Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Socialdemokraternas bud om 10.000 fler polisanställda till 2024 är ett realistiskt bud.

Jag tror att de allra flesta är överens om att det behövs fler poliser och fler civilanställda inom polisen för att klara de utmaningar vi redan har och de vi står inför i framtiden. Buden om hur många dessa ska vara numerärt och vem som ska bestämma fördelningen mellan utbildade poliser och civilanställda råder det delade politiska meningar om.

Hur fort de ska bli fler och när de senast ska vara på plats har det haglat friskt med förslag om från olika politiska partier på senare tid vilket andas viss populism.

Därför är jag tacksam över att min egen regering nu lägger ett balanserat förslag på 10.000 fler polisanställda fram till 2024 och fastslår att fördelningen mellan polisutbildade och civilanställda inom polisen är en sak som är upp till polisen själva att bestämma vilket är helt rätt då polisen själva är bäst skickade att bestämma detta.

Att tiden för när detta ska vara genomfört sträcks ut fram till 2024 tycker jag är bra då det tar tid att utbilda nya poliser och än längre att upprätta de 2 nya lärosäten regeringen aviserat för denna utbildning.

Politik handlar inte om populism utan om realpolitik vilket jag tycker att regeringens förslag tar fasta på. Det finns ingen anledning att lova massor av nya poliser och anslå pengar till det om det inte finns resurser att utbilda de man utlovar ska tillkomma.

Att regeringen överlämnar lönebildningen till arbetsmarknadens parter trots att man vet att lönerna för polisyrket måste upp för att attrahera sökande till polisutbildningen kan man ha delade meningar om och jag är inte helt överens med regeringen om att detta är rätt väg att gå.

Min inställning är att regeringen i vart fall kunnat anslå tonen och berätta att man är beredd att skjuta till de pengar som krävs för att polisyrket ska bli ordentligt attraktivt – Något jag tror behövs om vi ska lyckas i föresatsen att anställa de 10.000 polisanställda som utlovas.

Förhoppningsvis har mina partivänner i beslutande ställning redan tagit fasta på det och kommer att se till att löneutvecklingen blir det den måste vara för att göra yrket attraktivt även om vår socialdemokratiska grundinställning alltid måste vara att löner ska förhandlas av arbetsmarknadens parter.

Därför ger jag regeringen betyget med beröm godkänt i denna fråga och hoppas att därmed att övriga partier röstar JA när detta ska klubbas i riksdagen.

Avslutningsvis hoppas jag att ledningen för polismyndigheten i och med detta tar sitt förnuft till fånga och gör en nödvändig analys av vilka polisfunktioner som ska förstärkas i och med den nya satsningen. För egen del hoppas jag att trafikpolisen får en renässans då fler trafikpoliser är ett måste om Nollvisionen ska nås.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

40 kommentarer

    • andersforss (inläggsförfattare)

      vad man får för poliser beror nog till stor del på den utbildning som ges – Sedan är jag ingen förespråkare för sänkta inträdeskrav men med det sagt är det inte omöjligt att de måste reformeras för att passa dagens verklighet.

      • Lars Flemström

        Det måste bli ett slut på utplundringen av pensionärer och låginkomsttagare, för att politiker ska fjäska för den ena gruppen kelgrisar bland offentliganställda. Poliser har kanske inte hittills varit kelgrisar, men blev det inom några timmar i fredags. Jag avstår från att ha synpunkter på vad som är ”rätt” lön för lärare, sjuksköterskor och poliser, utan det får ”parterna” komma överens om.

        Att locka sökande till olika utbildningar med politiskt styrda löneökningar är ekonomiskt ansvarslöst. Ska tidigare anställda med många år i yrket också har lönehöjningar? Då blir det dyrt. Poliser som vill ha högre lön kan ju söka sig till andra yrken. Ja, du läste rätt. Det är inget fel med ökad rörlighet på arbetsmarknaden.

        Yrkeserfarenhet som polis torde vara en bra merit inom många branscher. Varför inte skriva kontrakt med dem, som slutar att de står till förfogande under de första fem åren, som förstärkning vid extra-ordinära händelser?För krävande uppgifter i yttre tjänst behövs en poliskår med låg medelålder, men ändå några års erfarenhet.

        Slopa idiotin att hela arbetskraften ska ha ”högskolebehörighet”, och inför i stället en ettårig yrkesförberedande teoretisk utbildning direkt efter grundskolan för bl.a. poliser och militärer, samt en yrkesförberedande praktiskt utbildning för s.k enkla jobb, ”allmän arbetarutbildning”,

        Följt av en ettårig, tvåårig och treårig yrkesutbildning för blivande poliser. Lägsta ålder för anställning som polis, alla tre kategorierna bör dock vara 21 år. Jag förutsätter då också 5 månader soldatutbildning som värnpliktig, följt av 5 månader truppbefälsutbildning. En ny polis i statlig allmän polistjänst kommer då att ha en femårig utbildning med inriktning på polisyrket efter grundskolan.

        Efter några år i yttre tjänst, kan sedan polismannen eller -kvinnan söka olika specialutbildningar (fortbildning) inom polisen. De poliser, som arbetar med de mest krävande och farliga arbetsuppgifterna kommer då att ha en låg ålder, då de fortfarande är i fysisk toppform, och har både god utbildning och erfarenhet av tuffa arbetsmiljöer.

        Polisutbildningen anornas så att den tvååriga utbildningen blir en påbyggnad på den ettåriga utbildningen, som alla ska gå, varefter den treåriga utbildningen blir en påbyggnad på den tvååriga utbildning, som alla poliser i offentlig tjänst ska gå. Fördelen med detta system, är att man snabbt, bara dryg ett år efter beslut, kan öka antal poliser med de längre utbildningarna, genom att de som har de kortare utbildningarna läser ett år till.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          regeringen ska inte delta i lönebildningen – det ska arbetsmarknadens parter sköta men att lönerna måste höjas och att höjningarna ska omfatta alla poliser – Dvs. även de som finns i yrket är ett måste om det ska vara attraktivt at vara polis.

          Regeringens enda uppgift är att signallera att de ställer upp på löneökningar och är villiga att tillskjuta det arbetsmarknadens parter kommer fram till är rimliga höjningar för att göra yrket attraktivt.

          Sedan är vi helt överens om att detta inte får ske på bekostnad av pensionärer och låginkomsttagare.

  1. Jonny Disenfeldt


    Hmm… det var inte länge sedan ledande socialdemokrater hånade t.ex KD som ville ha 10000 mer poliser … snacka om helomvändning … deras trovärdighet är inte hög …

    Ett problem : Trots att man sänkt begåvningskraven lyckas polisen inte fylla alla utbildningsplatser. Begåvningspoängen har sänkts från fyra till tre. En normalbegåvad person ligger mellan fyra och sex poäng (Staninerpoäng).

    Man har bara lyckats fylla 700 av 800 utbildningsplatser trots dessa krav som ligger UNDER NORMALBEGÅVNING.

    Begåvningsreserven kanske inte är den bäst lämpade för polisyrket …
    Men, va tusan, kolla bara vad t.ex rikspolischefen och chefen för polisens Nationella operativa avdelning. häver ut sig om senaste terroristattacken i Stockholm … man säger

    ”det kan ta ett år innan utredningen av dådet är klar.
    – Det kommer att kräva ett hundratal utredare, analytiker och it-brottsexperter, ”

    Med en sådan inkompetent och dålig organisation så att ett brott där gärningsmannen erkänner ska kräva sådana utredningsresurser så förstår man hur illa ställt det är med begåvningen…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vi Socialdemokrater har för vana att lösa problem när de uppstår och när det nu är helt klart att det saknas poliser så ser vi till att lösa det problemet på ett realistiskt sätt Jonny vilket detta balanserade förslag är – Detta till skillnad från KD som skulle rekrytera snabbare än det finns chans att utbilda nya poliser.

      Att vi inte får tillräckligt många sökande beror sannolikt på lönesättningen och det är därför jag föreslagit att vi ska ge polisen en rejäl pott pengar till höjda löner för att sedan överlåta åt parterna att förhandla om hur stora höjningarna ska vara.

      • Sven

        Lönen är bara en del till att det är svårt att rekrytera.
        Arbetsvillkoren i övrigt är en annan.
        Gäller f.ö. De flesta i offentlig sektor.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          I just detta fall anger poliserna själva lönen som största anledning och visst behöver även arbetsvillkoren förbättras vilket gäller både privat och offentlig sektor.

          • Sven

            Ändå tar inte politikerna på allvar det alla offentligt anställda säger – att politiken, oavsett färger, bara ökar administrationen i tro att det ökar kvaliteten. Det gäller lik väl poliser och lärare som bygglov och företagande.
            Ändå görs inget mer än att SNACKA om förenklingar. I verkligheten blir det tvärt om.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag hoppas och tror att vi kan lätta på administrationen och ha dedikerade administratörer likt i gamla dagar när vi nu ska anställa massivt inom offentlig sektor.

  2. Fredrik

    Det är väl inte din egen regering Anders utan Sveriges regering? Och, varför är förslag från politiska partier populism, men förslag från regeringen inte det?

    Förslaget är att 10000 fler anställda till Polisen och att Polismyndigheten själv ansvarar för fördelningen av civilanställda och poliser. Något du tycker är bra från regeringens sida eftersom polisens själv är dem som är bäst på att bestämma vad de behöver i form av civilanställda och poliser. Att dessa 10000 dessutom ska tillkomma under åren fram till och med 2024 är också något du tycker är bra eftersom det tar tid att utbilda poliser.

    Så långt, helt okej Anders. Men, sedan börjar du åter igen motsäga dig själv. Helt plötsligt är inte förslaget från regeringen balanserat eftersom du inte tycker att arbetsmarknadens parter borde vara dem som sätter nivån i lön. Regeringen tycker det, hedrar Saltsjöbadsavtalet från 1938, men du Anders tycker nu helt plötsligt att regeringen gör fel. Att regeringen borde ”sötat” budet genom att sätta nivån eller lova skjuta till det som krävs för att göra yrket attraktivt, något du anser absolut nödvändigt om man överhuvudtaget ska lyckas med uppgifter att anställa 10000 fler fram till 2024. Så Anders, vad är det som gäller? Är regeringens förslag balanserat eller borde de ha gjort det på ett annat sätt, ditt sätt? För, du kan inte påstå en sak och hävda något annat och säga att det betyder samma sak.

    Till sist, du säger att ansvaret för att fördela dessa 10000 anställda inom polisen ska vara något som polisen själva ska göra eftersom de har den bästa insikten var dessa anställda behövs mest men så avslutar du med att du önskar att trafikpolisen får fler anställda eftersom det kommer att behövas för att nå målen i nollvisionen. Alltså, nu helt plötsligt är inte polisen kapabel till att själva bestämma utan behöver någon (dig tydligen Anders) som talar om för dem hur de bör tänka. Dessa 10000 anställda ska vara på plats 2024, fyra år efter delmålet för nollvisionen som är 2020 med maximalt 200 döda och 2000 svårt skadade i trafiken. De poliser som ingår i dessa 10000 anställda kommer inte att vara utbildade 2020 eftersom de pengar som nu avsatts (eller som föreslås) kommer först till gagn för Polisutbildningen höstterminen 2017 som tidigast och redan idag, vårterminen 2017 samt höstterminen 2016 finns tomma stolar på utbildningen.

    Problemet med antalet poliser är betydligt mer komplext än enbart mer resurser eftersom mer pengar kan kanske stoppa flödet av poliser som slutar, genom t ex höjning av lön men att bygga en solid grund att stå på krävs mer än några år att göra. Så, Kristers inlägg här ovan är ytterst relevant. Vad händer om ”din” regering får för sig att sänka kraven för att kunna bli polis? Allt för att nå sitt mål om 10000 fler anställda? Dessa frågor är ytterst relevant och jag är övertygad om att det finns inte en enda politiker som kan svara på dessa frågor, däremot finns det flera inom polisen som kan det. Dessa ska lyssnas på, och göras som de kräver. ALLT annat är politisk populism, oavsett vem det kommer ifrån.

    Om du Anders inte är en förespråkare av sänkta krav för utbildning av polis, då kan du heller aldrig försvara ett politiskt beslut som gör precis detta. Och, du är naiv Anders om du inte tror att sänkta krav ger dig en sämre kvalitet. Att Polisutbildningen ska uppdateras är en självklarhet, så fungerar det på alla utbildningar på universitetet. Det sker alltid en granskning och koppling till den verklighet som finns i polisens verksamhet, tro mig. Att reformera en utbildning kan betyda att den blir striktare, längre, svårare att komma in på vilket i sin tur INTE underlättar för den sittande regeringen att uppfylla målet med 10000 fler anställda innan 2024.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      När jag skriver min egen så avser jag den som har samma partifärg som jag och att andra förslag är populism baserar jag på att de skulle genomföras snabbare än det går att utbilda det antal poliser de ville utöka med.

      Sedan har jag inte sagt att regeringen ska sätta lönen men väl att regeringen ska anslå så mycket pengar att lönerna kan höjas rejält – Hur mycket ska parterna förhandla om.

      Precis som jag skrivit så överlåter jag åt polisen att bestämma hur fördelningen mellan civilanställda och poliser ska se ut och önskemålet om fler trafikpoliser är just ett önskemål och inget krav.

  3. Jonny Disenfeldt

    En av många som fått nog är Pierre Leander som på måndagen polisanmälde regeringen för vållande till annans död, kroppsskada samt tjänstefel. I ett Facebookinlägg konstaterar han att tredje kapitlet och sjunde paragrafen i brottsbalken säger följande: “Den en som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter”.

    Leander menar att regeringen begått tjänstefel då man inte verkställt utvisningen av den uzbekiske terroristen Rakhmat Akilov och även om det inte funnits uppsåt till brott har regeringen stått likgiltig inför konsekvenserna av detta icke verkställda beslut.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154139752306653&set=a.10150103094151653.276193.628536652&type=3&theater

    Rörande advokat Rambergs fake news …
    http://www.expressen.se/nyheter/ramberg-rattas-av-ygeman-40-har-akt/

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är polisen och inte regeringen som ska verkställa utvisningar Jonny och så vitt jag förstår enligt rapporterna har han varit efterlyst utan att hittas.

      Sedan är nästa fråga om han skulle återvända frivilligt om han hittats då vi i enlighet med internationella konventioner inte utvisar människor till Uzbekistan mot deras vilja.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Till Uzbekistan gäller att den som utvisas måste medge utvisning – Om inte utvisar vi inte dit enligt Migrationsverket.

          • Jonny Disenfeldt

            Fel Anders, Sverige utvisar visst, även under tvång , läs Ygeman-länken jag refererade till, eller ljuger Ygeman ?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att gå ur EU löser inga problem Bergis – Dessutom är ett Sverige utanför EU ett isolerat Sverige vad gäller handel.

  4. Lars Flemström

    Med den tredelade polisutbildningen kan alltså poliskårens numerär snabbare anpassas efter behovet, ökas för att trycka tillbaka brottsligheten. När det är gjort torde behovet av poliser minska, och då ska också poliskårens numerär krympas, exempelvis genom att f.d. poliser – med sin vana att tolka lagar och bestämmelser – bl.a omskolas till handläggare hos diverse myndigheter.

    Ebba Busch-Thor, KD, har precis som jag föreslagit att det införs en ettårig polisutbildning. Precis som jag, anser hon att, att denna utbildning ska vara för väktare i privat tjänst, vilka nu har en utbildning på endast två veckor, trots att de utför i praktiken polisiära uppgifter, såsom att gripa eller avhysa stökiga personer. Hon kan tydligen tänka sig att de ska ha samma befogenheter som ”riktiga” poliser, medan jag menar att det ska de bara ha inom geografiskt begränsade områden och vid akuta händelser. De ska inte åka runt och gripa folk i deras hem.

    Den treåriga polisutbildningen, som jag föreslår, och är ett halvår längre än nuvarande polisutbildning, ska vara obligatorisk för ”statspoliser”, d.v.s för anställning hos den statliga Polismyndigheten, som Dan Eliasson är chef för. Den tvååriga polisutbildningen ska vara obligatorisk för all annan offentlig tjänst, såsom närpolis, militärpolis och trafikpolis.

    Jag har tidigare föreslagit att närpolisverksamheten kommunaliseras och samordnas med övrig brottsförebyggande verksamhet, som kommunerna ansvarar för. Transportstyrelsen, som ansvarar för trafiksäkerhetsarbetet på väg och järnväg, bör vara huvudman för trafikpolisen. Militärpolisen, som ska vara en del av försvarsmakten, ska ansvara för polisverksamheten under krig och ockupation samt vara den civila polisen behjälplig vid särskilt personalkrävande händelser.

    Dagens väktare är egentligen beundransvärda för att de gör ett bra jobb, trots sin korta utbildning, men med den privatisering som skett av arbetsuppgifter, som tidigare har utförts av poliser, är utbildningen likväl för kort. Väktare kan vara först på en brottsplats, men vet de hur de säkrar en brottsplats och håller nyfikna på avstånd, och rapporterar till de poliser som sedan anländer? Vet de hur man griper en våldsam person, utan att tillfoga den personen onödiga skador eller själv bli skadad?

    Jag föreslår att alla, som arbetar i yttre tjänst hos ett vaktbolag, antingen ska ha en (minst) ettårig polisutbildning eller en väktarutbildning på (minst) sex veckor. Polisutbildningen ska vara obligatorisk för väktare, som utför polisiära arbetsuppgifter, som att gripa och kvarhålla ”farliga” personer, köra värdetransporter – ett farligt jobb, som kräver förmåga att skydda sig själv.

    Sexveckors-utbildningen ska vara för mer traditionella bevakningsuppgifter, såsom att kolla att fönster och dörrar är stängda och låsta och att inga obehöriga befinner sig i lokalerna, eller har blivit inlåst på toaletter, men man själv inte behöver gripa någon, utan kan vänta på polis, samt upptäcka kemiska utsläpp, brandrisker, märken efter inbrottsförsök, sam att skilja normal från onormalt (kan vara tecken på brottsförberedelser), iaktta och rapportera.

  5. Lars Flemström

    Jag tror inte att en polis måste vara ”bäst i klassen” i alla ämnen, men måste ändå ha vissa egenskaper som alla inte har. Jag tror därför inte att det är nödvändigt att höja de formella kraven (men de bör ej heller sänkas) på blivande poliser, men kanske behövs en ökad tyngdpunkt på de sökandes lämplighet. En polis har enastående maktbefogenheter och polisyrket måste ha hög status, utan att han / tror sig vara förmer än andra.

    Det är nog snarare yrkets status och känslan att man gör skillnad och är allmänt uppskattad, än lönen, som kan locka sökande med de rätta egenskaperna. Arbetstiderna torde vara den största nackdelen. Tyvärr begås de flesta brotten, när ”vanliga” människor är lediga. Poliser bör i största möjliga män var lediga samtidet som andra är det, så att poliskåren inte blir en socialt isolerad grupp i samhället.

    En ökning av antalet ”civilanställda” kan vara en lösning på polisbristen på kort sikt. Men är en dålig lösning på längre sikt. Det behövs många poliser för att även poliser kan vara lediga under veckoslut och storhelger i skälig omfattning. Men vad ska alla dessa poliser, som behövs för att bemanna veckosluten, göra under övrig tid?

    Slutligen föreslår jag rekrytering av utländska poliser, med en utbildning liknande den svenska. Man kan väl också rekrytera utländska lärare till den svenska polisutbildningen?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Precis Lars – Lämpligheten ska ha större betydelse än den teoretiska grundkunskapen då teoretisk kunskap är relativt lätt att tillföra medan lämplighet för yrket är oerhört svår att tillföra.

  6. Ljuset

    Om man sänker begåvningskraven för tillträde till polisutbildningen, öppnas möjligheten för invandrare med lägre utbildning att börja som poliser.
    ” Två flugor på smällen” Dels lägre arbetslöshet bland invandrare och flera poliser ute på gatorna.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten. Sänkta inträdeskrav behöver inte betyda ”osmartare individer” utan bara att den initiala teoretiska kunskapsnivån är lägre – Något som kan utbildas bort genom att addera det som saknas i själva polisutbildningen.

      • Jonny Disenfeldt

        Trots att man sänkt begåvningskraven lyckas polisen inte fylla alla utbildningsplatser. Begåvningspoängen har sänkts från fyra till tre. En normalbegåvad person ligger mellan fyra och sex poäng (Staninerpoäng).

        Man har bara lyckats fylla 700 av 800 utbildningsplatser trots dessa krav som ligger UNDER NORMALBEGÅVNING.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Detta kommer att ordna sig Jonny och högre lön och bättre löneutveckling är en väg att göra polisyrket mer attraktivt.

          • Jonny Disenfeldt

            Låt se, vad säger expertis som Leif GW Persson …

            ”– Det finns inte en chans att utbildningsapparaten fixar det, säger polisprofessorn.”

            ”– För att kompensera för folk som slutar eller går i pension skulle de behöva spotta ut 2 000 nyutbildade poliser per år. Det är helt orealistiskt.”

            ”Samtidigt konstaterar polisprofessorn att för att komma upp i samma mängd poliser per capita som EU-snittet skulle det inte behövas 10 000, utan 30 000 nya tjänster inom polisen”

            http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-persson-sagar-polissatsning/

            Den (s)venska modellen avklädd än en gång.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            På inget sätt Jonny 10.000 är en mycket bra start och det finns inget som säger att denna start inte kan följas av en ytterligare utbyggnad.

  7. Markus K

    Sossarna har börjat med populism. Trist att de inte kan se behov i tid och vara lite proaktiva. De verkar mest kopiera andras politik nu för tiden.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Vi kopierar ingens politik – Däremot för vi en politik som aktivt löser problem och undviker nya.

  8. Lars Flemström

    Om man sänker inträdeskraven och flaggar för att de, som antas, ligger under genomsnittet i begåvning, får man färre sökande. De lågbegåvade är nog snarare de, som har bestämt antagningskraven, än de som antas.

    Att lova 10.000 fler polisanställda till 2024, varav inte alla är poliser, är ingen hög ambition. Det är ju nu som de nya poliserna behövs. Om det är tänkt att de ”civilanställda” ska ta över polisers jobb, så att poliser kan omplaceras till yttre tjänst, så ska de anställningarna göras nu, och inte när luckorna har fyllts med riktiga poliser.

    KD:s förslag om 10.000 fler poliser till 2025 är ett realistiskt och balanserat förslag, med beaktande av följande:
    – En del av de 10.000 ska ha en ettårig utbildning, vilket är helt i linje med vad jag själv har föreslagit (se mina tidigare kommentarer).
    – Norge har, till skillnad mot den förra (och den nuvarande?) regeringen i Sverige, utbildat fler poliser, än som behövs i Norge. Det finns alltså arbetslösa poliser i Norge, som kan ta jobb i Sverige. Detta sker ju redan i viss utsträckning, fastän det hittills bara har gällt tillfälliga utryckningar över gränsen, när svenska poliser inte kan åka på larm i bl.a. Norrlands inland.
    – Polisutbildningen består av olika delar, och man behöver säkert inte vara polis själv för att undervisa i alla teoretiska ämnen. Till de mer praktiska inslagen kan utländska lärare anlitas, eftersom praktiskt polisarbete (exempelvis hur man griper våldsamma personer) torde vara ganska lika i alla civiliserade länder.

    Det handlar nog mer om att skapa budgetutrymme för utbildning av och löner till fler poliser, än problem att hitta lärare till utbildningen. Det blir inte mer budgetutrymme för att politiker lovar höjda polislöner.

    – I det korta perspektivet kan den nedlagda beredskapspolisen aktiveras för att bl.a. sköta gränskontrollerna. Beredskapspolisen inrättades under 1980-talet för att sättas in vid akut polisbrist, men nedlades 2012 i samband med avskaffandet av värnpliktiga.

    Beredskapspolisen bestod av värnpliktiga med en utbildning på tre veckor ( + återkommande övningar) för enklare polistjänst. Flera f.d. beredskapspoliser har anmält intresse, men regeringen (eller rikspolischefen?) har slagit dövörat till.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag tycker även fortsatt att vårt Socialdemokratiska förslag är väl balanserat och en 1 årig utbildning ser jag inte som realistisk.

  9. Lars Flemström

    Jag stödjer fortfarande den socialdemokratiska linjen att inte delta i den borgerliga budgivningen om antal polistjänster. Men när man övergav den linjen, borde man ha lagt ett bud om fler poliser i yttre tjänst på relativt kort sikt, och inte om en ökning av antal ”polisanställda” om 7 – 10 år. Inom den tidsrymden borde man ha klarat 10.000 fler poliser med treårig utbildning.

    Vi är nu fortfarande i början på år 2017. Den nuvarande polisutbildningen är på 2½ år. Med en förberedelsetid på ett halvår, borde vi ha väsentligt fler poliser med 2 ½ års utbildning inom tre år.

    Men som du kan se av mina tidigare kommentar, föreslår jag att denna utbildning ersätts med en utbildning på tre år för statsanställda poliser och två år för kommunanställda poliser, i samband med att närpolisverksamheten kommunaliseras vilket jag också har föreslagit.

    En ettårig utbildning för privatanställd personal, som utför polisiära arbetsuppgifter, men givetvis har begränsade befogenheter, är ytterst realistiskt eftersom sådana arbetsuppgifter idag utförs av privatanställda väktare med utbildning under två veckor. Jag var helt först med det förslaget, före KD. Som har kommit på samma sak själva. eller har inspirerats av vad jag skrev på denna blogg för något år sedan?

    Det är klart att jag inte dömer ut mitt eget förslag, för att det nu lanseras av ett borgerligt parti. Så här skriver KD på sin hemsida: ”Den vanliga statliga polisutbildningen ska kompletteras med en ettårig polisutbildning något enklare arbetsuppgifter i framförallt kommunerna. De ettårigt utbildade poliserna ska kunna komplettera och ersätta de väktare som kommunerna idag anlitar.”

    Jag förmodar att KD inte anser att det räcker med en ettårig utbildning för blivande närpoliser, utan att det mer handlar bevakningsuppgifter, biljettkontroll och ordning i kollektivtrafiken och liknande. där det kan ingå i arbetsuppgifterna att ingripa mot stökiga personer tills den vanliga polisen anländer.

    På bilderna från Drottninggatan kunde vi se ett stort antal väktare på plats. Uppenbarligen hjälpte de polisen att lugna panikslagna och hålla nyfikna borta. Väktare gör mestadels ett väldigt bra jobb, men de borde ha bättre utbildning och tydligare befogenheter. Inte samma som poliser, men mer än idag.

  10. Fredde

    tredje kapitlet och sjunde paragrafen i brottsbalken säger följande: “Den en som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.