Regeringen backar om kilometerskatten efter massiv kritik.
Precis som jag förutspått så tvingades min egen regering till sist att backa vad gäller införandet av en kilometerskatt för den tunga trafiken.
Att de gör så och dessutom anger att man backar för att en kilometerskatt slår orättvist mot Norrland och mot glesbygden innebär att de lyssnat på mig och andra som framfört just orättvisan som ett argument därför att andra transportalternativ än lastbil saknas på många håll.
Efter massiva NEJ från tunga remissinstanser såsom LO, näringslivet och företrädare för glesbygd backar man därför.
Tack Regeringen – Er lyhördhet uppskattas!
Regeringen säger att man ska arbeta fram ett nytt förslag till vägslitageavgift men då ett som inte diskriminerar landsdelar som saknar andra transportalternativ än lastbil.
Att vi har någon form av vägslitageavgift och då speciellt för utländska lastbilar som utför transporter i Sverige tycker jag är bra och behjärtansvärt.
Om Tyskland kan debitera vägavgifter för den sträcka utländska tunga fordon kör på tyska vägar borde Sverige kunna göra precis samma sak. I Tyskland använder man sig av en så kallad ”Go-box” som registrerar vart man kört och hur långt man kört varvid avgiften betalas innan man åker ut ur landet.
Det systemet borde inte vara allt för svårt att implementera även i Sverige för utländska långtradare.
När det gäller svenska långtradare borde man kunna använda samma system i de delar av landet där tågtransporter är tillgängliga som transportalternativ till lastbilen medan transporter där alternativa transportmöjligheter saknas kan vara avgiftsfria.
I vart fall är det bra at regeringen vaknat i 11:e timmen och insett orättvisan med en kilometerskatt – Nu blir det till att gå tillbaka till ritbordet och komma med en lösning som fungerar.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna