Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Jag har full förståelse för att lärare byter yrkesbana.

Jag har skrivit om den svenska skolan många gånger här på min blogg och ju mer jag studerar vad som händer i den svenska skolan ju säkrare blir jag på att min analys om vad som gått fel är helt korrekt.

I mina dagliga möten med människor av vitt skilda slag är skolan en av sakerna jag diskuterar med dem och mer eller mindre alla delar min uppfattning om vad som är fel med den kommunala skolan i Sverige. Dessutom har jag pratat med oerhört många lärare både om hur de trivs i sin yrkesroll och om anledningen till flykten från läraryrket.

Många tror att dålig löneutveckling och relativt låga löner är anledningen till både lärarflykt och svårigheten att attrahera människor till att utbilda sig till lärare vilket inte verkar vara fallet när man pratar med lärare.

I mina många möten med lärare har jag lärt mig att lönen inte är främsta skälet till att man lämnar yrket. Snarare är det en ohållbar arbetssituation och det faktum att samhället tillåter att elever och föräldrar lägger sig i undervisningsmetoder och lärarnas yrkesutövande på ett sätt som är helt orimligt i de allra flesta yrken som är huvudskälet till att man lämnar läraryrket.

Därutöver anger många lärare att deras yrkesroll störs av stora mängder ”onödigt” administrativt arbete som inte har med lärarrollen och lärandet i sig att göra – Administrativt arbete blir därmed en bidragande orsak till att man byter yrkesbana.

Lärarna i den svenska skolan – Ett fåtal privatskolor undantaget har helt enkelt förlorat möjligheten att göra ett bra jobb därför att föräldrar och elever lägger sig i och vill bestämma hur undervisningen ska ske och vad som ska läras ut vilket enligt mitt förmenande är helt fel.

Förvisso ska vi lära våra barn att kritiskt granska och ifrågasätta olika saker i samhället men detta granskande och ifrågasättande får inte som nu ensidigt gälla lärarna, undervisningsmetoderna och de kunskapskraven som behövs för att få godkänt betyg i ett ämne.

I en väl fungerande skola borde detta kritiska granskande istället vara ett ämne som omfattar samhället i stort och den samhällsutveckling som sker.

Dessutom får aldrig denna del av undervisningen ersätta kunskapsinhämtningen och inlärningen i våra kärnämnen – Gör den det så är svenska barn helt utan chans när de ska konkurrera med barn från andra länder vad gäller internationella arbeten och en internationell karriär.

I vår omvärld – Norge och delvis Danmark frånräknat räknas en enda sak när man ansöker om ett utannonserat jobb – Meritvärdet.

Hur människan är som människa och hur mycket man kan i fråga om källgranskning, ifrågasättande och kritiskt granskande spelar ingen roll. Jobbet ges till den med högsta meritpoängen betyg och arbetslivserfarenhet sammanräknad.

Återgår vi till lärarnas situation så är det klart och tydligt att lärare får utstå mycket spott och spe från föräldrar som ”curlar” sina barn genom att alltid ge barnen rätt. Att som lärare bli påhoppad av föräldrar till barn bara därför att man som lärare ställt krav på deras barn är inte bra och en oerhört dålig och skadlig utveckling som den svenska skolan måste rätta till snarast.

Om man sätter detta i sitt rätta perspektiv och jämför den med andra yrken så är det som sker i den svenska skolan att jämställa med att mina resenärer kommer och talar om hur jag som busschaufför ska hålla händerna på ratten eller hur jag ska växla när jag kör buss. Eller tänk om läkaren skulle tvingas följa patientens eller deras anhörigas önskemål om hur ett kirurgiskt instrument ska användas när de opererar.

Jag tror att varken läkare eller busschaufförer eller för den delen andra yrkeskategorier skulle acceptera att ha det på detta sätt. När det gäller läraryrket så kräver vi dock att det ska vara på det sättet och allt jag kan säga är att det är där det största felet ligger i den svenska skolan.

Läraryrket liksom övriga yrken kräver stora mått av professionalitet och kunskap för att framgång ska kunna nås. Då får det inte vara så att denna professionalitet ifrågasätts på daglig basis i den svenska skolan därför att samhället tillåtit det att bli så.

Lösningen är enkel – Ge lärarna sin auktoritet tillbaka!

Lär barnen att de är just barn och att det är de vuxna som bestämmer i samhället och att deras tid kommer när de blir vuxna – Mest av allt låt oss sätta ner foten och hålla föräldrarna bort när det handlar om att lägga sig i hur och på vilket sätt lärarna ska bedriva sitt undervisningsarbete.

Fixar vi detta så är jag övertygad om 2 saker:

  1. Fler lärare kommer att stanna i yrket och fler kommer att utbilda sig till lärare därför att de får en värdig och acceptabel arbetssituation.
  2. Våra barn kommer att öka sina kunskaper i kärnämnena och övriga ämnen och därmed stärka sina möjligheter att konkurrera med barn från andra länder när det gäller jobb.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

13 kommentarer

  1. Erik

    Man kan inte bli en auktoritet på beställning. Så vitt jag vet finns inga kurser om hur man blir en auktoritet. Inte ens sossarna kan kommendera fram auktoriteter. Lönerna är definitivt inte underordnat. Varför får vi inte de bästa studenterna inom matematik och fysik att söka sig till lärarbanan? I dag är det relativt enkelt att ta sig in på lärarprogrammen jämfört med tidigare. De som blir lärare i matematik kan inte matten fullgott vilket gör att de blir dåliga lärare. Och då kommer man inte att bli en auktoritet. Lärarna lever i en skyddad värld tycker jag. De har aldrig velat anpassa sig till samhället. Utan samhället ska anpassas till skolan. Dock är det pinsamt, framförallt för socialisterna i Sverige, som kliniskt och effektivt nedmonterat skolan i Sverige sedan 1960 talets börja.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den analysen stämmer inte Erik. Förvisso så är auktoritet något man förtjänar men i det sammanhang jag skriver om auktoritet så avser jag sättet på vilket lärare ifrågasätts av elever och deras föräldrar på daglig basis och det är detta vi måste ändra på.

      Att vi har för få med goda kunskaper i matematik och naturkunskap av olika slag såsom fysik och kemi som söker sig till läraryrket beror på en enda sak – Att det finns för få sådana människor att tillgå i Sverige.

      Jag har pratat med ett antal universitetslektorer och professorer inom de naturvetenskapliga grenarna och vad de säger mer eller mindre med en mun oroar. Det de säger är att man tvingas rekrytera elever från Kina, Asien och vissa delar av Afrika för att klara sin forskning.

      • Erik

        För få sådana människor i Sverige? Ja då gled vi tillbaka till ruta nummer ett. Dagens lärare i naturvetenskapliga ämnen har för dålig kompetens. Och det beror på att de i sin tur inte haft lärare som behärskat ämnet full ut. En av mina barn har haft turen att framförallt få en extremt bra mattelärare på högstadiet vilket ledde till goda resultat. Dock höll det gå åt pipsvängen när läraren på gymnasiet var precis den lärare som jag beskriver. Kunde inte inspirera och härleda matematiken. Var inte nog begåvad helt enkelt.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          I mångt och mycket står vi precis som du säger på ruta ett och de lärare som finns på universitetsnivå är i allra högsta grad kvalificerade. Det största problemet torde vara att matematik och naturvetenskap framstår som ointressant för våra barn och ungdomar.

          • Erik

            Men Anders nu låter du som lärarkollektivet. Det är alltså fel på våra fina barn och ungdomar. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. När det gäller de naturvetenskapliga ämnena så är de blivande lärarkandidaterna i de flesta fall inte nog begåvade för att ta dessa ämnen till de nivåer som gör det intressant. Och då inspirera eleverna till stordåd.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det är inget fel på barnen och ungdomarna Erik. Däremot så måste samhället sannolikt tänka om och ta fram en plan på hur vi gör dessa ämnen mer attraktiva så att vi kan leda barn och ungdomar till stordåd.

  2. Erik white

    Berättade du om din plan för lärarna? Du vet, den att de inte får välja vilken skola eller ens vilken kommun de ska arbeta i. Du vill ju bestämma exakt var de ska jobba.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har pratat med många lärare om att göra skolan statlig och ska man lita till svaren jag fått så är de flesta för en sådan reform. Sedan har jag aldrig sagt att man inte ska få välja i vilken stad man vill jobba. Vad jag däremot har framfört i tidigare inlägg är att man inte nödvändigtvis kan välja skola då tjänsten ska vara kopplad till orten än till den specifika skolan.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Precis – Min förhoppning är att vi ska kunna forma ett förslag som förbättrar situationen för lärarna och att detta ska passera riksdagen utan problem-

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.