Nu är Norrbotniabanan med i nationella planen

Nu är Norrbotniabanan med i nationella planen. Första etappen från Umeå till Skellefteå är början och starten redan nästa år. Nu gäller det att sätta fart på planeringen för hela vägen och vi har i Dova Ab börjat med planeringen med terminalen på Dova liksom markinlösen för den samma. Hoppas nu att det inte blir en massa överklaganden som ger förseningar och ökar kostnaderna.

Jag satt ju själv i Botniabanans styrelse som byggde banan och vet hur mycket dyrare det blev främst på övexklagningarna i Umeälvens delta. Har inte fått uppgifter hur det är med dubbelspåret som måste till mellan Umeå C och Strömpilen för det är ett måste för annars är det kö men det kanske är andra pengar än utökade projekt. Söder om Härnösand och genom Sundsvall och söderut har också kapacitetsbrister.

Sedan finns ett mycket klokt förslag i planen och det är att höghastighetståg ska gå 250 km i timmen och det är den standard som Botniabanan är byggd för men däremot har man inte köpt in tåg som går så fort. Det är synd att alliansregeringen drog ned standarden på Ådalsbanan så där kan inte tågen gå med den farten. I det avtal som vi hade med regeringen sades att Ådalsbanan skulle byggas med Botniabanestandard. Det om något skulle ha varit en misstroendeförklaring mot infrastrukturministern.

Jag hoppas också att byggandet av Norrbotniabanan görs i ett bolag för erfarenheterna av Botniabanan är att då håller man budget och kan hela tiden gå vidare på ett enklare sätt än dessa årliga anslag som annars är brukligt. Botniabanan klarade budget med de index som fanns för kommande kostnadsökningar. Jag hoppas också att centern och liberalerna är lika glada som jag för Norrbotniabanan och att Edvard Riedl nu ser att banan finns i planen. Löfven han håller vad han lovat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.