Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Komatsu Forests storsatsning i Umeå är glädjande och betydelsefull.

Det är oerhört glädjande att Komatsu Forest bestämt sig för att satsa stenhårt och bygga ut sin kapacitet i Umeå och därför ansökt om att få köpa ett 20 hektar stort område på Klockarbäcken – Att vi som kommun ska tillmötesgå det önskemålet är självklart för oss socialdemokrater.

Att Komatsu Forest satsar i Umeå beror på att en framsynt och företagsvänlig socialdemokratisk kommunledning satsat hårt på en god infrastruktur där Komatsu har tillgång till effektiva transporter per väg, järnväg, fartyg och färja för de maskiner de tillverkar och för det material de köper in från andra leverantörer.

Att flygplatsen prioriteras av kommunledningen och ligger nära staden så att personal och besökare till Komatsu Forest och andra företag kan nå världen via Stocholm eller Helsingfors spelar in på valet av Umeå som etableringsort för företagande.

Tillgången till ett bra universitet och ett rikt och mångfacetterat kulturliv parat med närheten till natur och rekreation och möjligheten att bo i stan eller på landet och samtidigt ha nära till jobbet spelar in mer än många tror när företag väljer etableringsort därför att företagen vet att detta krävs för att attrahera och behålla personal med spetskompetens.

Komatsu Forests satsning i Umeå beror på många olika faktorer och definitivt på de jag nämnt ovan och därtill på närheten till världsledande tillverkare såsom Cranab med flera som tillverkar vitala delar till de färdiga maskinerna.

Att Komatsus beslut att satsa på Umeå som huvudort för sin tillverkning varit direkt kopplat till kommunens och socialdemokraternas framsynta beslut om en stabil transportväg över Kvarken trafikerad av en ny toppmodern och effektiv färja är ingen hemlighet då många av Komatsu Forests marknader ligger österut med Ryssland som den absolut största marknaden.

Det faktum att Komatsu satsar hårt i Umeå skapar och säkrar många arbetstillfällen hos dem själva och inte minst hos alla nuvarande och tillkommande underleverantörer till Komatsu som legotillverkar komponenter som ingår i de maskiner Komatsu tillverkar. 

Den utökade satsning som Komatsu Forest gör i Umeå tack vare allt jag beskrivit ovan har därför potentialen att över tid skapa 1.000 tals nya arbetstillfällen i Umeå och befäster definitivt Umeås ställning som Norrlands industriella centrum.

Lägg därtill att Komatsu numera äger Oryx koncernen med säte i Umeå som är världsledande i att bygga och utveckla simulatorer av olika slag för en mängd ändamål så blir vidden av socialdemokratisk politik ännu klarare.

Oryx koncernens simulatorer innebär att man utan att riskera maskiner och människoliv kan lära sig att köra de maskiner som Komatsu tillverkar samt hamnkranar, lastmaskiner, gruvmaskiner och ett stort antal andra maskiner vilket borde få alla att förstå att Komatsu Forests satsning i Umeå är viktig för att behålla och skapa nya arbetstillfällen i Umeå.

Att vi socialdemokrater varit drivande för att detta ska hända är lika känt som att vänsterpartiet försökt motarbeta dessa satsningar genom att reservera sig mot beslutet att tillsammans med Vasa finansierar den nya färja som är en förutsättning för att Komatsus satsning i Umeå skulle bli av.

Med Komatsu Forest satsning i Umeå och den nya färjan på plats samt utbyggnaden av kapaciteten i Umeå Hamn har vi alla förutsättningar att locka ännu fler företag att satsa på Umeå för som etableringsort för sin verksamhet.

Rätt samarbete mellan kommunen och Komatsu Forest har dessutom potential att få Komatsukoncernen att starta tillverkning av andra maskiner såsom entreprenadmaskiner, truckar och kranar i Umeå för att tillgodose de marknader för dessa som ligger närmare Umeå än vad deras nuvarande fabriker gör.

Därtill visar de framsynta beslut vi socialdemokrater tagit att socialdemokraterna är ett mycket företagarvänligt parti som är beredda att gå den extra milen för att gynna fram och tillväxten av företag och arbetstillfällen i Umeå.

Med allt detta sagt vill jag säga ett stort tack till Hans Lindberg (S) och övriga i kommunledningen som gjort detta möjligt och därigenom säkrat stora framtida skatteintäkter för kommunen – Skatteintäkter som kommer att hjälpa oss storligen i bygget av alla skolor, förskolor och äldreboenden och med den utökning av personal mm. som behövs i framtiden.

Till vänsterpartiet och framför allt till arbetarpartiet vill jag säga att det är satsningar på bra infrastruktur och bra transportmöjligheter i alla riktningar som skapar företagsetableringar och nya skatteintäkter för kommunen vilket gör era nej till satsning på en ny färja obegriplig och Umeåfientligt.

Till AP och Jan Hägglund vill jag dessutom tillägga att det är via satsningar på nya skatteintäkter såsom de vi socialdemokrater nu tillskapat vi avser finansiera de medel du påstår saknas i kommunens framtida budgetar.

Det är så man bygger en dynamisk och framgångsrik kommun som attraherar morgondagens företag att etablera sig i kommunen vilket Ulrika Edman(V) och Jan Hägglund (AP) med partikamrater vägrar förstå.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

23 kommentarer

  1. Kim

    Jag förstår nu varför Umeås politiker verkat för att ringleden ska ta en fullständigt idiotisk omväg. Miljön är ju ändå en bisak …

    ”Därtill visar de framsynta beslut vi socialdemokrater tagit…”
    Som att förlägga ett ”handelscentrum” till Klockarbäcken?
    Som att betala massor extra för en undermålig plaskdamm i ett läge som ökar miljöbelastningen på centrum?
    Som att parkera en Finlandsfärja på kajen och göra ett uppgör med Baltic som gör att de i princip har gratis hyra samtidigt som kostnaden för skattebetalarna betalar över 200 000 kronor varje dag för kolossen?
    Som att lägga MILJARDER på en färja samtidigt som kommunens låneutrymme i princip redan är förbrukat?
    osv osv osv
    Japp. ”Framsyntheten” har verkligen visat sig. Ändå har (m) en så svag kandidat och märklig politik att de trots alla klavertramp ändå har svårt att samla väljare.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Dragningen av Västra länken i det läge som nu bestämts är Trafikverkets förslag och hade politiken fått bestämma fritt hade tunnelalternativet blivit valet Kim.

      Handelscentrum på Klockarbäcken blev fel i och med Ikeas placering och det har vi insett genom att idag satsa på Söderslätt respektive Stora Birk som handelscentra.
      Badhuset Navet ligger perfekt där det ligger och skapar ingen direkt ökning av miljöbelastningen då det med detta läge på badhuset går utmärkt att åka buss när man ska bada. Väven var en klok satsning som över tid kommer att spara pengar över tid – Dessutom en snygg byggnad som lyfter Umeå centrum.

      Att satsa på en ny färja påverkar inte kommunens låneutrymme alls Kim och som du kan läsa i inlägget så kommer den att betala igen sig flera gånger om tack vare de nya skatteintäkter den skapar därför att nya företag väljer att etablera sig i Umeå och därför att de befintliga väljer att expandera sin verksamhet därför att vi har en effektiv och ändamålsenlig färja. Lägg därtill att denna färja över färjans ekonomiska livslängd blir det mest förmånliga alternativet så är ekvationen komplett Kim.

  2. Anders

    Komatsus satsning är fantastisk läsning. Det säkerställer arbetstillfällen och kommer att ge ett bra resultat. Det här är bra för Umeå.
    Umeås position behöver stärkas ytterligare och vi behöver öka skatteintäkterna för att säkra välfärden. Det är inte ofta man får berömma sossarna, men man ska ge cred när så förtjänas (och V ska verkligen ifrågasättas.) Vi behöver fler företag inte färre!

  3. Krister

    En transportfärja borde fungera bättre med mer inriktning på
    last och långtradare och mindre på kryssningar/passagerartrafik.
    Den kan ta fler fordon per last meter. Betydligt billigare i inköp!!!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      När vi ändå investerar i en färja så måste den ta både passagerare och bilar samt järnvägsvagnar och sett över tid så är den färja vi valt det som blir mest ekonomiskt fördelaktigt.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det finns inga svenska företag kvar att tala om då dessa är uppköpta av utländska företag. Komatsu Forest är dock ett svenskt företag med huvudkontor i Umeå om än helägt av Komatsu koncernen med säte i Japan.

  4. Bertil

    Om vänsterpartiet är emot så måste de ju ha en motivering . Hur lyder den??

    Det saknar jag i din berättelse.

    Verkar som att lika lite som Vänstern verkar fatta Komasus satsning
    Så verkar du Anders inte fatta att det är valtider.

    Så vem ska man tro på??

    Ingen av er verkar ha rätt timing

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är just det V saknar Bertil – En riktig motivering annan än att de vill utreda saken vidare.

    • Anders

      Bertil, Vänstern är ute och cyklar som vanligt. Vänstern har sällan motiveringar, utan ställer sig ofta på tvären bara för att sura och vara tvärsemot. Sedan finns det exempel där V tar åt sig äran för saker som S drivit igenom och det blir nästan löjligt.

      OK, vissa satsningar kostar skattepengar. Men i ett längre perspektiv så behöver vi fler företag som etablerar sig här och levererar arbetstillfällen och genererar ökade skatteintäkter så på sikt lönar det sig. Att bara rösta emot förslag och föreslå skattehöjningar leder rakt ner i fördärvet.

      Samarbete och breda uppgörelser är bra för vi behöver hållbara beslut. Det behövs också en stark opposition, men det krävs mer än bara ”nej-sägare”.

  5. Bertil

    Verkar som sossarna och moderater i Umeå står väldigt nära varann.
    Förmodligen bidrar bägge till ökande inkomstklyftor mellan folk.
    Man bidrar skett även bägge två till ökad privatisering och att bostäder byggs för folk med tjock plånbok.

    Jag tror vänsterpartiet försöker driva en mer socialistisk politik i Umeå
    Är det så Anders. Enligt Västerbottensnytt så är moderater och sossar väldigt tajta i Umeå.
    Det låter inte alls bra.
    Jag har ju ex: läst Riedel debattartiklar och de är ju uppseendeväckande.

    Det är nog bra om Vänstern sätter ner foten verkar det som.
    Detta utan att jag vet vad det handlar om.

    Gällande Komatsus satsning och Färjan som kommunen ska stå för.
    Är protesten från vänstern möjligen att kommunen lägger pengar på det som gynnar privata företag och det tas från skattemedel? Eller?

    Är det där möjligen skon klämmer??

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Kommunpolitik är väsensskild från rikspolitiken i det avseendet att man i kommunpolitiken måste samarbeta i högre grad för att den kommunala verksamheten ska fungera. I Umeå har vi något som vi kallar Umeåandan och som handlar om samarbete så jag tror att det är detta du far efter Bertil.

      S och M tycker olika i en rad frågor men vi har samsyn i en hel del andra. Förra mandatperioden hade vi ett samarbete med V men då V inte kan leva upp till de överenskommelser som gjordes så blev vi tvungna att avsluta det samarbetet inför denna mandatperiod.

      I satsningen på färjan används inga direkta skattemedel då finansieringen av den sker via de kommunala bolagen Bertil och färjan är helt nödvändig för att attrahera företag då de är beroende av fungerande transporter. Det viktigaste av allt är att fler företag innebär ökande skatteintäkter och därmed mer skattepengar att använda till den kommunala verksamheten.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Kommunpolitik är väsensskild från rikspolitiken i det avseendet att man i kommunpolitiken måste samarbeta i högre grad för att den kommunala verksamheten ska fungera. I Umeå har vi något som vi kallar Umeåandan och som handlar om samarbete så jag tror att det är detta du far efter Bertil.

      S och M tycker olika i en rad frågor men vi har samsyn i en hel del andra. Förra mandatperioden hade vi ett samarbete med V men då V inte kan leva upp till de överenskommelser som gjordes så blev vi tvungna att avsluta det samarbetet inför denna mandatperiod.

      I satsningen på färjan används inga direkta skattemedel då finansieringen av den sker via de kommunala bolagen Bertil och färjan är helt nödvändig för att attrahera företag då de är beroende av fungerande transporter. Det viktigaste av allt är att fler företag innebär ökande skatteintäkter och därmed mer skattepengar att använda till den kommunala verksamheten.

      Tänk på det Bertil.

    • Olle

      Ja du Bertil ,kommun och stat måste investera i infrastruktur så det gynnar även privata företagare. Vi behöver vägar och transportmedel , Skapar kommunen ett industriområde måste det finnas allt som de privata företagen behöver El ,Vatten Avlopp osv. Fattar du inte detta blir jag förvånad.

  6. Caanita

    Du har ju tidigare skrivit i din blogg (eller i det närmaste vetat !!!) att Sverigedemokraterna skall få c:a 10% av rösterna i kommande riksdagsval. Hur ser du på den siffran idag? Tycker du den verkar hålla?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.