Staden är till för människor snarare än för bilar.
En modern stad inte ska anpassas och byggas så att den i alla lägen primärt tillgodoser biltrafikens behov – En modernt tänkande politiker ska istället ge stadsarkitekterna och trafikplanerarna i uppgift att bygga för att tillgodose stadens behov.
Ett bygge för att tillgodose stadens behov innebär att vi bygger för att gynna kollektivtrafik, cyklister och gående samtidigt som vi anpassar biltrafiken till dessa genom att dosera biltrafiken och uppmuntra bilister till att lämna bilen hemma och åka kollektivt alternativt cykla eller gå.
Dessa tankar har jag framfört i ett flertal inlägg och det finns dessutom stöd för detta i den klimatrapport som medföljde Trafikverkets rapport till regeringen avseende långsiktig infrastrukturplanering för åren 2018 – 2029.
I rapporten konstateras att bilismen måste minska drastiskt medan kollektivtrafik samt cykel och gångtrafik bör öka i snabb takt. Rapporten underkänner vår befintliga transport- och stadsplaneringspolitik och varnar för att vi inte får fortsätta med att bygga in oss i ett fortsatt bilberoende.
I rapporten talas om hur storstädernas biltrafik måste minska med så mycket som 30% för att klara de klimatmål som ska vara uppnådda senast 2030 – Detta därför att den tekniska utvecklingen och övergången till fossilfria drivmedel och fordon är långsam och otillräcklig.
I Umeå har vi kommit en bit på vägen genom att vi gjort det möjligt för hyresvärdar att göra gröna friköp vilket innebär att man vid ny och ombyggnation av fastigheter i stället för bilparkeringar vid fastigheten erbjuder t.ex subventionerade kollektiva resor.
Det initiativet från Umeå Kommun är bra men inte nog om vi vill att Umeå ska bli en modern och hållbar stad – Ska det till måste vi precis som jag anfört ovan stadsplanera på ett nytt sätt baserat på ett nytt sätt att tänka.
Umeå är en stad med ambitioner att växa till 200.000 invånare – Något som kommer att göra oss till en storstad. Med sådana ambitioner blir det än viktigare att planera och göra rätt redan från början.
Därför gör jag här och nu ett inspel som jag passar vidare till Hans Lindberg och övriga politiker inom kommunpolitiken med uppmaningen att göra Umeå till ledstjärnan i Sverige vad gäller innovativ och klimatsmart stads- och infrastrukturplanering.
I nästa steg bör vi göra som jag tidigare föreslagit och plocka bort många av de parkeringsmöjligheter som finns i centrumkärnan och istället ersätta dessa med gratis infartsparkeringar och mer och bättre och billigare kollektivtrafik samt möjlighet att låna cyklar som kan framföras på attraktiva cykel och promenadstråk.
Jag vill därför än en gång slå fast att städer inte ska anpassas efter biltrafikens nuvarande och/eller framtida behov – Istället ska biltrafiken anpassas efter stadens behov vilket innebär en väsentlig skillnad.
I genomförandet av detta får vi förutom bättre luftmiljö även en attraktivare stad där fler kan njuta av uteserveringar och parker utan att störas av trafikens buller och avgaser.
I hela denna omdaning är det viktigt att vi inte glömmer bort ekonomiskt svaga grupper i genomförande processen utan att tillse att dessa får kompensation för att lämna bilen hemma när de ska åka till stan med familjen – Något som lämpligast sker genom att göra kollektivtrafiken gratis för alla barn & ungdomar och pensionärer.
”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”
Senaste kommentarerna