Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Kommersiell tågtrafik fungerar inte i glesbefolkade regioner.

Precis samma ord som i rubriken yttrade Tor Kangas som är driftchef vid Tågkompaniet i samband med en artikel i VF angående tågtrafiken och nedläggningen av den sista turen varje dag mellan Umeå och Örnsköldsvik längs Botniabanan.

Att det han säger är helt korrekt har jag framfört mycket länge så jag har full förståelse för korrektheten i det uttrycket och tycker precis som Tor Kangas att den typen av trafik ska sköta via upphandlad tågtrafik för att kunna säkerställa att samhällsmedborgarnas intressen möts upp vid alla tillfällen.

I det aktuella fallet rör debatten främst konsekvenserna för de passagerare som bor i Nordmaling men arbetar i Umeå alternativt Örnsköldsvik och deras möjlighet att fortsätta bo i Nordmaling och arbeta i någon av sagda städer utan att överge det kollektiva resandet till förmån för reande med egen bil.

Redan när bygget av Botniabanan var uppe till diskussion – Dvs. innan beslutet att bygga densamma togs lyfte jag frågan om det vansinniga i att bygga tågtrafik främst strukturerad för passagerare snarare än för gods i glest befolkade områden – Då ur perspektivet att kostnaderna för ett sådant bygge aldrig kommer att kunna återbetala sig oavsett hur man räknar.

För den tågtrafik som nämnts ovan tittar därför Norrtåg som är trafikhuvudman över möjligheten att lösa den uppkomna situationen med hjälp av att upphandla sagda tågtrafik – Detta så att samhällsmedborgarna slipper komma i kläm om det visar sig att ett stort samhällsbehov av en kvällstur föreligger.

Med det sagt så är jag säker på att Nordmalingsborna strax har en lösning på sitt problem som alla parter kan acceptera vilket innebär att vi lämnar den delen av debatten för att övergå till det som är mitt egentlig syfte med detta blogginlägg.

Att med facit i hand – Ett facit upprättat som ett resultat av verkligheten, eventuella felbeslut och erfarenheter från bygget av och den hittillsvarande driften av Botniabanan låta bli att använda dessa erfarenheter i beslutsprocessen runt den nu tilltänkta Norrbotniabanan är vansinne och i mina ögon densamma som ett politiskt självmord.

För mig är det självklart att vi ska lära av de erfarenheter som vi gjort i och med bygget av Botniabanan och driften av densamma – Detta genom att säkerställa att Norrbotniabanan i stället för att likt Botniabanan struktureras för persontrafik i första hand struktureras för godstrafik med möjligheten att utföra persontrafik som en extra bonus.

Att förändra synsättet och fokusera på godstrafik snarare ön på persontrafik gör en enorm skillnad – Inte minst i den i Umeå mycket omdiskuterade frågan om Norrbotniabanans sträckning på sträckan Umeå till Sävar samt i frågan om hur många stopp som persontågen ska göra på sträckan Umeå till Skellefteå.

Läggs huvudfokus om från persontrafik till godstrafik är det självklart att välja en sträckning som innebär att Norrbotniabanan passerar Norrskogs sågverk i Sävar som för övrigt är Europas största sågverk snarare än att välja den lösning som vissa politiker anser vara bäst för persontrafiken mellan Sävar och Umeå och omvänt.

PÅ samma sätt blir det helt plötsligt uppenbart att ett minimum av stopp underlättar för godstrafiken och att Trafikverkets ursprungliga plan på att inte ha något stopp i bland annat Bygdeå är helt korrekt.

För de som bor i Bygdeå samt för de som bor i Ånäset med omnejd löses detta lämpligast genom kompletterande busstrafik som tar de passagerare som önskar resa med tåg norr- eller söderut till Resecentrum i Robertsfors där de kan kliva av och på tåget.

Som slutord säger jag därför följande!

Låt oss ta till oss både Tor Kangas konstaterande att kommersiell tågtrafik inte fungerar i glest befolkade regioner tillsammans med de erfarenheter vi dragit som en konsekvens av bygget av Botniabanan genom att tänka om och tänka rätt och säkerställa att Norrbotniabanan blir strukturerad för godstrafik i första hand.

Gör i så kan vi inom en relativt kort tidsrymd påvisa att Norrbotniabanan var en mycket god samhällsinvestering vilken snarast möjligt bör följas av liknande investeringar för att förbättra vår miljö, vårt klimat och flytta godstrafik från väg till järnväg.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

34 kommentarer

  1. Jan

    Nå, svenska folket vill ju bli av med det statliga monopolet. Vi får den verklighet vi förtjänar. Ingen idé att gnälla nu. Nu är det bara vinsten som räknas. Precis som Alliansen vill ha det. Och sossarna med. Nu tycker jag att det är dags att privatisera regeringen, riksdagen och kungahuset också. Sälj det till Carema. Där det förmodligen sitter före detta allianspartiledare i toppen. Åt den som har skall ytterligare vara givet… Girighet är den högsta av alliansdygder. Den enda egentligen… Marknaden är vår herre.

  2. Per Kjellén

    ” utan att överge det kollektiva resandet till förmån för reande med egen bil.”

    I en fri marknadsekonomi finns det alltid folk som jobbar med persontransporter, från taxi till höghastighetståg. Dessa personer drivs inte av någon sorts verktyg kallat kärlek utan av en sorts fascination för sin bransch plus viljan att försörja sig. Gärna mycket bra. Du måste träffa en hel del människor och om du pratar med en trägubbe så finner du att han)hon tycker att det inte finns något vackrare på jorden en nysågat virke. Och en frukthandlare som ser skönhet endast y äpplen och päron. Det kanske finns någon som tycker bussar är det förnämligaste fordonet som finns.

    Så finns det klimatentusiaster som anser att vi aldrig får använda mer resurser än nödvändigt och då det med lägsta kostnader vad vi än gör. Om någon överger det kollektiva resandet beror det aldrig på annat än att det kollektiva kräver mer resurser än det individuella resandet. Alltså rationellt handlat och inte känslomässigt handlat.

    .

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är därför kollektivtrafik aldrig ska vara någon del av en fri marknadsekonomi Per – Detta därför att det inte finns något exempel någonstans i världen där den fria marknadsekonomi fungerar bra. Fri marknadsekonomi är en pappersprodukt som blott och allena fungerar i teorin men inte i praktiken.

  3. Per Kjellén

    Om kollektivtrafiken inte får vara en del av den fria marknadsekonomin då tycker jag du skall kolla kostnaden för offentlig service till boende i Nordmaling och du kommer att bli förvånad. Det kan till och med bli billigare för det offentliga att erbjuda dem taxi. Men summan av alla offentliga erbjudande kommer att visa förskräckliga belopp för onödig resursanvändning. Tänk på klimatet.

    Fri marknadsekonomi är en teori som omsatt i praktiken har fått beröm för att otvetydigt vara den teori som ligger bakom bekämpningen av fattigdom sedan 1800-talet och är den teori som mest bidragit hittills till allas bättre levnadsvillkor. Säg inte att Sovjet, Kuba och Venezuela är de teorier som visat vägen till välstånd.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Att ha tåg som kollektivt transportmedel i rusningstrafik är det bästa Per och dessutom det billigaste inklusive den kvällstur som striden nu gäller. Dagtid är det oerhört få resande så där är säkert taxi billigare om man tittar isolerat på Nordmaling men inte om man tar hänsyn till hela sträckan som löper från Sundsvall till Umeå och omvänt.

    • Jan

      Visst, men du går inte tillräckligt långt i din tilltro till marknaden, Per. Även polisen, militären, regeringen och rättsväsendet borde privatiseras. Varför ska de slippa undan? Ska det vara nattväktarstat så ska det. För övrigt så är det rena snurren att statsfinansiera välfärdskapitalister. De borde klara sig utan bidrag. Staten bör säljas till Carema för övrigt. Marknaden sköter staten bättre. Vi borde ha ett skatteuttag på en procent innan allt skänks bort till Carema. Inga inskränkningar att bära vapen ska finnas heller. Läs Ayn Rand och Robert Nozick. En staty föreställande den heliga marknaden borde ställas ut på Sergels Torg.

      • Per Kjellén

        Svar till Jan och tack till Anders om du släpper igen detta.

        Begreppet nattväktarstaten syftade/syftar till en stat som endast handhar medborgarnas skydd till liv och egendom. Rättsstaten ligger ibland utanför. Detta kräver dock en mycket kvalificerad befolkning, dessutom med mycket hög moral. Många har diskuterat hur denna denna stat skall se ut och alltid kommit till samma slutsats, den bör grunda sig på samtycke och finansieras genom obligatorisk avgift, alltså skatt. Trots mänskliga brister i förnuft och verklighetsuppfattning har en majoritet kommit fram till detta, men det står dig fritt att tycka annat och argumentera för ett anarkistiskt samhälle.

        Vi borde i Sverige ha förnuft nog att lämna skola. vård och omsorg åt den fria marknadsekonomin. Vi gör ett stort fel i att blanda ihop finansiering med utförandet. Den som är utbildad psykolog från utbildningsanstalter som stimulerar till fritt tänkande (kanske t o m rätt tänkande) borde leda skolorna. Den som är utbildad läkare borde leda sjukvården, och de som är lämpade och intresserade borde leda omsorgen. Alla verksamheter skulle få betalt för vad de gör. Det är förödande med denna budgetfinansiering, alltså rena gissningar. Skolan snuddar vid den rätta finansieringen nämligen att kommunerna ger skolan en elevpeng. Men det riktiga skulle vara att elevpengen gavs till eleven. Tanken svindlar vid att det även kunde finnas ett system där samhället, inte stat och kommun, gav eleven (och de andra professionerna) sina pengar.

        Intressant för socialister att betänka är att mat och kläder finansieras av samhället, men varför inte bostäder också, alla konsumtionsvaror finansieras av samhället och så också alla onödigheter och vinst.

        Många socialister har svårt att tänka sig ett samhälle med stat och rättsväsende som institutioner.
        Samhället är vi alla individer som lever där och alla vi skall leva i ett fritt samhälle. Där frivillighet och frihet gäller fungerar samhället bäst. Där stat och i många fall tvivelaktiga institutioner bestämmer fungerar samhället sämst. Tänk bar på vilka verksamheter i dagens samhälle som det klagas mest på.

        Ayn Rand gillar jag. Nozik är för trög och svår. (Mitt förnuft är begränsat.) Vilka är dina husgudar?

        Sanningen är att arbete finansierar allt. Arbetet skapar välstånd. Det samhälle som skapar välstånd har också förmågan att skapa välfärd. Det går inte att göra tvärt om – att lova väljarna välfärd och sedan beskatta arbete för att finansiera.

        • Jan

          Du blandar nog ihop arbete med kapital, Per. I övrigt är det det vanliga moderata snömoset (lustigt nog vill sällan moderater kännas vid sitt parti utan kallar sig hellre klassiska liberaler. Trots att de i grunden inte är det). Läs Ayn Rand lite noggrannare nästa gång, Per. Hon är åtminstone intellektuellt hederlig och konsekvent. Ett exempel: Svenska nyliberaler, med Bengt Westerberg i fronten, vill ösa in miljarder i LSS (LSS omsätter cirka 40 miljarder nu mot 1 miljard 1994 när det var ”socialistiskt”). Ayn Rand är konsekvent: hon hade inte lagt en krona på LSS. Trots att diverse skumma aktörer därmed går miste om skattebetalarnas miljarder.

        • Leif Andersson

          Med dina åsikter är det egendomligt att du inte migrerat till USA som din förebild Ayn Rand gjorde. Även en sådan nyliberal som Annie Lööf måste te sig som mesig i dina ögon.

  4. Bertil

    Med Nyliberalism håller allt på Spåra ur.
    Inte ens Loket är kvar och leder Bingolotto.

    Allt fler sätts på ett skenande tåg på väg mot ättestupan detta när högern vill lägga 10% högre skatt på arbetslösa och sjuka.

    I gengäld så tänker välmående flyga och fara utan att betala flygskatt.
    På Världens flygterminaler existerar inga låga trösklar, men i gengäld så ville ”Den vuxne i rummet ” sänka trösklar för sjuka arbetslösa.
    Även klimatet håller likt ett höghastighetståg på skena iväg.
    Men tyvärr har världens korkade ledare fått tunnelseende så vart det slutar
    vet ingen.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten med tillägget att Lokets val att inte leda Bingolotto är och var hans egna beslut.

      • Bertil

        Anders. Verkar som du hamnat på fel perrong. Du vekar ha missat tåget.
        ( Du förstod inte poängen i inlägget)
        Du måste slappna av Anders,
        Du har skribenter som ständigt driver med dig.
        Ge klämmiga svar istället detta när kommentarerna är dåliga.

        Bara ett tips i all vänlighet.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Om du sköter ditt så sköter jag mitt Bertil – Det blir bäst så.

          Att sprida så mycket kärlek jag någonsin förmår varje dag är mitt löfte till mig själv och det uppnår man sannerligen inte genom att göra som du föreslår och ger vad du kallar klämmiga svar.

          Jag vet mycket väl när folk driver med mig eller inte och så länge jag inte ägnar mig åt samma sak vinner jag samtidigt som de är förlorarna.

          • Bertil

            Jag hedrar dig för att du står på dig Anders.
            Fortsätt så även om jag inte tycker din metod alltid är särskilt vinnande.
            Du för en kamp med gott syfte
            allt det är värt beröm.
            Jag testar dig vilket kanske är bra.

            Man ser ju hur ex: skidåkerskan Kalla utsätts allt mer senast när hon var ledsen
            Parodi i tv och och där hon rent ut sagt
            Förnedrades. Ändå så tränar hon och kämpar för sin sport.

            Nästa offer lär bli Ebba Andersson om hon fortsätter visa framgån och sen får en svacka.

            Så det gäller vara hårdhudad med det du kämpar för.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Man behöver inte alltid vara överens Bertil och för egen del är jag en planerande människa vilket för mitt bloggande innebär att det finns en röd tråd som sträcker sig flera månader framåt i tiden vad gäller de huvudämnen som ska lyftas. Anledningen till det är att politik och politiska beslut alltid sitter ihop och att varje beslut därför måste kontrolleras avseende hur det påverkar helheten och då innan de fattas. Leder ett beslut som i allt övrigt kan ses som bra för stunden till att man inte tar sig närmare slutmålet ska man avstå från att fatta det.

            Med det sagt så kostar jag självfallet på mig att vara spontan i alla lägen men att låta människor som provocerar vinna genom att bli arg och reagera på det sätt de önskar att jag ska reagera kommer aldrig att inträffa – I mitt fall gäller samma sak som det skrivs om i Bibeln. Blir man slagen på ena kinden så är det bästa att vända andra kinden till snarare än att slå tillbaka.

  5. Bertil

    ”mitt bloggande innebär att det finns en röd tråd som sträcker sig flera månader framåt i tiden vad gäller de huvudämnen som ska lyftas. ” skriver Anders

    Vad kommer du satsa blogga på de närmaste månaderna.
    Blir det kommunalpolitik eller riksdagspolitik.
    Vilka ämnen brinner du för och har mest kunskap i anser du.
    Hinner du läsa dagstidningar så du har koll på vad som händer i Sverige.?
    Eller kommer din info från annat håll. ??

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Rikspolitiken kommer alltid att dominera Bertil med inslag av kommunalpolitik – Hur mycket beroende på vad som händer i kommunen och beroende på vilka lokala frågor som därför kräver mitt inhopp.

      Bygget av det jämlika samhället och hur det ska byggas kommer alltid att dominera Bertil – Då ur många olika synvinklar för att alla ska kunna inse att det är det jämlika samhällsbygget och minskade inkomst- och förmögenhetsklyftor som avgör om vi ska leva i harmoni eller inte.

      • Bertil

        Klokt kämpa för det jämlika Samhället
        Det går aldrig upprepa för ofta.

        En harmonisk värld med maximalt småborättvisor mår bäst.

        Men för Guds skull låt inte religiösa fanatiker få som de vill.
        Då blir det en moderat budget.

        Jag blir mer och mer ateist ju mer man ser hur religion beter sig.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Politik och religion har sedan en tid tillbaka separerats helt och hållet i vårt land och i många andra länder så att låta religion och religiösa ledare styra politiken kommer inte att inträffa.

  6. Brorson

    Jag föreslår att Umeå Kommuns store välgörare Raja Thorén ska bygga Norrbottniabanan med egna pengar och hyra ut den till Umeå kommun, som får tillgodogöra sig trafikintäkterna. Thorén kan ju uttaxera extra elevpengar i alla kommuner, som Thorén-gruppen har tilltvingat sig skolverksamhet i. Norrbottniabanan är ren lekstuga för Umeå-politiker. Först säger Holmlund att det inte ska vara någon station i Sävar, och sedan säger efterträdaren som kommunalråd Hans Lindberg att det ska visst vara station, för Sävar ska växa med ytterligare 6.000 invånare.

    Bra att det blev sagt, för nu vet vi vilka Norrlandsfientliga planer som smids i Umeå. Dorotea och Sorsele ska tömmas helt på sina invånare, som ska tvångsförflyttas till kusten. Inte genom att det kommerm maskerade typer, utsända från kommunalrådet i Umeå och kidnappar folk i deras hem. Men när kustpolitikerna, som har en majoritet av regionens invånare bakom sig som röstboskap, försvinner alltmer service från inlandet, så att även de envisaste ger upp, är den informella tvångsfolkomflyttningen ett faktum.

    Sedan kommer bussbranschens lobbyist Anders Forss, och säger att Norrbottniabanan ö.h.t. inte ska byggas för persontrafik, utan dras förbi industriområdet i Sävar. Men det säger jag att hade det funnits minsta intresse från Norrskog för virkesleveranser med tåg ända fram till fabriksporten, hade järnvägen till Sävar redan varit byggd.

    Det är bara 16 km mellan Sävar och befintlig järnväg Vännäs – Umeå. Det hade ju bara varit för sågverkets ägare att garantera fraktintäkterna under tillräckligt tid för att betala banbygget. Att det ö.h.t förs en diskussion om Norrbottniabanans dragning vid Sävar, persontrafik eller inte, godstrafik eller inte, visar bara den kompletta okunnigheten om järnvägstrafik, den totala frånvaron av driftkalkyler och et ekonomiska lättsinnet.

    Att bussbranschen och dess uppbackare vill ha kvar busstrafik, kan jag mycket väl förstå. Men kasta ut pengar på en järnväg, som inte kan användas för persontrafik är bortkastade pengar. kapitalförstörelse. Att förlänga Botniabanan norrut i stället för söderut, när vi har restider Umeå – Stockholm på över 6 timmar, är också bortkastade pengar. Gustav Fridolin, som är en landets värsta järnvägsförstörare, må sedan yra om att ”konkurrera ut flyget”.

    Det skulle kunna ske till viss del, med rejäla marknadsundersökningar och realistiska driftkalkyler som grund, men inte med nuvarande kommunalrådscirkus och kommunala huggsexa om järnvägsinvesteringarna som grund. Kommunalråden vill ha kvar sina flygplatser. De dyra järnvägsanläggningarna ska bara vara till för en nisch mellan buss och flyg – som är de trafikslagen som kommunalpolitikerna prioriterar, vad de än säger.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett mycket sarkastiskt inlägg i debatten som därtill saknar verklighetsförankring helt och hållet.

      Att rasa ut i oväsentligheter på det sätt du nu uppvisar skadar ingen annan än dig själv och din egen trovärdighet Brorson så min rekommendation till dig är att avstå från saker som dessa i en framtid.

  7. Brorson

    Och vad är det som saknar verklighetsförankring? Jo, ditt försök att sätta en motsättning mellan gods- och persontrafik. Om man i framtiden kommer att köra timmertåg till Sävar, så kommer ju inte timret att lastas av vid personstationen i Sävar, utan vid ett lastspår några kilometer därifrån, Men jag tvivlar på att Norrskog vill ha lastspåret ända in på fabriksområdet. Man kanske föredrar att lasta av tågen vid godsbangården i Umeå, som inte ligger alltför långt bort för anslutningstransporter med lastbil Jag råkar nämligen känna till en del om godstransporter på väg och järnväg, och samspelet mellan dessa trafikslag, vilket du inte verkar göra.

    Därmed faller ju platt ditt märkliga resonemang att man ka bygga en ny järnväg för flera hundra miljarder, men inte kunna använda den för persontrafik ens på så stora orter som Sävar med nuvarande folkmängd. Jag underkänner Norrbottniabanan som ett synnerligen olönsamt projekt, men ska den ändå byggas, ska man ju inte öka på underskotten ytterligare genom att minska dess användbarhet för vissa trafikuppgifter – och det i syfte att skydda andra trafikslag från konkurrens.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag försöker inte skapa någon motsättning mellan dessa Brorson utan skriver bara det som är en sanning och ett faktum. En ensidig satsning på persontrafik utan hänsyn tagen till godstrafiken blir alltid fel.

      Samhällets största vinst med en omläggning från väg till järnväg finns att finna på godssidan Brorson och det är därför järnvägssatsningar i glest befolkade regioner ska struktureras för gods i första hand med möjligheten att utföra persontrafik som en extra bonus.

      Att sågen i Sävar ska prioriteras när Norrbotniabanan byggs har Norrskog krävt och önskat hela tiden.

  8. Brorson

    Är du faktaresistent? Om Norrskog hade önskat så hett som det nu låter att få en järnväg ända in på industritomten, så hade den järnvägen redan funnits. Och i så fall hade ju den första etappen av Norrbottniabanan redan varit byggd – på samma sätt som den första etappen av Bottniabanan norrut från Örnsköldsvik byggdes redan under 1950-talet — för att tillgodose en större industrianläggnings behov.

    Att Norrskog nu tydligen har ändrat inställning kan ha flera orsaker. För det första vill ha möjlighet till järnvägstransport hela vägen som ett påtryckningsmedel mot lastbilsåkerierna vid prisförhandlingar – vilket är mest troligt. För det andra vill de gardera sig i händelse av politiskt genomdrivna restriktioner mot lastbilstrafiken. Men vill de betala för en järnväg, som de kanske inte kommer att använda?

    Det vore väl annars en ganska enkel match att bygga järnvägen med kommunala pengar i utbyte mot full betalning från Norrskog under ett antal decennier framåt i form av betalning för frakter på järnvägen. Om du hade läst det jag skrev om Raja Thorén med glimten i ögat, hade du förstått vad jag menat.

    Om inte syftet är att de anställda vid sågverket ska åka tåg till jobbet, ser jag ingen som helst anledning att prioritera en dragning förbi Norrskog framför den dragning som är bäst för persontrafiken som helhet. Den motsättning mellan person- och godstrafik, som du tror finns, finns inte. Om inte sågen i Sävar är tänkt att vara den nordliga ändpunkten för hela Norrbottniabanan, behövs en växel från huvudlinjen.

    Att godstågen skulle hindra persontågen, eller vice versa är rent nonsens, men det beror på avstånden mellan blocksignalerna. Speciellt många godståg kommer det inte att bli, om inte avsikten är att flytta över all trafik från Norra stambanan till kusten och lägga ner stambanan, vilket entusiasterna bakom Bottniabanan har krävt från början. ”Intelligentian” i Umeå har ju ända sedan rasbiologins dagar hävdat att glesbygdsbor är ett sämre folkslag som bör dö ut – och därför ska berövas all slags service.

    Med en hyggligt signaltät bana går det utmärkt att köra ett godståg strax efter ett persontåg, även om persontåget stannar vid många stationer. Persontågets medelhastighet kommer ändå att vara samma eller högre än godstågets. Med 30- 35 % adhesion, vilket är samma som för en treaxlig buss med en drivaxel, accelererar tåget lika fort som bussen, förutsatt att den används i normal passagerartrafik och inte för rallykörning. Moderna regionaltåg har 40 – 60 % acceleration, vilket är i överkant och enligt min mening driver upp anskaffningskostnaden i onödan.

    Detta kan jämföras med de ”klassiska” Norrlandstågen, som Nordpilen, med Ma-lok och hela 17 vagnar, vilket gav 10 -12 % adhesion. Hela filosofin med Bottniabanan – och nu Norrbottniabanan – bygger på ett bedrägeri, som iscensattes av miljöextremister i Umeå i samarbete med en falsk professor, som låtsades vara järnvägsexpert och nu lever som skatteflykting i Portugal. Holmlund lyckades han lura, vilken för några veckor sedan skrev ett passionerat men okunnigt försvar varför det inte blev en station i Bjästa söder om Övik – och därför inte heller bör bli en station i Sävar.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag är inte faktaresistent och riktigheten i det jag anför finns det åtskilligt att läsa om i den lokala pressen vilket jag rekommenderar att du gör innan du uttalar dig om sådant du uppenbarligen inte vet något om Brorson.

  9. Brorson

    Så du menar att lokala journalister i Umeå slår mig på fingrarna om hur man trafikerar en järnväg? De skriver vad som helst. Jag har både det tekniska och det kommersiella kunnandet. Och jag vet hur transportköpare spelar ut åkerier och tågbolag mot varandra. Att några godståg på en en och en halv mil lång banstump skulle hindra effektiv och attraktiv persontrafik på samma järnväg är lika löjligt som påståendet att samma järnvägs huvudlinje måste passera tätt intill ett industriområde för att få in ett industrispår dit.

    När du nu är så mån om busstrafiken tycker jag att du, i stället för att göra dig löjlig, ska arbetat för en förlängninging av stadstrafiken i Umeå till Norrbottniabanans (om den blir av) resecentrum i Sävar, så att resande norrifrån till de norra stadsdelarna i Umeå kan byta från tåg till buss i Sävar. Något motsatsförhållande mellan en sådan trafiklösning och att personer som bor i Sävar och ska till centrala Umeå tar tåget.

    Att redan på planeringsstadiet försämra en järnväg, så att den inte klarar de bästa trafiklösningarna för både person- och godstrafik, är så omoget och ekonomiskt ansvarslöst, så att en politiker som strävar efter detta bör ägna sig åt annat än politik. Med tanke på de stora investeringarna i en järnvägsanläggning.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det menar jag inte Brorson och det du anför inledningsvis har jag aldrig sagt eller givit uttryck för.

      • Brorson

        Då. så. Jag har egen yrkeserfarenhet både av växelomläggning i centralställverk och godstågsväxling på industrispår, men med den enda skillnaden att den typ av växling som vi hade då, knappast förekommer nu för tiden. Antingen sker omlastning till lastbil vid en större terminal, eller också är det en heltågstransport till / från samma industrianläggning. Speciellt gäller detta virkestransporter, även om man samlastar från olika skogsägare. Jag har ju dessutom kört både helbilstransporter och lokaldistribution med lastbil till olika godsmottagare.

        Jag har tagit del av den lokala tidningsdebatten om järnväg i Sävar, och konstaterar att kommunalrådet Hans Lindbergs analys av resandeunderlaget kring en personstation i Sävar, ät den enda korrekta analysen av marknadsläget för persontrafik, som jag har läst. Jag har läst Norrskogs debattinlägg, men mest slående är att det helt saknas beskrivning hur man ska ta emot gods på järnväg i Sävar. Det verkar man inte en ha tänkt på.

        Det är alltså precis som jag har förstått det hela hela tiden. Jag har också uppmärksammat att Norrskog har lagt ner sågverk vid järnväg i inlandet och slåss med näbbar och klor mot höjda kilometeravgifter på lastbilstransporter. Om det bara hade handlat om kortare anslutningstransporter för vidarebefordan med järnväg, så hade lastbilsskatten haft mindre betydelse. Det verkar vara en medveten strategi för makthavare i Norrland att koncentrera allting till kusten

        Om vi ändå ska diskutera järnvägsgods i Sävar, så vore det ytterst olämpligt att parkera godståg på huvudlinjen eller på sidospår till denna, vilka behövs för tågmöten. Vid verkesterminaler längs stambanorna i södra Sverige, ser man ofta godståg, som väntar på in – eller utfart på industrispår av några kilometers längd, vilka utgår från huvudlinjen. En liknande anslutningspunkt skulle kunna byggas ett par km söder om den av Lindberg tänkta personstationen i Sävar. Denna växel skulle i stå fall kunna ingå i samma växelgrupp, som växlarna till ett sidospår för tågmöten och styras från samma lokalställverk som de. Det skulle spara några miljoner i anläggningskostnad

        Detta vore en klart bättre lösning än dubbla spår på personstationen, plattform mellan spåren och passagerare som springer över spåren. På det extra utrymme, som krävs för en flerspårig tågstation ryms både pendlarparkering och bussterminal-utan långa gångvägar mellan buss och tåg. Som jag skrev i min förra kommentar vore denna kombinerade buss- och tågstation en lämplig ändpunkt för stadsbussarna genom Umeå tätorts norra stadsdelar. Enligt de kartor, jag har sett, finns tillräckligt utrymme för ett sådant resecentrum mellan E 4:an och bebyggelsen i Sävar

        I övrigt har du dragit felaktiga slutsatser av sådant som du har snappat upp från media. Det finns inget annat hinder för godstrafik på Botniabanan, än att godstågslokens signalmottagare inte är kompatibla med signalsystemet på gatan, och att godstågsbolagen inte vill betala vad det kostar, därför att de helt enkelt inte behöver Botniabanan. Att denna ö.h.t. har blivit byggd beror på ren lögnpropaganda om ”kapacitetstak” för stambanan. Om det finns något ”kapacitetstak” ö.h.t. så är det för få mötesspår mellan Sundsvall och Gävle. Mot det hjälper ingen Norrbottniabana.

        Norrtågs trafik upphandlas redan från Tågkompaniet. som antagligen anser sig få för lite betalt . I södra Sverige har TK haft som affärsmodell att ta betalt av trafikhuvudmännen för resor inom samma län och direkt av passagerarna för resor över länsgräns. SJ, som också trafikerar sträckan Umeå-Sundsvall, på helt kommersiella grunder, har både lägre biljettpriser och kortare restider. Detta är en av konkurrensens ”välsignelser”, eller hur man ser det. .

Lämna ett svar till Brorson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.