Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Nyordning måste till vad gäller kommunens beslutsberedning.

Efter att ha tittat igenom hur bland annat frågan om Bullmarks skola och andra ärenden sköts i vår kommun och med största sannolikhet även i en massa andra kommuner dyker ett antal frågeställningar upp i mitt huvud.

  • Den första frågan är om det är tjänstemännen eller politiken som bestämmer i kommunen?
  • Den andra frågan som är en direkt följdfråga av den första är huruvida det är bra eller ens lämpligt att tjänstemännen förutom att arbeta fram beslutsunderlagen även kommer med rekommendationer till beslut?
  • Sist men inte minst är huruvida beslutsunderlagen tar hänsyn till hela kommunens ekonomi eller bara den egna nämndens ekonomi?

Förvisso är det så att det i många stycken är just tjänstemännen och de som arbetar i en verksamhet som är specialister på sin egen verksamhet – Detta erkännande vill jag på inget sätt ta ifrån alla tjänstemän inom kommunal förvaltning. Detta sagt tycker jag dock att det är fel att tjänstemännen ska ta fram både beslutsunderlag och rekommendationer till beslut.

Det är när vi förfar på detta sätt som saker riskerar att gå fel – Gå fel därför att tjänstemännen sällan och aldrig väger in ideologiska aspekter i sina rekommendationer utan endast vad de anser vara bäst för deras enskilda verksamhet och då utan att ta hänsyn till hur denna rekommendation påverkar andra verksamheter eller samhället i stort.

Jag brukar ofta ”tjata” om att politik i grund och botten handlar om en enda sak – Nämligen vilken typ av samhälle vi ska bygga och för vem detta samhälle ska byggas. Jag gör så därför att bara politiken har överblick över totalen av alla beslut och därför att det är politikens uppgift att bestämma vilken typ av samhälle man vill bygga.

Dessutom är det högst olyckligt att varje nämnd själva bestämmer hur saker och ting ska skötas utan att sätta in konsekvenserna av sina beslut i den stora planen som gäller alla nämnder och all kommunal verksamhet.

Jag tycker dessutom att det är fullt rimligt att begära av en nämnd att denna måste förhandla med andra nämnder och/eller kommunstyrelsen om det beslut man vill ta påverkar en annan nämnds verksamhet och/eller ekonomi.

En punkt som definitivt måste vägas in i alla beslut är hur t.ex. en skolnedläggning eller en nedläggning av annan kommunal verksamhet påverkar byn, orten eller stadsdelen där nedläggningen görs och då med fokus på om nedläggningen följer eller går emot den plan sittande politisk majoritet har för sitt samhällsbygge.

Det borde konsekvent vara så att en nämnd även måste väga in skeenden utanför den egna nämnden i sina beslut. T.ex. hur ett nedläggningsbeslut av en skola påverkar fastighetsförvaltningen och dess ekonomi när de efter genomfört beslut kommer att stå med en tom lokal som kan bli svår att hyra ut till andra än den egna skolförvaltningen.

Pratar vi pengar tycker i vart fall jag att det är ett måste att beslutsunderlagen ser till helheten och påvisar hur ett beslut i den ena eller den andra riktningen påverkar kommunens ekonomi totalt sett.

Att bara mäta ekonomi och kostnader inom den egna nämnden eller förvaltningen är fel enligt mitt synsätt. Som ekonom spelar det i min värld mindre roll vart en intäkt eller kostnad uppstår – Det viktiga är hur denna kostnad och intäkt påverkar sista raden i den kommunala resultat- och balansräkningen.

Därutöver borde alla nämndbeslut ställas mot den plan för samhällsbygget som präglar hela kommunen för att säkerställa att beslutet följer planen för den typ av samhälle vi politiskt säger oss vilja bygga.

Med det jag skrivit ovan som grund för min uppfattning vill jag därför se en förändring inför framtiden – En förändring som innebär att vi framgent tar hänsyn till fler faktorer än de som blir resultatet i respektive nämnd innan vi fattar beslut.

Löftet till väljarna och det som vi som politiker måste leva upp till är att leva som vi lär och att hålla de löften vi givit. Ska detta lyckas måste politiken se till att bygga den typ av samhälle vi från gång till annan lovar våra väljare att bygga – Gör vi inte så skapas politikerförakt.

För att komma tillrätta med detta vill jag därför se en ordning där alla kommunala nämnder och förvaltningar i alla lägen väger sina tänkta beslut mot kommunens plan för samhällsbygget och mot den totala kommunala ekonomin.

Därutöver vill jag se en ordning där tjänstemännen fortsatt bereder ärenden men utelämnar den del som omfattar deras rekommendationer till beslut så att politiken kan fatta beslut utifrån ett neutralt och politiskt ofärgat beslutsunderlag.

Slutligen borde vi ha en ordning som innebär att alla beslut som får konsekvenser för andra verksamheter än den egna borde hänskjutas till Kommunstyrelsen och/eller Kommunfullmäktige.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

32 kommentarer

  1. Erik

    …därför är det bra att de så kallade välfärdsföretagen inte ska drivas av kommuner. Det kostar skjortan för oss skattebetalare. Sedan var det ju bra att kommunen anlitade ett privat företag som besiktade lokaliterna eftersom kommunen inte har den kompetensen.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Exakt vilken kompetens som finns avseende fastighetsbesiktningar inom vår egen kommun ska jag låta vara osagt då jag har för lite kunskap för at bedöma deras kompetens.

      Dock kan jag tycka att det är bra att ha åtminstone två av varandra oberoende rapporter att grunda sina beslut på.

  2. Jonas E

    Bra skrivet, och det är ju samma sak jag efterlyser sen länge, men dock så behöver ett tillägg göras – det räknas ju inte heller i dagsläget på de extra transportkostnader som uppstår när man lägger ner en skola, som i Botmarks fall blir betydligt dyrare än att ha kvar verksamheten !.

    Sen så bör kanske uppdraget som tjänstemännen fått att utreda dokumenteras i sig också – ”som man frågar får man svar” brukar det ju heta, för det är ju ändå ett neutralt och politiskt ofärgat beslutsunderlag man är ute efter här – så slipper man de efterhandskonstruktioner och konspirationsteorier som flödar i nuläget !.
    Jag känner en som var produktionstekniker på Volvo – han sa: vill man räkna på att en sak är billigare än en annan så gör man det, och vill man räkna på att den saken istället är dyrare än en annan så gör man det – och så är känslan att så skett i just skolfrågan, att det ligger oviljor mer än fakta bakom beslutet !.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är precis det jag efterlyser i alla frågor – Att de ekonomiska konsekvenserna för hela kommunen ska räknas in när man beslutar i olika frågor.

      Sedan är jag inte helt säker på att det blir dyrare att bussa elever om detta bussande sker med ordinarie linjetrafik som man redan nu betalar lika mycket för oavsett av om den går fullsatt eller tom. Hur det ser ut i just Botsmark ska jag dock inte uttala mig om då jag inte undersökt hur bussandet sker därifrån.

      Angående andra stycket i din kommentar så refererar jag till mitt svar i första raden.

      • Jonas E

        Att skicka med ordinarie linjetrafik går ju bara så länge som eleverna är gamla nog, och var går gränsen där ?. – jag har själv åkt skolbuss när jag var yngre men då i högstadiet…. är inte säker på att mellanstadieelever skall skickas på detta vis – sen så har det varit problem då linjetrafik är betydligt mer opålitligt än en ordinarie skolskjuts, då föräldrarna här har fått hämta själv flera gånger.
        Så tillkommer då att en del har nu rätt till hämtning med taxi då man plötsligt bor långt från skolan – en extrakostnad som inte finns med skolan nära !.
        På detta kommer ju då det faktum att man tänkte skicka våra lågstadieelever på linjebuss först också, men då sa vi stopp – så det är i nuläget enkom inhyrda bussar som kör barnen, och dom är DYRA !.
        Vi har ju en annan konsekvens också, problemet med att rekrytera lärare som uppstått som en direktkonsekvens av att halvera skolan här – någon som en konsekvensanalys kunde ha förutspått, och något som vi också påtalade tydligt innan beslut – men det var något som inte behövdes enligt Moa …. resultatet ser vi ju !.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          För mig som är djupt involverad i bussbranchen så kan jag säga att det är svårt att hitta något transportsätt som är mer pålitligt än den ordinarie linjetrafik som trafikerar Västerbotten. Bussen kommer näst intill undantagslöst på utsatt tidtabell – Dock ska man ta med i beräkningen att tidtabellen är lagt på ett sådant sätt på landsbygd och även längst de stora vägarna vad gäller mindre hållplatser att det är tidtabell +/- 3 minuter som gäller – Detta därför att det bör vara så att passagerarna väntar på bussen snarare än tvärt om.

          Vi har många små barn som åker med våra bussar – Är de riktigt små så eskorteras de i regel av föräldrar till hållplatsen och möts av skolpersonal när de kommer fram så buss i linjetrafik fungerar från 1 klass och uppåt.

          Huruvida taxi ska hämta eller ej beror i detta fall på hur nära man har till busshållplatsen och inte till skolan. Är man berättigad till taxi redan i nuläget för att ta sig till den gamla skolan bör samma sak gälla för att ta sig till busshållplatsen vilket rimligen borde innebära att kostnaden för taxi blir densamma.

          I Botsmark är skolfrågan betydligt knepigare att lösa än i Bullmark just därför att det är svårt att rekrytera lärare dit – I vart fall en behörig lärare. Sedan har jag förstått att befolkningsunderlaget minskat efter nedläggningen av snickeriet vilket säkert påverkar skolan och elevantalet.

          Men som tidigare sagt och skrivet från mig. Jag hoppas och tror att vi kommer att göra ett omtag och att vi tar fram beslutsunderlag som innebär att vi kan fatta ett beslut som ska gälla under lång tid.

          • Jonas E

            Det jag menade om taxi var att dom som tidigare lämnade sina barn på skolan här själva får nu taxi istället då färdvägen blivit så lång plötsligt, och skolan börjar så mycket tidigare också ! – fördyring bara det !.

            Lärarproblemet är ju skapat av Kommunens agerande, då vi hade en Lärare som hade stannat bara hon fått en kollega som utlovat, men då togs 4-6 bort – och hon slutade !…. något som vi påtalade för Moa innan beslut – att risken var överhängande att så skulle ske !.
            Sen så hade det varit lättare att rekrytera två stycken med hyfsad kompetens som kan komplettera varann, än att hitta en som kan allt – dom är så få nämligen som har alla kompetenser !…… något som vi också påtalade för Moa !.

            Ännu ett exempel på den dumsnålhet jag talat om tidigare, då man inte tänker på konsekvenserna av sitt beslut – det är ju fördyringar så det bara skriker om det i nuläget – speciellt just nu med flera enkom hyrda bussar som går till två olika skolor + att 1-3 har en ledsagare med sig varje dag som kostar den med !.

            Sen så är det en stor skillnad på en enkom skolbuss och linjetrafik – skolbussen räknar in eleverna så att alla är med, och väntar om det saknas någon – barn är ju barn och är bra på att strula till det för sig !.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag betvivlar på inget sätt att vissa saker blivit dyrare medan andra saker eventuellt blivit billigare och det är därför jag vill skapa en modell som påvisar hur resultatet av en förändring slår mot den kommunala balans- och resultaträkningen sett ur ett totalperspektiv.

            Botsmark är efter vad jag förstått ett betydligt svårare problem att lösa än det i Bullmark just på grund av lärarbristen och problemet med att rekrytera behörig lärare.

            Jag har varit på kommunhuset idag och kommer även att vara där i morgon för att uppdatera mig ordentligt i ärendet – När detta är gjort ska jag uttala mig mer precis i frågan vilket är ett löfte.

            Visst är det skillnad på skolbuss och linjebuss om det råder inga tvivel men för barn från klass 4 och uppåt funkar linjebuss bra.

  3. petter

    Sen kan man undra över kostnaden på 78 000kr kommunen lagt ut på besiktningen av Bullmark skola och överhuvudtaget inte ens fått ett underlag på denna besiktning.
    Kanske detta underlag skrivs i detta nu, hela denna besiktning och allt detta runt i kring gör att jag då förlorat all trovärdighet för dessa människor.
    Hoppas inte det är så att även fakturan bakåtdaterats för att rädda politikernas ”jobb” .
    Jobb, för det verkar ju inte vara ett kall i alla fall.
    Hur kan de ens fundera på att sitta kvar på sina ”höga hästar”,tyvärr är det nog så här det ser ut i mänga kommuner. Ett ryggdunkargäng som håller varandra om ryggen och anställer kompisar ,det har väl aldrig suttit så många politiker i stat och kommun tidigare som inte är folkvalda som det gör idag. Och heller aldrig har så många beslut fattats av tjänstemän som inte följer partiets/regeringens redan fattade beslut. All heder inom politiken har försvunnit, titta på Hans Lindberg som känner sig maktfullkomlig . Han har aldrig fel ,det är bara andras fel. Beter sig som ett barn som inte får som det vill. Titta bara på hans blogg, det första som möter en där är ett jättefoto på HONOM själv. Detta säger en hel del av hans självinsikt, går att ställa diagnos på detta beteende. Narcissism

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har tidigare sagt att även jag är kritisk till hur detta skötts och den kritiken har jag framfört öppet både här och även direkt till de jag anser förtjänar kritiken.

      Allt jag tror är att ärendet forcerats allt för snabbt för att hinna med at rädda skolan vilket var det viktiga – Jag tror således att man innan beslut kände sig tvungna att säkerställa att lokalerna är ändamålsenliga även om endast muntliga besked om att så är fallet förelåg när beslutet fattades.

      Vad gäller Hans och övriga partivänner och hur de uppfattas överlåter jag till väljarna att avgöra.

      • Jonas E

        Tyvärr så tycker jag mer och mer att Hans börjar likna Reidl i sitt sätt att vara partimegafon – finns inga problem !, Hans och partiet gör alltid rätt!, osov…… och då vet du ju vad jag tycker om Reidl !.

        Kan garantera att S har extremt lågt stöd här numera, och jag som nästan alltid röstat på S börjar bli klart villrådig över vad som blir nästa val !.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag är fullt medveten om hur saker upplevs av medborgare runt om i kommunen och det är därför jag efterlyser är mer tydlighet. Det är även utifrån detta perspektiv jag lägger de förslag jag gör i mitt blogginlägg – De läggs för att skapa tydlighet och en direkt koppling till vad som är bäst för kommunen totalt sett.

          • Jonas E

            Kommunen har fått både en erinran från JO och varit upp i domstol för sin brist på öppenhet – knappast lysande öppenhet då !..

            Tydligheteten är inte där skon klämmer, det bristfälliga analyser och kostnadsberäkningar, så det är knappast i tydligheten problemet är – det ligger i att lyssna på medborgarna, och göra grundliga förarbeten till beslut….där har man misslyckats kapitalt – folkinitiativet uppstod ju inte ur tomma intet !.

            Jag skulle snarare påstå att det behövs en kursändring i sitt tänkande och agerade = inte försvara uppenbart dåliga beslut in i absurdum som nu sker, utan när det framkommer felaktigheter så agerar man på det, och inte som nu – då verkar det mer som en ryggdunkar-klubb än som ett parti med medborgarnas bästa som grund !.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag kan hålla med helt och hållet om att öppenheten inte fungerat i alla lägen men många gånger är det även så at man letar saker på fel ställen när man vill ha ut uppgifter – Men som jag sa inledningsvis så måste vi skapa en öppenhet som fungerar vilket jag anser är möjligt om vi ändrar sättet på hur vi bereder frågor.

            Att folkinitiativet inte uppstod ur tomma intet och att det var folkinitiativet som fick Gravmark – Bullmarks S-förening att jobba hårt för saken råder inget tvivel om och det är så demokrati bör fungera när den fungerar som allra bäst.

            Om vi ändrar vårt sätt att bereda saker skapar vi bättre beslutsunderlag för framtiden. I just Bullmarksfrågan och även den i Botsmark ser jag ingen anledning att ändra liggande beslut men väl att göra en ny och grundligare beredning av ärendet så vi därefter kan fatta ett bra och förhoppningsvis långsiktigt beslut i frågan för respektive ort.

  4. Jonas

    Bra där, mycket klarsynt! Det är politikerna som ska styra efter ideologi och inte tjänstemän som ska styra efter sina preferenser. Vore det så borde vi istället välja tjänstemän vart fjärde år….

  5. Jonas E

    Problemet i just Botsmark är att om man inte ändrar liggande beslut, så förvinner förutsättningarna för att kunna ha 4-6 där i vilket fall, då nuvarande plan är att ta bort dagis-paviljongen, och bygga om resterande skola till F-3 – till mångmiljonbelopp dessutom….. då finns det inte längre plats för 4-6 alls, så om man då sen kommer fram till att det varit bättre att behålla 4-6 där – skall man tå ta in en paviljong igen ?….. blir dyrt – för dyrt troligen då man redan har kostat på skolan flera miljoner i det läget, så då kvarstår beslut i praktiken i alla fall !.

    Då är det billigaste att frysa läget och göra om det hela så man säkert vet att det är rätt tänkt – kanske till och med lösa ut paviljongen från Kramo…. kan inte vara så dyrt när den så pass gammal !.

    Det är ju detta jag menar – ingen tänkte längre än till första steget = ”paviljongen var för dyr och vi måste spara”…. sen att lärarproblemet finns är en ren efterhandskonstruktion – som förvärrats av kommunens eget agerande, och det inte hade med själva motiveringen till beslutet att göra, utan det var rent ekonomisk motiverat, och det argumentet föll redan när vi bevisade att paviljongen var bra mycket billigare än dom påstod !.

    Så varför tjurar man vid ett beslut som är så pass dåligt underbyggt – är det prestige ?.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      När jag säger att lagt beslut ska gälla så menar jag att det bara ska gälla fram tills dess vi har gjort en gedigen beredning av ärendet och är beredda at fatta ett nytt beslut. I beredningen ska givetvis alla kostnadsaspekter tas med så att vi kan se hur respektive förslag slår mot kommunens totala ekonomi.

      Därefter måste vi beakta ideologin och den typ av samhälle vi vill bygga med vår politik och vår socialdemokratiska politik handlar om jämlikhet och solidaritet och sett ur det perspektivet kan inte ekonomi ensidigt styra hur vi handlar varför min grundinställning är att 4-6 fortsatt ska finnas kvar i Botsmark.

      Lärarfrågan går att lösa då min in ställning där är att det inte är frågan om den går att lösa utan bara hur.

      För mig får politiska beslut inte styras av prestige – Speciellt inte personlig prestige. Ideologi och synen på hur samhället ska byggas ska styra i alla lägen.

      • Jonas E

        Just lärar rekryteringen är lite märklig, då det hela tiden sagts att man erbjudit extrapengar för tjänsten i Botsmark, men när vi träffade rektorn senast så visste hon ingen om något Botsmarkstillägg – och då vet vi att just lönen varit stötestenen många gånger, då det kostar en del att pendla !.

        Då är det märkligt att det samtidigt sagts i media och till lärarfacket att det erbjuds extrapengar – det har jag hört från Lärarförbundet, men vi vet att de löneanbud som givits har varit väldigt låga, och dessutom utan Botsmarkstillägg – man undrar ju då om det är för många ”kockar” i denna soppa ?…. och hur det är med viljan egentligen ?.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag kan lugna dig på punkten om lön och resebidrag. Jag har idag fått bekräftat att bägge delarna finns tillgängliga och kommer att ges till den som accepterar en tillsvidareanställning som lärare i Botsmark – Detta har jag fått verifierat direkt från Moa och jag har ingen anledning att tro annat än att det hon säger är sant.

          Trots det är det problem att hitta sökanden vilket nog får hänföras till lärarbristen mer än något annat – En lärarbrist som vi socialdemokrater nu försöker utbilda bort även om det är en föga tröst då behovet finns här och nu.

          • Jonas E

            Men ändå så har vi fått höra från tidigare sökande att dom bara erbjudits låga löner och inget resebidrag alls ?.
            Rektorn visste inget om detta resebidrag, och det är ju hon som rekryterar och förhandlar om lönen !.
            Dock vet vi med säkerhet att detta resebidrag erbjöds när man försökte rekrytera en 4-6 lärare tidigare, men nu verkar det inte erbjudas igen !.

            Det är alltså något som inte stämmer här, men vad ?.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            jag har inte pratat med någon sökande då jag inte vet av någon sådan – Däremot kan jag intyga att både högre lön och resebidrag finns med i erbjudandet. Sedan är det inte rektorn som slutgiltig fastställer lön och övriga villkor – Dettas sköts av personalfunktionen via rektor.

  6. Stöd folkinitiativet för byskolorna

    INGEN har flyttat från Botsmark pga snickerinedläggningen. Såna är fakta.

    Snarare har många unga par flyttat dit. Potentiellt par som kan öka byns nativitet inom kort. Men hur länge blir de sen kvar? När barnen är så stora att de ska börja bussas mil efter mil kommer de unga familjerna flytta igen. Forskning visar att föräldrar som får frågan om de kan tänka sig att flytta för att förbättra barnens skolgång är 7-8 av tio. Botsmark skulle kunna blomstra om det inte var för detta idiotiska beslut.

    Behåll mellanstadiet! Två lärare, en per stadie, kan täcka upp för varandra. Det blir självklart lättare att rekrytera. Sävar kommundelsnämnd hade avsatt en Botsmarkspeng till lärarna som tog tjänsterna och som hade långt att köra. Detta för att kompensera både för merkostnader och den ökade restiden för dessa lärare. Detta har nuvarande rekryterande personal från Umeå storkommun tagit bort. Varför undrar vi? I lärarbristens Sverige måste kanske även Umeå kommun börja betala för att behålla sina skolor. Betänk att de kommuner som ligger nära Botsmark och som utger en del av rekryteringsunderlaget för skolan, Vindeln, Robertsfors m fl, betalar ca 3000 kr mer i lön till sina lärare än Umeå kommun. Dags att vakna upp. Vem flyttar ens till en liten fin byskola med fantastisk miljö och små barngrupper för att få sämre lön och högre reskostnader?

    Dessutom… Botsmarks skola är inte stängd på något sätt. Den är bara tillfälligt evakuerad. I lokalerna är elever och dagisbarn både förmiddag och eftermiddag.

    Små barn ska för övrigt INTE åka linjebuss. De ska inte åka buss alls! För kännedom har dessa skolbussar redan kört av vägen flera gånger med barn på väg till Bullmark. Det är inte ok.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om ingen flyttat så är det ju jättebra dock har jag observerat att det är fler hus än någonsin tidigare till salu i Botsmark vilket jag ser då jag passerar Botsmark en eller flera dagar i veckan.

      Vad som behövs tycker jag är ett omtag och en ordentlig utredning som bygger på alla fakta vi kan få fram. Därifrån ska vi sedan fatta ett beslut som blir långsiktigt och kan fungera många år framåt i tiden.

      Att den som väljer att jobba som lärare och inte är bosatt i byn bör få resersättning är en självklarhet likaså högre lön än om man väljer att stanna i stan.

      I min värld och då talar jag som busschaufför är det betydligt säkrare att åka linjebuss än att åka skolbuss om dessa är av mindre modell upp till 25-28 passagerare.

      • Jonas E

        Att många hus är till salu just nu beror mest på att det sker en föryngring bland ägarna – och dom som flyttar hit är i princip alltid barnfamiljer eller blivande barnfamiljer, och vi har påtalat just detta för Kommunen att deras ”beräkningar” på elev-underlaget inte heller håller måttet – men ingen reaktion !.
        Visst – det har flyttat från barnfamiljer också, men helt och hållet på grund av skolsituationen som kommunen orsakat – men dom är också nu ersatta av andra barnfamiljer istället, så på det stora hela blir det fler och fler barn här !.
        Det som däremot är alarmerande är att många som flyttat hit inte alltid velat flytta hit sina barn till skolan då det är för osäkert i nuläget vad som skall hända – Kommunens fel igen !.
        Sen så har vi ganska många familjehem – som i sin tur kräver en stabilare skolsituation än i nuläget…. och som inte kan lösas på linjebuss hur som helst dessutom !.

        Problemet var att dom först ville sätta våra lågstadieelever på linjebuss själva också…. det gick vi inte med på då dom definitivt är för små, och som kommunen har hållit på med Botsmarks skola så finns det ju en oro att dom tar hela skolan från oss i slutändan, och sker det så då gäller det även lågstadieelever som skall bussas framöver också – så kommentaren om att småbarn inte ska åka linjebuss är högst aktuell då det varit tal om det redan !.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag har idag uppdaterat mig ordentligt i ärendet och det jag fått mig till livs är att en enig nämnd fattat beslut om att F3 ska vara kvar medan eleverna ska gå skola på annan ort från 4:an och framåt så för F3 finns inget hot.

          Anledningen är kraftigt minskade anslag och att man tvingats göra en prioritering vilka skolor man ska satsa på att behålla då situationen är trängd på många håll – T.ex på Tomtebo där det saknas mycket skollokaler. Det som fått styra är hur många barn som drabbas när man gjort nedskärningar vilket låter som ett rimligt sätt att se på saken.

          Skolan är en mycket föränderlig värld och inget är skrivet i sten och mest av allt skulle man vilja ha mer pengar för att satsa på alla skolor inklusive Botsmark. Dit hoppas jag att vi kan komma men ska så bli fallet finns bara en väg att gå och det är att höja skatten alternativt att regeringen skjuter till mer pengar.

          En annan sak jag fått kunskap om är att högre lön och resebidrag finns med i erbjudandet för den som är beredd att ta en tillsvidareanställning som lärare i Botsmarks skola. Vad gäller skolbussen så är den en speciell sådan och dessutom följer en pedagog med vilket är bra även om jag håller med om att skoldagen blir mycket längre på detta sätt.

          Min inställning för framtiden är att vi måste skaffa fram de pengar som behövs för att kunna satsa massivt på skolan och då även om detta innebär höjd skatt. Barn är vår framtid och en bra skola ett måste för att ge dem bästa möjliga förutsättningar.

          • Jonas E

            Vi ifrågasätter ju om den besparingen verkligen finns att göra – då vi i våra beräkningar inte kan se den, men så har ju vi korrekta siffror att räkna på med lokalhyror, skolbussar och liknande – det hade inte kommunen när dom räknade…. det vet vi ju – dom kollade enbart på lokalhyran för Paviljongen som var 300 000:- för hög / år !.

            På detta kommer då kostnaden för att bygga om som schablonmässigt räknats till 3 miljoner – ”men det kommer ju från investeringsbudgeten” sa dom…. det är ju samma pengar som att hyra paviljongen i ca 15 år !.
            Dessutom så ställer vi oss frågande till om 3 miljoner ens räcker ? – dom med erfarenhet kring detta tror att det kan dra iväg då huset är gammalt .
            På detta kommer ju då att det är alldeles nyligt renoverat så varför kosta på det igen ?.

            Att det finns ett politiskt om F-3 beslut lugnar oss inte särskilt – det fanns det också om F-6 också året innan 4-6 togs bort – något som dessutom lovades en gång extra när vi hade ett möte om bussningen till Bullmark – då sades det ordagrant till oss : ”vad är ni oroliga för? – det finns ju ett politiskt beslut om att det ska vara en F-6 i Botsmark”…. politikerna har inte givit oss en anledning till att lita på dom direkt – så vad tror du vi är oroliga för ?….. det är ju något av ”deja vu” här !.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            I dag är hyressättningen för paviljongen ändrad – Dessutom inte relevant då det är fastighet och ingen annan som står för alla hyreskostnader.

            För att klargöra saken så är de uppgifter jag fått att löften om F6 aldrig givits av kommunstyrelsen men måhända av kommundelsnämnden i Sävar som i sådana agerat utanför det mandat de haft.

            Jag tycker ni ska lita på det beslut som tagits om F3 därför att detta tagits av för & och grundskolenämnden snarare än kommundelsnämnden. Förvisso är inga beslut statiska därför att verkligheten förändras hela tiden men jag ser det som mycket otroligt att beslutet om F3 skulle ändras inom överskådlig framtid.

            Det Botsmarksborna bör fråga sig är vem som fattat beslutet om F6 i Botsmark och om dessa hade mandat för att fatta sagda beslut? Därutöver bör vi alla ta i beaktande att det allra mesta – Även skolan inte är statiskt och att ändrade ekonomiska ramar påverkar alla – Även Botsmark.

            Om jag fick bestämma ensam skulle vi ha fullvärdiga skolor överallt där sådan behövs men för att nå dit måste vi höja skatten vilket reser frågeställningen om huruvida Botsmarksborna är villiga att belala mer i skatt än idag för att behålla skolan i byn?

            När budgetramarna minskar är det ytterst relevant att se över situationen och se vart och hur mycket vi kan spara på olika åtgärder samt hur många som påverkas direkt eller indirekt av dessa besparingar. Att så skett kan jag intyga efter att ha lusläst besluten samt pratat med de som fattat sagda beslut.

  7. Jonas E

    Kan man lita på de som försöker dölja saker för oss ?.
    Kan man lita på de som tar beslut utan alla fakta på bordet ?.
    Kan man lita på de som vägrar ta om frågan trots alla brister som påvisats ?.

    Hur kan hyressättningen inte vara relevant, då de är just den hyran som var grunden till beslutet att ta bort 4-6 i Botsmark ?….. man skulle spara 516 000:- sa man då, men i verkligheten var ju det ca 300 000:- lägre kostnad än ”beräknat” bara där !.
    Sen så att fastighet står för hyreskostnaden ? – är argumentet om en annan börs relevant egentligen ?.
    För vi har ju hört samma argument om ombyggnadskostnaden på minst 3 miljoner – den går ju på investeringsbudgeten, sades det…. ännu en annan börs !.
    Sen så tillkommer då kostnaden för Skolskjutsar där kostnaden visserligen skiljer en del beroende vilken typ av skolskjuts, men är ändock på minussidan för kommunen, så är ytterligare en annan börs öppnad !.
    Är det inte Kommunens samlade börs som räknas ?, så då håller det resonemanget inte alls om man vill snygga till budgetramarna !…. Dumsnålheten – har du glömt den ?.

    När det beslutades om F-6 så var det fattat av de som hade mandat för ett sådant beslut då – jag har för mig att det fattades 2 år innan Kommundelsnämnden upplöstes !.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Även om det säkert uppstått en förtroende spricka så tycker jag att du kan lita på de som tagit beslutet. Även med rätt hyressättning för paviljongen så hade beslutet blivit densamma med rådande prioriteringsordning.

      Det fattade beslutet är på inget sätt statiskt och när mer pengar kommer fram eller när förutsättningarna förändras måste även beslutet förändras. Största chansen att få till en förändring är dock att skapa det system jag vill skapa runt kommunens beslutsberedning och då alldeles speciellt i den del som handlar om att det ekonomiska resultatet för kommunen totalt måste vägas in i beslutet.

      Hade detta varit mallen för beslut ska tas redan idag hade kanske beslutet blivit annorlunda även om jag inte kan påstå så med säkerhet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.