Att landets bussförarkår blir allt äldre är en dålig samhällsutveckling.
I Tidningen Bussmagasinet finns en artikel som tar upp ett mycket viktigt samhällsproblem – Det om att landets bussförarkår är en åldrande skara.
Detta genom att belysa att medelåldern på Sveriges bussförarkår stigit betänkligt sedan år 2000. Att var 5:e chaufför idag är 60 år eller äldre är ett hot mot utvecklingen av kollektivtrafiken och något vi som samhälle måste göra något åt om vi vill ha en väl fungerande kollektivtrafik i framtiden.
Artikeln finns på denna länk: http://www.bussmagasinet.se/2017/04/bussforare-en-aldrande-yrkeskar/
Läser man artikel så framgår följande:
- Att antalet bussförare över 60 år nu uppgår till 20% av det totala antalet bussförare jämfört med 5% år 2000.
- Att antalet bussförare under 30 år minskat med 4% sedan år 2000.
- Att antalet bussförare i åldersspannet 30 – 40 år minskat med ca 10% under samma tid.
Den tydliga trenden är att de som började köra buss för 15 – 25 år sedan fortsatt sin yrkesbana som busschaufför medan yngre väljer bort yrket som sitt yrkesval – En trend som för övrigt visar att de som börjar i yrket trivs med sitt jobb.
En annan tydlig trend är att många invandrade tagit jobb som busschaufför – 2005 var var var 4:e bussförare (20%) utlandsfödd mot dryga 40% av totalen i dag vilket påvisar att kollektivtrafiken inte skulle fungera om vi inte hade haft invandring till vårt land.
Det vi kan lära av detta är sannolikt flera saker men det faktum att så få unga och därmed barnföräldrar söker sig till bussföraryrket signalerar att yrkets arbetsvillkor och lönesättning måste ses över.
Det är således hög tid att våra politiker tar höjd för detta i kommande upphandlingar och ser till att ställa krav i samband med upphandlingar som gör yrket attraktivare för de som är yngre.
Att i samband med upphandlingar ställa krav på tillsvidareanställning på heltid som norm och på att all tid en anställd tillbringar på sin arbetsplats ska vara betald tid jämte gängse mat- och fika rast är ett måste om yrket ska bli attraktivt för unga och barnföräldrar.
Låt oss därför tillsammans se till att detta blir verklighet så att våra kollektiva transportmedel fungerar även i framtiden.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna