Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Dags för världens regeringar att dra sig ur flygbolagen.

Under lång tid var flygindustrin strikt reglerad med världens stater och regeringar som ägare och garanter för att flygtrafiken skulle fungera och flyga även till orter med låg kabinfaktor och låg lönsamhet.

Därutöver hade det statliga ägandet till uppgift att säkerställa att linjenätet fungarade i ett internationellt perspektiv vilket allt sedan avregleringen spelat ut sin roll.

I vår moderna tid är flygindustrin sedan länge helt avreglerad och till skillnad från de flesta andra industrier så fungerar flygindustrin mycket bra i en avreglerad marknad och just därför har vi kommit till en vändpunkt i hur flygindustrin ska ägas framgent.

Som jag ser saken så behövs inget statligt ägande på en väl fungerande marknad likt flygindustrin – Detta därför att de bolag som har privata ägare i regel flyger till lägre priser än de statsägda före detta monopolbolagen som dras med stora förluster därför att de anställda utnyttjat monopolsituationen till att skapa löner som är alldeles för höga.

Min inställning är därför att världens länder ska frångå principen om statligt ägande i flygbolag och överlåta åt privata intressen att sköta och äga världens flygbolag.

Tillkomsten av lågpris flygbolag likt Norwegian, Ryanair, Air Asia, Southwest med flera där människor kan flyga för en spottstyver jämfört med de statsägda bolagen är framtiden i denna väl fungerande industri.

SAS brottas med förluster – Samma sak gäller för bland annat Alitalia där den Italienska regeringen tillskjutit ytterligare motsvarande 3,8 miljarder svenska kronor av skattebetalarnas pengar för att garantera att Alitalia ska överleva 6 månader till.

Att skattebetalarna ska betala extra för att piloter och andra yrkeskategorier inom den statligt ägda flygindustrin ska kunna bibehålla lönenivåer som ligger lång över de marknaden är beredd att betala är fel i min värld.

Det världens stater och regeringar ska göra är att sälja ut sitt ägande samtidigt som man behåller det som är värt att behålla vilket är ägandet av världens flygplatser och sålunda ägandet och kontrollen över start och landningsrätten på världens flygplatser.

Därför upprepar jag det jag anfört i rubriken – Tiden är mogen för världens regeringar att släppa ägandet av flygbolagen då statligt ägande i just denna industri leder till högre priser och snedvriden konkurrens.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

14 kommentarer

  1. Leif Andersson

    Synd att du inte ännu har kommit till samma insikt vad gäller bankverksamhet men du ändrar dig antagligen i samband med nästa finanskris.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      bankerna är redan i dag till största delen privatägda med undantag av SBAB som behövs för att inte boräntorna ska dra iväg till nivåer de inte borde ha. på bolånemarknaden behövs en statlig aktör som jämnvikt till det privata.

      • G-A Karlsson

        Och ungefär hur höga bör bolåneräntorna vara när bostadspriserna inflateras med typ 20 procent om året?

          • G-A Karlsson

            Tack för bekräftelsen. Statslåneräntan är 0,42 procent (28 april):
            https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/statslanerantan/

            200 punkter betyder i princip 2 procent.

            Räntan på bolån ska alltså ligga runt 2,5 procent. Priserna på bostäder kommer att fortsätta inflateras med 15-20 procent om året.
            En bostad som kostar 2 miljoner idag kommer att kosta 6 miljoner redan 2023. Naturligtvis går det inte att spara ihop till en insats, det är omöjligt. Jag tackar för bekräftelsen på detta också.

            För gruppen ”fattig + utprisad” förefaller den bästa möjligheten stavas ”snabb emigration”.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Om vi samtidigt bibehåller amorteringskraven och tar bort ränteavdragen/räntesubventionerna kommer det at fungera som avsett G-A.

        • Jonny Disenfeldt

          Till G-A : Du får vänta tills bostadsbubblan brister G-A, då blir det rea som vanligt.

      • Leif Andersson

        SBAB är de som eldat på bobubblan allra mest genom att under en period erbjudit lån på 100% av köpeskillingen utan amorteringskrav eftersom de var ett statligt bolag. Problemet på den svenska bankmarknaden är att den svenska regeringen inte öppnat upp för de stora tyska bankerna som finns i många länder på kontinenten.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          SBAB her i grunden sett till att människor kan låna till rimliga räntor men jag kan hålla med om att allt de gjort inte varit helt lyckat – T.ex att bevilja lån på 100% av köpeskillingen.

          Bankvärlden är speciell och för att verka i ett land behövs en bankoktroj och det är det som ställer till det – Utan en sådan kan inte en utländsk bank ta fast egendom som säkerhet för ett lån och ej heller utnyttja en svensk skriven i Sverige som borgenär.

          • Leif Andersson

            Det kan väl knappast vara statens och därmed riksdagspolitikernas uppgift och förse svenska folket med billiga krediter genom att starta en statsägd bank. Varför då inte även inrätta en statlig cykeltillverkare som förser alla svenskar som vill köpa en sådan med kraftigt subventionerade elcyklar för att minska bilkörning på korta sträckor?

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Du jämför äpplen och päron Leif. En statligt ägd och kontrollerad bank är ett måste för att bankerna och dess ägare inte ska bli allt för giriga.

          • Leif Andersson

            Danske Bank har verksamhet i Sverige sedan en tid tillbaka så känns mest som du ägnar dig åt undanflykter för att förklara regeringens tillkortakommanden/passivitet.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag försvarar inte bankindustrin Leif – Om något toillhör jag skaran som vi se mer av reglering för banker & finansinstitut åtföljd av en skatt på finansiella transaktioner.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.