Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Edward Riedel vänder kappan efter vinden i sin inställning till Norrbotniabanan.

Att moderaten Edward Riedel inte går att lita på när det handlar om att jobba för länets bästa har jag och många med mig insett för länge sedan.

Edwards intresse i Riksdagen har inget att göra med att han intresserar sig för Norrlands och norrlänningarnas bästa utan högst sannolikt med att han endast och allena ser till sitt eget bästa genom att med näbbar och klor försöka behålla sin frikostiga riksdagslön.

Att så är fallet har blivit klart och tydligt gång på gång – NU senast i fallet med Norrbotniabanan där Riedel vänder kappan efter vinden snabbare än opinionen förändras.

I ett blogginlägg i VK den 6 december 2014 på följande länk: http://blogg.vk.se/edward/2014/12/06/rod-grona-brot-sitt-lofte-om-att-bygga-norrbotniabanan-om-de-vann-valet/ påstår Riedel att Alliansen skulle börja bygga Norrbotniabanan fortare än de rödgröna partierna.

Igår i en artikel i VF publicerad på följande länk: https://www.folkbladet.nu/plus/1952987/riedl-m-det-ar-en-mycket-dalig-affar påstår samme Riedel att bygget av Norrbotniabanan bör anstå till efter 2030 vilket enligt mitt förmenande påvisar att Edward Ridel är en sann populist.

Skälet Riedel anför i VF är att bygget enligt hans förmenande bör anstå för att jobba fram en hållbar finansiering – Då med motiveringen att en senareläggning skulle medföra tillräckligt med tid för att utreda hur sagda bygge ska finansieras.

För mig innebär dessa dubbla och därtill rakt av mot varandra stående besked att Edward Riedel i sak inte bryr sig om huruvida Norrbotniabanan byggs eller ej.

För egen del kan jag inte tolka saken på annat sätt än att Edward Riedel i grund och botten är en sann populist vars enda intresse är den egna personens väl och ve såsom välbetald riksdagsman.

Enligt artikeln i VF är Edward Riedel kritisk mot att regeringen är villig att bygga den del av Norrbotniabanan som redan är finansierad vilket i ett första skede tar banan upp till Skellefteå.

Hur Edward Riedel kan vara kritisk till ett bygge upp till den ort som enligt besked från Northvolt har att se fram emot bygget av en batterifabrik med enorma framtida transportbehov nationellt likväl som internationellt och därmed tillförlitliga och snabba järnvägstransporter framstår för mig som en stor gåta,

Av den anledningen delar jag den syn Skellefteås kommunal Lorentz Burman (S) anför gällande Edward Riedel när han anför att Edward Riedel är den enda politiker från länet som aldrig någonsin varit villig att föra en seriös diskussion om bygget av Norrbotniabanan.

För mig är det glasklart att Lorentz uttalande i sak bekräftar det jag anför i inlägget – Edward Riedel bryr sig inte om huruvida Norrbotniabanan byggs eller ej – Allt Edward Riedel bryr sig om är sin egen position som moderat riksdagsman.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

41 kommentarer

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är jag långtifrån säker på Jonny men som jag skriver i inlägget så har det bolag som påstår att de vill bygga den utsett Skellefteå till den plats där den ska byggas.

  1. Olle

    Citat AF
    – Allt Edward Riedel bryr sig om är sin egen position som moderat riksdagsman.

    Då är han nog inte ensam direkt denna samma inställning delar han tyvärr med en stor del av politikerkåren i alla partier. Kallet att få sin politik ut i verkligheten är lågt ,yrkespolitikerna skara växer och de ideologiska faktorerna spelar mindre roll. Tror tom att många skiter i vilket parti de sitter i, viktigast är att ha ett jobb.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Så kan det vara och i alla fall där det är så bör de som agerar på det sättet bytas ut till förmån för politiker med en starkt lysande ideologisk låga.

      Lägg därtill mitt förslag om att man bör få sitta max 3 mandatperioder och max 2 mandatperioder ned 1 mandatperiod utanför som heltidsarvoderad politiker så når vi hela vägen in i mål.

      • Ville-Valle

        …och varför inte ett ”maxtak” på arvodena, till exempel att ingen politiker får tjäna mer än vad en genomsnittlig undersköterska tjänar i respektive kommun/landet. Vad säger du om det förslaget Anders Forss…?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Om du letar i min blogghistorik hittar dy förslag om lönetak för politiker – Jag har angivit det till maximalt 3 x medianlönen för alla arbetstagare i Sverige men med rekommendationen att det ska ligga på 2 x medianlönen.

  2. Leif

    Det är ju Führer Riedel vi pratar om. Han som tycker att deras hantering av sjuka var bra när dom regerade trots att självmorden sköt i höjden.

    Han är en mycket tveksam filur!

  3. Michael

    Sveriges ekonomiska situation ser väldigt mycket mörkare ut efter 3 år av sosse styre. Vi befinner oss på krönet av bergodalbanan och den ända vägen som finns är neråt och de kan gå väldigt fort. Edward förstår att de är en annan situation idag än för 3 år sedan.

    Sedan när du väljer att ifråga sätta Edwards vilja att förbättra förutsättningarna för norra Sverige så tycker jag du skall gå igenom det smått enorma berget av mortioner han lämnat in.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Sanningen är att svensk ekonomi ser betydligt ljusare ut än någonsin under Alliansens tid – Det budgetunderskott de lämnade efter sig har vi vänt till budgetöverskott och statsskulden har vi amorterat ner så att den idag är på den lägsta nivån på mycket länge.

      • Michael

        Vad gäller statsskulden så lånade S 2014 2015. Man har amorterar 2016 men bara ner till de nivåer man var på 2014. Så mycket länge är väll att överdriva. Där emot så har vi de senaste 2 åren haft den högsta kommunala belåningen någonsin. Så i praktiken mörkar man genom att låta kommunerna stå för lånen. Vidare så stämmer det att man har budgetöverskott. Men det är efter att man 2014 valde att släppa överskottsmålet. Ett annat skuggspel. De man idag kallar ett överskott kalkades på grund av överskottsmålet ett underskott 2012 2013 när alliansen presenterade i princip samma siffror. Men du glömmer att vi står på toppen av en högkonjuktur. Det vänder neråt nu. Belåningen är för hög. Räntan måste upp och man kan inte längre åka snålskjuts på konjunkturen.

        Vad du hoppade över totalt var det faktum att Edward skrivit högvis med Norrlands vänliga mortioner. Vilken lokal socialdemokrat gör det?

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Så vitt jag vet har vi idag den lägsta statsskulden sedan 1987 och det säger mycket om hur effektiv Socialdemokratisk politik är för vårt land.

          • Michael

            Vi hade ca 600 mkr 87. Idag har vi drygt 1300 mkr. Som sagt det lägsta sedan 2015. Riksgälden har fina siffror. Men du svarar fortfarande inte på frågan? Ville social demokrat har lagt fler mortioner för att stödja Västerbotten och Norrland.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Den frågan har undgått mina ögon Michael – Vilket område av politiken avser du med din fråga?

  4. Michael Rönnlund

    Riedl är ett bra exempel på karriär politiker. Såna som han har inget i Riksdagen att göra. Ett annat bra exempel på karriär politiker är Jabar Amin MP. Han var tidigare sosse men bytte till MP då han inte hade nån chans ta sig in i Riksdagen med S.

    Att vara riksdagspolitiker är bra betalt.

  5. Fredrik

    Alla människor har rätt till en åsikt, så även du Anders om än du har svårt att se dina egna brister som människa. Men, du vilar ditt påstående om Edward Riedl på två uttalanden som har nästan tre år mellan sig. Kan det vara så att en människa kan ändra åsikt över tre år? Har du gjort det Anders?

    När du sedan skriver att regionen kring Skellefteå kommer att behöva tillförlitlig och snabb järnvägstransport i och med bygget av batterifabriken så undrar jag lite grann hur du tänker? För, Bottniabanans bygge blev försenat med cirka 10 år och det finns inget som antyder att inte Norrbottniabanan även den kommer att överklagas angående dragning, vilket gör det mest troligt att en Norrbottniabana står klar, om vi har tur, 2040. Kanske kan vi sträcka oss till 2030 med tanke på Skellefteå, men då har batterifabriken redan varit igång (om den kommer att byggas) i 10 år.

    Så, att använda batterifabriken som en anledning till att bygga Norrbottniabanan är aningen löjeväckande. Dessutom använder du orden snabb och tillförlitlig i samma mening när du pratar om järnvägstransporter. Först, snabb är rätt felaktigt då godstransporter INTE körs i samma hastighet som t ex X2000 mellan Göteborg och Stockholm. Tillförlitlig är inte heller den svenska järnvägens främsta honnörsord idag. Vi är långt ifrån tillförlitliga och det finns mängder av länder i Europa som är bättre än oss på detta.

    Så, när du själv skriver inlägg och hävdar att S gör rätt 2014, ändrar sig och gör om 2017 så applåderar du och använder ord som ”genomtänkt” och ”aktuellt” för att beskriva hur S formar sin politik efter hur framtiden ser ut just nu. Men när andra representanter gör samma sak, då är de populister. Det är hyckleri Anders. Faktiskt.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Visst kan man ändra åsikt Fredrik men som politiker som säger sig vilja ha en Norrbotniabana snarast möjligt ter det sig underligt att vilja skjuta den på framtiden.

      Alla räknar med överklaganden så en prognos runt 2030 är nog det högst sannolika även om man kan hoppas på runt 2025. Ju förr den kommer ju bättre är det för batterifabriken om den byggs och för alla andra företag med transportbehov. Därtill bra för vår miljö om vi lyckas flytta gods från lastbil till järnväg.

      • Fredrik

        Edward Riedl säger en sak 2014 och en annan sak, i samma fråga, 2017. Det är att ändra ståndpunkt vilket du hävdar att man får göra, men samtidigt påstår du att densamme är populist?

        Så, alla som ändra ståndpunkt är alltså populister. Med andra ord din egen partiledare? För i valet, på mängder av torg runt om i Sverige stod partiledare Löfvén och sa att Sverige är inte ett land med stängda gränser. Som folkvald och tillika statsminister så sa samme man samma sak, Sverige är inget land som stänger sina gränser för människor som söker sig hit och söker skydd och trygghet.

        Men, så ändrar han sig. Med andra ord, eller enligt ditt sätt att se på det Anders, så är statsminister en populist?

        Jag är övertygad om att du kommer att skriva att ”ingen kunde förutse den flyktingströmmen” eller något liknande, men det är inte sant Anders. EU:s flyktingorgan larmade om denna flyktingström redan då ”Arabvåren” slog till i bland annat Tunisien, Egypten m.fl. länder. De larmande IGEN när IS vann mer och mer mark i och kring Syrien, så en framsynt människa hade kunnat förutse flyktingströmmen. Det är fakta Anders.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Jag står för varje ord jag skrivit i inlägget Fredrik och därvidlag kommer jag inte att ändra mig oavsett hur mycket du skriver i ämnet.

  6. Björn

    Är den verkligen finansierad ända till Skellefteå i dagsläget Anders? Ser gärna att du länkar till det, eller är det också ” fake news” .

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Den är finansierad halva vägen till Skellefteå och när vi börjar bygga kommer resten av pengarna för att Skellefteå att komma fram.

      • Björn

        Nja, det är ju inte riktigt sant Anders. I dagsläget så är den bara finansierad sträckan Umeå-Dåva. Resterande sträcka upp till Skellefteå finns med på infrastrukturplanen för 2018, och är således inte finansierad då det inte går att se in i framtiden.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Så vitt jag vet är det som komma skall 2018 redan finansierat till drygt hälften Björn.

          • Björn

            Delsträcka ett, som är upp till skellefteå finns med som en prioriterad del i förslaget till infrastrukturplan 2018-2029.
            Den enda del av delsträcka 1 till skellefteå som är finansierad i dagsläget är delen till Dåva. Riksdagen tar beslut om Ifsp våren 2018. Ska man vara petig och korrekt så är ju inget som inte är klubbat i riksdagen bestämt än oavsett hur mycket som är finansierat i förslaget.

            / Björn.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Det påståendet är helt korrekt Björn så i det har du helt rätt – Däremot finns löften om finansiering av halva sträckan med och att det löftet infrias torde vara ren formalia då motsatsen skulle innebära att all trovärdighet för de som givit löftet skulle försvinna annars.

  7. Olles brorsa

    Om det seriöst finns en marknad för en batterifabrik ”med enorma framtida transportbehov” så har valet sannolikt fallit på Skellefteå eftersom kommunen kunde erbjuda en stor industritomt vid en järnväg som redan idag kan tillgodose detta transportbehov. Ett enda godståg per dygn kan ersätta en långtradare varje timme.Och direkta godståg körs redan idag mellan Skelleftehamn och södra Sverige utan vare sig lokbyte eller växling av loket till andra änden av tåget. Kapaciteten kan dessutom med enkla medel höjas ytterligare genom att öka tåglängden från 640 m till 740 m, vilket är på gång. Det är Hector Rail, som är en av de stora aktörerna på godstågsmarknaden i Norrland, som har börjat köra med de tåglängderna, med sikte på att utöka till Norrland. En dubblering av denna tåglängd (till 1.500 m) är dessutom möjlig med ett lok mitt i tåget, vilket fjärrstyrs från det främre loket, så att bromsarna i den bakre delen av tåget sätts till samtidigt som i den främre delen.

    Ska nu den norrländska avundsjukan, som ständigt gnölar om hur dåligt och omöjligt allting är i Norrland, sätta käppar i hjulen även för batterifabriken?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Enda tillägget är att en Norrbotniabana skulle minska transporttiden radikalt vilket gör tåget till ett bättre alternativ än lastbil varje gång – Något som inte är fallet idag.

      • Olles brorsa

        Nej, det blir ingen radikal minskning av transporttiden med Norrbottniabanan. Det kommer att krävas stora investeringar i ett nytt signalsystem söder om Umeå, en ny järnväg Sundsvall-Härnösand samt betydligt fler mötesplatser, alternativt dubbelspår söder om Sundsvall. Det mest realistiska, om man ska köra godstrafik av nämnvärd omfattning på Bottniabanan vore ett s.k. triangelspår vid Västeraspby strax före Kramfors mot Långsele. Godståg mellan Norrland och södra eller västra Sverige körs ändå inte genom Stockholm, och banlängden Skellefteå-Hallsberg är i stort sett lika. Det har under flera decennier gjorts stora förbättringar på norra stambanan, och dubbelspårsbygge är i full gång Hallsberg – Mjölby. Och det är ju på den delsträckan och vidare till Skåne som Hector Rail redan har börjat med 740 m tåglängder. För större hastigheter än 100 km /h med godståg krävs betydligt kortare tåglängder, alternativt ett helt nytt bromssystem med individuell tillsättning av bromsarna på varje vagn, De osakliga kampanjerna för att få Bottniabanan byggd har fördröjt den fortsatta upprustningen av stambanan, som nu äntligen bör komma igång igen, eftersom resultaten kommer omedelbart.Låt inte Norrbottniabanan medföra samma skada på godstrafiken på järnväg i Norrland. Den är ett rent persontrafikprojekt av huvudsakligen lokal betydelse. Som kommer att ge ännu sämre utdelning än Bottniabanan, eftersom Umeå är den definitiva norra ändpunkten för framgångsrik konkurrens med flyget. Nog med gökungar i det svenska järnvägssystemet. Järnvägen förlorar fler godskunder på förseningar p.g.a. dåligt banunderhåll än på tidtabellsenligt långa transporttider.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Så vitt jag har hört så mer än halveras transporttiden Olles brorsa vilket innebär att tåg efter byggandet av Norrbotniabanan blir snabbare än lastbilstransporter vilket i sak är anledningen till att företag väljer lastbil framför tåg.

          Det behövs inget nytt signalsystem söder om Umeå då det signalsystemet är det signalsystem som finns där som inom kort gäller på alla Sveriges järnvägar.

          • Olles brorsa

            Det som du har hört stämmer inte med verkligheten. Det är samma desinformation som föregick bygget av Bottniabanan. Edward Riedl är kanske ende norrländska politiker, som vill föra en SERIÖS diskussion om Norrbottniabanan. Du skrev om ”enorma framtida transportbehov” både nationellt och internatisonellt. Och därför utgick jag från det scenariot. Det som du skriver om nu handlar snarare om små godsvolymer, som kan skickas med persontågen, om man river ut sätena och gör om dem till godståg. Men inte ens med den lösningen klarar vi halva transporttiderna jämfört med befintliga järnvägar mellan Skellefteå och västra samt södra Sverige. Och varför valde man Skellefteå, om inte transportfrågan redan är löst, utan man måste vänta på att omfattande och mycket osäkra projekt , där Norrbottniabanan bara är en del. är genomförda? Det är möjligt att denna desinformation, vars syfte egentligen är att ersätta busstrafiken mellan Umeå och Skellefteå med något slags pendeltåg, inte kommer att hindra lokaliseringen av batterifabriken (förutsatt att planerna på en sådan är seriösa) till Skellefteå. Men andra lokaliseringar, om investerarna får denna vrångbild av Norrland? Om det inte är oöverstigliga tekniska problem så styrs politiken i Norrland av avundsjuka och inte av reella behov, och det är inte mycket bättre.

            Jag ska inte gå in på alla tekniska detaljer. Men redan idag kör det statliga svenska tågbolaget Green Cargo godståg mellan Malmö och Antwerpen i Belgien på 21 timmar, inklusive fyra gränspassager och färja mellan Danmark och Tyskland. Skellefteå – Malmö behöver inte ta längre tid, räknat på nuvarande hastigheter för godståg i Sverige.En förklaring är att godståg inte behöver sänka farten, där persontåg måste göra det, eftersom godstågens hastighet vanligen är lägre än den hastighet som persontågen måste sätta ner hastigheten till Dessutom kommer bilbatterier inte att vara den typ av känsligt gods som kräver extremt korta transporttider. Går det att köra lastbil Skellefteå – Antwerpen på kortare tid än 42 timmar? . Anledningen till att transportköpare väljer lastbil i stället för tåg är i många fall godsvolymernas storlek snarare än transporttiden. En långtradare motsvarar i godsvolym ungefär en järnvägsvagn, men som bekant kör man inte enstaka vagnar, utan hela tåg, på våra järnvägar. Och platsbokning i godståg är något som kommit under senare tid tack vare datoriseringen, bl.a. i direkttågen Malmö – Antwerpen. Förr kunde en godsvagn bli stående på någon rangerbangård i flera dagar. till det fanns plats i avgående godståg. Jämfört med den tiden behövs inte alls någon ny järnväg Skellefteå – Umeå för en radikal krympning av transporttiderna från dörr till dörr.

            Trots detta är tågbolagen tämligen ointresserade av att ta upp konkurrensen med långtradarna om mindre godsvolymer, som inte kräver mer än en vagn. Att växla ihop 35 vagnar till ett tåg, alla med olika avsändare och olika mottagare, kräver både tid och pengar. Lokala godstransporter på järnväg mellan Skellefteå och Umeå kan anses helt uteslutna, om det inte handlar om heltågsransporter typ malm och massaved. Det kan nog vara klokt att ta en extra funderare på om Norrbottniabanan verkligen är en bra idé,i dagens läge, när det inte finns en bra järnväg söder om Härnösand.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Grunden för inlägget är at Riedel vänder kappan efter vinden och frångår den linje han tidigare meddelat väljarna att han står för.

            I grund och botten undrar jag om Riedel ens är intresserad av Norrbotniabanan och dess eventuella tillkomst – Hade han varit det skulle han inte utnyttja den i populistiska sammanhang som jag ser saken.

            Ett effektivt järnvägsnät med strategiskt utplacerade omlastningsstationer där man kan koppla av och på vagnar är rätt utbyggt överlägset lastbilstransporter på längre sträckor. Därtill skulle antalet lastbilschaufförer öka snarare än minska med en sådan lösning med skillnaden att det totala antalet lastbilskilometer minskar samtidigt som lastbilschaufförerna bereds möjlighet till en normalt familjeliv där de kan sova hemma under veckan istället för i sin lastbil.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.