Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Vännäs kommun har fattat århundradets felbeslut!

Ibland förundras man över sådant som man inte borde förundras över av den enkla anledningen att vissa beslut är så urbota dumma att man kan fråga sig vartifrån de kommer och varför de fattas på det sätt de gör.

I Vännäs kommun tycks det som om dessa felbeslut är mer frekventa än i många andra kommuner baserat på det jag kan läsa i lokalpressen VK och VF. Sannolikt eller borde jag säga förhoppningsvis beror detta på att jag uppmärksammar det som händer i Vännäs kommun på ett helt annat sätt än vad jag gör med beslut i kommuner långt ifrån min bostadsort Umeå.

En sak står dock helt klar och det är att Vännäs kommuns beslut att lägga ner den mycket högkvalitativa bussförarutbildningen på Lilja Skolan bör kvalificera som ett av århundradets största felbeslut i Kommunsverige.

Jag har under lång tid sett Vännäs kommun och Liljaskolan som ett föredöme i Sverige av den enkla anledningen att man idogt hållit fast vid yrkesutbildningar och yrkesförberedande utbildningar trots att många andra kommuner växlat spår och koncentrerat sig på teoretiska utbildningar.

I Vännäs utbildar man en rad yrkesarbetare bland annat yrkesförare inom buss, lastbil och entreprenad samt skogsmaskinsförare och lokförare.

I dag fick jag veta att Vännäs kommun fattat beslut om att lägga ner bussförarutbildningen på Liljaskolan i Vännäs trots att branschen skriker efter förare på grund av stora pensionsavgångar vilket torde vara århundradets felbeslut av Vännäs kommun.

Förhoppningsvis är det tjänstemännen och inte politikerna som fattat detta beslut. Skulle det vara så att min partikamrat Kommunalrådet Johan Söderling och övriga partikamrater står bakom detta beslut vill jag ha en rimlig förklaring till varför.

Bussbranchen kommer att behöva utbilda mer än 10.000 nya bussförare de närmaste åren – De omedelbara behoven bara de närmaste 3 åren är 4.200 förare vilka behövs för att ersätta de som går i pension. Att då lägga ner en utbildning som ger arbete direkt efter slutförd utbildning är en mycket ogenomtänkt åtgärd som de som fattat beslutet sannolikt inte förstår konsekvenserna av.

Liljaskolans bussförarutbildning har dessutom ett mycket gott rykte ute i landet då de chaufförer som genomgått sin utbildning till bussförare vid Liljaskolan i Vännäs ses som oerhört välutbildade och kunniga av branschen.

Så vitt jag vet har mer eller mindre alla som genomgått busförarutbildningen i Vännäs fått jobb direkt efter avslutad utbildning vilket är ett gott betyg åt utbildningen och ett tecken på att branschen uppskattar det fina arbete Liljaskolan i Vännäs gör med landets blivande bussförare.

Därför ber jag Johan Söderling och övriga partikamrater att ta tag i detta och se till att ändra beslutet medan tid är. Om något borde Vännäs kommun och Liljaskolan växla upp och utöka bussförarutbildningen och utöka samarbetet med andra kommuner runt om i vårt land så att de kan skicka än fler elever till Vännäs för en utbildning med jobbgaranti för den som klarar utbildningen.

Att bli vid sin läst och att hålla fast vid det man tror på är en styrka i dagens Sverige. Därför är min vädjan till Johan och Vännäs kommun att hålla fast vid inriktningen att Liljaskolan ska ha sitt fokus på yrkesutbildningar och yrkesförberedande utbildningar även om andra kommuner skiftar fokus och satsar på teoretiska utbildningar.

Tänk om – Tänk rätt Vännäs kommun. Odla er särart och fortsätt med att bli bäst i Sverige på yrkesutbildningar. Sett över tid är jag övertygad om att ett sådant beslut kommer att gynna Vännäs kommun och dess medborgare.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

12 kommentarer

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är inget problem med den – Snarare är det så att det är en mycket bra utbildning.

      • Olle

        Jo den är bra men svårt att få ungdomar att gå utbildning i Vännäs ,inte tillräckligt inne med Vännäs .Nöjesutbudet för litet säger de små liven, nöjen kommer ju före utbildning nu för tiden. Sen duger inte jobbet som sådant enligt undersökning för 2 veckor sen. Finns många arbetslösa men inga sökande på enklare jobb, mystiskt ??

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Precis så framstår det – Nu är inte problemet med bussförarutbildningen för få sökande efter vad jag förstått då den alltid haft fullt med elever från många andra delar av Sverige.

          Det andra fenomenet att arbetet inte räknas som ”fint nog” är något vi måste arbeta med som samhälle. Det är därför jag slåss med näbbar och klor för att skapa ett samhälle där alla människor är lika mycket värda och där arbeten och dess betydelse inte värderas utifrån utbildningsnivå hos den som utför arbetet.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att lägga ner bussförarutbildningen är dåligt av precis de anledningar jag angett i mitt blogginlägg.

      Visst vore det bra om bussbolagen är mer rädda om sin personal men det stora problemet ligger in te där utan i att pensionsavgångarna under de närmaste åren kommer att vara gigantiska – Ska vi kunna ersätta de som går i pension måste antalet som utbildar sig till bussförare ökas markant och at i en sådan verklighet lägga ner en utbildning som med garanti ger den som genomgått utbildningen ett jobb är huvudlöst.

      • Bergis

        Låt mig förtydliga. De privata bussarbetsgivarna tillåts idag köra skiten ur bussförarna genom arbetstiderna. VTI slog larm om trötta bussförare senast förra året. Samtidigt skiter bussförarnas fackförbund Kommunal i sina medlemmar. Då ska man inte utbilda fler bussförare på löpande band. Då kan ju bussarbetsgivarna bara köra på som vanligt och ta in nya när de gamla har slitit ut sig efter bara några år. Då är det bättre att börja ställa trafik och ta upp diskussionen om arbetsförhållandena.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Diskussionen om arbetsförhållandena har redan börjat tas upp och de diskussionerna kommer att växa i kraft för varje avtalsrörelse. Men vi har inget annat val än att utbilda nya förare därför att otroligt många ska gå i pension samtidigt som många faller för 70-års sträcket.

          • Bergis

            Där tänker du helt fel. Det finns andra val. Dvs att börja ställa in trafik därför att det inte finns bussförare som är villiga att arbeta under de förhållanden som råder. Och de avtalsrörelser du nämner kan du kasta i sopkorgen. Kommunal sitter sedan länge i knäet på bussarbetsgivarna. Hela förbundet och kongressmedlemmarna består av lyckosökande kverulanter som bara är intresserade av att gå på möten och ta ut facktid så de slipper undan sitt tråkiga jobb. Det är så verkligheten ser ut.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Att ställa trafik annat än tillfälligt i samband med en strejk är inget bra alternativ då detta skulle påverka resenärerna och pendlarnas och därmed allas vår vardag alldeles för mycket.

            Att tvingas ställa in för att det inte finns utbildade bussförare att tillgå när vi vet att det tar ca 6 månader att utbilda en busschaufför är ingen lösning.

            Sedan har Kommunal förvisso varit svaga men det beror mer på att väldigt få busschaufförer drivit på frågan inom Kommunal än om att Kommunal inte bryr sig. Om ingen klagar är det svårt att veta om arbetstagarna är nöjda eller inte.

          • Bergis

            Fel igen. ”Om ingen klagar” Va??? VTI slog larm om bussförarnas situation, Hur dom bäljer i sig kaffe och godis för att hålla sig vakna. Det var helt tyst från Kommunal när larmrapporten kom. Då man följer avtalen genom åren hittar man ett mönster. Massvis med bussförare som skriver motioner. Sedan avslår avtalsdelegationen samtliga motioner och tecknar ännu ett uselt bussavtal med bussarbetsgivarna. Kommunal är som fackförbund odemokratiskt. Medlemmarna har inte möjlighet att välja dem som ska sitta med i avtalsdelegationerna. Och så blir det som det blir.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            En busschaufför har att rätta sig efter samma kör & vilotidsregler som lastbilschaufförer och idag när mer eller mindre alla färdskrivare är digitala är det mycket svårt satt runda dessa regler och framför allt kostsamt för både förare och företag om fusk upptäcks.

            När jag pratar om busschaufförer inom Kommunal så pratar jag om de som genom hårt arbete och engagemang kommit sig hela vägen in i styrelsen för de lokala fackliga sektionerna och där rest och försvarat motionerna.

            Medlemmarna gör inga direktval till avtalsdelegationerna detta sköts av de styrelser som medlemmarna röstar fram. Är man missnöjd med ordningen är det som behövs kraftsamling för att byta ut de styrelseledamöter man anser sviker.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.