Höjdardag med Botniabanan

*Höjdardag med laxtrappa
I går var det en riktigt bra dag. Först tog vi det första spadtaget för laxtrappan i Stornorrfors, en säkerhetsåtgärd, en fiskvandringsväg som är bättre än förr och nyttja vattnet till energiproduktion samtidigt då vattenkraften är en miljövänlig energi. Nu vittjades också laxfällan för sista gången offentligt eftersom det blir en byggarbetsplats och så skapas en ny plats

*Botniabanan
Gårdagens stora glädjeämne var att regeringen nu fastställde Järnvägsplan 74 vilket innebär att nu kan järnvägen byggas färdigt och brobygget komma igång efter semestern och så resten när kompensationsågärderna är klara. Tänk att det kan dra ut på tiden som det gjort. 2003 gav regeringen tillåtelse till byggande enligt den nya lagstiftningen. Sedan har det dragit ut på tiden och en massa överklagande. Jag tillhör ju dom som redan då sa att sträckningen är klar det är bara komensationsåtgärderna som är kvar. Trots detta har det gått att överklaga Fördyringarna rör sig om i runda tal 2 miljarder eller runt 20 % ökning. Har vi verkligen råd med den typen av fördyringar för infrastrukturen och företag. Jag påstår att den nya lagstiftningen inte gett annat än en dyrare järnväg. Kunskaperna om miljön och hur man bygger miljövänligare och allt som hör till har utvecklats mycket. Tänk om dom pengarna i stället använts till att klara ut vägarna i Umeå

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.