Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Jag behöver inga siffror i debatten om Ultratrafiken Jan Hägglund.

Jan Hägglund kritiserar mig för att inte publicera några siffror i samband med att jag kritiserade Arbetarpartiets och Vänsterpartiets inställning om att återkommunalisera Ultratrafiken – Hans kritik kräver givetvis ett genmäle och det kommer här.

Jan – Du anklagar mig för att inte använda några siffror eller ekonomiska uträkningar i inlägget där jag framför min kritik mot dig och AP vilket är en helt korrekt iakttagelse och något som är helt i sin ordning.

Att jag inte presenterade några siffror i detta sammanhang beror på att det inte behövs några siffror för att uttrycka och bevisa det jag önskade anföra i frågan.

Jag betvivlar på inget sätt de sifferunderlag du redovisat är helt korrekt Jan – Varken de i ditt genmäle eller de du använde dig av i debatten i KF.

Min kritik handlar inte om siffrorna eller om det du anfört gällande upphandlingens historik – Min poäng och grunden till min kritik är att Polarbuss inte existerar längre och att en återkommunalisering i dagsläget därför är omöjlig. 

Att starta upp Polarbuss och ta de investeringar det medför kommer att påverka kommunens ekonomi på ett negativt sätt i och med att vi skulle måsta öka kommunens belåning kraftigt.

Att köpa in bussar och att bygga garage och övrig infrastruktur kostar pengar  – Stora pengar som ökar på den kommunala skuldsättning du och ditt parti allt som oftast kritiserar.

Oerhört lågt räknat skulle vi behöva investera 200 miljoner kronor på ett bräde för att åstadkomma ett nytt kommunägt bussbolag och de pengarna finns inte i kommunen varför de måste lånas upp vilket gör saken till en icke fråga enligt mitt sätt att se på saken.

Ovanpå detta ska läggas personalkostnader – Personalkostnader som blir minst lika höga hos kommunen som hos en privat entreprenör vilket innebär att den årliga driftskostnaden för Ultratrafiken blir densamma oavsett vem som äger verksamheten.

Det du och ditt parti vill åstadkomma är en förbättring av chaufförernas arbetsvillkor eller hur Jan?  – Är det detta du vill åstadkomma finns bättre vägar än en återkommunalisering och en återuppbyggnad av Polarbuss.

Som fackligt aktiv i Kommunal och därtill busschaufför även om jag kör regiontrafik snarare än lokaltrafik har jag under lång tid slagits för bättre arbetsvillkor för både busschaufförer och övriga arbetstagare inom offentlig verksamhet som upphandlas från privata entreprenörer.

Vill Arbetarpartiet värna chaufförernas arbetssituation är lösningen inte en återkommunalisering av Ultratrafiken och en nystart av Polarbuss.

Vill ni precis som jag förbättra situationen för de anställda i Ultratrafiken är nedanstående vägen framåt Jan Häglund:

  1. Att alla anställda alltid ska följa med till den tillträdande entreprenören i samband med entreprenörsbyten som beror på att en verksamhet upphandlas.
  2. Att den totala anställningstiden inom Ultratrafiken följer med den anställde och tillgodoräknas även hos tillträdande entreprenör.
  3. Att visstisd- och timtidsanställda ska följa med till tillträdande entreprenör samt att deras LAS-tid ska göra densamma.
  4. Att krav ställs på att busschaufförer och övriga anställda får betalt för all tid de tillbringar på jobbet jämte avdrag för maximalt 1 timmes rast.
  5. Att grundkravet är att alla anställningar ska vara tillsvidareanställningar på heltid såvida arbetstagaren inte själv väljer att ansöka om deltidstjänstgöring.
  6. Att krav ställs på att avsteg från punkten ovan bara kan ske om kommunen som avtalsgivare accepterar det och då med en ordning som innebär att varje avsteg prövas individuellt.

Uppfyllande av kraven ovan innebär sannolikt att busstrafiken blir dyrare i samband med nästa upphandling därför att personalkostnaderna ökar.

Trots det ska vi som kommun inte rädas att ställa dessa krav då det för mig är betydligt rimligare att erbjuda arbetstagarna schyssta villkor än att amortera och betala ränta på de lån som behövs för att bygga upp ett nytt Polarbuss.

Med det sagt så diskuterar jag gärna huruvida det var rätt eller fel att konkurrensutsätta och upphandla Ultratrafiken vid tidpunkten när så skedde Jan – Alldeles speciellt så därför att kommunen redan hade ett fungerande bussbolag i Polarbuss.

I den frågan har vi sannolikt samsyn då min åsikt är att beslutet att konkurrensutsätta och upphandla Ultratrafiken var ett felaktigt beslut och ett beslut som aldrig borde tagits.

Att beslutet som togs då blev fel är inget vi kan rätta till nu genom att starta ett nytt Polarbuss Jan – Gjort är gjort och det får vi acceptera därför att det blir för dyrt att rulla tillbaka bandet och återskapa Polarbuss.

Därför får vi leva med situationen så som den är och koncentrera oss på att värna de anställdas arbetssituation och arbetsvillkor med hjälp av det enda styrmedel vi har – Äganderätten till upphandlingen och därmed rätten värna de anställdas arbetsvillkor i upphandlingsunderlagets skallkrav.

Det är den sortens debatt jag vill se Jan Hägglund – En debatt som förändrar morgondagen istället för att slösa tid på en historisk händelse som inte kan förändras retroaktivt eller göras ogjord.

Avslutningsvis ska jag bemöta avslutningen på din kritik mot mig med följande ord Jan. Min politiska gärning handlar om en enda sak – Att återskapa den ideologiska debatt som i allt den gör handlar om vilken sorts samhällsbygge vi ska åstadkomma och vem det samhällsbygget är till för.

För att åstadkomma det pratar jag ofta i liknelser istället för att grotta ner mig i siffror och ekonomi i enskilda sakfrågor. Ska vi prata siffror och ekonomi ska det i sådan fall ske för helheten och inte för delar av helheten vilket en sifferdebatt i en sakfråga är.

Hur du kan som vänsterpolitiker kan hänge dig åt nyliberalismens debattmetoder som i allt handlar om att vi ska bli blinda för helhetens storslagenhet genom att grotta ner oss i sakfrågor ryckta ur sitt sammanhang förundrar Jan – Måhända beror det på att du varit i politiken för länge?

Min väg och därmed min politiska gärning är därför som jag sa ovan att se till att mitt parti och väljarna är ense om riktningen och slutmålet för samhällsbygget – När det är uppnått är beräkningarna och siffrorna något som kommer därefter och då som en naturlig följd av att vi är ense om målet med samhällsbygget.

För egen del ser jag fram emot att möta dig i ordentliga debatter både i valrörelse och senare i fullmäktige om jag skulle bli invald där – Min tro är att ditt försök att kalla mig bluffmakare beror på att du räds mig i en ordentlig debatt.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

36 kommentarer

  1. Bergis

    Anders! På tal om att köpa in bussar. Menar du att Transdev bjuder på bussarna gratis??? Att dom bara vill ha betalt för själva körningen? Och garaget tillhör väl kommunen?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag menar på inget sätt at Transdev erbjuder bussarna gratis Bergis – Skillnaden är att Transdev tar kostnaden för bussinköp i stället för kommunen och att kommunen får betala för detta upfront när bussarna ska köpas in.

      hade Polarbuss fortsatt existerat och haft en egen bussflotta hade saken kommit i ett annat läge – Att återstarta Polarbuss är inte görligt med dagens ekonomiska situation för kommunen.

      Så vitt jag förstått ägs bussgaraget av ett fastighetsbolag (NP3 om jag förstått saken rätt) som sedan hyr ut detta till Länstrafiken i Västerbotten som i sin tur tillhandahåller det till den operatör som kör lokaltrafiken som en del av avtalet om densamma.

      Med det sagt så äger inte kommunen garaget vilket innebär att kommunen om de ska köra i egen regi har två val – Hyra garaget alternativt bygga ett nytt.

      • Bergis

        Men snälla du! Du fattar ju inte vad jag menar. Transdev tar kostnaden för bussarna istället för kommunen skriver du. Men den kostnaden får ju ändå Umeå kommun betala när trafikoperatörerna lägger bud. Det är samma för alla som lägger bud. Bussar skall köpas in hur som helst. Du vill påskina att det blir en kostnad bara om Polarbuss tar över trafiken igen. Jan Hägglund har rätt. Du ljuger och trixar bara för att du inte orkar med ditt jobb bakom bussratten längre. Du vill inte köra buss Anders. Du vill bara gå på samverkansmöten och event därför att du känner av åldern. Då sitter du och ljuger i tron att du skall passa in i kommunpolitiken. Vad säger dina arbetskamrater om det här?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Om kommunen ska äga Polarbuss vilket är vad JH vill så måste kommunen skaka fram pengar till grundinvesteringen på minst 200 miljoner – Som kommun kan vi inte sprida den kostnaden över åren då pengarna endera måste tas direkt ur kassakistan alternativt lånas upp.

          Du påstår att jag inte skulle vilja köra buss – Gör du det bör du nog ha oerhört torrt på fötterna vilket du inte har Bergis.

          Jag gillar mitt jobb Bergis – Att det är så kan du ta reda på genom att prata med mina kollegor – Köra buss är inget jobb som betungar – Köra buss är ett rent nöje där man kommer hem helt utvilad.

  2. Björn

    Så länge man kör offentlig upphandling för billigaste priset så kommer de här problemen att finnas. Att ställa de här kraven betyder att privatisering och upphandling är meningslöst för då kan man köra kommunalt till samma pris och ha fullständig kontroll istället. Sedan att någon har sålt ut kommunalt ägda bussar redan är otroligt kortsiktigt och gjordes nog bara för att kunna minska på personalstyrkan och arbetsvillkoren utan att få skulden för det politiskt.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är precis det som är min poäng Björn – I offentliga upphandlingar gällande kommunal serviceverksamhet ska vi väga in andra parametrar än bara lägsta pris.

      Att arbetstagarna har schyssta arbetsvillkor och arbetsvillkor som är i fas med vår ideologi är för mig en självklarhet i samband med de upphandlingar som sker där vi Socialdemokrater sitter i förarsätet och styr.

      Som politiker kan man inte säga att vi står på arbetstagarnas utan att samtidigt säkerställa att vi gör det i alla lägen.

      Sedan såldes nog inte alltför många bussar därför att vi ville privatisera – Så vitt jag vet behövde många bussar bytas ut därför att de uppnått sin maximala livslängd och därför behövde bytas ut mot nya och mer miljövänliga bussar.

  3. Sven

    Det blir ju rätt märkliga ”debatter” då vissa inte anser sig behöva kunna redovisa bakomliggande fakta eller siffror. Bara sina egna icke faktabaserade åsikter vilket, likt gamla sovjetstatsledare, förs fram som den enda sanningen.
    Att sedan påstå att man ska bygga en bra framtid utan at titta på och lära sig av historien, ja … Vad ska man säga? Häpnadsväckande är det i vilket fall.
    Avslutningsvis. Många av punkterna du skriver i din önskelista skulle vara lösta med återinförande av kommunalt bolag. Flera andra skulle enkelt kunna genomföras.
    Jag är långt ifrån säker på Jan Hs lösning med återinförande av Polarbuss. Men jag är säker på att en person argumenterar med faktabas. En med allmänt tyckande och klyschor.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Man ska alltid lära av historien Sven – Att man ska göra det har jag anfört länge. Lär man av historien vet man att man inte kan förändra historien utan bara framtiden.

      Är det framtiden vi vill förändra är det det vi ska koncentrera oss på – I just detta fall är ett genomförande av de åtgärder jag listade i mitt svar till Jan det som får effekt och faktiskt förändrar busschaufförernas framtid till det bättre.

      Det handlar om att skapa samsyn om hur framtidens samhällsbygge ska se ut och utformas – När den samsynen finns blir genomförandet en bisak och något som måste göras för att nå målet vi är överens om och det är i det arbetet sifferexercisen kommer till användning och då när vi väger en åtgärd mot en annan åtgärd för att säkerställa vilken av åtgärderna som tar oss närmare målet.

  4. Oberoende Observatör

    Du skriver de pengarna finns inte utan måste lånas upp. Kan det vara så att kommunen gjort ett antal vidlyftiga affärer som tömt kassakistan helt. Väven, Navet m.m m.m.så nu måste man avvyttra lägenhetsbestånd inom Bostaden för att få in kapital. Resultatet är också att man måste spara inom bl.a. äldreomsorgen för att få det hela att gå ihop. Jag vill inte bidra med skattepengar till en ledning som inte har någon som helst koll på hur man sköter finanserna på ett vettigt sätt. Det är dags att göra ett byte av kommunledning , varför inte 2018 ?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Kommunen har under en tid investerat hårt för att renovera (byta vatten & avloppsledningar, markvärme mm) för att vara redo för den befolkningstillväxt som sker allt eftersom – Att en investeringsfas följs av en konsolideringsfas är bra och nödvändigt och ett sätt att säkerställa att intäkter och utgifter matchar varandra innan man går vidare med nästa investeringsfas.

      Som jag ser saken så har nuvarande kommunledning full koll på läget och min tro är att medborgarna inser det vid nästa val och därför ger oss fler röster än vi fått i tidigare val.

      • Johan

        Extremt dålig koll på ekonomin och en lekstuga på bekostnad av våra skattepengar!

        Har man inte koll på vilka investeringar och vilket service underhåll som kommer var och när då är man okunnig!
        Planerar man sitt underhåll och sina investeringar i tid så går det mesta att ordna.
        Fast ska detta fungera så måste det finnas politiker som förstår hur man planerar.

        Välkommen till världen så här funkar ett vanligt liv man köper när man har råd och sparar till framtida renoveringar!

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Problemet i detta fall är att det inte finns några bussar och tillgångar alls kvar av det som en gång var Polarbuss – Ska det bolaget återstartas är grindslanten oerhört hög – Högre än vi klarar av för närvarande.

          • Johan

            Allt handlar vad man prioriterar och när man gör det! Att skylla på att man måste renovera markvärme och va i gatorna kan ju inte komma som en överraskning eller? Att dra igång flera stora och dyra byggnationer samtidigt och sedan som en överraskning så måste man renovera befintliga saker.

            Du själv måste väl inse att man faktiskt funderar hur politiker i beslutande ställning resonerar.

            Lite planering och en viss framförhållning och prioriteringar tycker jag att man borde ha eller?
            Det politikerna måste börja inse är att folk faktiskt tycker att mer av våra skattepengar ska gå till vård ,skola och omsorg. Ganska fundementala i ett samhälle.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Precis – Det kommer inte som en överraskning att dessa saker måste renoveras – Däremot kom det som en angenäm överraskning att vi kunde erhålla EU-bidrag för att göra dessa renoveringar och att inte tidigarelägga dessa renoveringar för att ta del av dessa pengar vore fel.

      • Sven

        Nu blandar du korten.
        Frågan var kring de skrytbyggen som gjorts.

        Ledningsbyten od görs i eget bolag med egen finansiering.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Vi har inte gjort några skrytbyggen och mitt inlägg handlar om Ultratrafiken och motionen från V vilken AP stödde om att återkommunalisera lokaltrafiken.

  5. Ville-Valle

    …nu du Anders Forss, har du den minsta skam i kroppen ber du både Arbetarpartiet och Vänsterpartiet och deras företrädare offentligt om ursäkt för dina djupt kränkande och ogrundade påståenden. Du Anders Forss har i flera blogginlägg lyft fram den socialdemokratiska ideologin som har sin bärkraft i epoken fram till Tage Erlanders era. I den ideologin Anders Forss stod en offentlig ursäkt lika högt i kurs som folkhemsbygget. Nu är det upp till bevis Anders Forss, har ”din ideologi” något gemensamt med den gamla socialdemokratiska ideologin ställer du dig på knäna på Rådhustorget och ber Arbetarpartiet och Vänsterpartiet och dess företrädare offentligt om ursäkt. Om du inte gör det Anders Forss vet vi att du ljuger i dina blogginlägg och att ditt enda politiska kall är att ägna dig åt samma roffarmentalitet som dina partifränder i Umeå som går ut på att få miljonarvoden och sko sig på skattebetalarnas bekostnad…

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag ser inget som jag skrivit som något skäl för att be någon ursäkt Ville-Valle – Snarare är det så att jag belyser något för vad det är och det jag skrivit för står jag för.

      Sedan har jag sedan jag kastade mig in i politiken anfört att jag inte är i politiken av ekonomiska skäl utan därför att jag brinner för att förändra samhällsbygget på det sätt jag anför i inlägen och även det står jag för – Därtill stolt och rakryggad.

  6. Kim

    När man bygger skrytbyggen för miljarder pratar du om ”investering” även om det går att få bättre till lägre peng.
    Samma sak med all invandring.

    Bussar är däremot inte möjligt att ”investera” i.

    Hyfsat godtyckliga värderingar…..

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Till att börja med har vi inte byggt några skrytbyggen i Umeå men väl saker som medborgarna gillar och använder och inrättningar som ska användas under lång tid.

      Vad gäller invandringen så är den inte möjligt att idag bedöma huruvida det blir en kostnad eller om det är en investering som kommer att ge avkastning i framtiden – Blir resultatet samma för dagens invandrare som från de som kom från forna Jugoslavien gäller det sistnämnda.

      I dagsläget och med de låneregler som finns i kommunen och kommande investeringsbehov i basverksamheterna är en investering i bussar och övrig infrastruktur inte möjlig – Kan du hitta en sådan möjlighet utan att de påverkar övriga verksamheter i kommuner och våra välfärdsnämnder så lovar jag att ompröva mitt ställningstagande.

      • Urban Bengtson

        Men enligt siffror i medier från första året i badbygget blev det 150 000 betalande besökare (ej skolor/föreningar) av 250 000 i budget. Det ger bara 60 % och inte så gillat som tänkt för medborgarna. En driftsförlust på 5 mkr/år enl. budget och som blir mycket dyrbar vid lång levnad.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Navet kommer att gå mycket bra över åren – Så här långt pekar alla parametrar i rätt riktning enligt de rapporter jag fått från ansvarig nämnd.

          • Urban Bengtson

            Vilka är parametrarna, vad säger rapporterna konkret och vem yttrar sig från fritidsnämnden? Finns det offentliga dokument att ta del av?

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Från FN har jag pratat med många som säger samma sak och huruvida det finns offentliga dokument eller ej ska jag låta vara osagt.

      • Sven

        Gillar?
        Vad säger besöksstatistiken i jämförelse med förväntat?
        Vad säger att de du godtyckligt refererar till skulle vara mindre nöjda om de erbjöds mer för mindre pengar?

        Om det är lönsamt eller inte beror på hur du väljer att ställa upp beräkningen. Något som f.ö. Gäller även från forna Jugoslavien. Om du refererar till den vanligaste undersökningen folk refererar till (fast jag gissar att du som vanligt inte vill ge något underlag för dina påståenden ) så har man ju ”glömt” en rätt stor samhällskostnad i form av kriminalitet som fullständigt exploderade.

        Det hade LÄTT kunnat sparas 200 miljoner genom att utveckla befintligt bibliotek isf flytt inkl stora pengar till Baltic.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Besöksstatistiken är mycket god så vitt jag fått veta och verksamheterna går bra – Väven har blivit till en riktigt bra mötesplats där det sker många spontana möten.

          Den lösning vi valde för kulturen är den bästa och det visar sig redan nu och kommer att göra så än mer i framtiden.

          • Kim

            Du har alltså helt missat rapporten om besökssiffror?

            Man blir skrämd då man ser politiker tycka dyrare lösningar med mindre verksamhet, i detta fall kultur, är bättre än då man får mer verksamhet till mindre pengar.
            Inte är det märkligt att politikerföraktet ökar då man ser politiker i bred front behandla våra skattepengar på det sättet samtidigt som de vill spara in på kärnverksamhet.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Väven har oerhört många besökare och då undrar jag vilken besöksrapport du hänvisar till med ditt påstående?

      • Kim

        Om inte detta är skrytbyggen – vad är då skrytbyggen (med svenska mått)?
        Fakta i målet är att
        * man bestämmer först för att bygga – sedan söker man om man kan trycka in en verksamhet
        * man kunnat få mer verksamhet till mindre pengar
        * kunnat få en bättre trafik och miljösituation för centrum
        * det är färre besökare än beräknat – trots att de man beräknat inte räcker för att få det att gå ihop
        * politikerna har konstant försökt mörka negativa fakta i målen, tex de åsikter tjänstemännen haft
        * vare sig du eller någon annan har kunnat visa på VERKLIGA bra siffror eller VARFÖR det skulle bli ”bra i framtiden”. Och definitivt inte varför det skulle vara bra i förhållande till de alternativ som fanns. Faktum är att man väljer att blunda för det som Urban tar upp (miljonförluster årligen för badet) samt att verksamheten i Väven kostar flera hundra tusen VARJE DAG.
        * osv, osv
        Ganska uppenbart. I alla fall för de som är intresserade av verkligheten. Samlingsbegrepp – skrytbyggen.

        Om du nu inte vet läget för invandringen erkänner du alltså att det är ett gigantiskt, oplanerat experiment som vare sig du eller någon annan egentligen vet vad det leder till och vad resultatet blir? Du tycker inte det är ganska mycket pengar att chansa med? För att inte tala om samhällsbyggnaden?
        Jag tycker personligen vi ska ta emot flyktingar. T.o.m många. Däremot borde ju mottagandet vara i princip noll så länge man inte har en tydlig plan eller har möjlighet att ställa tydliga krav. Planer saknas uppenbart. Likaså viljan att se baksidorna. Baksidor som faktiskt man helt bortsett från då man refererar till vågen från Jugoslavien som lönsam. (Då har man inte ens diskuterat rapportförfattarnas egenintresse i vissa resultat innan rapporten togs fram.)

        Jag är väl medveten om kommunens ekonomiska situation. Tyvärr verkar det som om jag är mer medveten än många politiker.
        Med nuvarande läge har jag full förståelse för att man inte vill prioritera investeringar i ett bussbolag. Min poäng är bara att det är MYCKET märkligt att politiker har så svårt att erkänna fel. I detta fall tex att man för att få leka kulturhuvudstad brände onödigt mycket pengar på en byggnad som vi nu får betala i generationer samt att man pga ett fåtal politikers egenintressen tryckte in ett onödigt dyrt och illa fungerande bad på en idiotisk plats. Utan dessa beslut hade man kunna göra mycket annat för pengarna. Om det sedan är bussbolag eller äldrevård är en annan fråga … Ja förutom att man du kunde fått mer kulturverksamhet och badanläggning.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag ser det inte som något skrytbygge Kim – Sedan är en kommunal simhall inget som nödvändigtvis ska lämna ett överskott och besökssiffrorna bör jämföras med de so den gamla simhallen hade och inget annat om jämförelsen ska bli rättvis.

          Sedan tycker jag till skillnad från dig att badhuset ligger på precis rätt plats – Något jag anfört i en rad inlägg med tillhörande förklaring om varför jag tycker så.

          Vad gäller invandring så är min inställning att vi ska ta emot både invandrare och asylsökande men då i den takt vi klarar av att effektivt integrera så att de hamnar i arbete och kan försörja sig själva. Hur många det är kommer att variera från tid till annan och ju bättre och effektivare integrationspolitiken blir ju fler kan vi ta emot på årsbasis.

          • Lars Flemström

            Du skriver att vi ska ta emot både asylsökande och (andra) invandrare, trots alla undervisning som du har fått om att arbetsgivarna vill ha ett överskott på arbetskraft för att pressa ner löner. Du är en kapitalistlakej.

            Vi ska ta emot flyktingar för att de behöver skydd, och inte har passerat något land på vägen hit, där de borde ha ansökt om asyl. Men det är väldigt kinkigt att skicka tillbaka asylsökande till länder, som de har passerat. Hur många flyktingar, som vi ska ta emot, beror på deras behov av skydd i Sverige, och inte på hur många ”vi klarar av att effektivt integrera så att de hamnar i arbete och kan försörja Asig själva.”

            Du nämner inte ens undanträngningseffekten, d.v.s. att inhemsk arbetskraft (såväl etniska svenskar som tidigare hitkomna invandrare) inte får jobb, för att de nyanlända ska komma i ”egen försörjning”. Det, som du förespråkar är en modern form av slavhandel, som dränerar utvandrarländerna på deras bästa arbetskraft och andra driftiga personer, som behövs för att bekämpa terrorismen och bygga upp de länderna.

            Det viktiga är alltså inte att flyktingar kommer i egen försörjning, så länge det finns nog med inhemsk arbetskraft som kan göra samma jobb, utan att de får skydd tills de kan återvända till sina hemländer.
            Du förespråkar en väldigt cynisk nyttomoral, typ ”År du lönsam lille vän . annars åker du ut”. På en skala mellan kärlek och girighet, står du för girigheten.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Du kastar dig mellan att beskylla mig för än det ena än det andra Lars – Denna gång för att vara kapitalistlakej. Jag har i sig inga problem med det då jag är och förblir Socialdemokrat både i själ och härta.

            Vad gäller migrationspolitiken så är min grundinställning att den ska lösas på EU-nivå och att den solidariskt ska omfatta alla unionens medlemmar under ett gemensamt regelverk.

            Rätt migrationspolitik och rätt integrationspolitik som inte bara handlar om att integrera invandrade utan även om att integrera de som är arbetslösa skapar ingen undanträngningseffekt Lars

  7. Johan

    Så där har du svaret utan EU pengar så skulle det ha prioriterats annorlunda vilket visar på dåligt framförhållande!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att tidigarelägga planerade åtgärder därför att man kan få stöd från EU om de görs nu är sunt och klokt ledarskap och en politik som visar att vi hyser den största respekt för hur vi använder medborgarnas skattepengar.

      Skulle vi ha tackat nej till stödet från EU enligt din mening?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.