Bilåkandet måste minska för miljöns skull

Bilåkandet måste minska för miljöns skull. Den globala uppvärmingen är ett hot mot hela jordklotet och det finns hur många exempel som helst. Korallerna dör av andra orsaker. Våga tänka nytt säger jag och vi har provat under min tid som KS ordförande att införa gröna friköp. Alla var överens i Umeå men inte skattemyndigheten. De tyckte att ett av förslagen att fastighetsägare som i stället för att bygga parkeringar skulle satsa pengar i en kollektivtrafikfond. Tro det eller ej då sa skattemyndigheterna att det blir förmånsbeskattning. Hur det kan vara en förmån det är obegripligt.

Resor till och från jobbet är i dag avdragsgilla vilket subventioner bilen. Den delen behövs ute på landsbygden men inte i städer. Samhället har gett stora skattesubventioner till mera bilåkande genom att kalla vissa bilar för miljövänliga. Men även jag vet att alla förbränningsmotorer ger koldioxidutsläpp. Det är nog bara elbussar eller elbilar som inte bidrar och det beror på vilket sätt elen framställs.

Jag tycker det borde vara dags till riktigt hållbara försök där man ger avdragsrätt till de som har längre till jobbet än tre kilometer får en avdragsrätt om man cyklar eller går. Inga utsläpp men samtidigt mindre utsläpp och bättre hälsa för de som avstår från allt nyttjande av annan energi än vad kroppen själv producerar. Dessutom lite hälsobefrämjande motion till och från jobbet, mindre behov av parkeringsplatser i stadsmiljöer, mindre sjukskrivningar. Det gäller att förändra beteendet. P

5 kommentarer

  1. johansson

    Tror inte alls att den globala uppvärmningen är något hot, klimatet har ju alltid gått upp och ner, i ett längre perspektiv borde man oroa sig för nästa kalla period eller istid, att försöka styra klimatet går inte det kan man glömma

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Där har du helt fel, du tror väl inte på republikaners ide med mer kol. Alla är överens om att det är ett problem och större än de flesta tror

  2. andersforss

    Bra att du närmar mig det jag länge argumenterat för Lennart – mindre bilåkande och mer bussåkande och gång och cykelturer.

    Det är utifrån detta vi ska planera Umeå centrum – Blir det svårt att parkera men enkelt att parkera utanför och sedan åka kollektivt blir Umeå C en både hälsosammare och mer gemytlig plats.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      det har jag drivit i 20 år, men det var först när vi gjorde den sista översiktplanen det blev steg framåt med förtätning som ett led så man kan få tillräckligt med kollektivtrafik och den har ökat mycket sedan vi la den i Umeå kommunföretag. Sedan är jag stolt över det elbussprojekt som vi drog igång

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>