Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Ultratrafiken ska köras i hela kommunen och inte bara inom centralorten Umeå.

I planen för framtidens dynamiska och växande Umeå ingår en satsning utökad kollektivtrafik vilket jag tycker är mycket bra och framsynt beslut av våra politiker. Detta beslut görs för att minska bilåkandet in till stan och därmed förbättra stadsluften och stadsmiljön vilket ökar Umeås attraktionskraft i alla avseenden samtidigt som det är bra för miljön och kommande generationer.

Samtidigt som vi gör detta tycker jag att vi ska fortsätta satsningen på att bygga p-hus och infartsparkeringar just utanför centrumfyrkanten – Parkeringar med attraktiv prissättning och bra bussförbindelser in till Vasaplan för att göra det ännu attraktivare att lämna bilen hemma eller utanför centrumfyrkanten.

En sak som det dock talas väldigt lite om är hur kollektivtrafiken till våra forna kommundelar ska utformas i framtiden och det är för att väcka den debatten och resa den frågan jag skriver detta inlägg.

I min värld är det både orättvist och osolidariskt att de som bor i Sävar, Holmsund/Obbola, Täfteå och Hörnefors med flera delar av kommunen som tidigare var egna kommundelar ska ha sämre turtäthet och tvingas betala högre biljettpriser för sina kollektiva resor än de som bor på t.ex. Umeådalen, Ersboda, Tomtebo och Röbäck.

Har vi en kommun och en gemensam förvaltning för hela kommunen ska vi inte göra skillnad på biljettpriserna även om jag kan köpa att turtätheten inte kan vara densamma överallt då passagerarunderlag för detta saknas.

Jag tycker därför att vi ska utöka Ultratrafiken till att omfatta även de forna kommundelarna och se till att jämställa priserna för dessa resor senast i samband med att trafikavtalen för de entreprenörer som idag kör denna trafik går ut vilket de gör inom kort.

Har vi en förvaltning inom kommunen ska vi självklart även ha en kollektivtrafiklösning – En kollektivtrafiklösning som i sin helhet ligger inom ramen för Ultratrafiken.

Mitt förslag är att vi skapar ringlinjer i alla dessa stadsdelar och att vi i fallet Hörnefors ser till att denna ringlinje matar tåget in till centrum i så stor grad som möjligt. För byar likt Sörmjöle, Norrmjöle med flera ska vi ha busstrafik men då under Ultratrafikens flagg och inte som i dag som en del av Länstrafikens regionbusstrafik.

Även Sävar, Obbola/Holmsund, Täfteå och övriga delar av kommunen som saknar järnväg ska ha busstrafik in till stan i Ultratrafikens försorg och då till samma biljettpris som gäller inom centralorten Umeå.

För mig är en gemensam kollektivtrafiklösning med ett gemensamt biljettpris inom hela kommunen ett rättvisekrav!

När vi ändå är igång så tycker jag att det är hög tid att vi utreder alla konsekvenser – Ekonomiska, sociala och miljömässiga som skulle bli resultatet av en reform om gratis månadskort för barn & ungdomar på Ultratrafikens bussar.

För mig kommer gratis bussåkande för barn & ungdomar att innebära att även deras föräldrar väljer bussen när familjen ska in till stan därför att bussen med en sådan reform i motsats till idag blir betydligt billigare än den egna bilen.

Som den dynamiska stad Umeå är borde det vara självklart att satsa ännu mer och fullt ut skapa om inte Sveriges så i vart fall Norra Sveriges mest dynamiska kollektivtrafik.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

21 kommentarer

  1. Olle

    Nu kan jag hålla med dig .
    Detta är angeläget för miljön och för landsbygden, tyvärr stannade du vid forna centralorterna för kommundelarna. Utvidga detta även till byarna så kan jag hålla med till 100 %,kanske med mindre bussar . Har försökt åka buss till jobbet men min arbetsdag blir då 3 timmar längre så därför fortsätter jag att åka bil .

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har i inlägget skrivit att även byarna ska ha samma biljettpriser även om turtätheten inte kan vara likas stor beroende på passagerarunderlag.

      Hur vi bäst löser detta måste vi räkna på men anropsstyrd trafik kan vara en väg som öär framkomlig.

  2. Lennart Holmlund

    Ta ett gott råd av mig och lär dig hur det fungerar. Vi betalar all inomkommunaltrafik dvs den trafik som sker inom umeåa kommun och all trafik upphandlas via kollektivtrafikmyndigheten och slutligen Länstrafiken. Ultra trafiken finns bara som namn och härör från den tiden vi hade ett eget bolag som hette Ultra och betyder Umeå lokaltrfik och härrör sig från stadstrafiken och det var den man kunde driva i egen regi. Vilket vi upphörde med då nya lagar om kollektivtrafiken kom till. På de linjer som ligger utanför stadstrafiken upphandlas den över hela länet och måste så göras för att från en del orter går trafik som är stomlinjer inom länet som vissa turer tex från Tärnaby där landstinget betalar. På linjer utanför tätortstrafiken har man en taxa som baseras på avstånd. Tex får man från Hörnefors åka tåg in till Umeå på länstaxa. Det finns mycket mer att säga om kollektivtrafiken som jag inte berört nämligen om den ska ligga hos landstinget och skatteväxling ske. Det har vi inte tyckt varit ett bra alternativ då vi anser att ska vi klara miljön måste vi prioritera statstrafiken som är mest angelägen för miljön. Därmed sagt att Ultratrafiken kan inte köras i hela kommunen då det är vad som menas enligt lagar om kollektivtraf tätortstrafiken

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag är fullt medveten om hur bakgrunden ser ut och om hur trafiken upphandlas Lennart. Visst har vi stomlinjer men trafiken från de ställen jag räknar upp är inte stomlinjer.

      Att Ultratrafiken blott och allena är ett namn är jag fullt medveten om men det förtar inte det faktum att alla kommunmedborgare i en kommun med en enda gemansam förvaltning även ska ha samma biljettpris för alla kommunmedborgare som reser kollektivt.

      När vi avskaffade kommundelarna och införde en gemensam förvaltning för hela kommunen är det inte mer än rätt att bygga ut stadstrafiken till att omfatta hela kommunen och alla dess medborgare även om vi från vissa ställen likt Botsmark med flera byar kan göra så genom att samarbeta med Länstrafiken och genom att se till att subventionera så att biljettpriset blir densamma för dessa resor som i stan.

      Vad gäller Sävar, Täfteå, Obbola/Holmsund och Hörnefors så ska denna trafik ingå i stsdstrafiken (läs Ultratrafiken) och inte som en del av Länstrafikens regiontrafik och då av rättviseskäl därför att vi som kommunmedborgare betalar skatt till en och samma kommun.

      Det finns inget lagligt hinder för att köra Ultratrafiken i hela kommunen på det sätt som jag säger – Den som påstår det bör läsa på mer.

    • Ville-Valle

      … se där ja, nu ska den store men vid det här laget avdankade S-hövdingen med drygt 900 000 kronor i årsinkomst 2015 ta en självtänkande partifrände i örat, en person som haft fräckheten att inte fråga om lov av den store S-hövdingen först innan han offentliggör sina tankar. Vore det inte bäst för den store men avdankade S-hövdingen att sätta sig ned och ta sig en funderare: när man åldersmässigt har gått in i det åttonde decenniet har man uppnått en aktningsvärd ålder med smygande senilitet och demens. Då har man en självklar rätt att ställa sig i kön till något kommunalt äldreboende, gärna särskilt boende, där man kan ägna dagen åt kreativa uppgifter som att rita gubbar och sjunga i huskören. Dessutom får man hjälp med att skaffa en godeman som kan hjälpa en i vardagen.

    • Lars Flemström

      Man har svårt att tro att du ens har suttit i en buss, så okunnig som du är om finansiering av kollektivtrafik samt möjliga taxesystem för prissättning av resor med densamma. Ta ett gott råd från mig och lär av Holmlund hur det fungerar.

      Det mest rättvisa är naturligtvis om alla betalar lika mycket per kilometer, oavsett om en kommungräns passeras eller ej. Och vem ska betala kalaset, har du tänkt?

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Jag är inte okunnig om finansieringen av kollektivtrafiken och jag är fult medveten om att en enhetstaxa kommer att kosta kommunen pengar. Men med en förvaltning ska vi inte ha olika priser för olika kommuninvånare.

        Vi ska inte ha någon kilometertaxa i kommunen utan samma pris för alla. Ska vi ha kilometertaxa så måste en sådan i sådana fall även omfatta kommunskattens storlek där denna minskar ju längre från centrum en invånare bor.

  3. Jan-Erik Vahlström

    Jag håller med dig om denna trafiklösning, men om vi nu ska ha gratis bussresor för barn och ungdom så borde det ju i rättvisans namn även gälla pensionärer. Det borde räcka att pensionärer fortfarande betalar en högre skatt och då på en betydligt lägre inkomst.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag kan visst hålla med om att även pensionärer borde resa gratis men låt oss börja med barn och ungdomar så kan vi bygga vidare sedan.

      • Lars Flemström

        Det är väl självklart att lanthandelns konkurrensläge förbättras något, om det kostar mindre att åka till närmaste lanthandel än till Maxi stormarknad i centralorten.

        Om vi tar politiskt beslut att det skall vara dubbelt så dyrt att åka med den egna bilen som kollektivt, ska det inte vara åtta gånger dyrare för den stackars bilist, som bor i någon avkrok, som kanske inte ens har någon kollektivtrafik.

        Och det kommer att bli ännu glesare trafikutbud i de mer glesbefolkade kommundelarna med dina kommunistiska experiment med underfinansiering av kollektivtrafiken.Varifrån ska pengarna tas?

        Du känner kanske inte till att man har lagt ner bussturer, bl.a. många tvärförbindelser i Stockholms län för att finansiera vänsterextremisternas (V +Mp) och Muslimska brödraskapets (som har tagit över delar av socialdemokratin) taxepolitiska stolligheter?

        Du är dessutom en dålig politisk strateg, om du inte begriper att mäktiga bilistorganisationer kommer att kräva kompensation bl.a. med krav att privatbilismen ska räknas som en del av kollektivtrafiken och få samma skattesubventioner som den. Att den tanken inte är ny, hade du vetat, om du hade bott en länge tid i Sverige i stället för att turnera runt jorden och levt under helt andra ekonomiska villkor än lokalbefolkningen.

        Jag vill helst inte lägga ord i Holmlunds mun. Men jag gissar att han, som gammal erfaren S-politiker i Norrland, har lärt sig att med din frikostighet med valfläsk, kan det komma oönskade reaktioner från väljare, som känner sig särskilt missgynnade. I detta fall bilister i glesbygd, med din politik.

        Det må vara okej att bilresan är dyrare. Men proportionerna ska vara lika för alla.

        Dessutom gillar jag inte ditt sätt att försöka lura pensionärer. Vi som är pensionärer idag, lever inte längre när dina rundhänta löften om gratisresor även för pensionärer äntligen ska infrias.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det är inte nödvändigtvis så att lanthandelns förutsättningar stärks när näst intill alla som bor på landsbygden ändå jobbar i stan och därför handlar på vägen hem från jobbet därför att de använder egen bil snarare än kollektivtrafik för att resa mellan arbete och bostad.

          Skulle vi få dessa att övergå från egen bil till kollektiva transportmedel skulle lanthandeln sannolikt tjäna på det då kollektivtrafikstråken inte nödvändigtvis passerar via stormarknaderna.

          Att vi som samhälle måste kompensera de som inte har tillgång till kollektivtrafik är vi överens om och det är hur detta ska ske som jag fortsatt funderar över utan att ha kommit på en bra och solidarisk lösning på problemet.

          Pengarna till enhetstaxa inom den kommunala kollektivtrafiken ska betalas av biljettintäkter och skattemedel vilket är den enda möjliga finansieringskällan möjligen kompletterad med statliga bidrag för kommuner med mycket glesbygdstrafik.

          Att bilismens organisationer kommer att protestera tar jag för givet och för dessa organisationer kommer jag att säga som det är – Att privatbilismen ska beskattas hårdare så att en övergång till kollektivt resande kan premieras.

          Vad gäller bilister i glesbygd så har jag sagt många gånger tidigare att dessa ska kompenseras fullt ut och det löftet står jag fast vid på solid grund då allt annat är otänkbart i ett solidariskt samhälle.

          Att Sveriges pensionärer ska ha en bättre pension och bättre levnadsbetingelser är ett löfte som jag rakryggad står upp för. Gratis kollektiva resor för barn och ungdomar ska när detta är genomfört följas av gratis resor för pensionärer som ett led i att göra det bättre för Sveriges pensionärer med det tillägget att detta är en kostnads staten och inte kommunerna ska bära.

          • Lars Flemström

            Då får du göra en förskottsbetalning till oss som redan är pensionärer medan vi fortfarande lever. Vi är inte alls överens om att de som inte har tillgång till kollektivtrafik ska kompenseras för detta.Du kan fortsätta att fundera på hur detta ska ske, för du kommer ändå inte att komma på någon lösning. Det skulle bli oerhört dyrt för samhället, bl.a. därför att många självvalt skulle sätta sig i den situationen

            Eller har du tänkt att det ska krävas tillstånd från någon kollektivtrafikmyndighet, innan man får bosätta sig var man vill? Lösningen är att du slutar driva populistisk oppositionspolitik mot ditt eget parti och låter förnuftet bestämma politiken..

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Hur lösningen ska se ut är jag precis som jag sade inte klar över men ett sätt kan vara anropsstyrd trafik även om det blir svårt med spontanresor med en sådan.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag har inte påstått att det kommer att bli gratis men att alla kommunmedborgare betalar samma pris för sin resa är ett rättvisekrav. När det handlar om gratis resor för barn och unga så måste kalkylen slås ut över flera år och gör vi det och räknar på alla parametrar som ingår i en sådan satsning är jag övertygad om att även det ekonomiska utfallet blir positivt.

  4. Lennart

    Har du vetat hur kollektivtrafiken ska fungerat har du inte skrivit inlägget som du gjort. Det är orsaken till at jag skrev som jag gjorde. Sedan vi färndtade systemen gar vi haft den bästa irvecklungen i hela Sverige och skulle vi göra som du vill blir det första man måste ta bortbär gratis trafik för de som har färdtjänst för det är med än vad lagen säger om kollektivtrafik. Färdtjänst är egentligen till för de som inte kan åka kollektivtrafik. Att Wahlström håller med dig är inte förvånande för han vile ha kvar Ultra som bolag. Har vi haft kvar det systemet har kollektivtrafiken varit betydligt dyrare än idag och har inte varit förenat med den lagstiftning vi har och då har nog inte Botniabanan kommit till i alla fall inte med några kommunala pengar

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om vi börjar från slutet så hade det inte varit några problem att fortsätta köra Ultratrafiken i egen regi då det inte är något lagkrav att stadstrafik ska konkurrensutsättas. Nu var det inte en återgång till trafik i egen regi jag efterlyser utan samma taxa för alla kommuninvånare.

      Tro mig Lennart jag vet hur lagstiftningen ser ut och det finns inga legala hinder alls för att göra Sävar, Obbola/Holmsund, Täfteå och Hörenefors till en del av Ultratrafikens område.

      Varför du tycker att vi ska måsta ta bort färdtjänsten har jag svårt att förstå då det inte ligger något olagligt alls i att ha det system vi har idag när dessa åker kollektivt.

  5. Lars Flemström

    Det är ren lögn, det du skriver, att det kostar olika för olika kommuninvånare (om jämförelsen avser bostadsort inom kommunen). Det kostar lika mycket för den som bor i Umeå och jobbar i Holmsund som för den som bor i Holmsund och jobbar i Umeå.Men det är klart att du vill ta ifrån lanthandeln den lilla konkurrensfördel den har och gynna stormarknaderna i centralorten och låta samhällets svagaste betala kalaset. Holmlund, som är gammal erfaren kommunalpolitiker, vet att det fungerar så med röstfiske bland de välbeställda och mest högljudda och därför är han skeptisk.till dina förslag.

    Dessutom pekar den tekniska utvecklingen mot smidiga betalningslösningar, som gör det möjligt att betala med GPS-mobil e. dyl. för exakt den sträcka man åker. Vilket också kommer att ge största rättvisa mellan bilister och kollektivtrafikresenärer. Ska det ena vara dubbelt så dyrt som det andra, ska det vara så för alla, oavsett bostadsort och hur långt man åker.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Självklart är kostnaden för en resa mellan Holmsund och Umeå lika oavsett i vilken riktning man reser. Detta sagt så är det billigare att resa inom Umeå än det är att resa mellan Umeå och Holmsund eller mellan Umeå och Sävar och det är den skillnaden jag vill ta bort. Är vi en kommun med en gemensam förvaltning ska priset för en kollektiv resa vara samma i hela kommunen.

      Lanthandeln kommer på inget sätt att påverkas av sänkta biljettpriser för de som bor utanför centralorten. Redan i dag jobbar många av dessa i stan och använder sig av den egna bilen för sina resor vilket är mer menligt för lanthandeln än sänkt pris på bussresor.

      Samma taxa i hela kommunen är ett rättvisekrav. Detta rättvisekrav uppfylls t.ex. i Stockholm där du kan resa med ett och samma kort och ett och samma pris hela vägen från Märsta/Arlanda ner till Södertälje och ut till Nynäshamn.

      Biltrafiken och kollektivtrafiken ska inte ha något rättviseperspektiv den emellan. Om något så ska biltrafiken betala mer än idag samtidigt som åkande med kollektiva färdmedel ska gynnas då detta är bäst för vår miljö.

  6. Lars Flemström

    Såå, du har alltså tänkt finansiera den anropsstyrda trafiken genom kraftiga prissänkningar i den tidtabellslagda trafiken?! Tänk att jag inte har kommit på det själv! Du är ett ekonomiskt geni, Anders!
    Jobbade du i Ebberöds bank, när du var bankman?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Som samhälle har vi ansvar för att se till att kollektivtrafiken fungerar och har vi som i Umeå ambitionen att öka resandevolymerna och linjenät och turtäthet så är det självklart att detta kommer att kosta mer pengar.

      Men det tar inte bort det faktum att det är en rättvisefråga att alla kommuninvånare betalar samma pris där ordinarie linjenät finns.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.