Ultratrafiken ska köras i hela kommunen och inte bara inom centralorten Umeå.
I planen för framtidens dynamiska och växande Umeå ingår en satsning utökad kollektivtrafik vilket jag tycker är mycket bra och framsynt beslut av våra politiker. Detta beslut görs för att minska bilåkandet in till stan och därmed förbättra stadsluften och stadsmiljön vilket ökar Umeås attraktionskraft i alla avseenden samtidigt som det är bra för miljön och kommande generationer.
Samtidigt som vi gör detta tycker jag att vi ska fortsätta satsningen på att bygga p-hus och infartsparkeringar just utanför centrumfyrkanten – Parkeringar med attraktiv prissättning och bra bussförbindelser in till Vasaplan för att göra det ännu attraktivare att lämna bilen hemma eller utanför centrumfyrkanten.
En sak som det dock talas väldigt lite om är hur kollektivtrafiken till våra forna kommundelar ska utformas i framtiden och det är för att väcka den debatten och resa den frågan jag skriver detta inlägg.
I min värld är det både orättvist och osolidariskt att de som bor i Sävar, Holmsund/Obbola, Täfteå och Hörnefors med flera delar av kommunen som tidigare var egna kommundelar ska ha sämre turtäthet och tvingas betala högre biljettpriser för sina kollektiva resor än de som bor på t.ex. Umeådalen, Ersboda, Tomtebo och Röbäck.
Har vi en kommun och en gemensam förvaltning för hela kommunen ska vi inte göra skillnad på biljettpriserna även om jag kan köpa att turtätheten inte kan vara densamma överallt då passagerarunderlag för detta saknas.
Jag tycker därför att vi ska utöka Ultratrafiken till att omfatta även de forna kommundelarna och se till att jämställa priserna för dessa resor senast i samband med att trafikavtalen för de entreprenörer som idag kör denna trafik går ut vilket de gör inom kort.
Har vi en förvaltning inom kommunen ska vi självklart även ha en kollektivtrafiklösning – En kollektivtrafiklösning som i sin helhet ligger inom ramen för Ultratrafiken.
Mitt förslag är att vi skapar ringlinjer i alla dessa stadsdelar och att vi i fallet Hörnefors ser till att denna ringlinje matar tåget in till centrum i så stor grad som möjligt. För byar likt Sörmjöle, Norrmjöle med flera ska vi ha busstrafik men då under Ultratrafikens flagg och inte som i dag som en del av Länstrafikens regionbusstrafik.
Även Sävar, Obbola/Holmsund, Täfteå och övriga delar av kommunen som saknar järnväg ska ha busstrafik in till stan i Ultratrafikens försorg och då till samma biljettpris som gäller inom centralorten Umeå.
För mig är en gemensam kollektivtrafiklösning med ett gemensamt biljettpris inom hela kommunen ett rättvisekrav!
När vi ändå är igång så tycker jag att det är hög tid att vi utreder alla konsekvenser – Ekonomiska, sociala och miljömässiga som skulle bli resultatet av en reform om gratis månadskort för barn & ungdomar på Ultratrafikens bussar.
För mig kommer gratis bussåkande för barn & ungdomar att innebära att även deras föräldrar väljer bussen när familjen ska in till stan därför att bussen med en sådan reform i motsats till idag blir betydligt billigare än den egna bilen.
Som den dynamiska stad Umeå är borde det vara självklart att satsa ännu mer och fullt ut skapa om inte Sveriges så i vart fall Norra Sveriges mest dynamiska kollektivtrafik.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna