Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Bättre kan vi som regering – En utlokalisering till storstaden Göteborg är ingen utlokalisering.

Med detta korta inlägg ska jag be att få stämma in i den kör som kritiserar min egen regering. Att regeringen väljer att utlokalisera statlig verksamhet från Stockholm till en annan storstad Göteborg saknar all rim och reson.

Jag har större krav på min regering än så. Statlig verksamhet och myndighetsutövning ska utlokaliseras det är bra och att förlägga saker till städer som Kalmar är bra – Att förlägga dem till en annan storstad är det omvända.

I detta ger jag mina partikamrater i regeringen betyget underkänt!

Jag uppmanar därför regeringen att tänka om nästa gång det är dags. Ska hela Sverige leva så är det hög tid att stora delar av det som ska utlokaliseras förläggs till Norrland.

Utlokaliserar man verksamhet där delar av personalen de som jobbar i verksamheten och deras familjer ska följa med så har jag förståelse för att utlokaliseringen måste ske till en stad då det är där arbetstillfällen för resten av familjen finns.

Utlokaliserar man nystartade verksamheter så är min uppfattning att sådana alltid bör förläggas till inlandet och/eller mindre bruksorter så att vi på allvar kan påvisa att vi som regering vill att hela Sverige ska leva.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

8 kommentarer

  1. Mr Sound

    Blir allt tydligare hur S med sina gelikar driver en politik högst oförankrad i verkligheten. I ett land som ligger i topp i jämställdhet måste man tydligen införa en myndighet, för att kan man fråga sig? Budgeten är på nästan en miljard, lika mycket som polisen fick mitt under närmare kris men mindre än de 55 miljarderna som Migrationsverket fick.

    Här är klassisk sossepolitik totalt frånkopplad verkligheten… Prioritering utifrån den sk feministiska regeringen Löfven.

    http://www.va.se/nyheter/2016/10/27/har-ar-varldens-10-mest-jamstallda-lander–170-ar-kvar-till-lika-loner-globalt/

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Socialdemokratisk politik är verklighetens politk och att LO-ledningen nu ställer sig bakom och förordar en återgång till en mer traditionell socialdemokratisk politik likt den vi förde fram till mitten av 1980-talet talar sitt tydliga språk om att den är lika saknad som efterlängtad.

  2. Lars Flemström

    Man kan misstänka att Göteborgs kommun har fått denna ”utlokaliserade” myndighet som kompensation för att man inte fick möjlighet att roffa åt sig pengar från landstingsskatten i Värmland, som mot all rim och reson skulle ingå i Göteborgs storregion. Man anar nu varför Göteborgs förra kommunalråd Anna Johansson gjordes till infrastrukturminister. I den rollen har hon ju åstadkommit praktiskt taget ingenting. Men hon fick väl posten för att säkra finansieringen av ”Västsvenska paketet”, som är en gigantisk trafiksatsning i centrala Göteborg.

    Detta kan vara en betydande delförklaring till att Halland, som ligger betydligt närmare Göteborg än Värmland, under mycket lång tid har vägrat att ingå i en storregion. Den förra regeringen vägrade anslå tillräckligt mycket statliga pengar till ”Västsvenska paketet”, som på goda grunder bedömdes som samhällsekonomiskt lönsamt, eftersom det – till skillnad mot Malmö – saknas direktförbindelse över till Danmark. Men avundsjukan mellan storstäderna styr – nu tydligen även regeringspolitiken.

    Jag delar helt Anders åsikt att nystartade verksamheter bör lokaliseras till bruksorter eller inlandet. Detta vore betydligt bättre än att – som nu sker – tvångsförflytta flyktingar, som fått uppehållstillstånd, från asylboenden i bruksorterna och inlandet till massförläggningar i lagerlokaler i bostadsbristens storstäder.

    Däremot delar jag inte riktigt Anders uppfattning att befintliga verksamheter, som utlokaliseras från storstäderna, nödvändigtvis måste utlokaliseras till städer för att även familjemedlemmar ska få jobb. Restiderna kan knappast bli längre än vad de redan är för pendlare runt storstäderna. Inte ens i Norrlands inland. Som exempel körs sedan flera år femvagnarståg varje halvtimme i rusningstid mellan Västerås och Stockholm, elva mil enkel väg.

    Dessutom pendlar flera hundra personer, varav många bor på landsbygden utanför Örebro, mellan Örebro och Stockholm. Vilket ger en total restid för dem på 2 1/2 timme enkel väg mellan bostad och arbetsplats.

    Den politik förfortsatt storstadstillväxt, som verklighetsfrånvända storstadspolitiker, inte minst inom partierna S, V och Mp, försöker driva fram, är fruktansvärt impopulär bland dem, som redan bor där. Inte minst bland infödda stockholmare, som sett sin stad förvandlas från en charmig ”småstad” (sett med internationella mått) till något slags nordiskt Manhattan, där solststrålarna aldrig når ner till marken. Hela kvarter i city kontoriseras, förorterna förslummas, grönytor försvinner och trängseln tilltar, så att man knappt kan ta sig fram ens på gågatorna.

    De motsättningar mellan vanligt folk och vanligt folk, mellan stockholmare och glesbygdsbor, som vissa norrländska politiker gärna målar upp, är grundfalsk. Stockholmarna skulle gärna slippa trängas med f.d. glesbygdsbor, som skapar bostadsbrist och driver upp hyrorna även i det befintliga bostadsbeståndet. Fler storstadsbor än man tror, skulle gärna bosätta sig i en mindre ort, om där bara funnes en bråkdel av den service man är van vid. Men kanske skulle komma på plats med en befolkningsmässig förstärkning av den mindre orten.

    Om en befintlig verksamhet utlokaliseras från Stockholm till Hällnäs (där Lycksele-banan utgrenas från Norra stambanan) så kan familjen bosätta sig i Långträsk, som är ett litet stationssamhälle vid Norra stambanan mellan Bastuträsk och Älvsbyn, om den andra familjemedlemmen får jobb i Älvsbyn eller Boden. Förutsatt att det finns tåg, som stannar i Långträsk. Varifrån man även kan åka buss till Arvidsjaur och Piteå. Detta är inga utopier. Andra exempel är Vilhelmina – Åsele – Lycksele (buss) och Storuman – Lomselenäs – Sorsele (buss eller tåg).

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett tänkvärt inlägg i debatten med följande tillägg:

      Vi är överens på vissa punkter men oense på andra. Jag vet med bestämdhet att det finns många som trivs i en storstad – Ju större ju bättre (bland dem jag) då stora städer erbjuder en puls och ett samhällsliv som en småstad eller en by aldrig kan komma ens i närheten av. Under mina år i Kuala Lumpur var det just detta jag uppskattade allra mest – Det faktum att staden aldrig sov och att stadens puls var densamma alla dygnets 24-timmar.

      Sedan finns det självfallet minst lika många – Högst sannolikt fler som vill leva i mindre städer och ute i glesbyggd och min poäng är att vi måste som land måste tillfredsställa allas önskemål. Ska vi kunna göra detta är en utlokalisering till Göteborg ingen lösning.

  3. Lars Flemström

    Rättelse av en felskrivning i min förra kommentar. Så här ska det stå:

    Den förra regeringen vägrade anslå tillräckligt mycket statliga pengar till ”Västsvenska paketet”, som på goda grunder bedömdes som samhällsekonomiskt olönsamt, eftersom det – till skillnad mot Malmö – saknas direktförbindelse över till Danmark.

    Det var alltså samhällsekonomiskt olönsamt. Det är möjligt att infrastrukturministern, som är f.d. kommunalråd i Göteborg är av annan uppfattning. Men om man granskar projektets olika delar, så framstår helheten som olönsam. Men det är mycket möjligt att f.d. kommunalrådet räknar en fortsatt storstadsexpansion och fortsatt utarmning av småstäder och glesbygder som en samhällsekonomisk vinst. I så fall borde hon tas i örat av landsbygsminister Sven-Erik Bucht från ”Eurocity” (Haparanda).

    IKEA-varuhuset där (en lokalisering som lär ha tillkommit på initiativ av Bucht, när han var kommunalråd I Haparanda, har väl bara lett till utarmning och viss förslumning av den gamla stadskärnan och omgivande kommuner på den svenska sidan. Om vi hade sluppit den kraftiga tillväxten av landets storstadsområden – samt krigshetsen och det för svensk landsbygd förödande handelskriget mot Ryssland, hade Haparanda kanske blivit ett verkligt ”eurocity” med både extern stormarknad och blomstrande stadskärna, i skärningspunkten mellan Sverige, Norge, Finland och Ryssland?

    När Löfvén valde att avskaffa posten som migrationsminister, så var det med motivering att migrationsfrågan var så viktig så att det var alla ministrars ansvar. Då kan man ju förmoda att regeringen och särskilt regeringsbildaren uppfattar glesbygdsfrågor som ett litet särintresse, som inte är värt mer än några små tröstpriser. ”Business as usual” vad gäller storstadsexpansionen. Det är en skandal hur infrastrukturministern och regeringen har lagt sig platt för de kommunala lobbyisterna längs den tilltänkta nya ”höghastighetsjärnvägen” mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

    Hela Sverige norr om linjen Stockholm – Jönköping – Göteborg samt hela sydöstra Sverige öster om linjen Norrköping – Jönköping – Värnamo (med fortsättning till Helsingborg eller Malmö?) hanteras som något slags sommarnöje för tyska bilturister regeringens trafikplaner. Norrlandskustens politiker har sin egen variant av detta, då de uppfattar allting, som ligger mer än tre mil innanför Norrlandskusten som något slags Förlorarsverige, som inte ska kostas på något annat än en förlängd dödshjälp med Sven – Erik Bucht som något slags kluriga gubben.

    Jag tror inte att jag är oense med Anders Forss om att det finns de, som föredrar att bo i större städer. Men jag är övertygad om att de flesta, som vill det, inte har något intresse av att trängas med en massa ”lantisar”, som hellre vill bo i glesbygd eller småorter. Vad jag menar, är att det behövs ingen fortsatt storstadsexpansion för att tillgodose bägge smakriktningarna.

    Faktum är ju dessutom att när man tidigare har utlokaliserat verksamheter från Stockholm till andra storstadregioner, så har inte alla medarbetare följt med, utan en del av personalbehovet hos den utlokaliserade verksamheten har täckts genom nyrekrytering, både från andra verksamheter i Stokholm och lokalt /regionalt o och kring den nya orten. Varje utlokalisering medför en viss personalrotation, som kanske inte alls är till någon nackdel för den utlokaliserade verksamheten.

    Med de mycket långa pendlingsavstånden kring nuvarande storstäder, speciellt för höginkomsttagare i s.k. intellektuella yrken, ville jag visa att detta är möjligt längs järnvägarna i Norrlands inland också, speciellt Inlandsbanan, som har en hyfsad geometrisk standard, särskilt i södra Lappland upp till Arvidsjaur. Det är den geometriska standarden som avgör vilka hastigheter som är möjliga utan genomgripande ombyggnader. Med samarbete mellan renägarna och tågledningen samt flygövervakning av renhjordarna med dr

  4. Lars Flemström

    Man vet aldrig hur mycket man kan skriva på VK-bloggen. Jag hade just skrivit om konflikten mellan renskötsel och tågtrafik i Norrlands inland, när utrymmet tog slut. Viljan att lösa problemet, har kanske inte alltid varit den bästa. Men man har också saknat både kunskaperna och tekniken. I huvudsak handlar det om att lokalisera var både renhjordarna och enskilda djur finns, och köra sakta på just de platserna. Djur rör sig inte slumpmässigt i naturen, utan har sina stråk sedan flera tusen år tillbaka. Det behövs också kunskap om djurs beteende. Och den finns nog hos renägarna, men inte hos den andra parten.

    Djur rör sig inte slumpmässigt i naturen, utan har sina stråk sedan flera tusen år tillbaka. Den kunskapen används, när man bygger viltstängsel längs landsvägarna. Under senare år har en ny typ av obemannade små flygfarkoster, drönare, kommit i allmänt bruk. De kan användas både i renskötseln och för att lokalisera djur i närheten av vägar och järnvägar.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Drönare kan säkert användas och det vi borde göra är sannolikt att bygga viltstängsel även vid järnvägar som går genom dessa områden. På de platser vi vet är naturliga passager sedan vad du beskriver som flera tusen år får vi se till att bygga passager för renarna – Endera under eller över järnvägsspåret.

      Vk har ett maximalt antal tecken för kommentarer som du kan läsa om när du klickar för att kommentera.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.