Kollektivtrafiken kostar mycket pengar….

Kollektivtrafiken kostar mycket pengar. Idag kör Umeå busstrafik för ca 192 miljoner per år. Det är mycket pengar men det finns intäkter i form av biljettintäkter på ca 95 miljoner.

Vi har också stora kostnader för våra resecentra. Vi har Vasaplan, Umeå C, Umeå Ö, Hörnefors och då är det en summa som ligger på 30 miljoner om man räknar in kapitalkostnader och drift och underhåll. Då ligger vi på en kostnad som skattebetalarna betalar som ligger i närheten av 130 miljoner totalt.

Vi har de senaste åren satsat lite extra där det är många som åker med tätare och snabbare turer och resandeantalet har ökat bra. Vi har sett det som nödvändigt för att klara av luftkvaliten i centrum.

Där vill vi och hoppas vi att fler och fler går in med gröna friköp och att man ser till att fler åker kollektivt till jobbet. Den inriktningen kommer att bli nödvändig även för Universitets och sjukhusområdet.

Vi måste få ner luftföroreningarna både i centrum och sjukhusområdet. När det gäller att i framtiden ta sig till bad och kulturväven måste miljövänliga färdsätt som gång och cykel liksom kollektivtrafik som huvudtrasportmedel. All kollektivtrafik går till och genom Umeå City och de bussarna hoppas vi går på eldrift

15 kommentarer

  1. Ann-Britt

    Det som jag funderat på är kör ni trafiken själva eller köper kommunen in trafiken? Om ni kör själva – skulle det bli billigare för oss skattebetalare om ni upphandlade? Eller tvärtom blir det billigare att köra i egen regi?

  2. Mange

    Hej Lennart !

    Ibland funderar jag på hur ni tänker osv.. vist skulle jag åka buss om jag slapp betala HUTLÖSA priser.
    Jag räknade på det en dag och skulle jag vara själv i bilen så skulle de kosta mig ca 120kr mer i månaden att köra än att åka buss, och då får jag på vintertid sätta mig i en varm bil och köra mina ca 15-20min till jobbet. Om jag på de andra sättet ska åka buss, ja då måste jag kliva upp minst 1h tidigare.. gå ut och vänta på en buss som kan vara sen det kan vara 25-30minus och då är det inte roligt att stå ute och vänta.
    Vist att jag håller med om att de är bra för miljön att åka kollektivt, men man måste se på det stora hela när de gäller vårt avlånga land.

    Och miljön i centrum, den går att få till om vi börjar med att fixa till rödljusen genom stan, jag åker där nästan varje dag vid 16.10 och de är köer, och de är inte för att vi är många men de är timeingen på rödljusen som är så horribelt dåligt att vissa gånger när man kommer från ”haga” håller så får man köra ca 4-5 billängder innan det blir rött igen, och för mig är inte det ett ”flyt” i trafiken, Nej de stoppar upp och vi blir stående och bildar långa köer.
    Om du börjar med som ”lätta” sakerna som att fixa rödljusen så ska du se att de kommer lätta på luften.

    Sen angående luften så skulle jag vilja se ett nytt prov och inte ett som är taget vid 25minus och helt vindstilla.

  3. Lars Gidlöf

    Hej

    Jo,kollektivtrafik är inte gratis,men nödvändigt för en fungerande stad. Men varför satsar kommunen,utan kunskaper alls, på färjetrafik mellan Umeå och Vasa?

    Är det gjord någon utredning på vad detta kalas kostar, och vad behovet är för denna färjelinje, behovet för Umeå Kommun vill säga?

    Jag undrar vika kunskaper kommunen sitter med gällande sjöfart, troligen inga alls, och detta i en branch som är mycket annorlunda än andra branscher.

    Sen, om Ni nu får EU bidrag för denna linje (såg att någon uttalade sig om att sälja snus ombord, jag hoppas kunskapen är högre än så bland de som tar beslut), om Ni nu får EU bidrag, då kan ju linjerna mellan Finland och Sverige också begära EU bidrag,annars blir det ju snedvriden konkurrens.

    Så, hur har Ni politiker tänkt då Ni fattade detta beslutoch hur stort värde,ekonomiskt ,ger denna färje linje Umeå Kommun?

  4. Carl-Axel Otterhall

    Hej Lennart. Självklart har du helt rätt igen:) Det här med Norrtåg kommer att kosta oss skattebetalare mycket pengar. Men om ni drar in på vår sjukvård så får ni kanske ett litet bidrag där! Lycka till och Gott Nytt År:)

  5. Lennart Holmlund

    Svar till Carl-Axel Otterhall (2012-12-28 18:04)
    du pratar strunt. Umeå kommun är den kommun som betalr mest till kostandsutjämningen i hela SVerige och det är mer än vad alla Västerbottens kommuner får totalt, Ni ska vara glada att det finns ett utjämningssystem för då har ni inte klarat er med den låga skattekraft ni har, kanske runt 50 % så er kommun är en stor bidragsmotagre, och jag vet inte om du skämtar men ett universiteessjukhus eller en sjukstuga kommer aldrig till så små kommuner då det inte finns underlag. Tänk om du och andra inlandsbor insåg att kommunerna skulle slås ihop

  6. Lennart Holmlund

    Svar till Carl-Axel Otterhall (2012-12-28 18:04)
    du pratar strunt. Umeå kommun är den kommun som betalr mest till kostandsutjämningen i hela SVerige och det är mer än vad alla Västerbottens kommuner får totalt, Ni ska vara glada att det finns ett utjämningssystem för då har ni inte klarat er med den låga skattekraft ni har, kanske runt 50 % så er kommun är en stor bidragsmotagre, och jag vet inte om du skämtar men ett universiteessjukhus eller en sjukstuga kommer aldrig till så små kommuner då det inte finns underlag. Tänk om du och andra inlandsbor insåg att kommunerna skulle slås ihop

  7. Lennart Holmlund

    Svar till Lars Gidlöf (2012-12-28 16:43)
    Det är en väg och transportled som går till Vasa och det är E12. Det är den borlgliga regeringen som inte insett detta. Det är ingen kollektivtrafik som min blogg handlar om men du kanske inte har läst vad jag skrivit, Kollektivtrafik är alla busslinjer som går inom Umeå kommun. När det gäller vägar har vi inte en enda en som går plus uta n det är en dyr åtgärd att ha vägar

  8. Lennart Holmlund

    Svar till Mange (2012-12-28 12:42)
    Det är mycket billigare att åka buss än åka bil. Jag själv betalr 750 kr i mpnaden för den kcarport jag har bilen under och det är nog inte mer än ett månadskort kostar

  9. Lars Gidlöf

    Hej igen

    Ser inte att du svarat på min fråga, jag frågade vad Umeå Kommun har med färjetrafiken till Vasa att göra?

    Kan inte kommunen hålla sig till det kommunens pengar är avsedda för,inte för Europavägstrafik,men du kanske inte har något svar, liksom Edward Riedl kör du huvet i snön

  10. Lennart Holmlund

    Svar till Lars Gidlöf (2012-12-29 14:18)
    Jag pratar inte strunt alls och kör inget huvud i snön.Vi ser det som en väg och en Europaväg och vi har stora förhoppningar att EU gör det samma.

    Bara för att påminna dig så har regeringe Reninfeldtr tvingat oss att gå in med 250 miljoner för Europavägen genom I20 skogen och så har staten gjort även på andra ställen.

    vi tycker det är bra om det finns fungerande vägar från Vasa till Umeå inte minst miljömässigt så att inte tradarna ska köra runt och släppa ut skit. Sedan tror vi det kommer att ge många jobb i Umeå och i Vsäterbotten. Före trafiken i stort sett upphörde var det många finnar som åkte till Hemavan för att åka skidor. Nu kommer det till Umeå för att vara med om en stad som går framåt och shoppa och sova och lämna pengar här och det ger jobb.

    Den regering vi har den har inte lyckats skapa ett enda jobb som kan knytas samman med den politik den för för kommuner och näringsliv. Bostadsbristen är ett sånt exempel där de inte fattat ett enda beslut som gör det lättare att bygga bostäder som folk har råd att bo i

  11. Carl-Axel Otterhall

    Hej igen Lennart. Det var det bedrövligaste svar jag någonsin fått! Du börjar surra om kostnadsutjämningen och att slå ihop inlandskommuner. Du skrev väl om kollektivtrafiken!?

    Nu ska du få veta något som ingen verkar ha berättat för dig. Inlandet sugs ut av stadsborna! Om du någon gång kommer åt det här hållet så skulle du förvånas över den utförsel av timmer och massa som sker via lastbilar som dessutom kör sönder våra vägar. Likaledes med diverse malm. Vart skattas det för det som är Sveriges bas vad gäller ekonomi?

    Umeälven är helt förstörd vad fisket beträffar (förutom laxodlingarna som ”kraschar” då och då). Jag tänker turism då.

    Vindelälven är inte alls oreglerad. Det finns en propp för laxens uppgång och det är Stornorrfors!

    Nu börjar vindsnurror synas både här och där! För att generera ström till Mälardalen med omnejd. Med allt negativt det innebär både för oss och nationalekonomiskt!

    Landstinget – du känner ju Peter Olofsson – vill göra det omöjligt för oss att bo i vissa områden!

    Och du börjar prata om sammanslagningar av kommuner i glesbygd!? Har du inte läst på din historia!

    Du verkar vara så insnöad på att få oss att flytta till Umeå för att ni ska bli lite större. Dessutom verkar du brinna för Botniabanan och det elände som bedrivs på den, Norrbotniabanan (Gud bevare mig i dagsläget), ringleder, Norrlandsoperan, Vasatrafiken, m.m. Vasatrafiken kan jag hålla med om är viktig.

    Om vi ställer detta dyra operahus med innehåll mot den ungdomskultur som finns i Umeå så vilken av de två tror du själv har betytt mest för att ”sätta Umeå på kartan”? Att Vasaskolan nu öppnas för ”Scarinska” och för Ådenarnas gitarrer m.m. – ett museum – kommer att bli ett otroligt lyft för Umeå. Vi lyfte idén med gitarrmuséet redan på 90-talet men då hittade vi inga vägar fram. Detta är jättespännande!

    Jag tror på samverkan och vi har en fantastisk region att visa upp – från hav till fjäll! Det är tråkigt att du som är en sådan stark politisk person inte kan se det!

  12. Lennart Holmlund

    Svar till Carl-Axel Otterhall (2012-12-29 21:23)
    Just det jag skrev om kollektivtrafiken. Kostnadsutjämningen finns det med en faktor om kollektivtrafik som ökar Umeås kostander med 60 miljoner som främst går till de kommuner där man får extra stadsbidrag så man får råd satt sänka skatten ytterligare, så är det inom alliansen. När det gäller Botniabanan är inte det dyrare än att köra buss bara tågen går.

    Operan har stor betydelse för Umeå och hela Norrland. Jag förstår inte hur du att säga att inlandet sugs ut. Folk flyttar där det finns jobb och utbildning. Jag har genom åren pratat med massor av studenter som många gånger kommer från inlandet och då de frågat och jag berättat vad politiken gjorde förut då det fanns en regionalpolitik och min fråga till dem blir, är du är färdig med utbildningen ska du då flytta tillbaka. Svaret är entydigt aldrig i livet.

    Du kan inte säga att det är någon som suger ut inlandet för folk vill inte bo där och har man en skattekraft på 50 % och dessutom får enorma summor i kostnadsutjämning allt runt 50 % även där då är man inte utsugen utan har man inte haft ett system där andra betalar så har skatten varit hundra procent.

    Jag är säker på att det varit nyttigt med kommunsammanslagningar för att kunna ge en bättre service och kunna attrahera duktigt folk i tjänstemannaleden. Det går för mycket pengar till byråkrati

  13. Carl-Axel Otterhall

    Hej igen och tack för ett bra svar:)

    Men jag håller absolut inte med dig. Din personliga statistik att INGEN vil bo i inlandet stämmer naturligtvis inte! Om så varit fallet så hade det redan varit tomt här. Varför tror du vi kämpar för att kunna ha kvar dräglig sjukvård med ambulanser och allt? Självklart är det för att vi vill bo här. Det är såååååååååååå mycket bättre än att bo i Umeå kan jag lova:) Och du har inte pratat med ALLA ungdomar. Du har inte pratat med de som kämpar sig kvar för att de vill bo här med de fördelar de ser.

    Och det är ren utsugning av glesbygden som sker! Vart far skattepengarna för allt som tas härifrån? Visserligen ger Vattenfall ett litet bidrag.

    Och så denna Botniabana! När den sent omsider står klar så har man köpt in tåg som inte fungerar här!!! Och det här med att ge passagerarna information verkar inte heller vara på topp. Inte undra på att ni behöver mycket pengar:)

    Vilka städer lever procentuellt mera på skattepengar än Umeå? Jag tänker på de som arbetar i offentliga sektorn. Som du och några till till exempel.

    Men det är jättetråkigt att du har den syn du har på inlandet.

  14. Palle

    Intressant.

    Vad roligt att du lyfter fram kollektivtrafiken och att du kommer till slutsatsen att det behövs fler resenärer och mer utbyggnad.

    Du nämner ekonomiska siffror vad gäller kostnader och visar på svårigheten att ta fram ekonomiska siffror för fördelarna. Det är ett klart dilemma som kanske blivit lite klarare nu när EU tagit Sverige i öronen gällande luftkvaliteten.

    Önskar Er lycka till med fortsatta arbetet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.