Lika villkor för transportnäringen ett måste

Lika villkor för transportnäringen ett måste. Jag gillar de aktioner som många deltar i för att få lika villkor. Lika villkor innebär att vår näring ska inte slås ut av oseriösa åkare och åkeriföretag från andra länder.

I Sverige ska de som kör jobba enligt Svenska kollektivavtal.

Här kan du läsa om de nya bestämmelser om cabotage för godstransporter.

Den 14 maj 2010 infördes nya bestämmelser om cabotage inom EU. Med cabotage avses möjligheten för en transportör att utöva yrkesmässiga inrikes godstransporter i ett annat EU-land än där denne är etablerad.

Dessa nya bestämmelser återfinns numera i artiklarna 8 – 10 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1072/2009 av den 21 oktober 2009 om gemensamma regler för tillträde till den internationella marknaden för godstransporter på väg. (Övriga bestämmelser i förordningen nr 1072/2009 ska dock tillämpas i Sverige från och med den 4 december 2011).

Den nya definitionen av cabotage innebär i korthet att sådana transporter ska vara av tillfällig art. En utländsk transportör som utfört en internationell godstransport på väg får utföra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar.

Transportföretaget kan utföra några av eller alla de cabotagetransporterna som tillåts i vilken medlemsstat som helst. Detta får ske under förutsättning att cabotagetransporterna begränsas till en per medlemsstat inom tre dagar efter att det olastade transportfordonet rest in i medlemsstatens territorium.

Det här fungerar inte utan man tar på sig flera transporter och kan vara här i veckor och köra. Åkare har berättat att det här betyder att man får lasta bara tre gånger

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.