Beslutet att upphandla Transportstyrelsens IT tjänster fattades under alliansregeringens tid

Alliansen är ansvarig för att man gick ut på anbud med IT driften men så hörs det inte idag och media och inte minst DN har aldrig talat om detta och inget annat media heller. När man gör en upphandling ställer man alla krav där och det går nästan inte att ändra kraven sedan och göra om alltihop enligt LOU

Så här skrev Computer Sweden den 15/4 2015 IBM tar hem Transportstyrelsens upphandling av itdriften. Affären är värd nästan en miljard kronor och är en av de större outsourcingaffärer som gjorts på myndighetssidan. Det här kunde man läsa den 15/4 2015 Då var det alltså klart och då hade förhandelsunderlagen varit ute länge och det skedde vid den tiden alliansen styrde Sverige.

Ansvaret för att man gick ut på anbud ned tjänsterna ligger på alliansen. Det är för mig ofattbart att alliansen nu springer och hotar med misstroendeförklaring när det är alliansens underlag man tog anbuden på är där ska väl för allt i världen kraven på sekretess och säkerhetskontroller ha funnits mer
Det finns mera att läsa när man presenterade vilka som fått anbuden och så här skrev transportstyrelsen den 15/4 2015.

Vi har använt ett förhandlat förfarande där vi efter annonseringen gick vidare med max sju leverantörer. Inte förrän i november gjorde vi en ren offertförfrågan. Man behöver ha en dialog för att få adekvata svar. Mina erfarenheter av den här modellen är goda och det tror jag leverantörernas är också. Det var under allinsens tid dialogen med entreprenörerna hölls och offerförfrågan gjordes 2014 när Reinfelt styrde regeringen och Elmsäter Svärd var infrastrukturminister.

Grunden för upphandling tog alliansen men ingen har frågar den om detta. Visst har nuvarande regering sitt ansvar för de skulle ha gett ägardirektiv till transportstyrelsen att förkasta alla anbud och börja om. Däremot är det svagt av regeringen att inte tala om att det var alliansen som beslutat om anbudsförfarandet och jag är helt säker på att Transportstyrelsen fått order om detta.

16 kommentarer

  1. Johan

    Det spelar ingen roll Lennart då det är den nuvarande regeringens ministrar som inte skött sitt jobb!
    Det är flera saker som alliansen beslutat om men det går inte att skylla på när beslutet togs utan man måste ju följa gängse åtgärder som sosialdemokrat trots att beslutet kanske tagits av annat parti.
    Många verkar inte förstå det allvarliga i det som inträffat!

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      När man handlar upp styrs upphandlingen av upphandlingsunderlaget och det har skett under lång tid och under alliansstyret och det är svårt att göra om. Det vet jag av lång erfarenhet

  2. John

    Det spelar ingen roll att det skedde då. Det är Transportstyrelsen som ska utforma kraven som står i upphandlingsunderlaget och där har de underlåtit att ta med säkerhetskraven.
    Sen att nuvarande regering har mörkat och försökt dölja detta är ett rättshaveri utan dess like.
    De borde avgå allihopa!!

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Nuvarande regering bör inte avgå för det den gamla hittat på men det är som i många andra fall dålig uppföljning från staten. Jag har alltid tyckt att vi har för många myndigheter

      • Lars Flemström

        Transportstyrelsen, som har inrättats av alliansregeringen, är inte ”för många” myndigheter. Det är EN myndighet, som borde delas upp på flera, som det var förut. Inte nog med att man har slagit ihop fyra säkerhetsinspektioner plus dessutom en del andra verksamheter (bl.a. bilregistret) till en enda myndighet. Man har dessutom slagit ihop f.d. Sjöfartsinspektionen och f.d. Luftfartsinspektionen till samma byrå, under samma chef, inom Transportstyrelsen.

        I flera inlägg i Svensk Sjöfartstidning klagas på att ”luftfarten” nu ansvarar för säkerhetsfrågor inom sjöfarten, och att det saknas sjöfartsinspektörer i Norrland, och att man har halverat antal inspektörer i Göteborg – vilka har utfört inspektioner i Norrland – p.g.a. för lite att göra i Gbg, som dock är landets största sjöfartsstad. Som broraset i Ludvika visar, har ingen tagit över alla uppgifter, som Järnvägsinspektionen hade. En bro över en trafikerad järnväg är inte vilken byggarbetsplats som helst.

        Gärna färre myndigheter, men de som finns måste ändå vara tillräckligt specialiserade för att kunna fungera. En myndighet, som troligen kan läggas ner omedelbart, om det inte redan har gjorts, är e-delegationen, som torde haft sitt finger med i spelet inom Transportstyrelsen. Dess uppgift är (var?) ju att bevaka att vem som helst med lätthet ska ha tillgång till uppgifter ur myndigheternas olika register. Det är ju väldigt bra att patienter ska kunna läsa sina egna sjukjournaler på nätet…. Men det är det så bra att vem som helst med lite datakunnande kan läsa andras journaler?

        e-delegationen inrättades av alliansregeringen 2009, fyra månader efter inrättandet av Transportstyrelsen. Det brådskade eftersom apoteksmarknaden skulle avregleras och även de nya apoteken borde ha tillgång till kundernas medicinlistor. ”Öppenhet” var ledordet. Gemensamma standarder och gemensam källkod hos myndigheterna ansågs viktigt. Det är i den andan, som även Transportstyrelsen har hanterat sekretessbelagda uppgifter, som det ser ut. Öppenhet om allt.

        Det var nog ingen dålig idé att skylla på alliansregeringen, för ju mer man gräver i den dynghögen också, desto mer kommer fram. Men en återgång till karbonpapperens tid, som en viss S-märkt debattör föreslår, kan dock inte vara socialdemokratins svar på framtidens utmaningar.

  3. Lars Flemström

    I de båda kommentarer som jag har skrivit om detta, har jag skrivit att en socialdemokrat hade skyllt på alliansen, och inte svamlat om ”nyliberal politik”. Som kan uppfattas som kan uppfattas som kritik mot regeringen från ”vänster”. Du har nu agerat som jag förväntat mig av en socialdemokrat.

    I de kommentarerna gjorde jag klart att jag inte ser ”skylla på den politiska motståndaren” som ett specifikt socialdemokratiskt beteende, utan snarare som kutym. Alla gör det. Det är en del av den parlamentariska demokratin, ibland nödvändigt för att få fram sanningen. Hela sanningen och inte bara fragment av sanningen.

    En av de ansvariga alliansministrarna var näringsminister Annie Lööf, c, som nu är den mest militanta vad gäller misstroendevotum mot nuvarande minister. Transportstyrelsen är en myndighet under Näringsdepartementet, vars chef nu är Mikael Damberg, s, som tagit över efter Lööf, som i sin tur tagit över efter Maud Olofsson – som vägrat inställa sig för KU-förhör efter att ha slösat bort runt 90 miljarder på ”framtidens energi” (Nuon-affären).

    Biträdande minister i Näringsdepartementet, med ansvar för infrastrukturfrågorna, är Anna Johansson, s, som tagit över efter Chatarina Elmsäter-Svärd, som i sin tur tagit över efter Åsa Torstensson, c – vars främsta prestation är att ha släckt ner det fasta telenätet på landsbygden utan att någon ersättning funnits på plats. Vilket har slagit ut företag på landsbygden. Hotellgäster har inte kunnat boka rum . Det är inte solklart att Transportstyrelsen är infrastrukturministerns ansvar, eftersom TS inte äger någon trafikinfrastruktur.

    Huruvida det var rätt eller fel att upphandla IT-tjänserna från IBM, som dock torde vara ett världsledande företag med en kompetens som kanske inte finns inom svensk offentlig sektor, vill jag inte spekulera i. Men det är ju patetiskt att vi hade sluppit problemen med den ”blandekonomi” (Vad är det egentligen, annat än en politisk jargong för något som kanske fanns eller fortfarande finns i Sverige?), som fanns under Erlanders och Palmes tid?

    Då användes ju karbonpapper i stället för nutidens data-servrar… Och privat försvarsindustri levererade topphemlig militär utrustning till det svenska försvaret. Många invandrare jobbade med detta. Jag har träffat en av dem, och han har berättat om rigorösa säkerhetsåtgärder för att inga försvarshemligheter skulle komma i orätta händer. Man är väl ingen spion bara för att man är en utlänning, som jobbar för ett privat företag?

    Själv minns jag Transportstyrelsen ), hos vilken all – och till stor del topphemling – information från närmare tio nedlagda myndigheter samlas, utan att se detta som en säkerhetsrisk? Däribland topphemlig information om järnvägarnas säkerhetsanläggningar. Mycket åtråvärd information för terrorister och sabotörer. Vilka knäppskallar till regeringen låg bakom sammanslagningen 2009 av så väsensskilda myndigheter som bilregistret och Järnvägsinspektionen?

    I mina båda tidigare kommentarer har jag anklagat Transportstyrelsen för broraset i Ludvika. Att detta ö.h.t. kunnat ske är ju att sunt säkerhetstänkande saknas hos Trafikverket, som var byggherre, samt att Transportstyrelsen misskött sim uppgift som tillsynsmyndighet, att kontrollera att säkerhetsföreskrifter finns och följs vid all verksamhet på eller i farlig närhet av trafikerade järnvägar. Regeringarna har inte ens bevakat att de nedlagda myndigheternas samtliga uppgifter har förts över till de nya myndigheterna.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag ska inte kommentera denna mycket långa ”debattartikeln” mera än att säga att underlaget för denna upphandling och outsourcing togs under alliansstyret. Även om det var Transortstyrelsen som fattade beslutet var det alliansens ansvar för myndigheten Transportstyrelsen med ansvarigt statsråd

  4. Robert

    Nuvarande regering tillträdde den 3e oktober 2014.
    Då själv skriver ovan att själva offertförfrågan skickades ut i november 2014.

    När offertförfrågan skickas ut efter det att nuvarande regering tillträtt, så finns det absolut inget någon kan beskylla den förra regeringen för i denna fråga utan allt ansvar ligger på den nuvarande regeringen.

    • Lars Flemström

      Menar du att den tillträdande regeringen redan under sin första månad som regering skulle ha stoppat alla beslut av den förra regeringen?

  5. Jonas Bengtsson

    Den stora politiska skandalen i den här soppan är att socialdemokratiska ministrar har mörkat hela situationen – till och med för sin egen statsminister. Det finns inga beslut fattade av alliansregeringen som tvingade dem till det.

    • Michael

      Det grundläggande problemet i denna historia är att tidigare regeringen skulle gjort en riskanalys inför upphandlingen av transportstyrelsens it-drift. Hade en riskanalys gjorts på rätt sätt hade denna situation aldrig uppstått. Att lägga ut it-driften på privata aktörer innebär en större säkerhetsrisk, något som tydligen inte beaktades vid beslutet om upphandling. Konsekvenserna av det bristfälliga upphandlingsunderlaget kan bara bli det som spelas upp i media i dag.

  6. Michael

    Det grundläggande problemet i denna historia är att tidigare regeringen skulle gjort en riskanalys inför upphandlingen av transportstyrelsens it-drift. Hade en riskanalys gjorts på rätt sätt hade denna situation aldrig uppstått. Att lägga ut it-driften på privata aktörer innebär en större säkerhetsrisk, något som tydligen inte beaktades vid beslutet om upphandling. Konsekvenserna av det bristfälliga upphandlingsunderlaget kan bara bli det som spelas upp i media i dag.

  7. Stefan Pauli

    Bäste Lennart Holmlund!
    Läser med intresse dina inlägg. Skall läsa noggrant.
    Just nu verkar det som Du EJ har sommartid inställd! Tidsangivelser verkar ligga en timme för tidigt!
    Mvh stefan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.