Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Tillsättandet av en integrationsminister brådskar.

Låt mig börja med att säga att jag tycker att det är självklart att Sverige ska stå upp för FN:s konventioner om asylrätt och att Sverige i allt Sverige gör ska stå upp för principen om alla människors lika värde.

Låt mig även säga att min grundinställning är att planeten jorden inte tillhör någon specifik grupp utan att det snarare är så att jorden tillhör alla som lever på densamma enligt principen om alla människors lika värde.

I den bästa av världar borde vi som människor alltid sätta allas välgång före den egna välgången vilket i förlängningen innebär att alla människor fritt skulle kunna bestämma vart på jorden de vill bosätta sig.

Tyvärr ser inte verkligheten ut som i drömmen och därför måste vi förhålla oss till verkligheten och helst driva den i en riktning som innebär att verkligheten närmar sig drömscenariot så mycket som möjligt.

Det är därför att verkligheten avviker från drömmen som vi som människor måste anpassa oss till verkligheten och se till att ha system som kan handha verkligheten.

Just därför måste vi alltid värna om att vi har en politik på området som fungerar så att vi kan ge alla som invandrar eller på andra sätt kommer till vårt land för att arbeta ett värdigt mottagande och en god möjlighet att faktiskt integrera sig och bli en del av det svenska samhällsbygget.

På samma sätt är det viktigt att Sverige driver på så att hela EU får en samordnad migrationspolitik då en sådan enligt mitt sätt att se på saken är ett måste i en union som har fri rörlighet.

Med detta sagt som inledning till detta inlägg anser jag rakt av att det var fel av Stefan Löfven att bilda en regering som inte har en speciell migrations- och integrationsminister och ett eget departement som arbetar enbart med migrations- och integrationsfrågor.

Integration och att integrerar de som invandrat till Sverige är mycket viktigt – Alldeles speciellt så efter förra höstens stora anstormning av asylsökande som sökte sig till Sverige.

Integrationsfrågan begränsar sig inte enbart till de som kom förra hösten. Integrationsfrågan är mycket större än så och berör på ett eller annat sätt alla som anses leva i utanförskap – både invandrade och svenskfödda.

Därför behövs en integrationsminister och ett departement vars huvudsakliga uppgift är att integrera alla oavsett ursprung i det svenska samhällsbygget.

Den som tillsätts som integrationsminister och dennes departement bör även få ansvaret för att forma morgondagens migrationspolitik och se till att den blir både ansvarsfull, framgångsrik och integrerad med resten av EU.

Integrationens huvuduppgift är att sätta alla i arbete och därmed bryta segregationen.

Kort sagt är det en gåta att Stefan valde att avstå från att tillsätta en integrationsminister när vi vet att en fungerande integrationspolitik varit frånvarande allt sedan 1980-talet och den stora arbetskraftsinvandringen där före.

En fungerande integrations- och migrationspolitik bygger på många olika saker. Initialt är det viktigaste är att nedanstående får en lösning för att klara av det första steget som handlar om att skapa en EU gemensam migrationspolitik för de som räknas som asylsökande enligt FN:s konventioner:

  • Att EU gör en överenskommelse med Spanien om att Enklaverna Melilla och Ceuta belägna i Marocko som redan är europeiskt territorium används som mottagningsenhet för alla flyktingar som vill koma till Europa alternativt att en överenskommelse sluts med Turkiet om att använda Turkiet som mottagningsenhet för alla som vill söka asyl i Europa.
  • Att dessa två enklaver eller Turkiet blir enda accesspunkten för asylsökande till Europa.
  • Att EU länderna tillsammans bekostar väl fungerande infrastruktur där denna enhet förläggs gällande drift, boende och andra faciliteter.
  • Att alla som kommer till länder i Europa utan att passera denna accesspunkt till Europa skickas till mottagningsenheten för bedömning med omedelbar verkan.
  • Att de alla EU länder tillsammans solidariskt finansierar alla kostnader som uppstår i mottagningsenheten.
  • Att EU skickar ett expertteam av bestående av tillräckligt många handläggare till mottagningsenheterna för att snabbt och effektivt –  Inom max 3 månader avgöra och bedöma om skydds och asylskälen hos de sökande är tillräckliga för asyl enligt EU:s och FN:s nuvarande regelverk.
  • Att de som beviljas asyl efter beviljad asylansökan fördelas SOLIDARISKT mellan EU:s medlemsländer med omedelbar verkan och med omedelbar transport till det land i vilket de ska tas emot.
  • Att de som får sin asylansökan avslagen på grund av ogiltiga asylskäl med omedelbar verkan skickas tillbaka till sina hemländer.

När väl detta arbete är gjort är integrationsministern och integrationsministeriets främsta uppgift att tillse att följande blir verklighet för att ge de som kommer till Sverige bästa möjliga väg in i det svenska samhällsbygget:

  • Att en omedelbar evaluering av de kommandes utbildning och arbetslivserfarenhet sker så att de kan sättas i för dem rätt utbildningsinsats vilken ALLTID ska sträva mot jobb och egen försörjning.
  • Att en omedelbar psykologisk evaluering sker av den som kommer för att identifiera eventuella trauman och behandla dessa.
  • Att offentlig sektor driver alla flykting och asylmottagningar/boenden utan inblandning av privata entreprenörer i största möjliga utsträckning.
  • Att de som beviljats asyl i Sverige fördelas mellan alla Sveriges kommuner i samma procentuella andel som de utgör av Sveriges totala befolkning. Detta ska ske utan möjlighet att lägga in kommunalt veto och utan att den som erhållit kommunplacering ges rätten att flytta före den dag egen försörjning kan påvisas.
  • Att krav ställas på den som kommer som flykting att acceptera den utbildningsplan och de övriga integrationsåtgärder som anvisas, samt kravet på att de senast inom 36 månader ska ha lärt sig svenska språket upp till en nivå som medför att de blir anställningsbara och kan klara sig själva i det svenska samhället.
  • Att uppfyllelsen av ovanstående krav verifieras genom en examination – Muntlig och skriftlig och att man vid ett misslyckande har ytterligare 6 månader på sig att klara examen och uppfylla kravet. Detta om inte specifika skäl för undantag från denna regel kan uppvisas.
  • Att information ges om att ett misslyckas med att uppfylla kravet på att lära sig svenska språket innebär att asylärendet omprövas och att en bedömning görs för att se om de kan skickas tillbaka till sitt hemland utan risk för liv och lem.
  • Att alla flyktingar/asylsökande under 20-års ålder sätts i skola från dag 1 i Sverige.
  • Att flyktingar/asylsökande över 20-års ålder tillställs möjlighet till arbete och arbetsträning ute i det reguljära arbetslivet parallellt med studier i svenska språket redan från dag 1 i Sverige och att de kostnader som uppstår för detta täcks av staten.
  • Att arbetsgivarna hos vilka de asylsökande praktiserar efter fullgjord utbildning ska erbjudas att anställa den asylsökande med ett lönebidrag som stegvis trappas ner på samma sätt som för de lönebidrag som redan finns på dagens arbetsmarknad.
  • Slutligen att möjligheten till anhöriginvandring är blockerad fram tills dess egen försörjning kan påvisas.

Det är mot denna bakgrund och mot dessa behov jag ställer beslutet att inte tillsätta en migrations- och integrationsminister. Därför uppmanar jag Regeringen och Stefan Löfven att tänka om och tillsätta denna minister snarast.

Integration i det svenska samhällsbygget är således den springande punkten och för framgång på det området finns bara en väg – En integrationsminister med ett eget departement.

Huruvida de förslag jag lämnat ovan är möjliga och praktiskt genomförbara ska jag låta vara osagt då de är blott och allena är just förslag – Förslag som syftar till att skapa en framgångsrik och lyckad integration i det svenska samhällsbygget för allas bästa.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag

 

36 kommentarer

  1. Johan

    Visst ska man följa FN:s konventioner om asylrätt viktigt så alla beslut grundas lika och rätt utifrån givna punkter.

    Man ska även följa Barnkonventionen i beslut gällande barn i kommunen också eller hur Anders?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Målet måste vara att alltid följa alla FN:s konventioner så långt det är möjligt och framför allt att se till att nationell lagstiftning och EU lagstiftning medger att man följer dessa vilket inte alltid är fallet.

      Jag antar att du syftar på barnen till EU-migranterna med din fråga och är så fallet är problemet det jag lyfter ovan – Den lagstiftning som styr hur vi som kommun kan hantera frågan utan att bryta mot EU:s lagstiftning på området.

  2. Alexander

    ”Huruvida dessa förslag är möjliga ska jag låta vara osagt”

    Fast du har ju sagt att den fungerande integrationspolitiken snart är på plats? Är det inte det här som ska genomföras? Hur kan du plötsligt tvivla på dig själv när du tidigare vetat hur problemen ska lösas? Vad är det regeringen ska ”sjösätta”? Du pratar ju mot dig själv….

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har aldrig tvivlat på mig själv Alexander och helt rätt så har jag sagt att en fungerande integrationspolitik är på gång.

      Det är därför jag publicerar detta inlägg som är delar av det inlägg du tidigare påstod att du inte kan hitta i min blogghistorik om konkreta förslag på området migration och integration.

      Dessa förslag lade jag fram för länge sedan (2015) och många av dessa diskuteras och kommer att bli del av den integrationspolitik som komma skall.

      • Alexander

        Så ni ska genomföra saker som kanske inte är genomförbara eller praktiskt möjliga? Det är faktiskt så du skriver….

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Allt det jag anför i inlägget är praktiskt genomförbart bara viljan att genomföra det finns.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Vad jag skriver är att jag är osäker på att alla delar i mitt förslag kan användas på det sätt jag nedtecknat dem. Det jag är helt säker på är att andemeningen i förslaget är rätt och att det är ett måste att tillsätta en integrationsminister för att skapa ordning och reda.

  3. Mr Sound

    Kommer inte att göra ett skit i slutändan. Vi har för många i utanförskap, kostnaden med dessa förslag och dess undanträngningseffekter är så stor att ingen vill räkna på det.

    Men drömma går ju. Har man misslyckats sedan 80-talet med integrationen samtidigt som jobben blir allt färre är det dömt att misslyckas.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om man tror att allt är dömt att misslyckas kan vi lika gärna ge upp och lämna över skötseln av landet till tjänstemän och ekonomer.

      För oss som inte anser att det är dömt att misslyckas utan snarare ser en utmaning i at rätta till saker handlar det inte om en dröm utan snarare om att rätta till det som gått fel och skapa den effektiva och fungerande integrationspolitik jag länge påstått är lösningen på problemen.

  4. Lars Flemström

    Menar du att hela Marocko är en spansk koloni, som EU och Spanien ska bestämma över, utan hänsynstagande till marockanska intressen? Ska det vara fri passage genom Marocko för att kommat ill dessa enklaver (Ceuta och Melilla), och kommer det inte att bli ganska fullt därinne? Och vad hindrar att flyktingar, som har tagit sig in i Marocko legalt eller illegalt, i ställer tar sig till marockanska hamnar för att ta sig illegalt till Europa? Och vore det inte bättre att försöka lösa problemen i flyktingarnas hemländer än att vi svenskar ska snylta på deras olycka och stjäla deras bästa arbetskraft? Om det verkligen blir en såå stor vinst för Sverige, som du säger, så måste det ju bli en enorm förlust för utvandrarländerna.

    Det är ju inte bara arbetskraft som de länderna förlorar, utan framför allt de driftiga och kreativa människor, som behövs för att driva fram en politisk förändring. Nutidens stora migrantströmmar från framför allt Afrika och Mellanöstern är en mer human variant av gamla tiders slavhandel, ”brain drain”.

    Efter Aleppos fall hänger väldigt mycket på att Putin tar rätt beslut. Men även på Trump. Om han gör det, kan de första flyktingarna börja återvända till Syrien redan inom ett år. Tar han fel beslut, är det risk att kriget fortsätter under tjugo år till. Vi måste förstå att Sverige och den svenska politiken har stor skuld till tragedin i Syrien och Irak. Det går inte att göra terrorister snälla genom att lova de (näst intill) åtalsimmunitet i Sverige och sociala insatser med lägenhet och traumabearbetning.

    Jag kan inte skilja mellan terrorister och verkliga flyktingar, som terroristerna har blandat sig med. Kan du? Och kan de spanska myndigheterna i Ceuta och Melilla? Eller de EU-byråkrater, som ska avgöra om det ska bli en biljett till Europa eller ökenvandring tillbaka till hemländerna?

    Vi behöver en särskild migrationsminister, men inte för att försöka genomföra orealistiska drömmer. om något slags fri bosättning utanför sitt eget lands gränser. Det är svårt nog att fixa i ett Sverige med enorma och växande regionala skillnader. Vi har exempelvis tvångsförflyttningarna av flyktingar, som fått uppehållstillstånd, från asylboenden i glesbygderna, där de börjat etablera sig till storstäderna.

    Helt i linje med din idé att flyktingarna ska fördelas på Sveriges kommuner i förhållandet till kommunernas egen folkmängd. oberoende av tillgången på bostäder. Detta motsäger du dig själv, om invandringens lönsamhet. Det är ju i glesbygderna och inte i storstädernas redan överbefolkade invandrarghetton som en befolkningstillväxt åtminstone i någon mån kan bidra till att det skapas nya jobb.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Marocko är Marocko och ett suveränt land men tekniskt sett är enklaverna Spanska och därmed EU-territorium. Som jag ser det med nuvarande instabilitet i Mellanöstern så är ett användande av dessa enklaver alternativt Turkiet den bästa lösningen förutsatt att EU jobbar med marockanska myndigheter på ett sätt som garanterar att de som ska till enklaverna verkligen transporteras dit och inte avviker inne i Marocko.

      Med krig och förföljelse i deras hemländer så handlar det om flyktingmottagning Lars – Inte om att stjäla arbetskraft. Min inställning är att vi ska följa FN:s konventioner och erbjuda skydd och dessutom full integration därför att det inte går att överblicka hur länge instabiliteten i deras hemländer kommer att pågå. Min tro är att vi är åtminstone 5 år sannolikt 10 år från en stabilitet som innebär att de kan flytta hem utan risk för liv och lem.

      Att låta bli att integrera människor under så lång tid och ge dem möjlighet att försörja sig själv är varken humant eller rätt. Min inställning är att ingen förlorar på integration – Den dag förhållandena i deras hemland medger en flytt hem utan risk för liv och lem ska de som kommit till Sverige själva fritt få bestämma om de vill flytta tillbaka eller stanna i Sverige av den enkla anledningen att detta är rätt att låta människorna fatta det beslutet själv.

      Precis som du mycket riktigt påpekar så är det en omöjlig uppgift att skilja på en potentiell terrorist med orent mjöl i påsen och en som har rent mjöl i påsen. Det vi kan skilja på i dessa mottagningsenheter och anledningen till att de bör upprättas är att skilja ekonomiska migranter från de med genuina asylskäl och det är av den anledningen jag vill upprätta dessa mottagningsenheter utanför EU:s yttre gräns.

      När jag skrev om att i den ideala av världar så kan alla bosätta sig vart de vill så är detta just ett idealscenarion som precis som jag skrev inte existerar. En migrationsminister ska inte jobba med detta utan med att se till att alla i utanförskap integreras i samhället – Invandrade likväl som svenskfödda och att segregationen bryts.

      Vad gäller hur de som får asyl ska kommunplaceras så är mitt förslag att detta ska ske i förhållande till folkmängd så att vi kan garantera att alla kommuner får bära bördan tillsammans. När det handlar om att få glesbygden att växa så är detta en inrikespolitisk fråga och inte en migrations- och/eller integrationsfråga.

      Precis som jag sagt så tror jag att en övervägande del av alla svenskar vill bo i en storstad av den enkla anledningen att det är där det händer saker och därför att det är där det finns ett rikt utbud av aktiviteter som innebär att alla kan hitta det som passar det egna intresset bäst.

  5. Jonny Disenfeldt

    Du säger att detta är på gång. Vem i regeringen driver detta ? Har du referens till arbetsgrupp ? Proposition ? etc etc.

    I storleksordningen 460 000 individer som blir resultatet av Löfvens inkompetenta hantering under 2015. Ca 160 000 + ca 300 000 anhöriginvandrande. Totalt ca 460 000 som behöver bostad, arbete samt som under lång tid i huvudssak kommer att leva på välfärdssystemet.

    Låt då se hur du valt att lösa integrationen av dessa

    * ”Att EU gör en överenskommelse med Spanien om att Enklaverna Melilla och Ceuta belägna i Marocko som redan är europeiskt territorium används som mottagningsenhet för alla flyktingar som vill koma till Europa alternativt att en överenskommelse sluts med Turkiet om att använda Turkiet som mottagningsenhet för alla som vill söka asyl i Europa.2

    Visst men det löser på intet sätt problemet vi har med ca 460 000 individer från 2015, pågår förhandlingar med Spanien, svar nej. Med Turkiet, svar nej.

    * ”Att dessa två enklaver eller Turkiet blir enda accesspunkten för asylsökande till Europa.
    Att EU länderna tillsammans bekostar väl fungerande infrastruktur där denna enhet förläggs gällande drift, boende och andra faciliteter.

    Visst men det löser på intet sätt problemet vi har med ca 460 000 individer från 2015, pågår förhandlingar med EU, svar nej.

    * ”Att alla som kommer till länder i Europa utan att passera denna accesspunkt till Europa skickas till mottagningsenheten för bedömning med omedelbar verkan.”

    Visst men det löser på intet sätt problemet vi har med ca 460 000 individer från 2015, pågår förhandlingar med EU, svar nej.

    * ” Att de alla EU länder tillsammans solidariskt finansierar alla kostnader som uppstår i mottagningsenheten.”

    Visst men det löser på intet sätt problemet vi har med ca 460 000 individer från 2015, pågår förhandlingar med EU, svar nej.

    * ”Att EU skickar ett expertteam av bestående av tillräckligt många handläggare till mottagningsenheterna för att snabbt och effektivt – Inom max 3 månader avgöra och bedöma om skydds och asylskälen hos de sökande är tillräckliga för asyl enligt EU:s och FN:s nuvarande regelverk.”

    Visst men det löser på intet sätt problemet vi har med ca 460 000 individer från 2015, pågår förhandlingar med EU, svar nej.

    * ”Att de som beviljas asyl efter beviljad asylansökan fördelas SOLIDARISKT mellan EU:s medlemsländer med omedelbar verkan och med omedelbar transport till det land i vilket de ska tas emot.”

    Visst men det löser på intet sätt problemet vi har med ca 460 000 individer från 2015, pågår förhandlingar med EU, svar nej.

    * ”Att de som får sin asylansökan avslagen på grund av ogiltiga asylskäl med omedelbar verkan skickas tillbaka till sina hemländer.”

    Visst men det löser på intet sätt problemet vi har med ca 460 000 individer från 2015, pågår förhandlingar med EU, svar nej. Vidare vet vi av erfarenhet att avslag överklagas i all oändlighet, vi har exempel på individer som suttit här i årtionden utan att bli avvisade.

    * ”Att en omedelbar evaluering av de kommandes utbildning och arbetslivserfarenhet sker så att de kan sättas i för dem rätt utbildningsinsats vilken ALLTID ska sträva mot jobb och egen försörjning.”

    Det löser på intet sätt integrationsproblemet. Omedelbar evaluering av hundratusentals individer, enormt resurskrävande … i nuläget skickas människor ut till kommunplaccering utan att man vet något om dem…

    * Att en omedelbar psykologisk evaluering sker av den som kommer för att identifiera eventuella trauman och behandla dessa.

    Det löser på intet sätt integrationsproblemet..Omedelbar evaluering och behandling av hundratusentals individer …enormt resurskrävande

    * ”Att offentlig sektor driver alla flykting och asylmottagningar/boenden utan inblandning av privata entreprenörer i största möjliga utsträckning.”

    Det löser på i

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Hur många individer som blir resultatet av anstormningen hösten 2015 vet vi ännu inte. Till att börja med kommer säkert hälften av de som kom att få avslag därför att de inte har genuina asylskäl vilket innebär att de ska skickas tillbaka. Vad gäller anhöriginvandring för de som får stanna så tror jag att den blir avsevärt mycket mindre än vad du vill påskina.

      I EU arbetas det för högtryck med att hitta lösningar på hur och vart vi kan sätta upp mottagningsenheter för att effektivt skilja på ekonomiska migranter och de med genuina asylskäl och jag vet att alla de ställen jag föreslagit finns med i dessa diskussioner.

      Sedan är det oerhört fel att använda den siffra du anger för 2015 då det verkliga antalet som kommit är betydligt lägre än så – Till och med avsevärt mycket lägre.

      • Jonny Disenfeldt

        Den verkliga siffran blir i storleksordningen 460 000 individer eftersom de 160 000 som kom 2015 som jag skrev beräknas ges rätt att få in ca 300 000 anhöriga. Bortse du från verkligheten, det är du bra på. Den som är seriös och planerar lösningar för framtiden kan däremot inte bortse från verkligheten

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Till att börja med så kommer säkert hälften dvs. ca 80.000 av de som kommit att få avslag och därmed skickas hem. Detta halverar din påhittade siffra med tänkbar anhöriginvandring med hälften så då är vi nere på 230.000 om vi ska använda din siffra.

          Sedan är det långt ifrån säkert att vi får någon anhöriginvandring att tala om för de som kom under förra hösten så att presentera en siffra som saknar verklighetsförankring är inte korrekt.

          • Jonny Disenfeldt

            Det är naivt att tro att Sverige ska kunna avvisa ca 80 000 av de 160 000. Det är dålig kontakt med verkligheten minst sagt. Du kan hitta på dina egna siffror baserade på spåkulan men de siffror jag anger baseras på historik, på fakta genom åren, att du inte klarar av att förhålla dig till dem förstår jag eftersom verkligheten, det avgrundshål som Löfven grävt för oss är så extremt djupt.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Att tro att vi kan avvisa de som får avslag är inte naivt. Detta måste ske om vår migrationspolitik ska kunna tas på allvar och då inte minst för att den förda politiken ska sända starka signaler om att Sverige följer FN:s konventioner till punkt och pricka.

  6. Jan

    Migrationspolitiken är redan spikad. Det ”tillfälliga” undantaget gäller till 2019. Och kommer med 99,9 procents säkerhet att förlängas därefter. Av, sannolikt, en moderat ministär med stöd av Sverigedemokraterna. För övrigt borde du veta att den här frågan är förbjuden att ens diskutera inom Socialdemokraterna fram till kongressen 2017. Någon ny minister kommer, naturligtvis, inte att tillsättas.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är inte förbjudet att diskutera detta i vårt parti och får jag vara med och bestämma och driva politiken i den riktning jag tycker vi ska gå så blir nästa regering även den Socialdemokratiskt ledd med starkare stöd än idag.

  7. Alexander

    ”Andemeningen är den rätta”

    Jaha, och vad är då genomförbart? Hur långt har ni kommit? När verkställs det?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Allt är genomförbart om viljan finns och jag påstår att det är rätt långt gånget även om jag inte vill ge något annat besked än att det kommer at sjösättas inom nuvarande mandatperiod.

  8. Lars Flemström

    Du är oerhört fyrkantig i ditt tänkande. Jag har i flera kommentarer beskrivit hur svensk byråkrati motverkar den spontanintegration av flyktingar, som själva vill etablera sig i det svenska samhället, annars skulle ske. Nu försvarar du också sektorsuppdelningen mellan olika politikområden, och menar att migrationsfrågorna ska hållas isär från regionalpolitiken. Den som har bott på flyktingförläggning i glesbygd och där har sett chanser att starta ett företag, ska tvångsförflyttas till en storstad och tvångsintegreras där.

    Och detta på grund av en byråkratisk idé att kostnaderna (!) för den enligt dig lönsamma flyktinginvandringen ska delas lika av alla kommuner i förhållande till folkmängd. Skulle då inte storstadskommuner med bostadsbrist kunna betala glesbygdskommuner med lediga bostäder för att ta hand om integrationen? Nej, det går inte, eftersom regeringen är ständigt handlingsförlamad av konflikter mellan S och Mp.Men det vore väl bra om Abdullah, som har varit köpman i Ramallah, kan starta upp den sedan 23 år nedlagda lanthandeln, om byn får behålla sina nya invånare? Alls icke i Anders Forss byråkratiska värd, eftersom nämnde Forss har bestämt att fler vill bo i storstäder än i glesbygder. Alla ska göra på samma sätt.

    Vad Anders Forss nu har bestämt sig att glömma är den diskussion vid hade för ett par år sedan om undanträngningseffekten. Vad som ska räknas, när vi diskuterar invandringens lönsamhet är nettobidraget till den svenska produktionen från flyktingar i arbete, med beaktande av att när någon får jobb, så förblir någon i arbetslöshet. Men det är ju populärt bland vänsterextremister och vissa högerpopulister (Fredrik Reinfeldt) att utmåla svenskar som lata och arbetsskygga, som föredrar att leva på bidrag. Märkligt nog åkomma som även drabbar invandrare som har vistats i landet några år, för det pratas ju bara om att nyanlända ska ha snabbspår.

    Jag har aldrig förnekat att invandringen ger ett visst nettobidrag till både konsumtion och produktion. Och så vitt jag vet har heller ingen annan förnekat detta. Men frågan är ju om detta nettobidrag är tillräckligt stort för att bära kostnaderna för invandringen och migrationen. Det är en oerhört cynism av dig, som fortfarande är i s.k. arbetsför ålder, att kalla kostnaderna för investeringar och fantisera om stora framtida vinster. Kan du inte fixa att vi pensionärer får ett förskott på dessa vinster, medan vi fortfarande är i livet?

    Du pratar ständigt om Malysia och chansar på att vi, som inte har bott i Sverige i stället för att leva överklassliv som kolonisatörer i andra länder, inte kan ta reda på fakta om detta land. Malaysia har en stor kinesisk befolkning. Det är sant, men är ju resultatet av invandring av kineser under flera hundra år. Malysias utveckling under de senaste 30 åren saknar inte motstycke. Sverige har genomgått en linande rekordsnabb utveckling under loppet av c:a 30 år, då Sverige omvandlades från agrarsamhållet till industri. och tjänstesamhälle.

    Vad du inte alls nämner är att Malysia har haft en mycket hög nativitet, vilken i väsentligt högre grad än invandringen, torde ha bidraget till landets stora befolkningsökning under nyligen förfluten tid, men att denna nativitet nu har avstannat. Det är just den kraftigt minskade befolkningsökningen under senare tid, som gjort att välståndet har skjutit i höjden – precis som i Sverige under rekordåren.

    Ditt sätt att göra något slags geskäft av medmänsklighet är vedervärdigt. Vi ska ta emot flyktingar och ge dem skydd, så länge de behöver skydd, av solidaritet – inte för att våra kapitalister ska tjäna på dem, välja och vraka bland utbudet av arbetskraft. Jag kallar Fredrik Reinfelt för högerpopulist. Eftersom högerpopulism är klassisk högerpolitik förklädd till arbetarpolitik. Du är själv en mästare i den högerpopulistiska genren.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om du läser det jag skrivit så försvarar jag inte sektoruppdelningen inom svensk politk – Tvärt om så vill jag att den som verkar som integrationsminister ska kunna göra så fullt ut därför att effektiv integration är överordnat allt annat om vi ska ha en fungerande välfärdsstat.

      Vi ska självfallet inte tvinga någon att flytta – Snarare ska människor få välja själva vart de vill bo. I realiteten innebär detta dock att merparten söker sig till storstäderna därför att en övervägande majoritet av människor föredrar storstadsliv framför småstads- eller glesbygdsliv. Det är utifrån detta vi måste jobba för att undvika att segregerade områden segregeras än mer.

      Min inställning är att människan själv ska få bestämma vart denna vill bo och med pågående trend – Vilken för övrigt är global söker sig människor till städer snarare än till glesbygd därför att det sociala livet i staden är rikare än det på landsbygden.

      Vad gäller Malaysia så bör du nog göra din läxa bättre Lars. De malaysiska kineserna hade kommit till Malaysia långt innan Malaysias resa från u-land till fullt utvecklad industrination startade. Det som skett under resan är att människor från främst Indonesien invandrat till Malaysia och att dessa på et effektivt sätt satts i arbete och egen försörjning. Förutom indoneser så har människor från en rad andra länder invandrat till Malaysia för att bygga sig ett bättre liv där – Något som den malaysiska regeringen bejakat och sett till att göra det bästa av genom att se till att sätta dem i arbete.

      Sedan har jag inte levt som kolonisatör i Malaysia – Tvärt om gjorde jag Malaysia till mitt hemland genom att acceptera deras sätt att leva och genom att göra mitt bästa för att inte gå emot detta.

  9. Jonny Disenfeldt

    mitt inlägg blev avklippt, forts, del 2
    * ”Att offentlig sektor driver alla flykting och asylmottagningar/boenden utan inblandning av privata entreprenörer i största möjliga utsträckning.”

    Det löser på intet sätt integrationsproblemet.Varför ? Skulle det hjälpa att minska tillgängliga resurser …

    * ”Att de som beviljats asyl i Sverige fördelas mellan alla Sveriges kommuner i samma procentuella andel som de utgör av Sveriges totala befolkning. Detta ska ske utan möjlighet att lägga in kommunalt veto och utan att den som erhållit kommunplacering ges rätten att flytta före den dag egen försörjning kan påvisas.”

    Det löser på intet sätt integrationsproblemet.Fortsatt våldtäkt på kommunal självbestämmanderätt.

    * ”Att krav ställas på den som kommer som flykting att acceptera den utbildningsplan och de övriga integrationsåtgärder som anvisas, samt kravet på att de senast inom 36 månader ska ha lärt sig svenska språket upp till en nivå som medför att de blir anställningsbara och kan klara sig själva i det svenska samhället.”

    Det löser inget, de hamnar sist i en arbetslöshetskö som redan är mycket stor för invandrare. Jobb skapas inte genom magi

    * Att uppfyllelsen av ovanstående krav verifieras genom en examination – Muntlig och skriftlig och att man vid ett misslyckande har ytterligare 6 månader på sig att klara examen och uppfylla kravet. Detta om inte specifika skäl för undantag från denna regel kan uppvisas. Att information ges om att ett misslyckas med att uppfylla kravet på att lära sig svenska språket innebär att asylärendet omprövas och att en bedömning görs för att se om de kan skickas tillbaka till sitt hemland utan risk för liv och lem.

    Kan möjligen medföra att mycket litet antal avvisas, mycket litet antal.

    * Att alla flyktingar/asylsökande under 20-års ålder sätts i skola från dag 1 i Sverige.
    Kräver resurser men ger väldigt lite, ska vi satsa resurser på de som kanske ska avvisas ?

    * Att flyktingar/asylsökande över 20-års ålder tillställs möjlighet till arbete och arbetsträning ute i det reguljära arbetslivet parallellt med studier i svenska språket redan från dag 1 i Sverige och att de kostnader som uppstår för detta täcks av staten.

    Igen kostsamt och ger inga verkliga arbeten, väldigt få arbetsgivare är intresserade eftersom det sänker deras effektivitet

  10. Jonny Disenfeldt

    fortsättning, del 3

    * Att arbetsgivarna hos vilka de asylsökande praktiserar efter fullgjord utbildning ska erbjudas att anställa den asylsökande med ett lönebidrag som stegvis trappas ner på samma sätt som för de lönebidrag som redan finns på dagens arbetsmarknad.

    Subventionerad arbetskraft, kanske bättre att acceptera löglöneyrkenas återkomst …

    * Slutligen att möjligheten till anhöriginvandring är blockerad fram tills dess egen försörjning kan påvisas.

    Hjälper tyvärr inte för de ca 460 000, de flesta av dessa anhörigas rätt ligger fast eftersom Lövfen ändrade villkoren så sent.

    Nej Anders, jag hittar ingen fungerande integrationspolitik i detta. Problemen är mängden (460 000 under ett fåtal år), deras generellt sett mycket låga utbildningsnivå, att Sverige inte har arbetstillfällen för dessa, vi har redan ett par hundra tusen svårplacerbara människor innan vi tar med dessa. Det enda du lyckas med är att ösa statliga skattepengar i diverse tröstlösa åtgärder. Detta är INTE en politik som löser huvudproblemet som Lövfen tvingat på oss.

    Du avslutar med att skriva ”Huruvida de förslag jag lämnat ovan är möjliga och praktiskt genomförbara ska jag låta vara osagt då de är blott och allena är just förslag – Förslag som syftar till att skapa en framgångsrik och lyckad integration i det svenska samhällsbygget för allas bästa.”

    Nej, det mesta är inte genomförbart, en del är beroende av andra nationer samt EU beslut, det mesta är oerhört kostsamt, ineffektivt och eller tar lång tid att komma fram till.

    DU HAR GÅNG EFTER GÅNG LÅTIT PÅSKINA ATT SITTANDE REGERING ÄR PÅ VÄG ATT LÖSA INTEGRATIONSPROBLEMEN, SENAST UNDER 2017 SKULLE DENNA LÖSNING VARA SJÖSATT, DET VISAR SIG HA VARIT EN ENDA STOR LÖGN ANDERS !

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om vi börjar från slutet så har vi inte ens nått 2017 ännu – Vi har dessutom hela året på oss och vad jag sagt är att en fungerande integrationspolitik kommer att se dagens ljus innan mandatperiodens slut.

      Sedan saknas trovärdighet för din påhittade siffra 460.000 som är helt gripen ur luften och utan relevans.

      I det förslag jag skrivit oerhört konkreta lösningar på problem och utmaningar och att använda sig av samma form av lönebidrag för att slussa in nyanlända på arbetsmarknaden som vi gör för de som varit arbetslösa länge. Att jag vill använda den metoden beror på att den fungerar bra och därför att detta för närvarande är det bästa sättet att se till att människor kommer i arbete.

  11. Alexander

    ”Allt är genomförbart om viljan finns”

    Dåså, då var det väl bara jag som ” tog ord ur sitt sammanhang”. Märkligt att det händer så ofta. Jag verkar inte vara ensam om det….

    ”jag påstår att det är rätt långt gånget”

    Nu är det snabba ryck! Från tvekan om det går att genomföra till rätt långt gånget.

    ”kommer att sjösättas inom nuvarande mandatperiod”

    Vet statsminstern om det? Vilka inom partiets ledning har kännedom om dig och dina förslag?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är genomförbart Alexander och vad jag tycker och vilka förslag jag lagt är ingen hemlighet för någon – Inte ens för partiledningen och du kan vara övertygad om att en ny integrationspolitik är på gång. Den tvekan jag uttryckte handlar mer om huruvida alla punkter på min lista kommer att finnas med eller om det bara blir delar av dem som finns med.

  12. Lars Flemström

    Såå, nyanlända ska ha samma form av lönebidrag som långtidsarbetslösa? Det betyder i praktiken att en somalier, som har bott i Sverige i 14 år utan att ha haft ett enda jobb, måste vänta 14 år till på sitt första jobb. Nu ska de ju konkurrera med nyanlända. Arbetsgivare ska alltså ha fulla möjligheter att välja och vraka bland arbetskraften. Du förespråkar högerpolitik av nästan samma slag, som arbetarrörelsen kämpade mot för 100 år sedan, då svenska arbetares lönekrav bemöttes med import av ”arbetsvilliga” från andra länder under strejker. Skillnaden är bara att de som strejkade,hade jobb ,innan de gick ut i strejk.

    Dina egna kunskaper om Malaysia imponerar inte alls. Dessutom skrev jag att invandringen av kineser till Malaysia har pågått under flera hundra år, så på den punkten behöver du inte alls rätta mig. Och man kan mycket väl ha bott i ett land, utan att veta särskilt mycket om landets befolkningsstatistik och förhållandena utanför de största städerna. Titta bara på tongivande stockholmsbaserade journalister och opinionsbildare …

    Pratet om den dåliga integrationen var från början en avledningsmanöver för att undvika en diskussion om de verkliga problemen. Att vi ska hjälpa människor till en bättre framtid i deras hemländer är ingenting som SD har hittat på. Det var Olof Palmes politik. Och för den politiken fick han motstå mycken kritik och rena hatkampanjer från den samlade högern. Vad jag vet, vill SD tvärtemot Palme, dra ner på biståndet. Du försöker starta en personkult kring Palme, samtidigt som du motarbetar viktiga delar av det som han stod för.

    Du måtte väl ändå förstå att med minst 65 miljoner flyktingar i världen, löser vi inte världsproblemen med snabbspår för nyanlända in på den svenska arbetsmarknaden? Det är ju en politik, som utgår från den djupaste pessimism om möjligheterna till en bättre värld.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om du tror att jag förespråkar högerpolitik har du nog missuppfattat det jag skrivit. Ska vi skapa effektiv integration i det svenska samhället så måste vi se till att den bärande delen i den integrationen är att sätta människor i arbete så att de får egen försörjning. Om du läser vidare så kan du se att jag även ser arbetslösa som finns i Sverige som en del av integrationspolitikens område.

      De som redan finns ska slussas in i arbete på samma sätt som de nyanlända – Dvs. genom evaluering av deras utbildningsnivå och genom att vidareutbilda dem där så krävs och slussa in dem i arbete via lönebidrag. Det ena utesluter inte det andra.

      I fallet Malaysia så har jag tvärt emot vad du trior mycket stora kunskaper – Både om storstadsliv och om livet utanför storstäderna.

      Jag försöker inte skapa en personkult runt Olof Palme men väl skapa en återgång till den politik han förde som var mer traditionell Socialdemokratisk politik än den som nu förs.

      Visst ska vi hjälpa människor i deras hemländer när så är möjligt men under rådande krig är den sortens hjälp omöjlig att genomföra och då måste prioriteringen alltid vara att hjälpa de som behöver hjälp på bästa möjliga sätt. Bästa möjliga sätt i detta fall är att ge dem förutsättningar till god integration i vårt land om de uppfyller FN:s konvention för att räknas som flykting.

      Krigen i Mellanöstern kommer att pågå länge än – I bästa scenariot ca 5 år till även om jag lutar åt att det kommer att ta mer än 10 år till innan den regionen är så stabil att de som flytt kan återvända utan risk för liv och lem.

      jag är inte pessimist när det gäller situationen där utan snarare realist när det gäller det avgrundshål som Bush och Blair öppnade efter att det varit väl slutet under lång tid.

  13. Bergis

    Låt dom slå ihjäl varandra tills dom tröttnar. Jag är så jävla less på alla religiösa krig. Och sen ska vi skötsamma svenskar betala för skiten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.