Tågen står en regel och inget undantag

Tågen står en regel och inget undantag. Att tågen står runt Stockholm har blivit en regel och är numera inte ett undantag. Även i dag måndag den 27 April så går inte tågtrafiken som den ska och det innebär problem för alla pendlare.

Den här gången är det inte en kontaktledning som rivits ner utan en växel som är trasig och detta upptäcktes under natten till måndagen. Trafikverket varnar för förseningar och det blir inställda tåg och andra ska man leda om. Fjärrtåg mellan Stockholm och Göteborg, Malmö, Karlstad, Hallsberg och flera andra städer påverkas.

Det här är inte första gången det händer och säkert inte heller sista. Men visst är det så att det är framför allt runt Stockholm det händer så ofta. Vad beror det på ? Det skulle vara intressant att få veta. Är det sämre ordning och reda just i Stockholmsområdet. Visst går och flera tåg där men spåren är också betydligt fler.

Har man sämre kompetens hos de som sköter underhållet och driften både på beställaresidan hos Trafikverket och hos entreprenörerna? Man börjar fundera. Sedan vet ni att jag tycker att Trafikverket inte klarar av sitt uppdrag och detta måste infrastrukturministern ta tag. Här är styrningen eftersatt efter förra moderate ministern. Lägger man planprövningen på jurister visas detta för jurister ska vara rådgivare och inte beslutande. Västra länken har fastnat. Juristerna gjorde större nytta med att kolla om entreprenörerna sköter sina uppdrag som är upphandlade.

Det måste bero på något att det är ständiga problem med växlar och kontaktledningar runt Storstockholm.

2 kommentarer

  1. Pingback: Att tågen står är en regel och inget undantag | Lennart Holmlund tycker till

  2. Lars Flemström

    Trafikverket klarar inte av sitt uppdrag. Men är det då inte på tiden att ta ifrån Trafikverkat ansvaret för landets jänrvägar? Återupprätta Banverket.

    Sammanslagningen av Banverket med Vägverket och ytterligare några statliga verk till Trafikverket, som ägde rum 1 april 2010, var lika dumt som om man hade slagit ihop Läkemedelsverket med Försvarets Materielverk, för FMV vet ju vad som behövs för att bekämpa främmande organismer, som tränger in där de inte ska finnas.

    Kan det vara så, att det även bland S-politiker finns en övertro på effektiviteten hos stora organisationer och en underskattning av nyttan med specialisering, så man vet vad man sysslar med? Vad tjänar det till att ge ”tydligare direktiv” till en koloss på lerfötter, som inte själv förstår vad den ska göra? Hur ska regeringen, som torde vara ännu mer okunnig på ”det praktiska” kunna formulera tydligare direktiv?

    Entreprenörerna saknar säkert inte kompetens. Deras uppgift är ju att tjäna pengar åt sina ägare, och det gör de ju. De chefer, som fanns hos Banverket och visste något om järnväg, jobbar hellre åt ett privat företag, som sysslar med järnväg än åt Vägverket. För vad är Trafikverket om inte ett Vägverk, som fått nya uppgifter, som det inte klarar av?

    Vilken nytta gör ”mer pengar till järnvägen”, när de hamnar i en gemensam pott med Vägverket, och regeringen inte har någon koll på vad de används till.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.