Petter Nilsson(SD)

Bra SD fick igenom billigare Diesel!

Sverigedemokraterna var – som ni minns – enda partiet som verkade mot reduktionsplikten ursprungligen.

Positivt att se att Regeringen följde Sverigedemokraterna avseende reduktionsplikten. Nu tycks förvisso diverse vänstermuppar vara bra irriterade över detta, så vi får väl hoppas att de också stannar av och börjar rannsaka sina ställningstaganden…

Lämnar också gårdagens youtubeshort i ämnet, för den intresserade.

https://www.youtube.com/shorts/hRP5OQ_Rfvw

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

53 kommentarer

  1. Marko

    Vänsterpolitiker är jättearga för att det äntligen kom ett politiskt beslut som gynnar befolkningen istället för dom själva
    Argast av alla är MP för att deras hemliga avtal med Preem att ge dom befolkningens pengar inte höll.

    • Bättre förr

      Det har visat sig att inte bara priserna på diesel sjönk. Priserna på HVO och annat förnybart sjönk också, egentligen rätt naturligt och friskt. Det betyder att det nu produceras tillräckligt med förnybart för att balansera efterfrågan, och de som vill vara extra miljövänliga, ofta företag som är måna om PR, och deras underleverantörer (t.ex. åkerier) lättare och billigare kan nå sina PR-mål. Sannolikt innebär det även att vanliga dieselanvändare får betala lite mer för vanlig diesel, då vanligt folk inte kan förhandla sig till rabatter lika lätt.

  2. Bättre förr

    Även om iden med reduktionsplikten kanske inte var till för att straffa den dieselbilsägande andelen av befolkningen i Norrlands inland och vanligt folk i övrigt genom dyrare transporter och dyrare traktorägande för de som använde en äldre traktor för att snöröja sin enskilda väg och de som ägde en dieseldriven båt. så blev det i alla fall så. Vinnare var oljebolagen särskilt Preem som ju kompenserades för den uteblivna utbyggnaden av sitt raffinaderi genom att få syssla med biobränslen i stället. Grejen var ju. att sjöfarten delvis tvingades ställa om till svavelfattigt bränsle i EU eller installera svavelrening (skrubber?). Den lågsvavliga dieseln var ju snarlik vanlig diesel för lansvägsfordon, och förbrukningen steg varför Preem ville göra om mera tjockolja till diesel, vilket skulle öka koldioxidutsläppen från raffinaderiet något, och MP sade stopp. Att dieseln blev dyrare var inget problem för MP, som inte heller ställde nåt krav på att även sjöfarten – trots en stor förbrukning – och en del andra dieselanvändare liksom de som använde oljan till uppvärmning eller en del andra användare skulle behöva använda reduktionspliktsbränsle, något som eljest hade kunna lika stor effekt på koldioxidutsläppen med en lägre % inblandning. Ännu bättre effekt hade det kunnat bil om man införde reduktionsplikten på EU-nivå, då hade några % ”reduktionsplikt” kunnat ge bättre effekt än vår småningom 60-%iga inblandning. Men det var viktigare att Sverige skulle glänsa klimatmötena än att vår befolkning, särskilt i den kalla glesbygden med liten möjlighet till bra kollektivtrafik, skulle ha rimlig levnadsstandard. Notera att Sveriges representanter i mötena lovat göra mer än de flesta andra länder, men utan att tänka på vårt kalla klimat och långa avstånd i glesbygden. Man glömmer att Sveriges rikedom finns främst hos de redan rika, de fattiga har det inte särskilt bra i Sverige heller. Bilar är billiga i alla länder för de rika. Men för de som av olika anledningar behöver en bil för att saker ska fungera runt dem, samtidigt som de har under medelinkomst och därmed inte har råd att köpa nån fancy elbil, och än mindre betala för kostnaderna om nåt går sönder. I Norrlands inland repar man själv eller köper en ny beg.bil eller kollar om nån granne eller släkting kan hjälpa att fixa, man köper ogärna en bil ingen kan repa billigt!

  3. kenth

    reduktionsplikten sjönk…men priset är snart uppe igen
    som det var före årsskiftet…men reduktionsplikten är
    fortfarande som beslutat.

  4. brorson

    Om inte Irans och andra extrema islamisters agerande tycker upp oljepriset, så har sänkningen av reduktionsplikten börjat trycka tillbaka inflationen. Och det gynnar ju inte bara bilägarna. Det är dags att göra ett bokslut över det rödgröna vanstyret. Både miljön och köpkraften blev sämre. Och värsta miljöskurken var Miljöpartiet, som har använt partinamnet som något slags alibi för sin storskaliga naturskövling. Är det inte dags att byta ut ”de gröna” mot ”de bruna”? Det bör i synnerhet MP:s tyska systerparti, som heter just det fastän på tyska, göra. Landskapet skövlas och byar rivs, för att ge plats åt enorma dagbrott för brunkol, som behövs för att balansera vindkraften.. Den gröna politiken har blivit brun.

    I en annan diskussion skrev jag att svendka bilister, som har tankat sina bilar i Danmark, som inte har haft Sveriges abnorma reduktionsplikt, har noterat minskad bränsleförbrukning och längre körsträckor på samma takning. Därmed måste väl utsläppen av både CO2 och diverse skadliga ämnen minska, sedan Sverige har sänkt? Det trodde inte min motdebattör. Men om vi tar bränsleförbrukningen först, hur förklarar han att de svenska ångloken fick sämre prestande under första världskriget, när vi inte lyckades importera lika mycket stenkol som före kriget, utan tvingades använda inhemska bränslen i loken? För nog är det väl skillnad mellan olka bränsekvaliteter? Och om vi sedan tar luftföroreningarna, så vet ju varenda villa-ägare, som har provat både olja och ved, att lutföroreningarna och allergierna ökar med vedeldning?

    I den förra diskussionen skrev jag om de volatila elpriserna och att Vänsterpartiet har lösningen på det problemet, ”Volatil” är ett begrepp, som används inom aktiehandeln och beskriver kraftiga variationer hos aktiekurserna, speciellt när dessa förändringar är mycket större än förändringarna i bakomliggande bolags lönsamhet. Aktiekurserna börjar så att säga leva sitt eget liv, varigenom fiktiva (icke verkliga) förmögenheter skapas.. Vilket kan sluta med en krasch, och t.o.m. med krig. År det vad vi ser nu?

    De volativa elpriserna bestäms varken av de faktiska produktionskostnader i kraftverken eller av utbud och efterfrågan, utan av förväntningarna på stigande eller sjunkande elpriser. Om klimataktivister ockuperar en motorväg i Tyskland, vilket är finfin reklam för elbilar, rusar elpriserna i höjden, fastän de nya elbilarna inte ens har tillverkats-. Och om jordens undergång är nära, svänger det ännu mer på elbörserna. Enorma förmögenheter skapas. Den svenska. elpris-volaliteten har skapats i Tyskland, genom avvecklingen av den tyska kärnkraften, men har i hög grad förvärrats av svenska politiska partier – med ett enda undantag. Och det undantaget är inte V, som dock ha en del av lösningen på det problem som man har medverkat till att skapa.

    Ett ökat samarbete inom EU för gemensamt nyttjande av befintliga produktionsanläggningar var kanske en god tanke under 00-talet .Men när Tyskland ensidigt raserade förutsättningarnaföratt detta samarbete skulle komma alla till gagn, vågade den dåvarande Reinfeldt-regeringen i Sverige inte protestera. Tron att EU ”åt alla lycka bär” (som det står i Internationalen) fick int rubbas. Och den dåvarande oppositionen i Sverige, såg de tyska vansinnigheterna snarare som ett föredömen som Sverige borde ta efter, än som ett hot mot den svenska modellen Som en välfärdsstat, som bygger på en framgångsrik exportindustri med hög lönebetalningsförmåga tack vare pålitlig tillgång till elektrisk energi till låga och stabila priser.

    Nedmonteringen av själva grunden för välfärdsstaten började omedelbart efter regeringsskiftet 2014. Först beslutar man om nedläggning av reaktorer (alltså minskat utbud av el) och sedan om ökad efterfrågan genom subventionering av elbils-köp. Och vansinnes-planer på elektrifiering. Häromdagen kom nya glädjetjut. Kärnkraften, som skulle avvecklas, har plötsligt blivit r

    • brorson

      Kärnkraften, som skulle avvecklas, har plötsligt blivit räddningen. – med svenskt uran. Stora delar av den svenska berggrunden innehåller ju uran. Men ingen säger något om den låga koncentrationen, att enorma mängder berg måste sprängas bort för ganska lite uran.

      Har räknat ut att uranet i den mest lovande nya gruvan kommer att räcka under bara tio år. Men en ny reaktortyp, som återanvänder använt kärnbränsle? Jovisst, men försök få hejd på önskedrömmarna. De spär bara på volatiliteten, förväntningarna. Vad säger ordspråket: Man ska inte ropa hej, förrän man är över bäcken.

  5. brorson

    Kan växterna skilja mellan olika CO2-molekyler beroende på vilka bränslen de kommer från? Återupptag av CO2- molekyler från fossila bränslen sker inte? Det försöker klimatalarmisterna få oss att tro. Kan haven skilja mellan olika CO2- molekyler beroende på vilka bränslen de kommer från? CO2-molekyler infångas inte av haven, när vattnet blir kallare? Det försöker klimatalarmisterna få oss att tro. Men däremot avger haven CO2-molekyler, när vattnet blir varmare? Det försöker klimatalarmisterna, som (medvetet?) har förväxlat orsak och verkan, få oss att tro. Haven blir inte varmare för att CO2-halten i luften ovanför ökar. Det är precis tvärtom. CO2-halten i luften ovanför ökar när haven blir varmare. Huruvida vattentemperaturen påverkas av den havsbaserade vindkraften, känner jag inte till. Någon som vet? Solen förmörkas kanske av propellrarna, så att vattnet blir kallare?

    Argumentet att CO2-utsläppen ökar, när reduktionsplikten sänks, måste skärskådas. Ökar pensionärernas nöjesresor med egen bil, när soppan blir billigare? Eller byter arbetspendlarna jobb, så att körsträckorna till arbetsplatsen blir längre? Men ärligt talat påverkas hur mycket vi har råd att köra av de totala bilkostnaderna och inte bara av bränslepriserna enbart.

    • Mique

      Enbart massa svammel, som vanligt från dig ”Brorson”! Försök att ta till dig modern klimatforskning istället för att komma med falsk fakta, grundad på pseudovetenskap, konspirationsteorier och allmän okunnighet!

    • Marko

      Det stora problemet är att det är förbjudet att ens diskutera detta.
      Kanske är en hint om hur det förhåller sig…

      • Mique

        Det är mig veterligen, inte förbjudet att diskutera de globala klimatförändringarna, men då ska man hålla sig till fakta och inte använda sig av pseudovetenskap, konspirationsteorier och personangrepp, och kunna hänvisa till en källa. Varför skulle niohundranittionio av tusen klimatforskare ha fel!

          • Mique

            ”Lilla” ”Marko” (enligt signaturen ”Brorson”, så är ”lilla” inget personangrepp)! Kan du svenska överhuvudtaget, eller använder du dig av Google Translate? Det finns minst niohundranittionio källor på nätet, som tar upp de globala klimatförändringarna, jag kan inte nämna alla här på Petter Nilssons ”lilla” blogg, sök på ordet klimatförändringar! Jag kan rekommendera: Qwant och Cambridge Digital Archiv, även SMHI har en alldeles utmärkt bra presentation av begreppet.

    • Bättre förr

      Ja, bl.a. i haven men också på land sker återupptag av CO-2, kanske lite för sakta, men troligen kan upptaget öka om det blir mera CO2, troligen kan andra växter gynnas som kan ta upp mera CO2 om halten ökas, något som dock tar mer tid. Träden är t.ex. i dag på gränsen att inte överleva då de med dagens koldioxidhalter måste satsa mycket på lövverk etc för att klara låga CO2 halter, med mera CO2 kund de bygga större rotsystem och kraftigare stammar etc. i stället för löv och klara torka bättre. Kaktusar har ju all grönska i stammen för att klara torkan, men växer sakta på grund av litet upptag av CO2, med mera CO2 skulle de kunna växa fortare. Sen vill ju MP att alla ska kolla klimat och miljöeffekter av sina investeringar, men vindkraften som är MP:s signum, behöver inte kollas upp så noga. Givetvis kan det finnas klimateffekter av att vindarna bromsas över land och nära kusterna, det borde bli kallare där det är kallt, och varmare där det är varmt när vindarna blir långsammare. Och varmare vid polerna, där varken vindar eller havsströmmar hindras. Frågan är hur mycket, har inte hittar nån undersökning av detta, kanske vill ingen finansiera en undersökning. Notera att strålning, som annars betyder mest för temperaturen på jorden, behöver hjälp av havsströmmar och vindar för att göra det drägligt att leva på fler ställen på jorden och på alla årstider. Sibirien är kallt på vintern och varmt på sommaren för att vindarna inte når in så bra långt in i landet, och havsströmmar saknas!

      • brorson

        Intressanta fakta. Nog borde det vara möjligt att öka återupptaget av CO2. Men behövs det verkligen? Det finns rimligen både en nedre gräns för CO2-halten under vilken liv inte kan existera och en övre gräns över vilken åtminstone inte nuvarande former av liv kan existera.. Hittills har ingen människa dött av koldioxidförgiften, eftersom de som riskerat detta dessförinnan har dött av syrebrist. Men andra former av liv kan bevisligen existera vid så höga halter, så att halterna teoretiskt är dödliga för människor, Sådana livsformer har funnits på jorden, vars atmosfä rdå bestod av 75 % CO2, Enkoldioxidmolekyl består ju av en kolatom och två syreatomer. Kan det som skedde då, för miljarder år sedank uuprepas genom någon form av bakterieodlingar?

        Men det brådskar inte, eftersom CI2-halten i atmosfären fortfarande ligger betydligt närmare den under än den övre gränsen. När man nu diskuterar kostnaderna får infångning och omvandling av CO2 till nya motorbränslen och råmaterial som kan ersätta plastem, ska man inte räkna med kostnaden för infångning, om det ändå måste göras för att den övre gränsen inteska överskridas. Men dit är det ännu långt.Vilket både kinesiska och indiska forsare torde ha upptäckt och informerat sina regeringar om. Men dessa regeringar, särskilt den kineiska, torde inte se något behov att stoppa européernas självskadebeteende.

        För att nuvarande former av växter ska tillgodgöra sig de ökade CO2-halterna behövs värme och därför borde vi vara tacksamma för de globala uppvärmningen, om den ö.h.t. existerar. Det tror jag att den gör, men det finns många frågetecken, som behöver rätas ut. Men dessutom behövs vatten och växtnäring.. Med sina idiotiska dammrivningar, som sänker grundvattnet och Ude nyligen avskaffade) subventioner till nybilsförsäljningen har miljömupparna minskat tillgången på vatten .Även elbilar behöver asfaltvägar att köra på och hårdgjorda parkeringsplatser. Regnvattnet leds direkt till floderna.

        Under sin längtan tillbaka till tider nör de rika var ännu rikare, och de fattiga ännu fattigare än nu, har de ställt till med svåra översvämningar efter regn och svår torka mellan regnen. Och det kallar de klimatkastrof och början på jordens undergång. Deras egen dumhets verk. Men det vore dock intressantatt veta vad som drar mest elm hur måna nya reaktorer som egentligen behövs; Omvanslingen av infångad CO2 till nya motorbränslen eller omvandlingsförlusterna vid i- och urladdning av bilbatterierna.

        Detta verkar vara ett helt outforskat område. Finns inga forskningsanslag? Inga karriärmöjligheter för forskare, som vill göra nytta med sin forskning?

  6. brorson

    SD fortsätter försöken att rida på två hästar samtidigt, Kinnunen säger, enligt Omni, att utsläppen från transporterna kommer att öka och säger också att ”Biodrivmedlen kommer att fortsätta konsumeras – bara på andra marknader.” Men det är i så fall på andra marknader. Frågan är alltså hur utslöppen kan öka genom övergång till ett bränsle med större energi-innehåll i förhållande till volym och vikt och därmed lägre utsläpp per kWh. Samma sak gäller de alternativa marknaderna för biodrivmedel, om de tränger undan ännu sämre bränslen från de marknaderna. Har SD ställt upp på den officiella lögnen i utbyte mot en bättre politik i praktiken?

    Läste för resten Strandhäll(s) raseri-angrepp på V för att V stött sänkningen av reduktionsplikten. Men därigenom gör ju V som SD, stödjer både den officiella lögnen och en bättre politik i praktiken. Det verkar som om ledande politiker i flera partier vet att de ljuger, men gör tvärtemot det, som de presenterar som sanningar till allmänheten. Sossarna får dock skylla sig själva. när de har valt MP och inte V som medregeringsparti.

    Om man hade valt V i stället, hade det kanske inte ljugits lika friskt från regeringshåll. Varför har S gjort så? Jo, för att man vet att MP är som hunden, som springer i alla gårdar och slickar alla skålar, även de blå skålarna,. medan V föredrar de röda, när det kommer till regeringsbildning.

    Tycker f. ö. att det vore en utmärkt idé att stoppa den fortsatta utbyggnaden av vindkraften och använda befintliga värmekraftverk, som kan köras med biomassa, som effektreserv,

  7. brorson

    Varken den förra eller den nuvarande regeringen har visat någon vilja att ersätta landsväg med järnväg, Deras enda intresse är regionförstoring, som syftar till ökade pendlingsavstånd för en övre medelklass, som inte vill tillbringa mer än fem kvart på tåget, men inte är särskilt beroende av att tåget kommer fram i tid. Att godstågen kommer fram i tid, är de inte alls intresserade av, eftersom de har accepterat att alla transporter, som måste komma fram i tid, sker på landsväg, när inte svåra väderförhållanden. som idag, hindrar. Då drar man ner snöröjningen på järnvägarna och reducerar tågtrafiken för att järnvägen inte ska ha några konkurrensfördelar. Detta har förekommit sedan Banverket slogs ihop med Vägverket till Trafikverket.

    Någon utveckling av combitrafiken, samarbete mellan godståg och lastbil, har inte skett under decennier. I stället talar Busch om elektrifiering av långtradartrafiken på landsväg, trots mycket mindre elförbrukning av combitraik typ ”rullande landsväg”, som innebär att hela långtradaren kör ombord på tåget, med medföljande chaufför. För MP finns ingen hejd på hur mycket el som vindkraften kan producera och hur många landskap som ska förstöras med vindkraftparker. För KD och resten av regeringen råder samma gränslöshet för kärnkraften. Ingen risk för överetablering? Hur ska anläggningskapitalet på minst 70 miljarder per reaktor betalas tillbaka om det fossilfria stålet blir en flopp och ingen vill ha Musk-bilarna?

    KD-ministrarnas agerande är så anmärkningsvärt, så att man kan misstänka mutor från landsvägstrafiken. Det kan låta som en allvarlig anklagelse. Men den är inte ny. Det har tidigare handlat om otillbörliga tjänster åt läkemedelsindustrin, bl.a. tvångsmedicinering av patienter med mediciner, som är både personlighetsförändrande och beroendeframkallande, rena knarket .För att inte tala om massvaccineringen av barn med det otillräckligt utprovade svininfluensavaccinet. Men det får man väl inte säga utan att riskera bli uthängd som antivaxxare”?

    Jag är varken kärnkraftmotståndare eller vaccinmotståndare. Men för mycket av det goda kan bli något riktigt dåligt. Post-kristna ateister, som är uppvuxna i frikyrkomiljön och har slagit sig på politik har gjort klimathysteri till en ny religion, med koldioxiden som synden och elektriciteten som frälsningen samt de läkarförskrivna lyckopillren till den nya nattvarden. Det som är bra rätt använt och i lagom stora doser har blivit en ny farsot. Måttlighet är bäst. Det gäller även alkoholen. Skål.

  8. Mique

    Som jag tidigare har hävdat, du kan inte ha alla hästar hemma. Apropå judendom och den israeliska staten, så måste du lära dig skillnaden, Per Garthon var inte en judehatare, som du hävdar! Per Garthon var för en tvåstatslösning av den palestinska/israeliska konflikten. Eftersom Per Garthon enligt staten Israel, räknades såsom jude genom sin mormorsmor, så hade han rätt till Israeliskt medborgarskap, även jag blev för snart femtio år sedan erbjuden israeliskt medborgarskap genom min mor, som föddes i en judisk familj i trettiotalets nazi-tyskland, men jag tackade nej av samma anledning som Per Garthon. Skärp dig ”Brorson”, du kan inte vräka ur dig vad som helst i form av lögner, falsk fakta och personangrepp! Då jag började, för drygt tre år sedan, att skriva kommentarer på Petter Nilssons blogg, så varnade två av dina beundrare mig för att gå i polemik med dig, ”man måste ha kött på benen”, du har inte ens brosk på dina ben!

  9. kenth

    Dagens verklighet. +30öre.
    Prishöjningarna kommer sedan kronan i år tappat drygt 30 öre mot dollarn sedan mellandagarna samtidigt som världsmarknadspriset på olja har klättrat uppåt mot 80 dollar per fat igen.
    Riktpriset på 95-oktanig bensin på bemannade stationer höjs med 30 öre till 17:59 kronor per liter. Dieselpriset höjs också med 30 öre till 18:19 kronor per liter.

  10. Basic Rules

    Vad jag förstår är detta enbart en temporär sänkning, som ska prövas igen 2024.
    Sen, har vi detta medborgarfientliga EU vars klimathysteri kräver lydnad..
    Dax sätta dessa kleptocrater på plats och fler länder kan följa efter – Vi ska gå före !

  11. brorson

    En rasist, som härjar på den här bloggen och som jag med rätta har kallat ”avskum”. försöker nu torgföra nazistiska rasläror och uppmanar mig att dela in mänskligheten i olika raser. Hen hävdar bl.a en en person som enligt honom varit 64-delsjude, eller något i den stilen, inte skulle kunna vara judehatare, trots att han velat utplåna Israel och de israeliska judarna, vilket skulle ha lett till döden för många av dem. Det är ju samma skröna som att Israel skulle vara en apartheid-stat och måste ”demokratiseras”. Två judefria arabstater sida vid sida kan förstås kallas tvåstatslösning. Så lättlurad är inte jag. Per Ahlmark, som var vederbörandes rival om partiledarposten i Fp, har i sin bok om tyrannie tförklara tvarför ”judestatsfri” är detsamma som judefri. Vill minnas att boken heter ”Vänstern och tyranniet” och kan fortfarande köpas.

    Och för övrigt: När det finns svenskar, som hatar andra svenskar bara för att de är svenskar, varför skulle inte en person, som är 64-delsjude enligt nazistiska rasläror inte kunna vara judehatare? Är det en judisk rasegenskap? Nej, att sådana rasegenskaper skulle finnas, är en antisemitisk konspirationsteori, att det skulle finnas en judisk sammansvärjning, som har tagit över världen. Avskummet beskyller andra för att tro på konsspirationnsteorier, men är själv värst i den klassen.

    • Mique

      Du ”Brorson”, var i min tidigare kommentar, ”uppmanar jag dig att dela in mänskligheten i olika raser”? Var hävdar jag att ”hen hävdar bl.a en en person som enligt honom varit 64-delsjude, inte skulle vara judehatare”? Vart vill du komma med dina fåfängda lögner och rena påhittade påståenden? Du visar enbart upp en ämbarmligt dålig argumenteringsretorik och en mycket låg allmänbildning, som endast ligger dig själv i fatet! Du tål inte ditt eget språkbruk eller din egen argumenteringsretorik! Nu är det så, att vetenskapen i konsensus är eniga om, att alla människor (Homo Sapien) är samma art. Visst, även en person som av staten Israel klassas som jude, kan vara judehatare, jag har inte påstått något annat! Precis som väder och klimat inte är samma sak, så är judendom och staten Israel inte heller samma sak, någonting som du borde känna till! Du kan vara närmare släkt, med en person från söder om Sahara, än med Petter Nilsson.

      • brorson

        Var du har skrivit olika saker får du hålla reda på själv. Hur kan du ens inbilla dig att något som jag ahr skrivit syftar på dig? Du har under tre år hånat och trakasserat, men först för någon vecka har du du påstått att du skulle vara något slags fjärdedelsjude och börjat hulka dig med ditt påstådda judiska påbrå, som om judiskt påbrå skulle vara en ursäkt för dåligt uppförande och rasistiska omdömen om oss svenskar. Du försöker bara lura mig till en diskussion om vem som är jude. På vilka grunder min syster fått tillstånd att bosätta sig i Israel angår dig inte. Jag diskuterar inte med avskum. Du borde stänga av. Du skrämmer bara bort seriösa meningsmotståndare till SD.

        • Mique

          Jag har aldrig påstått att jag är fjärdedels jude, däremot har jag vid ett flertal tillfällen nämnt, att min mor tillsammans med mina morföräldrar, i slutet av trettiotalet lyckades fly från förintelsen i nazi-Tyskland. Jag vill med skärpa, påpeka för dig att det inte är jag som betraktar mig som fjärdedelsjude, det är den israeliska staten som gör det, själv anser jag mig vara antiist, vilket jag vid ett flertal tillfällen har påpekat i mina kommentarer på Petter Nilssons blogg! ”Du har under tre år hånat och trakasserat”, tja, ”kasta sten i glashus” och inte ”leken tåla” (storsvenskens paradgrenar), passar verkligen in i din argumentationsretorik. Jag söker absolut inte någon diskussion med dig, det vore som att sno godis från ett barn! Vad din systers bosättning i Israel har med saken att göra, förstår jag inte!? Jag noterar, att du åter igen, aspirerar som moderator på Petter Nilssons blogg. En sak till, jag hatar ingen svensk, däremot så är en av mina hobbies, på äldre dar, att jaga brunskjortor med blåslampa med devisen ”släpp aldrig någonsin brunskjortorna över bron igen”! Åter igen, uppmanar jag dig ”Brorspn” att skärpa dig, då det gäller ditt språkbruk och din attityd mot människor med andra åsikter än du! Ditt hat, språkbruk och dina personangrepp gynnar dig absolut inte!

  12. brorson

    1) Om inte reduktionsplikten i Sverige hade sänkts till samma nivå som övriga EUhade dagens höjning av bensin- och dieselpriserna, som beror på kronkursens samt världsmarknadspriserna på råolja lagts ovanpå de tidigare extremt höga svenska priserna, Dieseln är alltså fortfarande 4 kr billigare än vad de hade varit utan nyårsdagens sänkning. Desto större anledning att påminna om vilka skurkar, som bestämt att Sverige med sina långa avstånd, skulle ha EU:s högsta diesel- och bensinpriser.

    Och det är ju inte bara Norrland som har länga avstånd, fastän de är längst i Norrland, utan även västra Svealand och Småland. Större delen av Småland, höglandet, tillhör samma klimatzon som södra Norrland, så där kan det också bli rejält kalla vinterdagar, med kraftigt reducerade körsträckor för elbilar. Reduktionsplikten har varit impopulär inte bara i de nyss nämnda glesbefolkade delarna av Sverige, utan även i Stockholms län och särskilt i de perifera delarna av detta län, eftersom vänsterpartiernas biljettpris-politik för kollektlvtrafiken har ökat bilberoendet.

    De extremt låga priserna, särskilt på de längre avstånden, har lett till en så kraftig underfinansiering av kollektivtrafiken, så att man har tvingats tunna ut busstrafiken och lagt ner hela linjer., särskilt tvärförbindelser i periferin. För att åka en mil på kartan, tvingas man numera åka omvägar på 7 – 8 mil, Vilket har lett till ökat tryck på tågen in mot Stockholm, med olidlig trängsel på dessa tåg som följd. Dem som haft råd med detta, har inte tvekat att betala bilkostnader som är mångdubbelt högre än biljettpriserna, för att slippa kollektivtrafiken. ”Det är som att bo i Norrland,”

    2) Om jag förstått Kinnunen rätt (se länken hos sign, Bergis) ska reduktionsplikten inom EU omförhandas 2026. Om man inte kommer överens om förlängning . eller om en ny procentsats, kommer reduktionspiikten med automatik att upphöra helt. Det får vi hoppas på. Varför inte börja bilda opinion redan nu för att reduktionsplikten ska avskaffas helt senast 2026? Att priserna på biodrivmedel till busstrafiken har sjunkit till följd av minskad efterfrågan på biodrivmedel till följd av den säönkta redutionsplikten är bara bra. Det är klart att kollektivtrafiken i resten av landet, som inte har abnormt låga biljettpriser, måste kompenseras med lägre kostnader för trafiken, när kostnaderna för privatbilismen sjunker. Prisbildningen för kollektivtrafiken måste ses över.

    Men inte i syfta att sänka bijettpriserna, utan för att rädda utbudet av kollektivtrafik i de perifera landsdelarna, t.o.m. i de perifera delarna av Stockholms län. Detta är en uppmaning, som jag härmed skickar vidare till SD-politikerna i kommuner och regioner. Och till alla andra politiker med sunt förnuft- Det är inte bara priserna, utan även tillgång och komfortfaktorer, som påverkar valet av färdmedel.

  13. brorson

    3) Sverige kan inte fortsätta att importera runt hälften av alla livsmedel, som produceras i Sverige. Även detta, att vi inte kan fortsätta att minska utan tvärtom måste öka självförsörjningsgraden av livsmedel är också ett argument för begränsning av invandringen. Det är när närmast tragikomiskt att MP vill ta emot ”klimatflyktingar” utan egentliga asylskäl, från länder son vi importerar livsmedel och / eller bilodrivmedel från, Om vi upphör med eller åtminstone minskar denna ytterst osolidariska import, kommer priserna på matmarknaderna i de länderna att sjunka, med följd att färre ekonomiska migranter (s. k. klimatflyktingar) kommer från de länderna.

    För att säkerställa ökad självförsörjningsgrad på livsmedel måste vi också säkra tillgången på inhemska motorbränslen till jordbrukstraktorer. Och det ska vara med råvaror, som produceras i jord och skog .Jordbrukets eget behov av motorbränslen måste ha företräde framför andra köpare. Bönderna kan kanske själva producera sin egna motorbränslen? Varför inte även av gödselgas, som innehåller massor med energi, som idag bara går rakt upp i luften. och förmodligen värmer planeten mer än den hatade koldioxiden.

    Biobränslen, som ska vara svenskproducerade) kan också användas som effektreserv i befintliga värmekraftverk, i den mån sopförbränningen inte räcker till. Så nog finns alternativa användningar för biobränslena, även om reduktionsoplikten avsaffas helt.EU-normen för inblandning kan låta lite, menfaktum är att stora mängder palmolja importeras till EU för att klara detta. Onvånarna i jordens fattigaste länder får betala dyrt för klimathysterin i Europa.,
    ,

    • Mique

      Ditt resonemang angående Sveriges livsmedelsproduktion håller inte! Som vanligt en hel del faktafel och ogrundade påstående tagna ur luften! Sverige importerar i genomsnitt sextio procent mer jordbruksprodukter och livsmedel än vad vi exporterar. Nästan all vår import av livsmedel kommer från andra EU-länder, framför allt från Danmark, Nederländerna och Tyskland. En betydande del av importen utgörs av icke livsnödvändiga produkter som vi inte producerar själva, som till exempel citrusfrukter och bananer från framför allt Mellanamerika, soja och kaffebönor från framför allt Sydamerika. Att minska eller att upphöra helt med import av livsmedel från fattiga utvecklingsländer skapar deflation i dessa länder. Deflation ses som skadlig för ett lands ekonomi. Deflation skapar en sämre priskonkurrens för landets jordbruksproduktion och därmed arbetslöshet, migration och ett ökat behov av ekonomiskt bistånd. Källor: Jordbruksverket, SCB, Eurostat och Qwant.

  14. brorson

    Det är bra att SD anklagar Trafikverket för E22-kaoset I Skåne. Men det räcker inte.
    1) Bortförklararen Bengt Olsson, som är informationschef hos Trafikverket, måste avskedas och de ansvariga cheferna tvingas förklara sig i media.
    2) Trafikverket, som är en koloss på lerfötter som inte klarar sin uppgift, måste läggas ner.
    3) Höj skatten för elbilar, så att de får ta sin del av väghållningen.

    Trafikverket har under tretton års tid, när detsamma bildades genom sammanslagning av Banverket med Vägverket grovt misskött järnvägstrafiken och synnerligen grovt missbrukat det statliga tågledningsmonopolet, som det verkar i medvetet syfte att försämra järnvägens konkurrensförmåga. När det är glashalt på vägarna, har man stängt av järnvägarna för att folk inte ska ta tåget i stället. Alla utom Trafikverket vet att när det är många minusgrader i Norrland, brukar det var att par minusgrader i kombination med kraftiga snöfall i Skåne. Och att halkan är värst vid temperaturer runt nollan.

    Vi behöver också ha ett svar varför så många långtradare blockerar vägarna E6 och E22 i de första kratiga uppförsbackarna på den svenska sidan räknat från de skånska färjelägena Helsingborg och Trelleborg, när detta sker mer sällan i lika kraftiga motlut i Norrland. Jag tar risken att kallas rasist för att jag misstänker att det är utländska långtradare med blankslitna däck och dåliga bromsar, som körs av förare som inte är vana vid det svenska vinterväglaget och kanske är fulla av den skattefria spriten på färjorna.

    På långtradare av äldre modell är bromsarna mellan bil och släp dåligt synkroniserade. Om man bromsar i halt väglag i en nedförsbacke, exempelvis för att det går för fort ip.g.a. halkan, är det risk att man blir omkörd av släpet vars bromsar slår till någon sekund senare än bilens bromsar. När jag ser långtradare på väg norrut blockera vägen på norrsidan av Linderödsåsen, alltså i nedförsbacken sedan de passerat krönet, misstänker jag alltså att det är utländska ekipage. Jag tror inte att många svenska åkare har kvar så undermåliga fordon. Men när de fanns visste förararna hur de skulle hanteras.

    Och slutligen vill vi ha ett svar varför så mycket gods till eller från Kontinenten körs på landsväg i stället för på järnväg. Svaret har du i början av denna kommentar samt i min kommentar 4 jan kl 00,25.

    • Marko

      Elbilar är i genomsnitt mycket tyngre än fossila.
      Dom sliter dessutom mer på sina egna däck pga tyngd och omedelbar effekt så man får anta även mer på beläggning på vägen.
      Rimligt vore dom har vägskatt som är högre än fossil

      • brorson

        I Kina, som är en kommunistisk diktatur, har 1,6 miljoner Mysko-musk-bilar återkallats med körförbud till ett trafikfarligt konstuktionsfel, som orsakat dödsolyckor i USA, har rättats till. I Sverige, som är en liberal demokrati med full yttrandefrihetn (rätt att bränna helia skrifter) har Mysko-musk-anställda tvingats skriva på slavkontrakt, med yttrandeförbud om bolagets bilar hela livet, Detta torde vara den verkliga orskaen till att Musk nekar kollektivtal i Sverige. Att sanningen om konstrutionsfelen inte ska komma fram. Musk skyller felen på bilägarna och vägrar uppfylla garantierna.

        Låt också sanningen om klimatet komma fram och vilka politiker,. som låg bakom beslutet om70.000 kr till köp av elbilar samt den minimala fordonsskatten för dessa bilar. Hade det inte varit bättre – både för bilköparna själva och andra trafikanter, om garantin hade uppfyllts?

  15. Marko

    Sosseriet kommer nu återigen ut som dom skamlösa hycklare och gränslösa historieförfalskare dom är.
    Bottenskrapet Baudin med Ygeman, som lyckats hitta lokalen, beskyller nu moderaterna för alla problem med invandring.
    Det var för det första inga problem alls påstod dom under sina 8 år.
    Sen har dom, som alla vet, öst på med detta både före och efter Reinfeldt.
    Magda tycker nu Ulf ska be om ursäkt, det visar vilken grandios självbild, skamlöshet och hur verklighetsfrånvänd lögnerskan är.
    Ja, Reinfeldt är och ska vara ihågkommen som den som accelererade samhällskollaps, Ulf bör ta mer ansvar och avstånd.
    Men sosseriet är dom absolut sista som ska kräva något, dom bör krypa runt på knä och be befolkning om ursäkt varenda dag.
    Nu har dom tydligen iaf fått insikt om att landet är förstört, men det är någon annans fel….

    Väntar oxå på att lokal sooseblogg som konstant hyllat Reinfeldt nu installerar sina nya åsikter från Sveavägen och bloggar igen.

  16. brorson

    Media har nu bekräftat mina misstankar att utländska långtradare kör på svenska vägar, med förbjudna däck, som inte är anpassade för svenskt vinterväglag. Min fråga: Varför släpptes dessa bilar ö.h.t. in i Sverige och ut på svenska vägar? De borde ha fått körförbud direkt efter ilandkörning från färjorna.

    Morell, SD, frågar När tänker Trafikverket ändra sina upphandlingsregler, så att vägarna underhålls? Jag kan svara: Aldrig. Det är ju samma regler,. som har använts för upphandling av järnvägsunderhållet sedan 2010, med följd att Sverige har Europas sämst fungerande tågtrafik. Avskeda bortförklararen Bengt Ohlsson och låt de höga cheferna själva förklara sig i media och lägg sedan ner Trafikverket. Jag vill bara påminna om premiären för Trafikverket, när resenärer som skulle ha åkt med sovtågen till Norrland under juldagskvällen, fick sova två nätter i rad i sovvagnarna på Stockholms central. Trafikveket vägrade ge besked, när tågen skulle gå,

    Verkets dåvarande generaldirektör Gunnar Malm, en gammal moderatstöt, skröt med hur mycket pengar man hade sparat genom att upphandla röjningen av landsvägarna först och järnvägarna sedan. Detta trots att samma maskiner inte används till både väg och järnväg ,I själva verket fanns ingen anledning alls att ställa in just dessa tåg. Detta vet jag av egen erfarenhet av snöröjning i full snlstorm av växlar på just denna järnvägssträcka under 1960.talet.Då fanns inte ellektrisk snöröjning i växlarna, utan jobbet måste göras manuellt. Jag hade utlovats förstärkning med 20 man extra persoal, men de kom inte, så jag måste göra hela jobbet själv. Vilket resiterade i tågförseningar på maximalt en timme, vilket då ansågs vara helt oacceptabelt.

    Problemet är att det idag inte finns några järnvägsmän, utan Trafikverket har av olika regeringar använts som ett jämställdhetsprojekt för små flickor, som kommer direkt från teoretiska utbildningar, utan minsta erfarenhet av praktiskt arbete. Catarina Elmsäter-Svärd, M, som tillträdde som infrastrukturminister ville naturligtvis inte flytta på partikollegan Gunnar Malm, men Anders Ygeman, S, lovad nya upphandlingsregler, om sossarna skulle vinna valet. 2014, Sossarna vann valet, men ingenting har hänt i frågan under åtta år.

    Naturligtvis har de besparingar för Trafikverket, som Malm utlovat, inte infriats, utan nu har man börjat missköta landsvägarna på samma sätt. Vad man kunde ha gjort under juldagskvällen 2010m hade varit att inte lägga om några växlar alls på den känsliga ställen, utan låtit de vara raka spåret till Norrland, och kopplat till de tåg, som inte skulle så längt och kopplat från dem vid respektive slutsation längs vägen. Kan man göra så? Ja, om man kör med reducerad hastighet. Men det vet inte de teoretiker, som idag bestämmer över våra järnvägar.

    Nog hade det varit bättre för resenärer till övre Norrland att komma fram ett par timmar försenade än två dygn försenade? Jag har skickat skrivelser om väg- och järnvägstrafiken till KD, som nu innehar posten som infrastrukurminister, men har fått högfärdiga svar, typ; ”Jag får inspel från partivänner, men gör ingen skillnad mellan er”. Jag kan tänka mig att andra ”partivänner” klagar på problemen, medan jag visar på lösningarna. Ingen skillnad?
    t
    Hoppas att SD förstår bättre, att det behövs yrkeskunnigt folk och färre jämställdhetsplaner för att få ordning på Sverige. Oavsett om vi talar om väg, järnväg, flyg eller sjöfart. Eller smittskydd.

    • Mique

      Du ”Brorson”, är du medveten om ditt förakt mot, bland andra, unga kvinnor med högre teoretisk utbildning!? Jag undrar, vad som driver dig i ditt gränslösa hat mot allt och alla!?

      • brorson

        Gunnar Malm, Catharina Elmsäter-Svärd, Anders Ygeman och Bengt Ohlsson små flickor? Tre av de nämnda har inte ens varit små flickor. Men kanske de manliga luciorna?

        • Mique

          Goddag yxskaft, ”Brorson”! Har du svårt att hålla reda på det du själv skriver i dina kommentarer!?

          • Mique

            Gör dig inte svensk ”Brorson”! Tydligen är internettrollet ”Marko” dina ”lilla” idol, du tar efter honom mer och mer! Den enda inre fiende som hotar Sverige, både om ryssen skulle komma, eller inte skulle komma till Stockolm är S
            sverigedemokraterna!

  17. kenth

    Nästa stora smäll blir när vvs ledningarna som är utgamla kollapsar i storstäder o samhällen.
    Då kommer det bli kärvt i samhället, så då syns denna diskussionen om bränslepriser liten i
    sammanhanget.

    • brorson

      1) När städerna har expanderat och de äldsta, ursprungliga dagvattenledningarna inte har bytts, blir gatorna översvämmade av normala skyfall, vilket skylls på koldioxiden. Mest lättlurade är unga människor med högre utbildning, som inte hunnit lära sig se skillnaden mellan teori och verksamhet.

      2) Trafikkaoset i Skåne är ett tydligt exempel på att Trafikverket inte klarar sin uppgift. Men Trafikverket är inte det enda exemplet. Flera svenska myndigheter har fullständigt imploderat eftersom man har satt värdegrunder, queerteori och jämställdhetsplaner före de uppgifter, som myndigheterna en gång bildats för att utföra, vilket t.o.m har präglat chefsrekryteringen.

      3) Banverkets sista generaldirektör, Minoo Achtarsand, som var en äldre kvinna med invandrarbakgrund och både teoretisk utbildning (elektroingenjör) och praktisk erfarenhet, skötte Sveriges järnvägar mycket bättre än den svenskfödde dilettanten Gunnar Malm, som tog över som Trafikverkets första generaldirektör. Det blev ju kaos direkt efter chefsbytet.

      Tyvärr undanskymmer avskummet att det finns duktiga invandrare också.

  18. brorson

    Regeringen Kristersson och region Västerbotten fortsätter att stödja extrem islamism under förevändning undervisning i mänskliga rättigheter (MR) som vänder sig särskilt till nyanlända, som ska integeras i det svenska samhället och lära sig svenska värderingar? Regeringen har beslutat utreda antisemitism i svenska skolor. Behövs det? Nedanstående citat är från Ledarsidorna.se

    ”MR-dagarna 2024 genomförs i år på Sara Kulturhus den 14-16 november med stöd av Skellefteå kommun, Region Västerbotten och Länsstyrelsen Västerbotten samt det civila samhället. Mycket tyder på att Regeringen kommer att stödja det arrangemanget även om beslutet ännu inte slutligt fattats. I augusti 2023 beviljande regeringen Kristersson (M) ett bidrag på 558 000 kr till MR-dagarna som förra året hölls i Helsingborg. Detta trots att Ibn Rushd är en av arrangörerna. Beslutet är undertecknat statsrådet Paulina Brandberg (L).”

    Konferensen Folk och försvar handlar om ”rysshotet” och den tidigare stats- och utrikesministern Carl Bildt, som uppenbarligen plågas av de svenska truppernas nederlag vid Poltava( i nuvarande Ukraina!) 1709, pratar om krig i Stockholm. Men är ryssen verkligen den enda tänkbara fienden, eller finns det också en inre fiende, som kan tänkas utnyttja situationen ”om Putin kommer”?

  19. brorson

    Ändan sedan EU grundades för 100 000 är sedan har det inte varit så varmt som 2023. Media förmedlar ju bara vad EU-experter har kommit fram till, nämligen ”Det kan inte finnas någon annan förklaring”. Media hjälper ju bara Helldén, MP och Demirok, C, att avsätta klimatminister (är hon Gud?) Pourmokhtari för att hon inte har utlovat någon temperatursänkning redan under nästa år. Men är det inte för mycket begärt att hon på ett enda år ska lyckas med något som Gud har misslyckats med under100 000 år (”Över klimatet råder endast Gud”.)

    Klimatalarminsterna inom media är sluga. I stället för att avfärda alla påståenden om naturliga orsaker till att istider har kommit och gått sedan EU grundades (Men var det verkligen för 100 000 år sedan?) hålle man delvlis med, men slår sedan fast att de förklaringarna inte räcker. Det kan inte finnas någon annan ift under 1950-talet. Det var bilar, som körde genom tunnlar under inlandsisen. De varma avgaserna gjorde att isen smälte.

    Men det skrämde oss inte då. Det var ju bra att isen smälte. Vårt behov av rädslor tillgodosågs genom det kommande atomkriget. Civilförsvaret arrangerade övningar att spruta in jod i låret. Det var förfärliga sprutor och gjorde hiskligt ont, men skulle skydda oss från radioaktivitet. Civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin har ljugit och sagt att risken för krig i Sverige inte har varit så stor som nu under hela tiden sedan andra världskriget. Men varför i så fall dessa realistiska krigsövningar? Barn fick spela döda för att civilförsvaret skulle öva sig att samla ihop liken efter ett fingerat fientligt anfall. Det var en nycket kall aprildag och vi barn fick ligga orörliga på marken i timmar, medan civilförsvarspersonalen hade fullt upp med dem, som var tillsagda att spela skadade, men fortfarande leve.

    Krigshotet har för tillfället utklassat klimathotet. Men nu får väl ändå Carl Bildt och de andra nyblivna krigshstsarna, som är medskyldiga till nedrustningen av Sveriges försvar under allianstiden, ändå säga ”Vi såg det inte komma”. Det påstådda nya krigshotet framstår mest som en bortförklaring av skuldfrågan till den nedrustningen under allianstiden. Tänk om hotet om krig i Sverige varken har ökat eller minskat sedan dess – om krigsrisken då var lika stor som den sägs vara nu?

    Till slut samlades de döda barnen ihop och skjutsades hem till föräldrarna,. som väntade med varm choklad. Jag har sedan dess haft svårt att föreställa mig dödsriket som ett varmt helvete. Snarare som en iskall svensk aprildag. Jag har igår försökt sätta in pengar på banken, bara för att upptäcka att även bankerna numera är kontantfria Civilförsvaret hade före allianstiden tryckt upp nödpengar att dela ut till folket, ifall de elektroniska betalningarna skulle fallera. Nödpengarna eldades upp under allianstiden. På vems order skedde detta? Finansministern, som hade avfärdat försvaret som ett ”särintresse” var moderat.

    Är det inte lite väl magstarkt av företrädare för samma parti att uppmana oss svenskar att förbereda oss för kriget och dö för vårt land? Och talar kärlekskranken (ÖB) sanning, när han säger att Sverige har ”unika förmågor i luften och under vattnet” och ska leda Nato-krigsoperationer i Östersjön? Med bara tre, möjligen fyra, ubåtar. De räcker inte ens till att skydda Gotland. Alla andra kuster? För några år sedan hade Sverige fem ubåtar och skulle anskaffa ytterligare två. Nu ska man”rusta upp” till fem.

    Om läget verkligen är så allvarligt, som ministrarna påstår, så är det kanske dags att återuppta övningarna med förskolebarn, som får spela döda?

  20. brorson

    Efter socialdemokraternas kovändning om kärnkraften, tonar partiets energipolitiske talesperson Fredrik Olovsson ner betydelsen av samtalen med Busch. ”Några samtal som kan leda fram till en överenskommelse har inte funnits över huvud taget, säger Olovsson som hävdar att regeringen inte skulle få SD:s tillåtelse att sätta sig i en bred överenskommelse med S.” Några frågor till SD:
    1) Skulle SD motsätta sig en överenskommelse mellan regeringen och S om att S – om partiet återkommer i regeringsställning – inte kommer att ingå avtal med MP om att avveckla kärnkraft?
    2) Bestämmer S vad SD ska gå med på?
    Bra om någon från SD svarar på dessa frågor-

  21. Pingback: Glesbygdsfientligt glesbygdsparti? | Petter Nilsson(SD)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.