Det snackas en hel del om kollektivtrafiken

Det snackas en hel del om kollektivtrafiken. Jag ska redovisa lite hur saker och ting påverkat oss. Vi har haft en bra utveckling under en längre tid.

Kollektivtrafikens kostnader drivs framförallt av hur kostnaderna för drivmedel och löner utvecklas. 60-70 % av kollektivtrafikens kostnadsökningar är beroende på dessa faktorer. Den bild och jämförelse – mellan prisutvecklingen i kollektivtrafiken och förändringen i konsumentprisindex – som media gjort de senaste dagarna är därför inte rättvis.

Ser vi på utvecklingen sedan 1995 har sammanvägningen av drivmedels-, arbetskraftsindex och KPI ökat med 60 %. D v s kollektivtrafikens kostnader med oförändrat antal turer har ökat med ca 2,5 gång mer än KPI som det relateras till i medias rapportering.

Om vi tittar på Umeå har priset för månadskorten under motsvarande tid ökat med 40  60 % beroende på ålder på resenären. Idag har lokaltrafiken i Umeå dessutom ca 50 % fler turer än 1995. En satsning som givetvis kostar pengar.

Anledningen till att prisutvecklingen varit lägre i Umeå  sett till prisutveckling och mycket fler turer – är bl a att vi jobbat med att samordna kommunens alla transporter. Ett arbete som vi måste fortsätta med, inte minst gällande kommunens färdtjänstresor och Landstingets sjukresor. Det finns också en politiska vilja i Umeå att satsa på kollektivtrafiken och att ge bra ekonomiska förutsättningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.