Maud Olofsson och centerns regionalpolitik

Innan jag börjar fundera över den kan jag berätta att huvuddelen av min kalender lägger jag ut på min hemsida som ni finner på två sätt
(http://www.s-info.se/page/calendar.asp?id=1522&year=2007&month=3&day=20) eller via www.umesosse.se under fliken S-politiker. Där lägger jag även ut lite beskrivningar om vad som händer.

Nu känns det verkligen som om regionalpolitiken håller på att ta en ny vändning. Maud Olofsson har tidigare varit ganska bestämd i sina synpunkter, men nu verkar det vara en helomsvängning. Jag undrar vart direktiven till statliga myndigheter och bolag tagit vägen. De förändringar som sker i myndighetsstrukturerna gör att jobben och de centrala funktionerna flyttas söderut. Det senaste ex. som jag följt är vattenfall, det statliga energibolaget, som ska lägga sin driftledning av nätet söderut. Om man nu ska rationalisera vilket jag inte vill motsätta mig så flyttas de funktioner som ligger i Västerbotten och Norrbotten söderut. Den enklaste saken måste ändå vara att i ägardirektiv säga att man ska ta regionalpolitisk hänsyn. Vattenfall ligger under Mauds ansvar och min gamla regering gav den typen av direktiv så skärpning Maud. Vi vill inte se att alla tjänstejobb försvinner till de moderatledda lågskattekommunerna.

Kollektivavtalen är en sak för svensk arbetsmarkand och det måste man slå fast. Det har EU inte ett enda dugg med att göra. Jag håller med Sören Wibe om detta fullt ut och det lovade vi i folkomröstningen om EU.

När man nu ständigt påminns om frågor knutna till nya regioner så vill man samordna fjälljakten och ha lika förutsättningar för regler och avgifter för Västerbotten, Norrbotten och Jämtland. Så sades det tydligt i går på länsstyrelsens styrelse. Man försöker också göra det. Hade vi varit ett län har vi kunnat fatta beslut om detta. Samma sak gäller kollektivtrafiken, om man vill att det ska vara samma taxor inom kollektivtrafiken (samma typ av rabatter). Med en trafikhuvudman hade detta inte varit ett problem. Åker jag från Bjästa till Arjeplog ska jag kunna köpa biljetten direkt och betala samt att kostnaderna hamnar på rätt ställe. Sånt går inte idag.

Sedan ska jag inte sticka under stol med att det känns knepigt när företag säger att någon av våra socialdemokratiska ledamöter behandlar företag helt olika då det gäller att planera för handeln. Att något företag alltid gynnas och aldrig ifrågasätts utan de får sin fråga behandlad i positiv anda medan det är ett annat ställningstagande i andra fall och alltid upplevs som omöjligt. Kommunistisk och korruptionsbeslut tror jag det kallades. För min del är det självklart att alla ska behandlas lika. Det är samma lagar som gäller och samma krav som ska ställas. Kommunallagen har likabehandling som krav.

Holmön och Thage G:s förhandling känns, trots en del kritik från Holmöborna som väl avvägd, även om det känns lite fel att kommun och landsting ska vara med och betala då vi tycker det är en statlig uppgift. Men vi gör det för att en gång för alla få ett slut på detta. Jag tror det blir bra med en svävare som har kort körtid. Blåser det så kanske den inte går men det gör inte färjan heller. Jag tror inte det är rimligt att få till en färja av isbrytande klass som med alltihop kommer att kosta kanske mer än 200 miljoner. Skattebetalarna har inte råd för de 74 fastboende som finns på Ön.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.