Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Sverige bör kräva samma utsläppsåtgärd för dieselbilar som Tyskland.

Under gårdagen gjorde den tyska bilindustrin och den tyska regeringen en överenskommelse som innebär att bilindustrin återkallar 5,3 miljoner dieselbilar i Tyskland – Detta för att uppgradera mjukvaran i motorstyrningen i syfte att åstadkomma en 25-30% förbättring av utsläppen från framförallt dieselbilar med miljöklass Euro 5.

Alla miljöförbättrande åtgärder som genomförs är givetvis positiva och att Tyskland nu gått före innebär att resten av världen bör följa efter och kräva samma kostnadsfria åtgärder för dieselbilägare som de som nu genomförs i Tyskland.

För mig råder det inga tvivel om att både svenska och andra europeiska samhällsmedborgare har samma rätt till en tjänlig luftmiljö som Tyskland – Därför bör uppgraderingen i rättvisans namn bli global och inte isolerad till Tyskland.

Min uppmaning till regeringen är därför kort och koncis – Avkräv biltillverkarna samma kostnadsfria åtgärd i Sverige och gör det snarast möjligt.

Utöver det så är min uppfattning att de åtgärder som genomförs i Tyskland borde omfatta alla EU-länder och därför genomföras i hela EU av alla biltillverkare som tillverkar bilar i EU.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

7 kommentarer

  1. Petter

    Sen finns ju bra alternativ på bränslemarknaden idag, min Diesel drar 0,48 l/mil . Och jag tankar bränsle med 50 % diesel och 50 % tallolja vilket då innebär endast 0,24 l/mil fossilbränsle. Varför snackas det inget om detta .Preem Evolution Diesel+ består till 50 % av förnybar råvara, som tallolja. Tallolja är en restprodukt från skogsbruket. Ok en bit kvar till 0 % fossilt men en bra bit på vägen är det. Staten vill använda talloljan men samtidigt förbjuda bilar med dieselmotor som är de enda motorerna man kan köra dessa bränslen på ??

    • andersforss (inläggsförfattare)

      HVO och andra former av biodiesel finns tillgängliga precis som du säger och dagens dieselbilar går att köra på 100% HVO – Något vi t.ex. gör med våra bussar.

      Detta löser många av dieselns problem men inte det som är uppe till debatt just nu nämligen partiklarna som följer med avgaserna – Mängden partiklar är konstant så vitt jag förstått oavsett drivmedel.

      Däremot håller jag helt med dig – Fram tills dess vi löst räckviddsproblemen med el-bilar fullt ut och fram tills dess vi fullt ut kan köra på vätgas eller andra framtida helt utsläppsfria drivmedel så är dieseln överlägsen det mesta annat just på grund av sin höga verkningsgrad och sin låga förbrukning.

  2. Jonny Disenfeldt

    Vad är det för fel på S+Mp regeringen som inte kräver detta ?
    Detta måste vara den minst miljövänliga regering vi haft !

    Ta sedan bara kolbiten som inte skulle grävas upp och som nu genom S+Mp regeringens handfallenhet kommer att innebära en enorm miljöbelastning i Europa.

    Det är dags att byta regering, för miljön, för ekonomin och för att få ordning och reda samt rädda det som räddas kan av vårt en gång så fina välfärdssystem som nu ruttnar inifrån.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är alldeles för tidigt att säga att det är fel på sittande regering i detta avseende Jonny – Överenskommelsen i Tyskland slöts igår och jag är övertygad om att sittande regering i detta nu redan börjat titta på hur samma sak kan implementeras även i Sverige.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Tanken har funnits där länge Jonny och min övertygelse är att tanken kommer att följas av handling.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.