Mobilen på i klassrum är negativt på resultatet

Mobilen på i klassrum är negativt på resultatet. Inte helt oväntat har det visat sig att mobiler på i klassrummen påverkar skolresultaten negativt. Motsatsen med mobilfritt förbättrar elevernas provresultat med 6,4 %.

Det här visar forskning vid London School of Economics och man fann även att svaga elever gynnades mest av att det var mobilfritt -dubbelt så mycket som genomsnittet. De mest högpresterande eleverna tycktes dock kunna koncentrera sig lika bra oavsett om det var mobilfritt eller inte. Studien genomfördes i Birmingham, London, Leicester och Manchester, skriver The Guardian.

Det här är för mig en självklarhet att resultaten blir sämre om man sysslar med annat under undervisningstiden. Nu har forskning visat att det är så och då är den självklara teorin bevisad.

2 kommentarer

  1. Carl-Axel Otterhall

    Hej Lennart.. Ja tänk vad mycket forskning man skulle kunna spara in på bara man använde sunt förnuft. Men det kanske håller på att ta slut på den varan:)

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      På ett sätt håller jag med dig och på ett annat inte. Allt ska det finnas bevis för och det gör forskningen Tyvärr får inte sunda förnuftet råda alla gånger utan allt ska bevisas. Det här är ju bara ett exempel. Ett annat är detta med tiggarna och listan kan göras hur långt som helst. Det håller på att likna en stor djävla domstol

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.