolagen. Om man t.ex. Jämnför en nyanställd styrman i sas mot en styrman i norwegian tar det ca 6-8 år att komma upp i samma lönenivå.
    Idag arbetar de flesta piloter i samtliga bolag i princip så många timmar som är lagligt. Detta är en Max gräns som inte var tänkt att man ska ligga på hela tiden vilket sker idag. Man kan ju fundera på hur det påverkar säkerheten?
    Ska man angripa sas piloterna för att de strejkar gör då det med fakta och inte med påhittade anklagelser.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      SAS hävdar själva att medianlönen är drygt 80.000 kronor/månad för deras piloter med de äldre på nivåer väl över 100.000 kronor/månad. Jag känner många piloter och några av den är dessutom hemskt nära vänner och i SAS är lönenivå på 120.000 kronor/månad plus tillägg inte ovanligt för äldre kaptener.

      De piloter jag pratat med som flyger för lågprisbolag hävdar med bestämdhet att de har löner som understiger de som gäller i SAS och Lufthansa eller andra av de tidigare monopolbolagen.

      Det är med fakta jag angriper och kritiserar dem och det är därför jag jämför dem med övriga arbetstagare och deras lönenivåer. Studieskulder har de allra flesta som väljer att studera visare på universitet och högskola – Olika stora på grundval av hur lång utbildningen är. Är man anställd i ett flygbolag är den utbildning som behövs för att certifiera sig på flygplanstypen bekostad av bolaget så det är bara grundutbildningen man behöver bekosta själv om man inte som vanligt är har fått den via flygvapnet etc.

      • Johan

        Naturligtvis hävdar sas att deras piloter har en lön på 80000 i månaden. Som sagt finns det de piloter som jobbat länge i bolaget som tjänar dessa löner. Men det är piloter som varit länge i sas och anställdes på de gamla villkoren som var väldigt bra. Nu har inte sas kunnat anställa på väldigt länge för än nu så det finns säkert många i bolaget som tjänar bra på gammla villkor. Men så ser inte villkoren ut längre för nyanställda. Jag valde själv bort jobb på sas för att lönen var för dålig, hade den varit 80000 så hade jag inte tackat nej kan jag lova. Medianlönen är ju ett väldigt dåligt sätt att jämnföra lönenivåer i ett bolag som inte nyanställt på väldigt länge.
        Självklart så har de flesta som studerat studielån, skillnaden är att bara en liten del av pilotstudierna kan finansieras genom csn. Resten måste man finansiera själv. Oftast sker detta genom ett vanligt banklån och då de flesta unga inte har någon säkerhet till sina lån så till en relativt hög ränta.
        Vad gäller att få sin type rating betald av bolagen så stämmer det dåligt. Det stämmer att de så kallade flaggbolagen bekostar detta men för att överhuvudtaget kunna få jobb där ska man oftast ha minst 1000h kommersiellt. Så för att få dessa 1000h får man börja på lågprisbolagen och antingen får man betala sin type rating innan eller så får man löneavdrag tills den är betald.
        Vad gäller att få sin utbildning genom flygvapnet så stämde det för 20 år sen, idag så fungerar det inte så. Den glamorösa bilden av pilotyrket som bygger på hur det var på 80-talet stämmer inte längre.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag är fullt medveten om att arbetsvillkoren för piloter förändrats och till viss del försämrats på samma sätt som många övriga yrkesgrupper – Det är detta nyliberaler och Alliansen kallar ”fri marknadsekonomi”.

          De piloter jag känner som har anställning i olika flygbolag får sin type rating betald av bolaget. Däremot måste den betalas själv om man jobbar via de bolag som hyr ut piloter.

          Faktum kvarstår – I relativa termer är pilotyrket ett höglöneyrke och som sådant borde man känna solidaritet med övriga yrkesgrupper som inte ens kan drömma om de löner piloter har.

          En lokförare går 2 år i skola och en busschaufför 1 år med medföljande kostnader och löneförlust. Dessa transporterar på årsbasis lika många passagerare som en pilot och trots det är piloternas lön vansinnigt mycket högre än för lokföraren eller busschauffören.

          Piloter ska självfallet ha löneökningar på samma sätt som alla andra – Men i solidarisk mening bör de nöja sig med samma höjning som resten av arbetsmarknaden.

          • Johanna

            1 år för att bli busschaufför? Min sambo fick utbildning och busskort av bussbolaget han anställdes av. En månads utbildning…

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Då måste det vara länge sedan. Numera behövs både körkort och Yrkeskompetensbevis något som tar minst 240 timmar att åstadkomma bara för YKB.

        • gerd

          Studielån?? De flesta får väl sin grund utbildning inom försvaret (flyget) och där har de ju till och med betalt. Efter utbildningen går många över till den privata marknaden.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Tidigare var detta mycket vanligt även om detta förändrats över tid men faktum kvarstår piloter har både hög lön och mycket förmånliga arbetsvillkor därför bör de acceptera samma löneökningar som resten av arbetsmarknaden utan att gapa över mer.

  3. Joachim

    Men herre Gud, vad i hela friden babblar du om Johan!? Tror du tex jag som ingenjör, efter 7 års studier har mindre studielån????
    Känns ta mig fan som de börjar va nog! Jag har en lön på 52.000 kr, och de efter ha jobbat i snart 15 år. Här är de några vitskjortade herrar som tycker att de är värda mer, för att de sätter sig bak spakarna på en maskin som snart flyger sig själv, för att vi ingenjörer får den att göra de.
    Näe som sagt, de får snart va nog. 120 timmar i månaden max, jobbar de, mot mina 160-176…..

    Sista gången jag flyger sas!

  4. Dag H

    Jag hoppas det kommer lagändringar. Hur skulle det se ut om läkare och sjuksköterskor började strejka så att sjukhus och vårdcentraler var tvungna att stänga? Hur skulle det vara om de som jobbar med våra viktiga infrastrukturtjänster som vatten, el, telefoni – ”stängde ned” och inte längre fungerade.

    Samhället i stort skadas enormt om vi inte kan lita på viktiga samhällsfunktioner – flyget är en sådan.

    Pilotstrejken kan betecknas som ”samhällsomstörtande” har inga som helst sympatier från mig.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Du är långt ifrån ensam om din uppfattning Dag. Det antal telefonsamtal, mail, kommentarer och möten jag haft efter gårdagens inlägg visar att det folkliga vredet mot piloterna växer med stormstyrka. Precis som du så anser man att detta är en viktig samhällsfunktion som bara måste fungera.

      Dessutom skadar strejken piloternas sak då den saknar folkligt stöd.

  5. Nisse

    Föreslår att SAS vd berättar att en pilot tjänar 90 tusen per månad så kommer all sympati för piloternas strejk att var som bortblåsta.

    Se till att de strejkande piloterna inser att snart har det sista SAS-planet landat för alltid och dessa piloter kommer tvingas söka jobb på Ryan air och halvera sina löner.

    En lyxstrejk som sätter många personer i ett rent helvete, som kostar sjukt mycket pengar.
    De andra flygbolagen kommer att vara storvinnare, vi är många som hellre flyger Norwegian eller i nödfall Ryan air i framtiden.

    SAS klarar inte mycket mer.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag hakar inte på något utan har byggt inlägget helt och hållet på uppgifter från många av mina nära vänner som är piloter på SAS.

      • Bergis

        Jo det finns säkert många rötägg och svartfötter i branschen. Sånna som slickar uppåt och sparkar nedåt bara för att jaga flygtimmar. Dom är dina vänner Anders.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Då du inte känner mina vänner så gillar jag inte att du kommer med den typen av beskyllningar. Dessa människor har jobbat åt SAS länge och är välrenommerade piloter med oerhört många flygtimmar i bagaget och med alla tillägg så är lönen för några av dem i trakten av 125.000 kronor per månad vilket är en mycket hög lön om vi jämför med många andra arbetstagare.

          Därför tycker jag att det är bra att SPF tog sitt förnuft tillfånga och accepterade löneökning enligt märket.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.