Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Det folkliga vredet mot de strejkande SAS piloterna växer.

I gårdagens blogginlägg dristade jag mig till att säga att Svensk Pilotförening och de strejkande SAS piloterna är en skam för fackföreningsrörelsen – En uppfattning som vinner allt större stöd då det folkliga vredet mot de strejkande SAS piloterna växer mycket fort.

Det ska självklart vara tillåtet att strejka och använda sig av andra stridsåtgärder som varande fackförening. Ska man strejka eller använda stridsåtgärder är det viktigt att man gör det med ett brett folkligt stöd bland övriga medborgare.

Detta är inte fallet med den nu pågående pilotstrejken i SAS – Snarare är det så att fler och fler börjar betrakta de strejkande piloterna som en samling GIRIGA människor utan verklighetsförankring och en sådan utveckling gynnar varesig de strejkande piloterna eller det företag de arbetar för.

En annan sak strejken har gjort är att öppna allmänhetens ögon för hur höga löner och hur förmånliga arbetsvillkor piloterna har redan innan strejken och det är detta som leder till att den folkliga vreden mot pilotstrejken ökar. Dessutom kommer det att leda till att färre människor än idag väljer SAS när de ska flyga i framtiden.

Därför tror jag att strejken är kontraproduktiv och i en förlängning kan leda till att SAS tvingas lägga ner sin verksamhet.

Det är oerhört svårt att försvara och rättfärdiga varför piloter ska ha kortare månatlig arbetstid än t.ex. busschaufförer och lokförare för att klara av att utföra sitt arbete på ett bra sätt. På samma sätt är det en oöverstiglig uppgift att få svenska folket att köpa att denna redan oerhört överbetalda yrkesgrupp ska ha högre procentuella löneökningar än övriga grupper på svensk arbetsmarknad.

Argumentet att de har stora studielån är inte heller relevant då samma sak gäller för många yrkesgrupper i samhället som måste studera länge för att få det jobb de vill ha.

Därför är mitt råd till de strejkande piloterna att ta sitt förnuft till fånga och rätta in sig i ledet genom att acceptera en löneökning som motsvarar det så kallade märket vilket innebär 2.2% i löneökning.

Därutöver bör ni ställa er själva frågan av om pilotyrket idag har samma status i samhället som det hade på den tiden när det bara fanns oerhört få statsägda flygbolag med noll konkurrens dem emellan? Min syn är att detta förändrats kraftigt och att pilotyrket idag bland övriga medborgare ses som ett jobb som alla andra.

Accepterar ni inte detta kommer ni att dra er själva och ert fackförbund ner i smutsen.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

11 kommentarer

  1. Olle

    Då är det väl upp till SAS att anställa billiga piloter från låglöneländer ,detta borde marknaden själv reglera. Men det är väl så att Piloter kostar även från låglöneländer.
    Och vi ska nog inte komma med pekpinnar vem som ska strejka eller inte strejka detta måste nog respektive fack besluta själva så länge inte det är olagliga strejker . Märker ofta en avundsjuka i dina inlägg.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag är inte avundsjuk på någon. Det jag kämpar för är ett samhälle där inkomst- och förmögenhetsklyftorna minskar istället för att öka och kallar man det att vara avundsjuk så är jag ok med det.

  2. Tore

    Nu kanske man inte ska jämföra pilotutbildning med annan vanlig utbildning.. Mig veterligt finns det ingen gratis pilotutbildning utan man får nog – förutom studielån att leva för – punga ut med en och annan miljon för att få ett flygcert för trafikflyg..
    Men visst kan jag hålla med om att det finns grupper som ligger mer illa till lönemässigt…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      man kan mycket väl jämföra en pilotutbildning med andra utbildningar och de finns både i militären och på andra håll.

  3. stadsbussbloggen

    Om alla har samma ansvar, varför har någon mer betalt än någon annan alls i så fall? Varför har inte jag 70000 kr. i månaden som riksdagsledamöter har? Självklart är det skillnad. Om attentatsmännen 11/9 – 2001 hade valt bussen istället så hade nog tvillingtornen i New York stått kvar än. Det är ett enormt mycket större ansvar att flyga ett stort passagerarflygplan än en buss.

    Jag utgår från att du bara missade att nämna det men fortfarande så är kritiken mot ledningars girighet (inte bara i detta fall med SAS utan i alla avtalsförhandlingar) totalt frånvarande. Den är inte oviktig. Varför kan folk bli arga på att t.ex. en pilot vill ha t.ex. 90.000 kr./månaden men tycker det är helt ok att en fotbollsspelare tjänar hundratals miljoner per år eller att vd och styrelsemedlemmar i företagen har löner och bonusar som t.o.m. den ”giriga” piloten endast kan drömma om?

    Diskussionen är helt ur fokus anser jag. Tänk bara på att diskussionen om skatteflykten i Panama och andra skatteparadis verkar ha totalt avstannat samtidigt som piloter i SAS anklagas för girighet. Trots att de har en hög lön jämfört med de flesta så tillhör de bottenligan jämfört med de rikaste i världen. Människor som dessutom ofta inte tillför en promille av vad de tar ut från samhället. Så jag tycker inte att vi ska gå dessa människors ärenden genom att ge oss på varandra för som sagt, på den löneskalan så är jag som busschaufför och SAS-piloterna på samma sida. Det är närmare mellan 25.000 och 90.000 än mellan 90.000 och 100 miljoner (vilket även det är småbelopp bland de rikaste).

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Piloterna har idag mycket goda arbetsvillkor och frågan om inhyrning är en fråga som facken ska driva. Fick jag bestämma så kommer personaluthyrning att begränsas i alla branscher mer än vad som är fallet idag.

      Det är omöjligt att inte fokusera på lönekravet då det är detta SPF driver hårdast av alla de krav de har i förhandlingarna.

      Det är där girigheten kommer in när redan välbetalda yrkesgrupper begär betydligt mer än övriga grupper i samhället.

      Visst kan det vara mer komplext att spaka ett flygplan än att köra en buss – Dock är ansvaret över andras liv samma och det är just ansvaret och säkerheten som piloterna oftast använder när de propagerar för sin sak.

  4. stadsbussbloggen

    Förlåt Anders. Kan du radera mitt senaste inlägg så kan jag skicka det med rätt användare? Jag har två separata bloggar och råkade vara inloggad på fel. 🙂 Vore väldigt tacksam för det blir helt fel annars.

  5. thedoctor

    Om alla har samma ansvar, varför har någon mer betalt än någon annan alls i så fall? Varför har inte jag 70000 kr. i månaden som riksdagsledamöter har? Självklart är det skillnad. Om attentatsmännen 11/9 – 2001 hade valt bussen istället så hade nog tvillingtornen i New York stått kvar än. Det är ett enormt mycket större ansvar att flyga ett stort passagerarflygplan än en buss.

    Jag utgår från att du bara missade att nämna det men fortfarande så är kritiken mot ledningars girighet (inte bara i detta fall med SAS utan i alla avtalsförhandlingar) totalt frånvarande. Den är inte oviktig. Varför kan folk bli arga på att t.ex. en pilot vill ha t.ex. 90.000 kr./månaden men tycker det är helt ok att en fotbollsspelare tjänar hundratals miljoner per år eller att vd och styrelsemedlemmar i företagen har löner och bonusar som t.o.m. den ”giriga” piloten endast kan drömma om?

    Diskussionen är helt ur fokus anser jag. Tänk bara på att diskussionen om skatteflykten i Panama och andra skatteparadis verkar ha totalt avstannat samtidigt som piloter i SAS anklagas för girighet. Trots att de har en hög lön jämfört med de flesta så tillhör de bottenligan jämfört med de rikaste i världen. Människor som dessutom ofta inte tillför en promille av vad de tar ut från samhället. Så jag tycker inte att vi ska gå dessa människors ärenden genom att ge oss på varandra för som sagt, på den löneskalan så är jag som busschaufför och SAS-piloterna på samma sida. Det är närmare mellan 25.000 och 90.000 än mellan 90.000 och 100 miljoner (vilket även det är småbelopp bland de rikaste).

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har i tidigare inlägg kritiserat de höga vd lönerna och så även ersättningarna i sportens värld det var därför jag avstod från att bemöta den delen av din kommentar.

      Sedan är det så att bygget av ett Sverige som är byggt enligt den svenska samhällsmodellens principer är viktigt för oss socialdemokrater. Detta innebär att vinsterna av allas arbete ska fördelas mer rättvist än idag och att inkomst- och förmögenhetsskillnaderna ska minska snarare än öka.

      Det är därför jag och oerhört många med mig inte gillar att redan välbetalda grupper kräver betydligt mer i löneökning än övriga grupper i samhället.

      Jag upprätthåller debatten om skatteplaneringen och Panama med flera jurisdiktioner med jämna mellanrum.

      Piloternas strejk väcker de breda massornas vrede och därför får de ta kritiken.

      Klickar du på denna länk hittar du ännu mer fakta i målet. http://www.expressen.se/debatt/facket-forsoker-ge-en-felaktig-bild-i-strejken/

  6. Roger

    Att dom strejkar för att få mer lön är tragiskt skilnaden mellan 2% eller 3,5% i denna löne nivå är ca 1350kr. En ” vanlig” arbetare har fått ca 500kr mer i år.
    Något som jag har undrat över i många år är varför löneökningar ska vara i % ?
    Det ökar bara klyftorna i samhället.
    Men att dom strejkar mot lönedumpning av bemaningsföretag från låglöneländer är förståeligt och det borde vi göra allihopa.
    Det är bra att det kommer folk hit som vill jobba men det aka vara på lika vilkor och skatt och arbetsgivar avgifter skall betalas i detta land. Hur ska vi annars kunna överleva som land ?.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Inhyrning av personal har jag skrivit ett antal gånger och jag vill begränsa den vad gäller hur länge ett företag kan hyra in personal och då oavsett av om man byter bolag att hyra av under tiden. Grunden måsta vara att inhyrning bara är tillämplig vid tillfälliga toppar i orderingången.

      Därutöver är det en självklarhet att svenska kollektivavtal och svenska regelverk ska gälla när man arbetar i Sverige.

      Huruvida vi ska förhandla om procent eller fasta krontal ska jag låta vara osagt från nu men för de lägst betalda ska det vara fasta krontal för att ge denna grupp större procentuella påslag för att minska klyftorna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.