Kvalitetsbristerna hos Hybricons elbussar måste utredas snarast.
Ingen rök utan eld är ett klassiskt uttryck som jag tycker passar mycket bra när det gäller Hybricon Bus System och de elbussar med jättestora drifts- och kvalitetsproblem de levererat till Umeå kommun – Alldeles speciellt så om vi väljer att lyssna till de tidigare anställda som känt till problemen länge.
Jag ska givetvis inte göra mig till någon enväldig domare som ska avgöra huruvida företaget eller de tidigare anställda har mest rätt i vad som varit och i vad som försegår.
Dock är den situation de tidigare anställda vittnar om i en artikel i VK sannolikt en del av förklaringen till att stora delar av Umeås elbussflotta står stilla istället för att rulla som planerat och anledning nog för kommunen att göra en ordentlig utredning av situationen.
Jag har skrivit i ärendet tidigare och i det inlägget framförde jag att jag tycker att det var helt rätt av Umeå kommun att gå in och stötta detta projekt genom att köpa bussar från Hybricon för att hjälpa företaget att etablera sig på marknaden.
Att vi nu kan se att den satsningen sannolikt var mindre bra betyder inte att den var fel då all investering i ny och till stora delar oprövad teknik är en chansning. Att chansa i detta läge var helt rätt då en lyckad satsning skulle betyda många nya arbetstillfällen i kommunen och en ledande position i en bransch med lysande framtidsutsikter.
När vi nu står där vi står och dessutom har att göra med ett företag som avskedat i stort sett alla anställda som har erfarenhet av produkten tycker jag att saken har kommit i ett helt annat läge och att vi som Kommun och kommunledning måste titta på alternativen för att säkerställa att vår elbussatsning blir av som planerat.
Därför tycker jag precis som i det tidigare inlägget att vi ska göra en reguljär upphandling av elbussar och välja det alternativ som bäst tjänar våra önskemål och krav.
Att Hybricon likväl som övriga elbusstillverkare numera är anslutna till en gemensam och öppen laddningsinfrastruktur gör det lättare för oss att byta leverantör utan att förlora de pengar vi redan satsat på laddningsinfrastruktur.
Därutöver tycker jag att det är ett måste att vi gör en ordentlig utredning av det som förevarit i våra relationer med Hybricon och hittar vi brister i Hybricons sätt att agera likt de som de tidigare anställda vittnar om ska vi aldrig tveka att kräva Hybricon på de merkostnader vi drabbats av som en effekt av inställda turer och utebliven driftsäkerhet.
Min bestämda uppfattning är att elbussar är framtiden – I vart fall inom stadstrafik och linjer med en totallängd mindre än 50 kilometer och det är därför jag hyllar Umeås vilja att bli en föregångsstad på området eldriven busstrafik.
Därför upprepar jag ånyo det jag sagt ovan och riktar en skarp uppmaning till Hans Lindberg och resten av kommunledningen att göra det enda rätta och snarast genomföra en regelrätt upphandling för inköp av och service och underhåll för elbussar för att matcha beslutet om en övergång till eldriven kollektivtrafik enligt lagd tidsplan.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna