Utsläppen från lastbilar ökar och ökar

Utsläppen från lastbilar ökar och ökar. Det beror bland annat på att det blivit fler och fler på våra vägar. Sedan 1990 har utsläppen ökat med 50% medan de minskat med 16 % trots att de blivit fler och fler.

Staten har satsat på personbilar men inte på miljöåtgärder eller rättare sagt subventioner för lastbilar. Det finns knappt 80 000 lastbilar och det är 30 som går på etanol.

Åkerinäringen hävdar att det är ingen som vill betala för de nya dyrare drivmedlen. Sedan var det en moderat som uttalade sig i TV att det är farligt att ställa krav.

Det saknas en långsiktig politik för att föra över gods till järnväg. Sjöfarten blir för dyr med det svaveldirektiv som införts. Järnvägen fungerar inte för att det saknas både kapacitet och den underhålls inte så den kan fungera så att varorna kommer fram som de ska och i rätt tid.

Järnvägsstråken fungerar inte och det finns alldeles för många flaskhalsar på spåren. De måste byggas bort först av allt. Se bara hur dålig planeringen var när Botniabanan nyss byggdes men med ett enkelspår mellan Umeå C och några kilometrar österut. Det finns stora kapacitetsproblem mellan Härnösand och till Gävle liksom på flera ställen söderut.

Ska man lyckas få ner utsläppen måste mera gods föras över till järnvägen och då måste åtgärderna prioriteras så inte lastbilar är det enda alternativet. Nya järnvägar som Norrbotniabanan måste till och då måste också kapacitetsåtgärderna till.

Ska vi ha en bra åtgärd måste det till betydligt mera pengar och då är och måste man låna pengar till detta för ska man ta direktanslag via budget tar det för lång tid. Botniabanan byggdes via ett bolag som kunde köra hela projektet i ett sammanhang vilket bidrog till lägre byggkostnader även om överklagandetiderna fördyrade projektet.

Även planeringsprocesserna måste förändras så att tiderna förkortas. Det tar för lång tid hos trafikverket vilket inte minst Umeåprojektet har visat som gjort att Umeå centrum inte får bättre luft. Ska Sverige få mera och bättre järnväg så behövs en regeringen som ser till hela Sverige och hela transportsystemet och därmed ska Moderaterna vara i opposition för de tror inte på järnvägen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.